Apabila seseorang menyembah kepada sesama makhluk, selain
Allah, sementara makhluk yang disembah itu tidak dapat memberinya manfaat mahupun
menimpakan bahaya, tetapi ia dijadikan sebagai sembahan yang ditaati, padahal
ia adalah sama-sama makhluk seperti juga yang menyembah, yang tidak memiliki
kekuasaan
apa-apa, bahkan terkadang yang disembah itu lebih rendah martabatnya
daripada yang menyembah, seperti lembu betina, pohon, batu dan lain-lain; maka
apakah layak seorang manusia yang diberi akal dan terhormat melakukan perbuatan
seperti itu? Itulah kemusyrikan. Dan apakah ada pelecehan terhadap martabat
manusia yang lebih parah dari kemusyrikan itu.
Membenarkan dan
mengamalkan Khurafat
Inu berlaku ketika manusia berkeyakinan, bahawa makhluk itu
dapat memberikan manfaat dan menimpakan bahaya kepada yang lain, sepertimana
Allah. Kemudian dari keyakinan itu timbul cerita-cerita khurafat, tahayul dan
kisah-kisah batil yang tidak dapat diterima oleh akal manusia dan tidak dapat
dibenarkan oleh hati sanubari manusia.
Syirik adalah Kezaliman
yang Terbesar
Allah berfirman:
وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ
“Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang
zalim”
(QS: Al-Baqarah: 254)
Allah berfirman:
إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Sesungguhnya kemusyrikan itu adalah
kezhaliman yang besar.” (QS: Luqman: 13)
Mana ada kezaliman
yang lebih besar daripada sikap seseorang yang diciptakan oleh Allah, tetapi
justru ia menyembah selain Allah? Atau ada orang diberi rezeki oleh
Allah, tetapi semestinya berterima kasih kepada selain Allah.
Zalim seperti ini
adalah menzalimi diri sendiri, kerana ia menjadi penghalang untuk memperoleh
kesenangan, kenikmatan dan kehidupan hatinya dari buah tauhid. Sementara di
sisi lain, dirinya sendiri dibebani dengan seksaan yang sebenarnya ia
tidak mampu memikulnya.
Syirik Menimbulkan Rasa Takut
Ini adalah kerana orang yang musyrik
(menyekutukan Allah dengan yang lain) tidak memiliki rasa percaya kepada Allah,
ia juga tidak berserah diri kepada Allah. Ia merasa gelisah dengan jiwa tak
berketetapan antara ketakutan, khurafat dan tahyul. Ia takut akan segala
sesuatu. Ia khuatir akan kehidupannya dan rezekinya. Ia takut akan
segala-galanya dan khuatir terhadap segala-galanya. Inilah kehidupan yang
paling buruk.
Menyebarkan Perkara-perkara yang
Negatif dalam Kehidupan Manusia
Orang yang musyrik selalu tidak percaya
kepada diri sendiri, setelah tidak percaya kepada Allah. Ia selalu mengandaikan
orang lain sebagai penolong dan perantara, seperti kepercayaan orang-orang
Nashrani tentang al-Masih . Akibatnya, banyak potensi yang ada pada dirinya
tidak digunakan sama sekali.
Kemusyrikan adalah
penyebab utama untuk masuk neraka. Allah berfiman:
إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ
وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ
“Sesungguhnya orang yang
mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah,maka pasti Allah akan mengharamkan
kepadanya syurga, dan tempatnya adalah neraka. Tidak ada orang-orang zalim itu
seorang penolongpun.” (Al-Maidah: 72)
Tauhid adalah penyebab utama masuk syurga. Kerana orang yang musyrik tidak
mempunyai masa depan kecuali neraka, disebabkan dosa kemusyrikan itu tidak akan
diampuni selamanya. Allah berfirman:
إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ
“Sesungguhnya Allah
tidak akan mengampuni dosa syirik.” (An-Nisa: 48)
Inilah bahaya-bahaya kemusyrikan dan pengaruh-pengaruh buruk yang
ditimbulkannya pada kehidupan manusia di dunia mahupun di akhirat.
Pengertian Syirik Menurut Ulama Mazhab
Syafi'i
1. Imam Al-Azhari asy Syafi’i
Beliau mengatakan,
Allah menceritakan tentang hamba-Nya yang bernama Lukman al-Hakim, beliau
berkata kepada putranya:
لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Janganlah kamu
menyekutukan Allah dengan yang lain, kerana syirik itu merupakan kezaliman yang
besar.” (QS: Luqman: 13)
Syirik adalah kamu membuat sekutu bagi Allah dalam ketuhanan-Nya (Rububiah-Nya).
Maha Luhur Allah dari sekutu-sekutu dan tandingan-tandingan. Makna ( لا تشرك) dengan memakai huruf ba’ dalam (بالله) adalah : “kamu jangan
menyepadankan Allah dengan yang lain sehingga yang lain itu kemudian kamu
jadikan sekutu (kawan) bagi Allah. Begitu pula dalam firman-Nya:
بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً
“… karena mereka menyekutukan
Allah (dengan yang lain) yang Alloh sendiri tidak menurunkan hujjah untuk
mempersekutukan-Nya.” (QS: Ali Imran: 151)
Maka isyrak
(menyekutukan) dalam ayat itu adalah menyepadankan Allah dengan yang lain. Dan
siapa yang menyepadankan Allah dengan makhluk-Nya, maka ia telah musyrik, kerana
Allah itu satu, tidak ada sekutu, tidak ada tandingan mahupun bandingan-Nya.”
2. Imam Al-Raghib al-Ishfahani
Beliau menyatakan, “Syirik yang besar
adalah menetapkan adanya sekutu bagi Allah. Misalnya, Fulan menyekutukan Allah
dengan yang lain. Syirik ini adalah kekafiran yang paling besar.”
3. Imam al-Minawi
Beliau mengatakan, “Syirik adalah
menyandarkan perbuatan yang hanya Zat Yang Maha Esa semata berhak
melakukannya kepada makhluk yang bukan haknya melakukan perbuatan itu.”
4. Al-‘Allamah Ali as-Suwaidi
asy-Syafi’i
Ketika menjelaskan tentang syirik dan mengingatkan bahayanya, beliau
berkata: “Ketahuilah -semoga Allah menjaga saya dan kamu dari kemusyrikan,
kekafiran dan kesesatan. Semoga Allah memberikan taufik kepada kita menuju
hal-hal yang disenangi dan diredhai-Nya, baik dalam perkataan mahupun perbuatan,
bahawa syirik itu berlawanan dengan tauhid. Ke-duanya tidak akan bertemu.
Seperti halnya kekafiran berlawanan dengan iman, di mana keduanya
bertolak belakang. Maka apabila ada orang disebut muwahhid (bertauhid),
ini bermaksud ia meyakini keesaan Allah dan tidak menetapkan bahawa Allah itu
punya sekutu. Dan seseorang tidak mungkin dapat disebut bertauhid (mengesakan
Allah) dengan tauhid yang dikehendaki Allah, sebelum dia membersihkan diri dari
segala sesuatu yang mengandungi unsur kemusyrikan kepada Allah (yang disembah).
Lawan dari muwahhid (bertauhid, mengesakan Allah) adalah musyrik
(orang yang menyekutukan Allah dengan lain-Nya). Iaitu yang lahir dari
kemusyrikan meskipun dengan salah satu dari macam-macam syirik, seperti dengan
ucapan, sifat-sifat, perbuatan, keyakinan, mu’amalah (pergaulan), persetujuan,
dan penilaiannya bahawa syirik itu baik. Begitu pula apabila ia rela
mengucapkan atau mendengarkan kata-kata syirik.
Orang-orang pada masa jahiliyah, kerana dalam ibadah mereka telah melakukan
syirik, menyekutukan Allah dengan hal-hal yang menurut mereka baik, kerana akal
mereka tidak berfungsi dan mereka selalu mengikuti kesesatan yang sudah
jelas bersumber dari nenek moyang mereka, maka mereka tetap saja selalu
menyembah berhala-berhala, patung-patung, pohon-pohon, kubur, tugu, batu-batu
besar, dan lain-lain. Mereka minta keberkahan dari benda-benda tersebut seraya
mengharapkan syafa’at (pertolongan) benda-benda itu di sisi
Penciptanya. Mereka berlindung kepada benda-benda tersebut, dan berpegang
teguh dengan anggapan mereka, bahawa dengan itu, mereka mencukupi makan minum
mereka.
Dari perbuatan syirik ini kemudian muncul kesesatan-kesesatan yang
merupakan cabang-cabang dari pohon kemusyrikan itu. Seperti tahyul,
bersumpah dengan menyebutkan benda-benda yang mereka jadikan tuhan,
menggantungkan mantera-mantera, benda-benda pengasih ,dan azimat untuk
memperoleh atau menolak apa yang mereka kehendaki. Maka dengan perbuatan itu
mereka telah menyepadankan dan menyekutukan antara Allah dengan makhluk-Nya, iaitu
dengan sama-sama dicintai, dijadikan harapan, ditakuti, dijadikan tempat
berlindung, diyakini mampu mencegah, memberi, mendekatkan dan menjauhkan.
Perbuatan-perbuatan yang dilandasi dengan kebodohan ini kemudian berkembang
dan merata, dan api kesesatan menyala di antara mereka, sampai mereka
membuat upacara-upacara agama yang tidak diizinkan oleh Allah. Mereka
menjadikan binatang-binatang tertentu menjadi saibah, wasilah dan ham.
Begitulah, orang-orang jahiliyah itu berbuat dalam kebodohan dan kesesatan,
sampai kemudian Allah mengutus Nabi-Nya Muhammad sebagai pemberi kabar gembira
dan pemberi peringatan, sekaligus mengajak mereka untuk menyembah Allah dengan
izin-Nya, dan juga ibarat lampu yang memberikan penerangan.
Maka Nabi Muhammad kemudian memberikan penerangan terbuka tentang hakikat
tauhid dengan cara mengesakan Allah dan membersihkan diri dari
penyembahan-penyembahan kepada lain-Nya. Dan itulah hakikat tauhid. Nabi juga
menegaskan kepada orang-orang jahiliyah tentang keharusan untuk mengesakan
Allah dan meninggalkan syirik (menyekutukan Allah dengan yang lain). Itulah
tauhid yang dijelaskan Allah dalam kitab-Nya yang diturunkan kepada Nabi
Muhammad .
Allah menerangkan tauhid dengan membuat perumpamaan-perumpamaan, dan
mengetengahkan keterangan secara jelas dan terperinci. Oleh itu. anda dapat
melihat Al-Quran dan Hadis lebih banyak menyebutkan syirik dan
orang-orang yang musyrik daripada menyebutkan kekafiran dan orang-orang kafir.
Menyebut-nyebut syirik pada masa itu, dan pada masa sesudahnya, iaitu masa
Sahabat dan Tabi’in adalah suatu hal yang dikenal. Bahkan menyebutnya sampai
pada tingkat yang sangat masyhur. Tidak ada mulut yang mahu dikotori dengan
menyebut syirik itu. Para ulama kemudian banyak membahas masalah murtad, dengan
menyebut-nyebut hal-hal yang menyebabkan kafir, dan mereka tidak membahas
hal-hal yang dapat menjadikan musyrik pada seseorang.
Setelah penjelasan ini, kita lihat bahawa syirik dalam uluhiyyah
(menyembah Allah) tidak disebut-sebut. Padahal tauhid uluhiyyah (hanya
menyembah Allah saja) merupakan pokok agama Islam. Tauhid inilah yang
menyebabkan terjadinya pertentangan antara para rasul dan umatnya; dan
ajaran tauhid ini pula yang dibawa oleh para rasul di mana mereka diutus oleh
Allah.
Sebagaimana ditegaskan oleh Allah :
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ
لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ
“Dan kami tidak mengutus
sebelum kamu (Muhammad) seorang rasul pun, kecuali Kami memberikan wahyu
kepadanya, bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali
Aku. Oleh itu, sembahlah Aku.” (QS: Al-Anbiya’ : 25)
Jenis-Jenis Syirik Menurut Ulama Mazhab
Syafi'i
1. Imam ar-Raghib al-Ishfahani
Beliau berkata, “Syirik yang dilakukan
manusia dalam agama itu ada dua macam.
Pertama, Syirik besar, iaitu menetapkan adanya sekutu bagi Allah, dan ini
merupakan kekafiran yang terbesar.
Kedua adalah syirik yang samar (tidak jelas) dan kemunafikan.”
2. Al-‘Allamah Ali as-Suwaidi
asy-Syafi’i
Beliau berkata,
“Ketahuilah bahawa syirik itu adakalanya terjadi di Rububiyah, dan
adakalanya terjadi di Uluhiyah. Yang kedua ini dapat terjadi di dalam I’tiqad
(keyakinan), dan juga dapat terjadi di dalam mu’amalat khusus
dengan Tuhan.
Syirik yang kedua ini, di mana kemudian timbul syirik ibadah, terbahagi
menjadi ucapan dan perbuatan. Dan masing-masing dari dua ini, terdapat syirik
besar (syirik akbar) yang tidak diampunkan. Pembicaraan kita sekarang
adalah tentang syirik besar, di mana Allah mewajibkan kita untuk menjaga diri
dari syirik itu. Iman seseorang tidak akan sempurna kecuali setelah ia
mengetahui syirik dengan macam-macam dan sebab-sebabnya.
Seorang penyair menyebutkan:
Ku kenali kejahatan
bukan kerana kejahatannya, melainkan untuk menjaga diri dari kejahatan itu.
Siapa yang tidak dapat
membezakan antara kebaikan dan kejahatan, ia pasti akan jatuh dalam kejahatan
itu.
Untuk menghindari bahaya kemusyrikan ini, Nabi Muhammad s.a.w selalu
meminta perlindungan kepada Allah dari kemusyrikan. Padahal beliau adalah orang
yang paling mengetahui Allah, dan yang paling takut kepada-Nya. Dalam sebuah doanya,
beliau berkata:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ وَأَنَا أَعْلَمُ،
وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لاَ أَعْلَمُ
“Wahai Allah, saya
meminta perlindungan kepada-Mu dari perbuatan menyekutukan Engkau dengan
sesuatu, sedangkan aku mengetahui hal itu. Dan aku minta perlindungan kepada-Mu
dari perbuatan menyekutukan Engkau dengan sesuatu sedangkan aku tidak
mengetahui hal itu.” [HR: Ahmad dan lainnya, dishahihkan oleh Al-Albani]
Dan masih banyak lagi doa-doa Nabi yang seperti itu, khususnya seruan-seruan
beliau kepada Allah. Sementara Nabi Ibrahim juga meminta perlindungan
kepada Allah dari kemusyrikan. Beliau berkata:
وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ
“…..dan jauhkanlah aku
dan anak cucuku dari menyembah berhala-berhala.” (Ibrahim: 35)
Anak cucu Nabi Ibrahim adalah para nabi dan rasul. Apabila Nabi
Muhammad dan Nabi Ibrahim meminta perlindungan kepada Allah dari perbuatan
syirik, dan mereka berdua khuatir melakukan perbuatan itu, padahal kedua orang
itu adalah utusan-utusan Allah paling mulia. Maka bagaimana dengan orang-orang
yang lain, siapa pun dia?
Syirik dalam Rububiyah (ketuhanan) tidak pernah dilakukan oleh orang kafir
mana saja. Tidak ada yang mengatakan, bahawa pencipta alam ini ada dua yang
sama wajib adanya (mesti adanya), meskipun sebagian orang kafir mengatakan
tidak adanya tuhan, seperti yang dilakukan oleh Fir’aun dan lain-lain.
Adapun syirik dalam Uluhiyah
(penyembahan), maka hal ini bermacam-macam berdasarkan siapa yang disembah.
Namun tidak ada seorang pun yang mengatakan, bahawa alam raya ini mempunyai dua
tuhan (yang wajib disembah), di mana keduanya sama sebanding, kecuali golongan
berhalais (politeis). Golongan berhalais (politeis) yang menyembah selain
Allah ini, mereka tidak mengatakan bahwa tuhan itu banyak, meskipun mereka
menyebutkan sembahan-sembahan mereka itu dengan kata alihah
(tuhan-tuhan). Dalam bahagian lain, Al-‘Allamah Ali as-Suwaidi asy-Syafi’i
mengatakan: “Kesimpulannya, syirik itu ada dua macam. Syirik dalam Rububiyah,
iaitu keyakinan, bahawa bersama Allah ada tuhan lain yang mencipta dan mengatur
alam raya ini. Dan syirik dalam Uluhiyah, iaitu berdoa kepada
selain Allah, baik doa itu merupakan doa ibadah maupun doa permintaan”.
4. Imam Ahmad Ibn Hajar Ali Bathmi
asy-Syafi’i
Menggarisbawahi apa yang dikatakan Imam Ibnu Taimiyah, Imam Ahmad bin Hajar
mengatakan sebagai berikut, “Syirik itu ada dua macam; syirik besar dan
syirik kecil. Siapa yang bersih (bebas) dari k dua syirik itu, ia pasti masuk Syurga.
Siapa yang meninggalkan dunia dan masih melakukan syirik besar, maka ia pasti
masuk Neraka. Sementara orang yang bersih dari syirik besar, tapi ia melakukan
sebahagian syirik-syirik kecil, sedangkan kebajikan-kebajikannya lebih banyak
dari dosa-dosanya, maka ia akan masuk Syurga.
Tetapi orang yang bersih dari dosa-dosa syirik besar, sedangkan
dosa-dosanya dari syirik kecil juga banyak, sehingga dosa-dosa keburukannya
lebih banyak daripada kebajikannya, maka ia akan masuk Neraka. Orang yang
melakukan syirik akan dihukum apabila syiriknya termasuk syirik besar, atau
syirik kecil tetapi banyak jumlahnya. Sementara orang yang melakukan syirik
kecil yang jumlahnya sedikit diikuuti dengan keikhlasan yang banyak, maka ia
tidak dikenai hukum apa-apa.
Perbuatan yang termasuk
syirik besar adalah sujud dan nazar kepada selain Allah . Sedangkan yang
termasuk syirik kecil adalah riya’, bersumpah dengan menyebut selain
Allah apabila yang bersangkutan tidak bermaksud mengagungkan
makhluk sebagaimana mengagungkan Allah.”
KEMUSYRIKAN
MENURUT MADZHAB SYAFI'I
“ Kemusyrikan Menurut Madzhab Syafi`i “
karya Dr. Abdur Rahman al-Khumayyis