"Semakin seseorang memanjakan perutnya dengan melahap apa saja
yang dia sukai, semakin giat dia mengejar dunia. Semakin sering seseorang
melaparkan perutnya, semakin jarang ia mencari dunia"
Menahan lapar adalah salah satu perbuatan yang paling mulia. Jika
diiringi dengan niat yang benar-benar kerana Alah semata-mata, seorang hamba
akan mencapai darjat yang sangat tinggi.
Setidaknya ada tujuh niat untuk mendapatkan kebaikan ketika seseorang menahan
lapar. Imam Abu Thalib Al-Makki dalam bahagian kedua kitabnya yang berjudul
Ilmu al-Qulub (Ilmu Rohani/Psikologi) menjelaskan tujuh niat tersebut adalah
seperti.
Hawa nafsu perlu dikendalikan agar dapat melaksanakan berbagai
ketaatan dan memenuhi perintah Tuhan, demi memperoleh redha-Nya serta darjat
yang tinggi. Allah S.w.t berfirman: “Adapun orang-orang yang takut pada
kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, sesungguhnya
syurgalah tempat tinggalnya.”
(QS Al-Nazi’at : 40-41.)
Imam Al-Makki mengutip perkataan beberapa sufi terkenal, di antaranya
Yahya ibn Mu’adz, yang mengungkapkan:
“Seandainya kamu meminta syafa’at (pertolongan) melalui para malaikat
yang tinggal di tujuh lapis langit, 124 ribu nabi, semua kitab suci, hikmah,
dan para wali, supaya kamu dapat meninggalkan dunia dan menjalankan ketaatan,
mereka tidak akan memenuhi permintaanmu. Tetapi, jika kamu memintanya melalui
rasa lapar, ia akan memenuhi permintaanmu dan mendorongmu kepada ketaatan.”
Penjelasannya, rasa lapar mempunyai daya yang sangat besar dalam
mendorong diri seseorang untuk melakukan ketaatan. Kerana ia sanggup melemahkan nafsu syahwat yang
selalu mendorong kepada kejelekan, betapa pun kuatnya tekanan hawa nafsu itu
pada diri seseorang.
Sahal ibn ‘Abdullah berkata :
“Demi Allah, Yang tidak ada
Tuhan selain Dia, orang-orang yang terbiasa melakukan apa yang dibenci Allah
tidak akan berubah menjadi orang-orang yang melakukan apa yang dicintai Allah,
kecuali dengan lapar. Manusia tidak akan menjadi manusia yang benar kecuali
dengan lapar.”
Al-Hajjaj ibn Al-Gharafidhah pula mengatakan:
“Aku menemui sekelompok orang yang sedang beribadah sambil menahan
lapar di Makkah. Aku bertanya kepada mereka, “Beri tahulah aku, mengapa Allah
memerintahkan para wali-Nya untuk berlapar-lapar.”.
Mereka menjawab:
“Tidaklah kamu lihat bahawa ketika haiwan ternakan atau unta tidak mahu
menuruti keinginan pemiliknya, yang dilakukan sang pemilik (supaya haiwan-haiwan
ternakannya mahu menuruti keinginannya) adalah tidak memberi makan kepada
mereka. Sesungguhnya bila seorang hamba melaparkan dan mendahagakan diri, Allah
t membanggakan hamba itu di hadapan para malaikat. Tidak ada seorang hamba yang
Allah banggakan kecuali kelak di akhirat kepalanya akan dimahkotakan dengan
mahkota cahaya. Allah mengutus para malaikat untuk membawa cahaya dan perhiasan
dari yaqut merah dan kuning serta permata yang sangat indah. Mereka juga
membawa kenderaan dari zamrud nan hijau. Semua itu oleh para malaikat dibawa ke
makam orang-orang yang sewaktu di dunia suka menahan lapar dan dahaga.
Orang-orang itu kemudian dibangkitkan dari kubur lalu dinaikkan ke atas kenderaan
yang telah disediakan, dan mereka pun pergi menuju Allah “.
Ibrahim ibn Adham mengkhabarkan :
“Aku telah menerima suatu riwayat bahawa iblis melihat Nabi Isa a.s
berlapar di malam dan siang hari, iblis bertanya, “Mengapa kau berlapar seperti
itu? Mahukah kamu aku bawakan makanan?“, Nabi Isa a.s menjawab, “Kamu tahu bahawa
sesungguhnya jika aku berkata kepada gunung-gunung dan lembah-lembah ‘Jadilah
kalian makanan atas izin Allah’, mereka pasti menjelma menjadi makanan. Kamu
adalah musuhku dan hawa nafsu adalah mata-matamu yang ada padaku.”.
Hawa nafsu adalah mata-mata iblis. Hawa nafsu selalu menanggapi
keinginan iblis, dan syaitan selalu memuaskan keinginan hawa nafsu. Hawa nafsu
juga selalu meminta bantuan iblis untuk memudahkan apa yang diinginkannya dan
iblis selalu mengembuskan bisikannya ketika menggoda seseorang lewat hawa
nafsu. Rasa lapar menutup gejolak hawa nafsu sehingga ia tidak mampu untuk menyampaikan keinginannya kepada iblis.
Setelah hawa nafsu tidak berdaya kerana ditakluk oleh lapar, mucullah
kemudian watak spiritual yang siap
menerima limpahan cahaya Ilahi dan beragam ilmu pengetahuan.
“Aku sedang melaparkan dan melemahkan mata-matamu, sehingga dia tidak
lagi mempunyai kekuatan untuk menyampaikan berita tentang aku kepadamu. Laparku
sungguh membuatmu marah sekaligus lemah dan tidak ada yang aku inginkan dari
dunia selain itu (kemarahan dan kelemahanmu).”
Syair Ibrahim ibn Adham tentang lapar:
“Kulihat lapar mengalahkan godaan roti nan lezat
Dan rayuan air Sungai Efrat yang mengalir bening
Kulihat lapar mendorong orang untuk solat
Kulihat kenyang mendorong orang untuk tidur berbaring”
2). Meneladani Perilaku Rasulullah S.A.W dan Para Sahabat
Keutamaan selanjutnya ketika seseorang menahan lapar adalah,
Meneladani perilaku Rasulullah s.a.w dan para Sahabat agar dimasukkan ke dalam
kelompok mereka.
Rasulullah s.a.w bersabda, “Barang siapa meniru suatu kaum, ia adalah sebahagian
dari mereka.”.
Sayyidina Ali bin Abi Thalib R.a bercerita:
“Suatu hari aku masuk ke rumah
Rasulullah s.a.w. Aku lihat, Beliau bertelungkup di atas tikar sambil
menyembunyikan wajah. Tubuhnya terlihat lemah kerana menahan lapar. Ketika itu
Rasulullah s.a.w berdoa, ‘Dengan lapar dan dahagaku, ampunilah umatku atas
dosa-dosa mereka’.”.
Sayyidatina Aisyah r.a pula meriwayatkan,
“Rasulullah s.a.w dan para
Sahabatnya biasa menahan lapar.”.
Abu Hurairah r.a berkata,
“Kamu lihat, aku merintih di antara makam Nabi s.a.w dan mimbar kerana
lapar, sehinggai orang ramai mengatakan bahawa aku gila. Aku bukan gila,
melainkan lapar.”. Pernah suatu kali, ketika Rasulullah s.a.w mengimamkan solat,
beberapa Sahabat tidak sanggup berdiri kerana lapar. Seteleh selesai s0lat,
Rasulullah s.a.w menoleh ke arah mereka
dan bersabda, “Seandainya kalian tahu apa yang akan kalian dapatkan di sisi
Allah (kerana lapar kalian), nescaya kalian akan menambah (lapar kalian).”.
Ibn Abbas r.a meriwayatkan: Rasulullah s.a.w suatu hari menjenguk
seorang laki-laki Anshar yang sedang sakit. Beliau bertanya, “Apakah kamu
menginginkan sesuatu?”, Laki-laki itu menjawab, “Ya, roti gandum.”, Beliau
berkata, “Siapa yang memilikinya, bawalah ke mari.”. Seorang laki-laki pulang
dan kembali lagi sambil membawa sepotong roti, lalu diberikannya kepada
laki-laki yang sedang sakit itu.
Rasulullah s.a.w bersabda kepada Abu Dzarr, “Sedikitlah makan dan
sedikitlah bicara, kamu akan bersamaku di syurga seperti dua jari ini (Beliau
mengisyaratkan dengan jari telunjuk dan jari tengah).”.
Baginda s.a.w juga bersabda, “Sesungguhnya orang yang paling dekat
tempatnya denganku di antara kalian pada hari Kiamat adalah orang yang lapar,
dahaga, dan kesedihannya panjang di dunia.”.
Abu Hurairah r.a dan Ibn Mas’ud bersama tiga sahabat lain pada suatu
hari menemui Rasulullah s.a.w. Mereka semua dalam keadaan lapar. Mereka
berkata, “Ya Rasulullah, adakah sedikit roti? Kami lapar.”. Rasulullah s.a.w
tidak memiliki makanan untuk mereka selain bubur gandum. Mereka pun memakannya,
tetapi tidak merasa kenyang. Mereka bertanya, “Ya Rasulullah, sampai bilakah
kami dalam kelaparan?”.
Beliau bersabda, “Kalian tidak akan menjadi suci dalam kelaparan,
tetapi bertaqwalah kepada Allah s.w.t dan teruslah bersyukur. Sesungguhnya aku
tidak menemukan suatu kaum yang masuk syurga tanpa dihisab kecuali orang-orang
yang sabar.”.
Bukanlah lapar itu sendiri yang membuat seseorang suci, melainkan
faktor yang mengikutinya, berupa sabar dan taqwa. Itulah yang membersihkan dan
menyucikan jiwa.
3). Mengurangkan Kenikmatan Duniawi Dalam Diri
Rasulullah s.a.w bersabda, “Akan datang kepada manusia suatu zaman
yang pada ketika itu keadaan mereka yang paling kuat adalah lapar, ilmu mereka
yang paling baik adalah diam, dan ibadah mereka yang paling utama adalah
tidur.”.
Dalam sebuah riwayat disebutkan, “Barangsiapa rela dengan rezeki yang
sedikit dari Allah, Maka Allah rela terhadapnya dengan amal yang sedikit.”.
Al-Makki mengutip kata Hatim Al-Ashamm:
"Tinggalkan nafsu syahwat, kamu tidak akan menjadi pelayan para
pemburu dunia!, Tinggalkanlah kesenangan dunia, kamu akan selamat dari dosa!,
Tinggalkan ketamakan, kamu akan terhindar dari kesedihan!, Semakin seseorang
memanjakan perutnya dengan melahap apa saja yang dia sukai, semakin giat dia
mengejar dunia. Semakin sering seseorang melaparkan perutnya, semakin jarang ia
mencari dunia".
4). Mendapatkan Ketenangan dan Rasa Kenyang di Akhirat
Satu hari pada hari kiamat (di akhirat) lamanya sama dengan 50 ribu
tahun di dunia, dan di sana tidak ada makanan, minuman, istirahat, dan
kententeraman. Rasulullah s.a.w bersabda, “Manusia akan dikumpulkan pada hari
Kiamat dalam keadaan lapar dan dahaga, dan sesungguhnya orang-orang yang lapar
di dunia akan menjadi orang-orang yang kenyang di akhirat.”.
“Jika kau mampu, ketika maut menjemputmu, perutmu dalam keadaan lapar
dan kerongkonganmu merasa dahaga, lakukanlah. Dengan begitu, kamu akan memperoleh
kedudukan yang paling mulia, digabungkan bersama para nabi, dan para malaikat
akan gembira dengan kedatangan rohmu kepada mereka.”.
“Yang paling aku khuatirkan atas diri kalian adalah nafsu syahwat yang
ada pada perut dan kemaluan kalian.”.
5). Mempersedikit qada hajat :
Maka dengan yang demikian, diharapkan ia memperoleh darjat orang yang
benar dan malu.
Rasulullah s.a.w bersabda kepada para sahabat, “Malulah kepada Allah
dengan sebenar-benarnya.”, para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, bagaimana
cara kami malu kepada Allah?”, Badinda s.a.w bersabda, “Orang yang benar-benar
malu kepada Allah hendaknya menjaga perut dan apa yang dimakannya, menjaga
kepala dan apa yang dikandungnya, serta mengingati mati dan akhirat.”.
Menjaga perut adalah membuatnya lapar kerana Allah dan mempersedikit
makanan yang dimasukkan ke dalamnya supaya sedikit pula yang keluar darinya.
Malik bin Dinar berujar, “Aku merasa malu kepada Tuhanku kerana sering
ke bilik air (tandas) untuk qada hajat . Aku begitu malu sehingga aku
berangan-angan, sekiranya Allah menjadikan rezekiku berupa butiran-butiran
pasir, sehingga aku dapat menahannya hingga maut menjemputku.”.
Ketika menggambarkan para Sahabat Nabi s.a.w, Hasan Al-Basri r.a berkata,
“Di antara mereka ada yang setelah makan berangang-angan, andai saja
apa yang telah dimakannya tetap berada dalam perutnya seperti diamnya batu di
dalam air, sehingga ia tidak perlu lagi mencari makanan.”.
6). Menghindarkan Diri Dari Kemurkaan Allah dan Menjauhi Yang
Dibenci-Nya
Rasulullah s.a.w bersabda, “Tidak ada sesuatu yang lebih dibenci Allah
daripada perut yang terisi penuh walaupun dengan yang halal....”
Dalam sebuah riwayat, bumi menjerit kepada Allah atas tiga orang:
1. Orangtua yang berzina,
2. Orang miskin yang sombong, dan
3. Orang yang menjejali perutnya dengan makanan dan minuman.
Orang yang kenyangnya ada di antara dua lapar, ia telah mengikuti
jejak para sahabat Nabi s.a.w. Jika seseorang berpuasa seumur hidupnya dengan
berbuka pada malam hari dan berpuasa lagi keesokan harinya, ia berada di antara
dua lapar. Lapar orang seperti ini lebih banyak dari kenyangnya.
7). Melatih dan Memelihara Kepekaan
Lapar dapat melatih dan memelihara kepekaan kepada orang yang akrab
dengan lapar, penderitaan, dan kesulitan hidup lainnya. Nabi Yusuf a.s, sewaktu
menjadi bendahara kerajaan di Mesir, ditanya mengapa ia tidak pernah
mengenyangkan diri dengan makanan. Beliau menjawab, “Aku takut jika aku kenyang
aku lupa kepada orang yang lapar.”.
Diriwayatkan bahawa, Hatim Al-Tha’i mempunyai seorang ayah yang banyak
harta. Ia menyuruh Hatim supaya tidak banyak memberi, tetapi Hatim malah tidak
berhenti memberi. Ada yang memberi saranan kepada ayah Hatim, “Jika Tuan ingin
Hatim berhenti, Tuan harus mengurungnya di dalam rumah selama beberapa hari.
Selepas itu, ia tidak akan memberi lagi.”. Ayah Hatim pun melaksanakan nasihat
itu. Ia mengurung Hatim di dalam rumah.
Setelah sebulan dikurung, barulah Hatim dilepaskan. Si ayah yakin bahawa,
setelah dikurung, Hatim tidak akan mengulangi kebiasannya lagi. Maka itu, ia
memberi Hatim dua ratus unta.
Akan tetapi Hatim memanggil penduduk kampung seraya berkata, “Barangsiapa
mengambil unta di antara unta-unta ini dengan tali, unta itu menjadi
miliknya.”. Mereka pun berbondong-bondong mengambil unta, dan habislah semua
unta di tangan Hatim.
Setelah pulangnya ke rumah, Hatim menceritakan hal itu kepada ayahnya.
Si ayah bertanya, mengapa ia masih berbuat seperti itu. Hatim menjawab, “Rasa
lapar telah mendorongku untuk tidak kikir dengan apa yang aku miliki.”.
SUMBER
SUMBER