JALALAIN :
(Kami perintahkan kepada
manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya) menurut suatu qiraat
lafaz Ihsaan dibaca Husnan; maksudnya: Kami perintahkan manusia supaya berbuat
baik kepada kedua orang tuanya. Lafaz Ihsaanan adalah Mashdar
yang dinashabkan oleh Fi'ilnya yang diperkirakan keberadaannya; demikian pula
penjabarannya bila dibaca Husnan (ibunya mengandungnya dengan susah payah dan
melahirkannya dengan susah pula) ertinya penuh dengan susah
payah. (Mengandungnya hingga membelanya) dari penyusuannya
(adalah tiga puluh bulan) yakni dalam masa enam bulan sebagai batas yang paling
minimum bagi mengandung, sedangkan bakinya dua puluh empat bulan,
iaitu lama masa penyusuan yang maksima. Menurut suatu pendapat disebutkan
bahawa jika ibu mengandungnya selama enam bulan atau sembilan bulan, maka bakinya adalah masa penyusuan (sehingga) menunjukkan makna Ghayah bagi jumlah
yang diperkirakan keberadaannya, yakni dia hidup sehingga (apabila dia telah
dewasa) yang dimaksud dengan pengertian dewasa ialah kekuatan fizikal dan akal telah sempurna iaitu sekitar usia tiga
puluh tiga tahun atau tiga puluh tahun (dan umurnya sampai empat puluh tahun)
yakni genap mencapai empat puluh tahun, dalam usia ini seseorang telah mencapai
batas maksima kedewasaannya (ia berdoa, "Ya Rabbku!) dan seterusnya. Ayat
ini diturunkan berkenaan dengan Abu Bakar As-Shiddiq, iaitu sewaktu usianya
mencapai empat puluh tahun sesudah dua tahun Nabi saw. dilantik menjadi rasul. Lalu ia beriman kepada Nabi saw. lalu beriman pula kedua
orang tuanya, lalu menyusul anaknya yang bernama Abdurrahman, lalu cucunya yang
bernama Atiq (Tunjukilah aku) maksudnya berilah ilham (untuk mensyukuri nikmat
Engkau yang telah Engkau berikan) nikmat tersebut (kepadaku dan kepada ibu bapaku)
iaitu nikmat tauhid (dan supaya aku dapat berbuat amal soleh yang Engkau redhai) maka Abu Bakar segera
memerdekakan sembilan orang hamba sahaya yang beriman; mereka disksa kerana memeluk agama Allah (berilah kebaikan kepadaku dengan memberi kebaikan
kepada cucuku) maka semua anak cucunya adalah orang-orang yang beriman.
(Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan
sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.")
(Mereka itulah) maksudnya yang mengatakan ucapan ini, iaitu Abu Bakar dan lain-lainnya (orang-orang yang Kami
terima dari mereka amal baik) lafaz Ahsana di sini bermakna Hasana (yang telah mereka kerjakan dan Kami ampuni
kesalahan-kesalahan mereka, bersama penghuni-penghuni syurga) lafaz Fii Ash-haabil Jannah berkedudukan menjadi Hal atau kata keterangan
keadaan maksudnya, mereka digolongkan ke dalam para penghuni syurga (sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan
kepada mereka) iaitu sebagaimana yang telah diungkapkan dalam ayat yang lain, yakni
firman-Nya,
وَعَدَ اللَّـهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ
"Allah menjanjikan kepada orang-orang yang mukmin
lelaki dan perempuan, (akan mendapat) syurga." (At-Taubah : 72).
IBNU KATHIR :
Kami memerintahkan kepada manusia untuk berbuat baik kepada kedua
orangtuanya. Ibunya telah mengandung dan melahirkannya dengan susah payah. Pada
masa mengandung dan membelanya selama tiga puluh bulan ibu merasakan berbagai
penderitaan. Ketika anak telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun, ia
berdoa, "Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk untuk mensyukuri nikmat-Mu yang
telah Engkau berikan kepadaku dan kepada kedua orangtuaku. Berilah aku petunjuk
untuk selalu melakukan amal kebaikan yang Engkau redhai. Jadikanlah anak
keturunanku sebagai orang yang soleh. Sesungguhnya aku bertaubat kepada-Mu dari
segala dosa, dan aku termasuk orang yang berserah diri kepada-Mu.".
Berdasarkan ayat ini, dapat diketahui bahawa masa mengandung setidaknya berlangsung selama enam bulan. Disebutkan bahawa masa mengandung dan masa menyusui selama 30 bulan. Sementara, dalam surah Luqmân ayat 14, disebutkan bahawa masa menyusui berlangsung selama dua tahun (24 bulan) Dalam dalam surah Al- Baqarah ayat 233 disebutkan juga bahawa masa menyusui berlangsung selama dua tahun penuh. Maka, kalau masa mengandung dan masa menyusui –iaitu 30 bulan– itu dikurangi masa menyusui saja –iaitu 24 bulan– dapat diketahui bahawa masa mengandung adalah enam bulan. Dan hal ini sesuai dengan penemuan ilmiah bahawa seorang bayi yang lahir pada usia kehamilan enam bulan dapat hidup.
Mereka yang mempunyai sifat-sifat terpuji seperti itu adalah orang-orang yang Kami terima amal baiknya. Kesalahan-kesalahan mereka pun Kami ampuni bersama kelompok penghuni syurga. Kami akan mewujudkan janji benar yang pernah Kami ucapkan kepada mereka di dunia.
Berdasarkan ayat ini, dapat diketahui bahawa masa mengandung setidaknya berlangsung selama enam bulan. Disebutkan bahawa masa mengandung dan masa menyusui selama 30 bulan. Sementara, dalam surah Luqmân ayat 14, disebutkan bahawa masa menyusui berlangsung selama dua tahun (24 bulan) Dalam dalam surah Al- Baqarah ayat 233 disebutkan juga bahawa masa menyusui berlangsung selama dua tahun penuh. Maka, kalau masa mengandung dan masa menyusui –iaitu 30 bulan– itu dikurangi masa menyusui saja –iaitu 24 bulan– dapat diketahui bahawa masa mengandung adalah enam bulan. Dan hal ini sesuai dengan penemuan ilmiah bahawa seorang bayi yang lahir pada usia kehamilan enam bulan dapat hidup.
Mereka yang mempunyai sifat-sifat terpuji seperti itu adalah orang-orang yang Kami terima amal baiknya. Kesalahan-kesalahan mereka pun Kami ampuni bersama kelompok penghuni syurga. Kami akan mewujudkan janji benar yang pernah Kami ucapkan kepada mereka di dunia.