“Empat perkara menjadi tanda kejahatan, iaitu, hati yang
keras, mata yang beku, sentiasa angan-angan dan panjang harapan.”
Maka yang demikan, jangan bersifat keras hati dan bersikap kasar, sehingga apabila diberi nasihat tidak akan memberi kesan apa pun. Hati tidak akan merasa hiba lagi, bila disebutkan maut, dan tidak gentar mendengar janji-
janji balasan dan Allah dan
ancaman-Nya mengenai keadaan akhirat. Sabda Rasulullah s.a.w:Maka yang demikan, jangan bersifat keras hati dan bersikap kasar, sehingga apabila diberi nasihat tidak akan memberi kesan apa pun. Hati tidak akan merasa hiba lagi, bila disebutkan maut, dan tidak gentar mendengar janji-
أبعد الأشياء من الله تعالى القلب القاسي.
“Yang amat jauh
kepada Allah Ta’ala ialah hati yang keras.”
Juga sabda Baginda s.a.w lagi:
من الشقاء أربع: قسوة القلب, وجمود العين,
والحرص, وطول الأمل
“Empat perkara
menjadi tanda kejahatan, iaitu; Hati yang keras, mata yang beku, sentiasa
angan-angan dan panjang harapan.”.
Maka bersamalah kita menjauhi empat sifat yang berbahaya
itu!. Dalam sebuah Hadis yang lain, bahawa Nabi s.a.w bersabda:
واعلموا أن الله لا يقبل دعاء من قلب غافل.
“Ingatlah bahawa
Allah tiada akan menerima doa dari hati yang lalai.“.
Sifat lalai itu adalah sifat yang lain, tidak sama dengan
sifat keras hati. Sifat ini adalah tercela dan mengandungi bahaya yang
besar. Hati yang lalai ialah hati yang tidak tahu diuntung dan tidak sedar
ketika diingatkan dengan berbagai-bagai petunjuk dari perintah-perintah Allah dan larangan-larangan-Nya. maka tidak akan
menghiraukan sama sekali nasihat-nasihat itu kerana hatinya telah dibelenggu
oleh sifat lalai dan lupa disebabkan terlalu banyak urusan pekerjaan dan
permainan dari bermacam-macam keindahan dunia dan peluasan hawa nafsu.
Allah telah berfirman kepada Rasulullah s.a.w.:
٢٠٥. وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ
تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ
وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ
“Ingatlah Tuhan didalam hatimu dalam keadaan rendah hati dan takut, dan bukan dengan suara keras di waktu pagi dan petang, dan janganlah engkau tergolong ke dalam kumpulan orang-orang yang lalai.”. (Al-A’raf: 205)
Allah telah melarang Rasul-Nya supaya tidak menjadi
orang yang laIai, sebagaimana Dia melarang juga supaya tidak mentaati
orang-orang yang lalai itu atau mengikuti jejak langkah mereka.
Seseorang itu dikira lalai apabila ia tiada mengingat
mati, dan tiada memandang berat tentang keadaan yang bakal berlaku sesudah
mati, begitu juga ia tergolong ahlis-sa’adah (orang-orang yang berbahagia), atau
tergolong ahlis-syaqawah (orang-orang yang celaka), ia tidak pernah mau
memikirkan semua itu.
Seseorang itu dikira lalai juga apabila ia tiada
selalu mendampingi para alim ulama yang akan mengingatkannya akan Allah dan
agamanya. dan yang akan menyedarkannya akan hari-harinya yang sementara dan
nikmat-nikmat Allah yang sedang
diterimanya, di samping janji-janji dan ancaman-Nya. Bukankah para alim ulama
itu sering memperhatikan agar seseorang itu sentiasa berada dalam taat kepada
Allah dan jauh dari maksiat-Nya dengan menaburkan nasihat-nasihat yang berguna
dan menunjukkan perbuatan-perbuatan yang baik? Sekiranya para alim ulama itu
tiada lagi, maka cukuplah buku-buku yang mereka susun itu untuk menggantikan
mereka.
Walau bagaimanapun dunia ini tidak akan luput dari
para alim ulama Insya Allah, meskipun kerosakan zaman telah umum di mana-mana.
Perkara-perkara yang batil dan fitnah-fitnah telah banyak tersebar, sedang
orang yang mencetuskannya bermaharajalela meliputi orang-orang yang di
peringkat tinggi dan rendah. Mereka itu telah membelakangi Tuhan dan
membelakangi perintah-Nya, serta tiada menegakkan yang haq. Hanya orang-orang
yang teselamatkan dari bencana ini sedikit sekali bilangannya, sesuai dengan
sabda Rasulullah s.a.w:
لاتزال طائفة من أمتي ظاهرين على الحق,
لايضرهم من ناوأهم, حتى يأتي أمر الله.
“Sekumpulan
dari umatku akan terus berdiri teguh atas kebenaran, tiada akan membahayakan
mereka siapa yang menentangnya, sehinggalah tiba ketentuan dari Allah Ta’ala.”.
Maka marilah kita mempertahankan kebenaran dan berdiri atas
Kitab Allah yakni Al-Quran dan sunnah Rasul-Nya (Hadis) pada bila-bila masa
sekalipun.