“Tidakkah engkau melihat dan merasa hairan terhadap
orang-orang yang membantah mengenai maksud ayat-ayat Allah, bagaimana mereka
telah dipalingkan (dari kebenaran)?
Iaitu orang-orang yang mendustakan Al-Quran dan
segala yang dibawa oleh Rasul-rasul Kami yang telah Kami utus; maka mereka akan
mengetahui kelak.
Ketika belenggu dan rantai dipasung di leher
mereka, sambil mereka, diseret
Ke dalam air panas yang menggelegak; kemudian
mereka dibakar dalam api neraka;
Akhirnya dikatakan kepada mereka: "Mana
dia berhala-berhala yang kamu dahulu sekutukan –
"(Dengan menyembahnya atau memujanya)
selain Allah?" Mereka menjawab: "Benda-benda itu telah hilang lenyap
dari kami, bahkan yang sebenarnya kami dahulu tidak pernah sekutukan sesuatu
pun (dengan Allah)". (Sebagaimana Allah menjadikan mereka sesat), demikian
pula Allah menyesatkan orang-orang yang kufur ingkar (menentang maksud
ayat-ayatNya).
(Lalu dikatakan kepada mereka setelah
ditimpakan dengan azab seksa): "Balasan buruk yang demikian ini disebabkan
kamu dahulu bersukaria di muka bumi dengan cara yang salah (pada hukum Tuhan),
dan disebabkan kamu bersenang lenang dan bermegah-megah dengan berleluasa
(dalam maksiat).
"Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam
kekalah kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang
sombong takbur ialah neraka Jahannam".
JALALAIN :
(Apakah kamu tidak melihat kepada orang-orang
yang membantah ayat-ayat Allah?) membantah Al-Quran. (Bagaimanakah) (mereka
dapat dipalingkan) dari iman?
(Orang-orang yang mendustakan Al-kitab) yakni
Al-Quran (dan wahyu yang dibawa oleh rasul-rasul Kami yang telah Kami utus)
dengan membawa ajaran tauhid dan berita tentang adanya hari berbangkit; mereka
adalah orang-orang kafir Mekah. (Kelak mereka akan mengetahui) akibat dari
kedustaan mereka.
(Ketika belenggu dipasang di leher mereka) lafaz
Idz di sini bermakna Idzaa yakni ketika (dan rantai-rantai) pun dipasang pula
di leher mereka. Lafaz As-Salaasilu ini diathafkan kepada lafaz Al-Aghlaalu.
Atau berkedudukan menjadi Mubtada sedangkan Khabarnya tidak disebutkan, iaitu
lafaz Fii Arjulihim. Dengan demikian maka ertinya ialah, Dan rantai-rantai pun
dipasang pada kaki mereka Atau Khabar lafaz As-Salaasilu ini ialah ayat
berikutnya, iaitu (seraya mereka diseret) dengannya.
(Ke dalam air yang sangat panas) yakni neraka
Jahanam (kemudian mereka dibakar dalam api) maksudnya, mereka dibakar oleh api
neraka.
(Kemudian dikatakan kepada mereka) sebagai
celaan dan penelanjangan, ("Manakah berhala-berhala yang selalu kalian
persekutukan?)
(Selain Allah?") yang kalian sembah
selain-Nya; yang dimaksud adalah berhala-berhala. (Mereka menjawab,
"Mereka telah hilang lenyap) ertinya, telah tiada (dari kami) maka kami
tidak melihat mereka (bahkan kami dahulu tiada pernah menyembah sesuatu")
mereka mengingkari penyembahan mereka kepada berhala-berhala itu. Kemudian
berhala-berhala sembahan mereka itu didatangkan, selanjutnya dikatakan kepada
mereka, sebagaimana yang disebutkan dalam ayat yang lain, yaitu firman-Nya,
"Sesungguhnya kalian dan apa yang kalian sembah selain Allah, adalah
makanan Jahanam." (Q.S. Al-Anbiya, 98). (Seperti demikianlah) yakni
sebagaimana disesatkan-Nya orang-orang yang mendustakan Al-Quran (Allah
menyesatkan orang-orang kafir.)
Dikatakan pula kepada mereka, ("Yang
demikian itu) yakni azab itu (disebabkan kalian bersuka ria di muka bumi dengan
tidak benar) iaitu melakukan perbuatan syirik dan ingkar kepada adanya hari
berbangkit (dan kerana kalian selalu bersuka ria) ertinya, terlalu
berlebih-lebihan di dalam bersuka ria.
(Masuklah kalian ke pintu-pintu neraka Jahanam,
sedangkan kalian kekal di dalamnya. Maka itulah seburuk-buruk tempat) yakni
tempat tinggal (bagi orang-orang yang sombong.")
{أَلَمْ تَرَ إلَى الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَات اللَّه}
الْقُرْآن {أَنَّى} كَيْفَ {يُصْرَفُونَ} عَنْ الْإِيمَان
{الذين كذبوا بالكتاب} بالقرآن {وَبِمَا أَرْسَلْنَا بِهِ رُسُلنَا}
مِنْ التَّوْحِيد وَالْبَعْث وهم كفار مكة {فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ} عُقُوبَة
تَكْذِيبهمْ
{إِذِ الْأَغْلَال فِي أَعْنَاقهمْ} إذْ بِمَعْنَى إذَا
{وَالسَّلَاسِل} عُطِفَ عَلَى الْأَغْلَال فَتَكُون فِي الْأَعْنَاق أَوْ
مُبْتَدَأ خَبَره مَحْذُوف أَيْ فِي أَرْجُلهمْ أَوْ خَبَره {يُسْحَبُونَ} أَيْ
يُجَرُّونَ بِهَا
{فِي الْحَمِيم} أَيْ جَهَنَّم {ثُمَّ فِي النَّار يسجرون} يوقدون
{ثم قيل لهم} تبكيتا {أين ما كنتم تشركون
{مِنْ دُون اللَّه} مَعَهُ وَهِيَ الْأَصْنَام {قَالُوا ضَلُّوا}
غَابُوا {عَنَّا} فلا نراهم {بل لم نكن ندعوا مِنْ قَبْل شَيْئًا} أَنْكَرُوا
عِبَادَتهمْ إيَّاهَا ثُمَّ أُحْضِرَتْ قَالَ تَعَالَى {إنَّكُمْ وَمَا
تَعْبُدُونَ مِنْ دُون اللَّه حَصَب جَهَنَّم} أَيْ وَقُودهَا {كَذَلِكَ} أي مثل
إضلال هؤلاء المكذبين {يضل الله الكافرين}
وَيُقَال لَهُمْ أَيْضًا {ذَلِكُمْ} الْعَذَاب {بِمَا كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ
فِي الْأَرْض بِغَيْرِ الْحَقّ} مِنْ الْإِشْرَاك وَإِنْكَار الْبَعْث {وَبِمَا
كُنْتُمْ تَمْرَحُونَ} تَتَوَسَّعُونَ فِي الفرح
{اُدْخُلُوا أَبْوَاب جَهَنَّم خَالِدِينَ فِيهَا فَبِئْسَ
مَثْوَى} مأوى {المتكبرين}
Ibnu Kathir :
Tidakkah
kamu melihat orang-orang yang memperdebatkan bukti-bukti kebesaran Allah yang
jelas, bagaimana mereka berpaling dari bukti-bukti itu dan tetap bersip keras
untuk berada dalam kesesatan?
Orang-orang yang mendustakan Al-Qurân dan wahyu yang Kami turunkan kepada utusan-utusan Kami, pasti akan mengetahui akibat perbuatannya, pada ketika lehernya dibelenggu dengan rantai, dan ditarik dalam air yang sangat panas kemudian dilempar ke dalam neraka yang mereka rasakan panasnya. Mereka diejek dengan dikatakan, "Mana sembahan kalian selain Allah yang dulu pernah kalian sembah itu?" Orang kafir menjawab, "Mereka telah menghilang dari kami. Bahkan sebenarnya, di dunia dulu kami belum pernah menyembah sesuatu yang pantas disembah." Dengan cara seperti itu Allah menyesatkan orang kafir dari kebenaran, kerana mengetahui bahawa mereka lebih memilih kesesatan dari pada petunjuk.Dikatakan lagi kepada mereka, "Azab yang kalian rasakan itu disebabkan oleh kegembiraan kalian di dunia yang bukan pada tempatnya, dan oleh kegembiraan yang berlebih-lebihan atas kesusahan yang menimpa para nabi dan kekasih Allah. Masuklah kalian semua ke dalam pintu- pintu jahanam, yang telah ditetapkan kekal buat kalian! Dan sejelek-jelek tempat tinggal untuk orang-orang yang sombong adalah neraka jahanam."
Orang-orang yang mendustakan Al-Qurân dan wahyu yang Kami turunkan kepada utusan-utusan Kami, pasti akan mengetahui akibat perbuatannya, pada ketika lehernya dibelenggu dengan rantai, dan ditarik dalam air yang sangat panas kemudian dilempar ke dalam neraka yang mereka rasakan panasnya. Mereka diejek dengan dikatakan, "Mana sembahan kalian selain Allah yang dulu pernah kalian sembah itu?" Orang kafir menjawab, "Mereka telah menghilang dari kami. Bahkan sebenarnya, di dunia dulu kami belum pernah menyembah sesuatu yang pantas disembah." Dengan cara seperti itu Allah menyesatkan orang kafir dari kebenaran, kerana mengetahui bahawa mereka lebih memilih kesesatan dari pada petunjuk.Dikatakan lagi kepada mereka, "Azab yang kalian rasakan itu disebabkan oleh kegembiraan kalian di dunia yang bukan pada tempatnya, dan oleh kegembiraan yang berlebih-lebihan atas kesusahan yang menimpa para nabi dan kekasih Allah. Masuklah kalian semua ke dalam pintu- pintu jahanam, yang telah ditetapkan kekal buat kalian! Dan sejelek-jelek tempat tinggal untuk orang-orang yang sombong adalah neraka jahanam."
يقول تعالى ألا تعجب يا محمد من هؤلاء المكذبين بآيات الله ويجادلون
في الحق بالباطل كيف تصرف عقولهم عن الهدى إلى الضلال « الذين
كذبوا بالكتاب وبما أرسلنا به رسلنا » أي من الهدى والبيان « فسوف يعلمون » هذا تهديد شديد ووعيد أكيد من الرب جل جلاله
لهؤلاء كما قال تعالى « ويل يومئذ للمكذبين » وقوله عز وجل
« إذ الأغلال في أعناقهم والسلاسل » أي متصلة بالأغلال
بأيدي الزبانية يسحبونهم على وجوههم تارة إلى الحميم وتارة إلى الجحيم ولهذا قال
تعالى « يسحبون في الحميم ثم في النار يسجرون » كما قال
تبارك وتعالى « هذه جهنم التي يكذب بها المجرمون يطوفون بينها
وبين حميم آن » وقال تعالى بعد ذكر أكلهم الزقوم وشربهم الحميم « ثم إن مرجعهم لإلى الجحيم » وقال عز وجل «
وأصحاب الشمال ما أصحاب الشمال في سموم وحميم وظل من يحموم لا بارد ولا كريم » إلى
أن قال « ثم إنكم أيها الضالون المكذبون لآكلون من شجر من زقوم
فمالئون منها البطون فشاربون عليه من الحميم فشاربون شرب الهيم هذا نزلهم يوم
الدين » وقال عز وجل « إن شجرة الزقوم طعام الأثيم كالمهل
يغلي في البطون كغلي الحميم خذوه فاعتلوه إلى سواء الجحيم ثم صبوا فوق رأسه من
عذاب الحميم ذق إنك أنت العزيز الكريم إن هذا ما كنتم به تمترون » أي يقال
لهم ذلك على وجه التقريع والتوبيخ والتحقير والتصغير والتهكم والاستهزاء بهم قال
ابن حاتم حدثنا علي بن الحسين حدثنا أحمد بن منيع حدثنا منصور بن عمار حدثنا بشير
بن طلحة الخزامي عن خالد بن دريك عن يعلى بن منية رفع الحديث إلى رسول الله صلى
الله عليه وآله وسلم قال ينشئ الله عز وجل سحابة لأهل النار سوداء مظلمة ويقال يا
أهل النار أي شيء تطلبون فيذكرون بها سحاب الدنيا فيقول نسأل بارد الشراب فتمطرهم
أغلالا تزيد في أغلالهم وسلاسل تزيد في سلاسلهم وجمرا يلهب النار عليهم هذا حديث
غريب وقوله تعالى « ثم قيل لهم أين ما كنتم تشركون من دون الله » أي
قيل لهم أين الأصنام التي كنتم تعبدونها من دون الله هل ينصرونكم اليوم « قالوا ضلوا عنا » أي ذهبوا فلم ينفعونا « بل
لم نكن ندعوا من قبل شيئا » أي جحدوا عبادتهم كقوله جلت عظمته « ثم لم تكن فتنتهم إلا أن قالوا والله ربنا ما كنا مشركين » ولهذا
قال عز وجل « كذلك يضل الله الكافرين » وقوله « ذلكم بما كنتم تفرحون في الأرض بغير الحق وبما كنتم تمرحون » أي
تقول لهم الملائكة هذا الذي أنتم فيه جزاء على فرحكم في الدنيا بغير الحق ومرحكم
وأشركم وبطركم « ادخلوا أبواب جهنم خالدين فيها فبئس مثوى
المتكبرين » أي فبئس المنزل والمقيل الذي فيه الهوان والعذاب الشديد لمن
استكبر عن آيات الله واتباع دلائله وحججه