.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Wednesday, August 13, 2014

USUL FIQH : AL-TARTIB BAIN AL-ADILLAH

Sekiranya dalil-dalil yang lalu (al-Quran, al-Sunnah, al-Ijma' dan al-Qiyas) saling menyetujui antara satu sama lain terhadap sesuatu hukum ataupun setiap satu daripadanya menetapkan sesuatu hukum tanpa ada yang menyanggah, adalah wajib ianya disabitkan atau ditetapkan.

Sekiranya berlaku percanggahan di antaranya dan masih boleh dikumpulkan, adalah wajib kesemuanya dikumpulkan. Sekiranya tidak boleh dikumpulkan, hendaklah berpindah kepada naskh (pemansuhan) jika syarat-syaratnya penuh. Sekiranya tidak dapat dimansuhkan, hendaklah berpindah kepada tarjih (memilih yang lebih kuat) seperti berikut:

1 - Berkenaan al-Quran dan al-Sunnah ditarjihkan;

 Al-Nas (muktamad) ke atas al-zahir (jelas).

 Al-Zahir (jelas) ke atas al-muawwal (ditakwil).

 Al-Mantuq (tersurat) ke atas al-mafhum (tersirat).

 Al-Muthbit (menetapkan) ke atas al-nafi (menolak) .

Dalil yang memindahkan hukum asal ke atas dalil yang menetapkan hukum asal kerana dalil yang memindahkan itu membawa lebih ilmu.

Al-Am al-mahfuz (umum terpelihara) iaitu yang tidak pernah dikhususkan ke atas al-am al-mukhassas (umum yang dikhususkan).

Dalil yang mempunyai lebih banyak sifat penerimaan ke atas dalil yang kurang sifat penerimaannya.
Tuan punya kisah ke atas orang lain.

2 - Berkenaan al-ijma', ditarjihkan al-ijma' al-qat‘i (muktamad) ke atas al-ijma' al-zhanni (berkemungkinan).

3 - Berkenaan al-qiyas, ditarjihkan al-qiyas al-jali (penyamaan yang jelas) ke atas al-qiyas al-khafi (penyamaan yang samar).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)