.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Monday, August 25, 2014

مفهوم الحياة في الإسلام

مفهوم الحياة في الإسلام
 
الحياة يتَّسع مفهومها ويضيق تبعاً لفهم الإنسان وتصوّره لها، ولدرجة وعيه لدوره ومسؤوليَّاته في الوجود، فإن كان محدود الأفق، لا يبحث، ولا يؤمن إلا بهذه الحياة الدّنيا، فإنه يعتبرها الفرصة الزمنيّة السّانحة له لاستغلال كلّ لحظة فيها من أجل إشباع ملذّاته وشهواته، ويحصر طاقاته وإمكاناته المعنويّة والماديّة في سبيل ذلك، وهو ما يفقده قيمته الفعليّة والأصليّة في لعب الدّور الحضاريّ والإنسانيّ والوجوديّ العام في إعمار الأرض والحياة بالشّيء النَّافع، ولن يتأتَّى له ذلك إلا إذا أخرج نفسه من هذا السِّجن المادّيّ وانفتح على الحياة الأخرى، وعلى مواقع رضى الله تعالى وأوامره ونواهيه، وصراطه المستقيم الّذي خطَّه لعباده الّذين يرتفعون بأنفسهم إلى أسمى مراتب الفضيلة والكمال، عندما ينطلقون للعمل للحياة الآخرة والتزوّد لها، وهذا ما يثمر صلاحاً وخيراً وسلاماً يعمّ الجميع في الحياة الدّنيا.
 
فالقيمة الكبرى للإنسان أن يفهم أبعاد وجوده الجسديّ والرّوحيّ، وما عليه من أمانة حفظ نفسه وتزكيتها، وفتح آفاق وعيها للأمور، صوناً لها من السّقوط في سجون الملذّات والمظاهر، والّتي تحرمها من أصالتها، وتغيّب هويَّتها في مسيرة الوجود.
 
واليوم نعاني في كلّ واقعنا جنوحاً نحو الانغماس في المظاهر، والتَّركيز على بلوغ المصالح والشَّهوات على حساب الإعداد للحياة الآخرة، بما يستلزم لها من إخلاص ووعي ومسؤوليَّة وتقوى وبثّ لقيم الخير والجمال والكمال، إذ قلَّما نقيم وزناً واعتباراً لحسابات الله تعالى في معاملاتنا الدّنيويَّة وعلاقاتنا الاجتماعيّة والإنسانيَّة، فهمُّ الكثيرين الوصول إلى الشّهرة والمنصب والجاه والرّبح السّريع، وإثارة الغيبة والفتنة وتخريب العلاقات، وهو ما يتنافى صراحةً، وبكلّ وضوح، مع أصالة الهويّة الإنسانيّة والأخلاقيّة والدينيّة.
 
لقد منح الله تعالى الذّات الإنسانيَّة كلّ خصائص العقل والإدراك والشّعور، لتمتلك القوَّة والقاعدة الصّلبة للانفتاح على وسائل المعرفة والهداية في الحياة الدّنيا، استعداداً للحياة الآخرة والنّعيم المقيم.
 
لا يمكن والحال هذه أن نحرم الحياة والوجود وذواتنا من هذه الصّفات والخصائص الفعّالة، والّتي تبرز دور الإنسان الوجوديّ وحجمه ومستواه.
 
ولا يمكن أن ننتمي إلى روح الإسلام وأصالته، ونحن نستغرق في عالم الماديّات والمظاهر، والّتي تجعلنا نعيش في كهوف الظّلام والانحراف، والفجور في الفكر والعمل، وتحوّلنا بالتّالي إلى عبيد.
 
وفي السّياق ذاته، وعن المفهوم الإسلاميّ للحياة، يشير سماحة المرجع السيّد محمد حسين فضل الله(رض) إلى أنَّ النَّظرة للحياة تختلف تبعاً لاختلاف النّظرة لما وراء الحياة، فإذا رفضنا وجود حياة أخرى غير هذه الحياة الّتي نحياها، فإنَّنا نواجه أهدافاً تنبثق من طبيعة هذا الكون الّذي نعيش فيه، باعتبار هذه الحياة الفرصة الّتي لن تتكرّر أو تتجدّد.
 
ولذا فإنّ الطيبات والشهوات تمثّل القيمة الكبرى في وجود الإنسان وتفكيره، فهي النَّعيم الكبير، بينما يمثِّل الحرمان الجحيم الأكبر في حياته، لأنّه يجسّد العذاب النفسي والجسدي الّذي يعيشه الإنسان في كلّ لحظة من لحظات الحرمان.
 
ويتابع بأنّه عندما نؤمن بوجود حياة أخرى، فالموقف يختلف، لأنّ اللّذّة لا تمثّل قيمة كبرى، كما أنّ الألم لن يكون ضدّ هذه القيمة، بل القضيّة تكون نسبيّة، فإذا كانت هناك حياة أخرى تشتمل على لذّة أكبر أو حرمان أكبر، فإنّ الحرمان هنا من أجل اللّذّة الكبرى لا يُعتبَر جحيماً وعذاباً، كما أنّ اللّذّة الّتي تستتبع الحرمان الأبديّ لن تكون نعيماً وسروراً، تماماً كما هو الحال في الحياة نفسها ـ هذه الّتي نعيش ـ عندما يتعرَّض الإنسان لحالة حرمان طارئة في إطار العمل من أجل المستقبل الكبير، فإنّه لن يعتبر ذلك حرماناً إذا استطاع التّعويض عنه بالهدف الكبير، والعكس هو الصّحيح في الطّرف المقابل.
 
ويضيف: وعلى ضوء هذا، نحدّد واقعيّة النظرة الإسلاميّة إلى الحياة، فقد انطلقت الفكرة الدّينيّة من وجود حياتين للإنسان، ولكلّ منهما مهمّة، فالدّنيا دار المسؤوليّة والعمل، والآخرة دار نتائج المسؤوليّة.. فلا بدّ من أن يُقاس التّشريع أو المفهوم العام بمقياس هذه النّظرة...
مصدر بينات
 
 
 
 
 
The concept of life in Islam

Life expands the concept and narrows according to the understanding of the rights and imagined her, but the degree of consciousness of the role and responsibilities in the presence, if the limited horizon, not looking, and does not believe only in this life, it considers the opportunity time opportunity for him to exploit every moment where in order to satisfy the pleasures and desires, and confined his energies and potential moral and material for the sake of it, which is for the lost value of the actual and original in playing the role of cultural, humanitarian and existential year in the reconstruction of the earth and life with something useful, and would not come to him only if they are removed himself from this prison material and opened up to other life, and on the sites may Allah Almighty and orders and prohibitions, and the Straight Path, who plan to own slaves who rise to the highest ranks of virtue and perfection, when he set off to work for the life of the Hereafter, and to acquire it, and that's what good yield of goodness and peace prevail and everyone in the worldly life.
 
Value is big for a person to understand the dimensions and the presence of physical and spiritual, and it secretariat save himself and sponsorship, and open horizons and awareness of things, safeguard them from falling in the prisons of the pleasures and appearances, which deprives them of their authenticity, and the absence of identity in the process of existence.
 
Today, we suffer in all reality wildest about indulging in appearances, and focus on achieving the interests and desires at the expense of preparation for the afterlife, including requiring her sincerity, awareness and responsibility and piety and transmit the values ​​of goodness and beauty and perfection, as it rarely evaluate the weight and effect of the accounts of God in our dealings mundane and our social and humanitarian , understand the many access to fame and position and prestige and a quick profit, and backbiting and stir sedition and sabotage relations, which is contrary to explicitly and clearly, with the originality of human identity, moral and religious.
 
God has granted all the characteristics of the human self mind, perception and feeling, to have the power and solid base for the openness of the means of knowledge and guidance in this life, in preparation for the afterlife and eternal bliss.
 
You can not in this case to deny the existence of life and ourselves from these qualities and characteristics of effective, which highlights the role of human and existential size and level.
 
It can not belong to the spirit of Islam and its originality, and we hold your breath in a world of materialism and appearances, and that makes us live in the caves of darkness and deviation, and immorality in thought and action, and thus turned into slaves.
 
In the same context, and the Islamic concept of life, indicating the tolerance of reference, Mr. Mohammed Hussein Fadlallah (ra) that the outlook on life is different depending on the different perception of what life behind, if we reject the existence of life other than this life that we live, we are faced with targets stems from the nature of this the universe in which we live, this life as an opportunity that will not be repeated or renewed.
 
So the good things and desires represent great value in human existence and thinking, they are great bliss, while deprivation hell is the largest in his life, because he embodies the psychological and physical suffering experienced by the human in every moment of deprivation.
 
He continues that when we believe in the existence of another life, the situation is different, because the pleasure does not represent great value, and that the pain would not be against this value, but the issue is relative, and if there was another life include greater pleasure or deprive the largest, the deprivation here for pleasure grand is not hell and torment, and the pleasure that entails deprivation eternal will not be bliss and pleasure, just as is the case in life itself this in which we live when exposed human case of denying emergency in the framework for the future great, it will not be considered a disadvantaged If able to compensate for the great goal, and the opposite is true at the opposite end.
 
He adds: In the light of this, we define a realistic view of Islamic life, has launched the idea of religious existence of two lives for humans, and each task, world House responsibility and work, and in the Hereafter House Results responsibility .. it must be measured by the legislation or the general concept of the scale of this view. ..
Source of evidence

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)