أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ أَحْمَدَ الْمَلِيحِيُّ ، أَخْبَرَنَا أَبُو مَنْصُورٍ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَمْعَانَ ، حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ الرَّيَّانِيُّ ، حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ زَنْجُوَيْهِ ، حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، حَدَّثَنَا كَثِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْيَشْكُرِيُّ ، حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ ، عَنْ أَبِيهِ ،
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ :
ثَلاثَةٌ تَحْتَ الْعَرْشِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ : القُرْآنُ يُحَاجُّ الْعِبَادَ لَهُ ظَهْرٌ وَبَطْنٌ ، وَالأَمَانَةُ ، وَالرَّحِمُ تُنَادِي : أَلا مَنْ وَصَلَنِي وَصَلَهُ اللَّهُ ، وَمَنْ قَطَعَنِي قَطَعَهُ اللَّهُ هذا حديث صحيح .انتهى
Dari AbdurRahman bin 'Auf r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
"Tiga perkara yang akan berada di bawah lindungan Arasy pada hari kiamat. Pertama, Al-Quran. Al-Quran akan berhujah dengan manusia dan Al-Quran ini
mempunyai zahir dan batin.
Kedua, amanah.
Ketiga, tali persaudaraan (silaturrahim) yang akan mengisytiharkan, " ketahuilah, sesiapa yg menghubungkan silaturrahim, maka Allah akn menghubungkannya dgn rahmat-NYA, sesiapa yg memutuskan silaturrahim, maka Allah S.W.T akan memutuskannya dpd rahmat-NYA.
(Riwayat Dalam kitab Sharhussunnah)
Al-Quran berhujjah:
-memberi syafa'at
-meninggikan darjat
-membela orang yang menghormatinya
-membaca dan menyempurnakan hak-haknya di hadapan Allah.
Mulla Ali Qari r.h meriwayatkan daripada kitab hadith shahih Tarmidzi bahawa di hadapan Allah s.w.t Al-Quran akan meminta supaya Allah s.w.t supaya memberikan pakaian kepada pembacanya, maka Allah mengurniakan mahkota kemuliaan kepada pembacanya. Al-Quran akan memohon agar orang itu ditambahkan nikmat. Allah mengurniakannya pakaian kemuliaan yang selengkapnya. Al-Quran memohon sekali lagi agar diberikan kepada orang itu keredhaan. Maka Allah memberikan keredhaan Nya kepada orang itu.
Zahir dan Batin Al-Quran:
Zahir :
Boleh difahami oleh semua orang. Membawa maksud lafaz-lafaz Al-Quran. Pembacaan dan lafaz-lafaznya adalah sama bagi setiap orang.
Batin :
Yang tidak mampu difahami oleh semua orang. Iaitu maksud dan mafhum (kefahaman) Al-Quran yang berbeza-beza mengkiut kebolehan dan kemampuan pembacanya.
Mufassirin menggariskan lima belas jurusan ilmu yang mesti dikuasai untuk pentafsir supaya memahami makna-makna batin Al-Quran, Ilmu-ilmu itu ialah:
1. LUGHAH/لغة (BAHASA)
2. NAHU (النحو)
3. Sorof (الصرف)
4. Isytiqaq (الإشتقاق)
5. Al-ma'ani ( المعاني)
6. Bayan ( البيان)
7. Badi' (البديع)
8. Qiraat
9. Aqidah
10. Ilmu usul fiqh
11. Asbabun Nuzul
12. Nasikh-mansukh
13. Ilmu fiqh
14. Ilmu hadis sebagai tafsiran sesetengah ayat
15. Ilmu mauhub iaitu ilmu yang dikurniakan Allah kepada orang-orang yang tertentu.
Kata-kata Nabi s.a.w :
"Sesiapa yang mengeluarkan pendapatnya sendiri mengenai sesuatu daripada Al-Quran, sebenarnya dia telah melakukan satu kesalahan walaupun pendapat itu betul."
Abdullah bin Mas'ud berkata:
"Sekiranya kamu mahukan ilmu, maka hendaklah kamu memikirkan dan mendalami makna-makna Al-Quran. Dalam Al-Quran terdapat ilmu orang terdahulu dan orang terkemudian."
Ibnu 'Abid Dunya r.h berkata bahawa: " pengetahuan daripada Al-Quran dan apa-apa yang boleh diperolehi daripada Al-Quran adalah begitu luas seperti lautan tidak bertepi."
والله تعالى اعلم