قال الله تعالى: فى سورة البقرة الآية243:
((أَلَمْ تَرَ
إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ
لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ
وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ))
القصة:
قال محمد بن إسحاق عن وهب بن منبه إن كالب بن يوفنا لما
قبضه الله إليه بعد يوشع، خلف في بني إسرائيل حزقيل بن بوذى وهو ابن العجوز وهو الذي
دعا للقوم الذين ذكرهم الله في كتابه فيما بلغنا:
(( أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ
وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ))
قال ابن إسحاق
فروا من الوباء فنزلوا بصعيد من الأرض، فقال لهم الله: موتوا. فماتوا جميعا فحظروا
عليهم حظيرة دون السباع فمضت عليهم دهور طويلة، فمر بهم حزقيل عليه السلام فوقف عليهم
متفكرا فقيل له: أتحب أن يبعثهم الله وأنت تنظر؟ فقال: نعم. فأمر أن يدعو تلك العظام
أن تكتسي لحما وأن يتصل العصب بعضه ببعض. فناداهم عن أمر الله له بذلك فقام القوم أجمعون
وكبروا تكبيرة رجل واحد.
وقال أسباط عن
السدي عن أبي مالك وعن أبي صالح عن ابن عباس وعن مرة عن ابن مسعود وعن أناس من الصحابة
في قوله:
(( أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ
وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ
))
قالوا: كانت قرية يقال لها: "داوردان"، قبل
"واسط" وقع بها الطاعون فهرب عامة أهلها فنزلوا ناحية منها فهلك من بقي في
القرية وسلم الآخرون فلم يمت منهم كثير فلما ارتفع الطاعون رجعوا سالمين، فقال الذين
بقوا: أصحابنا هؤلاء كانوا أحزم منا لو صنعنا كما صنعوا بقينا ولئن وقع الطاعون ثانية
لنخرجن معهم.
فوقع في قابل فهربوا
وهم بضعة وثلاثون ألفا حتى نزلوا ذلك المكان وهو واد أفيح، فناداهم ملك من أسفل الوادى
وآخر من أعلاه: أن موتوا. فماتوا حتى إذا هلكوا وبقيت أجسادهم مر بهم نبى يقال له:
حزقيل. فلما رآهم وقف عليهم فجعل يتفكر فيهم ويلوى شدقيه وأصابعه،
فأوحى الله إليه:
تريد أن أريك كيف أحييهم؟ قال: نعم. وإنما كان تفكره أنه تعجب من قدرة الله عليهم فقيل
له: ناد. فنادى: يا أيتها العظام إن الله يأمرك أن تجتمعي. فجعلت العظام يطير بعضها
إلى بعض حتى كانت أجسادا من عظام ثم أوحى الله إليه؛ أن ناد: يا أيتها العظام إن الله
يأمرك أن تكتسى لحما. فاكتست لحما ودما وثيابها التي ماتت فيها. ثم قيل له: ناد. فنادى:
أيتها الأجساد إن الله يأمرك أن تقومى. فقاموا.
قال أسباط: فزعم منصور عن مجاهد أنهم قالوا حين أحيوا:
سبحانك اللهم وبحمدك لا إله إلا أنت. فرجعوا إلى قومهم أحياء يعرفون أنهم كانوا موتى
سحنة الموت على وجوههم لا يلبسون ثوبا إلا عاد كفنا دسما حتى ماتوا لآجالهم التى كتبت
لهم.
وعن ابن عباس؛
أنهم كانوا أربعة آلاف. وعنه: ثمانية آلاف. وعن أبي صالح: تسعه آلاف. وعن ابن عباس
أيضا: كانوا أربعين ألفا. وعن سعيد بن عبد العزيز: كانوا من أهل "أذرعات".
وقال ابن جريج عن عطاء: هذا مثل. يعنى أنه سيق مثلا مبينا أنه لن يغني حذر من قدر.
وقول الجمهور أقوى؛ أن هذا وقع.
وقد روى الإمام أحمد وصاحبا "الصحيح" من طريق
الزهري عن عبد الحميد بن عبد الرحمن بن زيد بن الخطاب عن عبد الله بن عبد الله بن الحارث
بن نوفل عن عبد الله بن عباس أن عمر بن الخطاب خرج إلى الشام حتى إذا كان بسرغ لقيه
أمراء الأجناد أبو عبيدة بن الجراح وأصحابه، فأخبروه أن الوباء وقع بالشام، فذكر الحديث.
يعني في مشاورته المهاجرين والأنصار فاختلفوا عليه فجاءه عبد الرحمن بن عوف وكان متغيبا
ببعض حاجته، فقال: إن عندي من هذا علما؛ سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: إذا
كان بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا فرارا منه وإذا سمعتم به بأرض؛ فلا تقدموا عليه فحمد
الله عمر ثم انصرف.
وقال الإمام أحمد: حدثنا حجاج ويزيد المعني قالا: حدثنا
ابن أبي ذئب عن الزهري عن سالم عن عبد الله بن عامر بن ربيعة أن عبد الرحمن بن عوف
أخبر عمر وهو في الشام عن النبي صلى الله عليه وسلم: إن هذا السقم عذب به الأمم قبلكم
فإذا سمعتم به في أرض فلا تدخلوها، وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا فرارا منه قال:
فرجع عمر من الشام . وأخرجاه من حديث مالك عن الزهري بنحوه.
قال محمد بن إسحاق: ولم يذكر لنا مدة لبث حزقيل في بني
إسرائيل، ثم إن الله قبضه إليه، فلما قبض نسي بنو إسرائيل عهد الله إليهم، وعظمت فيهم
الأحداث وعبدوا الأوثان، وكان في جملة ما يعبدونه من الأصنام صنم يقال له: بعل. فبعث
الله إليهم إلياس بن ياسين بن فنحاص بن العيزار بن هارون بن عمران.
((Have you not seen those who came out of their homes, they warned thousands of death said to them, then God Mutua Ahaahm God Bountiful on people, but most people do not give thanks))
The story:
Muhammad ibn Ishaq for the donation bin alarm that Caleb the son of God Aova what grip it after Joshua, behind the Children of Israel in Haskell Buddhist Ben is the son of the old man who called for people who are mentioned in his book The God reached:
((Have you not seen those who came out of their homes, they warned thousands of death))
His son Isaac fled the epidemic went down from Upper Earth, God said to them: Mutua. All of them and they died Vhzeroa barn without them she went wild animals eons long, their Famer Haskell peace be upon him stood speculated they told him: Do you like that will Allah raise and you look? He said: Yes. Ordered to call those bones that are of flesh and nerve related in part to some. Venadahm for God commanded him to do so arose folk Ojmon grown up and the opening of one man.
He said all the tribes of Saddi from Abu Malik and Abu Salih Ibn Abbas and Ibn Massoud once and for people from the Companions in saying:
((Have you not seen those who came out of their homes, they warned thousands of death said to them, then God Mutua Ahaahm))
They said the village was said to her: "Daordan," before "and Wasit," signed by the plague fled General people camped hand them Vhlk who remained in the village and handed the others did not die of whom many when he rose plague returned unharmed, he said those who stayed: Our companions these were sheave us if we made as we stayed and made plague occurred while a second Nkrzin them.
Met and fell in a few and they fled thirty thousand even pitched that place, a valley Ofaih, Venadahm king of the bottom of the valley and the last of the above: that Mutua. Even if they died perished and their bodies remained over their Prophet said to him: Haskell. When he saw them, stop them and started to speculate in them and twisted his muzzle and his fingers,
God revealed to him: You want to show you how to salute? He said: Yes. Tfl, but it was an exclamation from the power of God they told him: club. He cried: O, O God tells you to the bone that Tgtmaa. They made some of the bones fly to some of the bodies that were so, then the bones of God revealed to him; that club: O, O God tells you to the bone that is arguably flesh. Vakedzt flesh and blood and that her clothes where she died. Then he was told: club. He cried: O bodies that God commands you should be doing. They arose.
He said the tribes: including claims Mansoor Mujahid said while they revived: Glory God and praise is no god except You. They returned to their people alive know they were dead mien death on their faces do not wear a dress, but returned shroud Desma even died for Ajalhm who wrote them.
Ibn Abbas; they were four thousand. And with him: eight thousand. And Abu Saleh: nine thousand. Ibn Abbas also were forty thousand. And Saeed Bin Abdul Aziz: They were from the people, "Odhirat." His son Greg for tender: like this. Coordination means that, for example, noting that he would not sing as much as warned. And telling the audience stronger; that this occurred.
It was narrated by Imam Ahmad and the authors of the "right" of the road syphilis Abdul Hamid Bin Abdul Rahman bin Zaid ibn al-Khattab Abdullah ibn Abdullah ibn al-Harith ibn Nawfal Abdullah bin Abbas that Umar ibn al-Khattab went to Syria even if Bsrg given to princes armies Abu Ubaidah bin Jarrah and his companions, told him that the epidemic occurred Baham, he recalled talking. I mean consulted immigrants and supporters Fajtlfoa it came and Abdul Rahman bin Auf was absent some need, he said, that I have of this note; heard the Messenger of Allah, peace be upon him says: If the land and you do not have graduated to escape from it and if you heard the land; not filed it glorified God Omar then went away.
Imam Ahmad said: Tell us pilgrims and increases on saying: Tell us Ibn Abi wolf for syphilis Salem Abdullah bin Amer bin Rabia Abdul Rahman bin Auf Tell Omar is in the Levant from the Prophet peace be upon him: that this dieback tortured by the nations before you, if you have heard him in the land of no Tdkhloha, and if signed land and you do not have graduated to escape from him, said: Omar returned from the Levant. And an interview with the owner of Okhrajat for syphilis Bnhoh.
Muhammad ibn Ishaq: He did not mention us for broadcast Haskell in the children of Israel, then God is taking possession of him, and when he was arrested forgotten children of Israel, God's covenant to them, and how great those events and worshiped idols, and was among the worship of idols fetish said to him: Baal. Then Allah sent to them Elias Bin Yassin Bin Bin Venhas Alaizar bin Harun Bin Imran.