.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Monday, November 9, 2015

Surah Ali 'Imran



Adalah surah Madaniyah. Ali-'Imran  memuat kisah keluarga Imran yang di dalam kisah itu disebutkan kelahiran Nabi Isa a.s, persamaan kejadiannya dengan Nabi Adam a.s, kenabian dan beberapa mukjizatnya, serta disebut pula kelahiran Maryam binti Imran, ibu Nabi Isa a.s. Surah Al-Baqarah dan Al-'Imran ini dinamakan Az-Zahrawan (Dua Yang Cemerlang), kerana kedua-dua surah ini menyingkapkan perkara-perkara yang menurut apa yang disampaikan Al-Quran disembunyikan oleh para Ahli Kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi Isa a.s kedatangan Nabi Muhammad s.a.w dan sebagainya. Pada ayat 7 terdapat "Pedoman Memahami Al-Kitab (Kitab Allah)."

Ahli Kitab ialah Yahudi dan Nasrani sebagaimana yang dinyatakan di dalam al-Quran al-Karim. Allah yang menamakan mereka ahli kitab kerana mereka memiliki kitab yang diturunkan Allah kepada Bani Israel, iaitu Taurat kepada Nabi Musa a.s dan Injil kepada Nabi Isa a.s. “Dan ini sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami turunkan, yang ada berkatnya (banyak manfaatnya). Oleh itu, hendaklah kamu menurutnya dan bertaqwalah (kepada Allah), mudah-mudahan kamu beroleh rahmat. Supaya kamu tidak mengatakan: Bahawa Kitab (agama) itu hanya diturunkan kepada dua golongan (Yahudi dan Nasrani) dahulu sebelum kami dan sesungguhnya kami lalai (tidak faham) akan apa yang dibaca dan dipelajari oleh mereka.” (Al-An’am:155-156)

Istilah Ahlul Kitab disebutkan secara langsung di dalam Al-Quran sebanyak 31 kali dan terdapat pada 9 surah yang berbeza. Kesembilan surah tersebut adalah Al-Baqarah, Al ‘Imran, An-Nisa’, Al-Maidah, Al-Ankabut, Al-Ahzab, Al-Hadid, Al-Hasyr, dan Al-Bayyinah. Dari kesembilan surah tersebut hanya al-Ankabut lah satu-satunya yang termasuk dalam surah Makkiyah dan selebihnya termasuk dalam surah-surah Madaniyah.


Istilah ’ahli kitab’ adalah istilah syar’i, yang harus difahami sesuai kriteria syariat (al-Isti’mal as-Syar’i). Bukan semata tinjauan bahasa. Dan seperti yang diketahui, Allah menggunakan istilah ini khusus untuk menyebut orang yahudi dan nasrani.

Firman Allah :

وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. (Ali Imran: 110)

Ibnu Asyura mengatakan bahawa :
اسم ( أهل الكتاب ) لقب في القرآن لليهود والنصارى الذين لم يتديّنوا بالإِسلام ؛ لأن المراد بالكتاب : التوراة والإِنجيل إذا أضيف إليه ( أهل ) ، فلا يطلق على المسلمين ” أهل الكتاب ” وإن كان لهم كتاب، فمن صار مسلماً من اليهود والنصارى : لا يوصف بأنه من أهل الكتاب في اصطلاح القرآن
Istilah ’ahli kitab’ adalah istilah dalam Al-Quran untuk menyebut orang yahudi dan nasrani yang tidak masuk islam. Kerana yang dimaksud dengan al-Kitab di sini adalah Taurat dan Injil, apabila di depannya di tambahkan kata ’ahlu’. Sehingga tidak boleh menyebut kaum muslimin dengan ahli kitab. Meskipun mereka memiliki kitab. Untuk itu, orang yahudi dan nasrani yang menjadi muslim, tidak disebut ahli kitab dalam istilah Al-Quran. (Tafsir Ibnu Asyura – at-Tahrir wa at-Tanwir, 27/249)

Ahli Kitab juga termasuk dalam golongan orang-orang kafir dan musyrik sama dengan penyembah berhala, penyembah bintang dan cakrawala serta lain-lain. Namun mereka diberikan hukum yang khusus disebabkan mereka pernah menerima kitab samawi daripada Nabi-nabi mereka yang terdahulu, iaitu kitab Taurat daripada Nabi Musa a.s dan kitab Injil daripada Nabi Isa a.s. 


Kandungan dan tema isi surah  :


  1. Dialah yang telah menurunkan Al-Kitab padamu dengan sebenarnya; membenarkan yang sebelumnya diturunkan dan Dialah yang menurunkan Taurat dan Injil, sejak dahulu sebagai pedoman bagi umat manusia, dan Dialah yang menurunkan Pemisah (Al Furqan). Sesungguhnya orang-orang yang menyangkal pesan-pesan Allah bagi mereka siksa pedih; dan Allah Maha Perkasa, berhak membalaskan. (Ayat:3-4)
  2. Dialah yang menurunkan Al-Kitab kepadamu. Pada isinya terdapat pesan-pesan tersurat (jelas), maka itulah pokok-pokok isi Al-Kitab sementara yang lain tersirat (rumit). Adapun orang-orang yang memiliki kalbu condong menyimpang, maka mereka menyelidik bahagian ini yang memicu (sumber) kekacauan dan memicu penafsiran makna, padahal tiada yang mengetahui maksud (misteri) tersebut kecuali Allah. Dan orang-orang berilmu mendalam berkata: "Kami beriman kepada pesan-pesan itu, semua itu dari sisi Tuhan kami". Dan tiada yang dapat mengambil pelajaran (dari hal ini) melainkan yang berfamahaman baik. berkata: "Wahai Tuhan kami, jangan kiranya Engkau menjerumuskan kalbu kami sesudah Engkau membimbing kami, dan kasihanilah dengan Kasih dari sisiMu; sesungguhnya Engkau Maha Melindungi". "Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan umat manusia pada hari yang tak disangsikan". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janjiNya. (Ayat:7-9)
  3. Allah menegaskan bahawa tiada Tuhan melainkan Dia. para malaikat dan orang-orang menguasai ilmu membenarkan secara yakin, Tiada Tuhan kecuali Dia, Yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana. Sesungguhnya agama bagi Allah hanyalah berserah diri. Tiada berselisih orang-orang yang telah diserahi Al-Kitab melainkan sesudah sampai pengetahuan pada mereka, timbul rasa sombong di antara mereka. dan barangsiapa yang menyangkal pesan-pesan Allah maka sesungguhnya Allah memperhitungkan itu secara teliti. Kemudian jika mereka mendebatmu, maka katakanlah : "Aku serta yang mengikutiku berserah diri pada Allah". Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al-Kitab dan kepada orang-orang yang tidak mengetahui (Al-Kitab): "Mahukah kamu berserah diri?". Jika mereka berserah diri, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajipanmu hanyalah menyampaikan. Dan Allah Maha Mengawasi hamba-hambaNya. (Ayat:18-20)
  4. Sudahkah kamu mengamati orang-orang yang telah diberi suatu bahagian dari Al-Kitab, mereka dihimbau pada Kitab Allah agar menjadi undang-undang di tengah-tengah mereka; kemudian sebahagian mereka lalai, dan mereka selalu menghindar. Hal itu adalah kerana mereka mengaku: "Kami tidak akan disentuh oleh Api (Neraka) kecuali beberapa hari saja". Mereka tertipu dalam agama mereka yang mereka buat-buat. Bagaimanakah apabila kelak mereka Kami himpunkan di hari yang tidak diragukan adanya. Dan digenapkan kepada tiap-tiap diri (pada) yang telah diperbuatnya sedang mereka tidak dicurangi. (Ayat:23-25)
  5. Pada hari ketika setiap diri mendapati segala kebajikan dihadapkan, begitu juga segala kejahatan yang pernah diperbuat; ia ingin kalau kiranya antara ia dengan hari itu ada jarak waktu yang lama; dan Allah memperingatkan kalian terhadap DiriNya. Dan Allah adalah Penyayang terhadap hamba-hamba-Nya. (Ayat:30)
  6. Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim dan keluarga 'Imran melebihi segala (umat) yang merupakan keturunan antara satu dengan yang lain. dan Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui. (Ayat:33-34)
  7. Di sana Zakaria memohon kepada Tuhannya, dia berkata: "Ya Tuhanku, berilah aku dari sisiMu seorang keturunan yang suci. Sungguh Engkau Maha Mendengar doa". Kemudian  malaikat memanggilnya, sementara ia sedang berdiri untuk beribadah di mihrab: "Sesungguhnya Allah menggembirakanmu (tentang) Yahya, menggenapi Ketetapan dari Allah, sebagai orang yang terhormat, santun dan nabi yang termasuk golongan yang soleh". Zakaria berkata: "Ya Tuhanku, Mungkinkah aku memperoleh seorang anak sedang aku tua  dan isteriku pun mandul?". Berfirman Allah: "Tentu saja, Allah mewujudkan yang dikehendakiNya". Zakaria berkata: "Berilah aku suatu pertanda." Allah berfirman: "sebuah pertanda bagimu bahawa kamu tidak berbicara dengan manusia selama tiga hari, kecuali melalui isyarat. Dan ingatlah Tuhanmu sebanyak-banyaknya serta bertasbihlah ketika petang dan pagi". (Ayat:38-41)
  8. Ketika   malaikat berkata: "wahai Maryam, sungguh Allah menggembirakanmu dengan Ketetapan dariNya, namanya kelak Al-Masih, Isa, putera Maryam, seorang yang terkemuka di dunia serta di akhirat dan termasuk golongan yang dekat (pada Allah), dan dia berbicara kepada manusia sewaktu kanak-kanak serta dewasa dan dia termasuk golongan yang soleh". dia berkata: "Ya Tuhan, Mungkinkah aku mempunyai seorang anak, padahal tiada seorang laki-laki yang pernah menyentuhku". ia berkata: "Tentu saja, Allah menciptakan yang dikehendakiNya. Apabila Dia menetapkan sesuatu, maka Dia berseru tentang  itu: "Jadi!", maka terjadi. Dan Dialah yang akan mengajarkan padanya Al-Kitab, Hikmah, Taurat dan Injil. (Ayat:45-48)
  9. Dan seorang Utusan kepada Bani Israel: "Sesungguhnya aku telah datang kepada kalian beserta pertanda dari Tuhan kalian, bahawa aku membuat untuk kalian yang berbentuk burung dari tanah; kemudian aku meniupnya, maka ia menjadi seekor burung dengan izin Allah; dan aku menyembuhkan orang yang buta sejak lahir dan orang yang berpenyakit kusta; dan aku menghidupkan orang mati dengan izin Allah; dan aku khabarkan kepada kalian apa yang kalian makan dan apa yang kalian simpan di rumah kalian. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah suatu pertanda bagi kalian, jika kalian memang golongan yang beriman. serta untuk menggenapkan Taurat yang sebelumku, dan menghalalkan bagi kalian sebahagian hal yang terlarang bagi kalian, dan aku menemui kalian disertai pertanda dari Tuhan kalian. maka takutlah kepada Allah dan taatlah padaku. Sungguh, Allah (adalah) Tuhanku dan Tuhan kalian, maka sembahlah Dia. Inilah pedoman yang hakiki".
    Maka tatkala Isa mendapati penyangkalan di tengah-tengah mereka, dia berkata: "Siapakah yang akan membelaku untuk Allah?" Para sahabat sejati menjawab: "Kamilah pembela-pembela Allah, kami beriman pada Allah; dan bersaksilah bahawa kami adalah orang-orang yang berserah diri." Ya Tuhan kami, kami telah beriman terhadap yang telah Engkau turunkan dan telah kami mengikuti seorang Utusan, maka catatlah kami sebagai golongan yang memiliki kesaksian". (maka) suatu golongan menyusun siasat dan Allah pula menyusun siasat, dan Allah adalah perencana terbaik. ketika Allah berfirman: "Wahai Isa, sesungguhnya Akulah yang akan mengambilmu dan mengangkatmu kepada-Ku serta menyucikanmu dari orang-orang kafir, dan menjadikan orang-orang yang mengikutimu mengungguli orang-orang kafir hingga Hari Kebangkitan. Maka hanya padaKu kalian berpulang, lalu Aku akan mengadili di antara kalian mengenai hal-hal yang kalian perdebatkan". (Ayat:49-55)
  10. Sesungguhnya permisalan Isa bagi Allah, adalah sebagaimana Adam. Dia telah menciptakannya yang berbahan debu, maka Allah berfirman pada (debu) itu: "Jadi!", maka terjadi. Kebenaran berasal dari Tuhanmu, maka janganlah kamu termasuk golongan yang meragu. (Ayat:59-60)
  11. Bukanlah Ibrahim, seorang Yahudi dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang yang lurus, seorang yang berserah diri dan dia tidak termasuk golongan yang mempersekutukan (Tuhan). (Ayat:67)
  12. Dan merupakan keinginan sekelompok di antara golongan pewaris Al-Kitab untuk menyesatkan kalian, padahal mereka tidaklah menyesatkan selain pada diri mereka sendiri sementara mereka tidak menyedarinya. Wahai golongan pewaris Al-Kitab, mengapa kalian menyangkal pesan-pesan Allah ketika kalian memahami itu. wahai golongan pewaris Al-Kitab, mengapa kalian membaurkan kebenaran dengan kepalsuan, dan memendam kebenaran, padahal kalian mengetahui ? (Ayat:69-71)
  13. Sesungguhnya orang-orang yang memandang rendah kepercayaan Allah dan perjanjian-perjanjian mereka, kelak mereka tidak disambut di Akhirat, dan Allah tidak akan berbicara dengan mereka dan Allah tidak akan mempedulikan mereka pada Hari Kebangkitan dan tidak (pula) akan menyucikan mereka. Bagi mereka seksa pedih. (Ayat:77)
  14. Dan sungguh di antara mereka ada segolongan yang bermulut menyimpang terhadap Al-Kitab, supaya kamu menganggap yang dibaca itu termasuk Al-Kitab, padahal itu bukan dari Al-Kitab dan mereka mengatakan: "Itu dari sisi Allah", padahal bukan dari sisi Allah. Mereka berkata sewenang-wenang terhadap Allah sementara mereka menyadari. (Ayat:78)
  15. Tidak patut seorang manusia yang Allah anugerahi Al-Kitab, Hikmah dan Nubuat, lalu dia berkata kepada umat manusia: "Jadilah kalian hamba-hamba padaku selain pada Allah". Semestinya: "Jadilah kalian golongan yang bertuhan, karena kalian telah mempelajari Al-Kitab dan kalian bertekun padanya" serta tidak menyuruh kalian menghendaki para malaikat dan para nabi sebagai pujaan (junjungan). Apakah orang itu menyuruh kalian menyangkal ketika kalian telah berserah (pada Allah) ?". (Ayat:79-80)
  16. Maka apakah mereka menghendaki selain agama Allah, padahal padaNya bergantung (berserah diri) yang di langit dan di bumi, sukarela mahupun enggan. dan padaNya mereka berpulang. Katakanlah: "Kami beriman pada Allah dan apa yang diturunkan pada kami dan yang diturunkan pada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya'qub, dan Suku-Suku (Israel), serta yang diterima Musa, Isa serta para nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membezakan seorangpun di antara mereka dan kepadaNya kami berserah diri". (Ayat:83-84)
  17. Bagaimana Allah hendak membimbing suatu kaum yang menyangkal setelah mereka beriman, sementara mereka telah bersaksi bahawa rasul itu benar adanya, dan sampai pada mereka, keterangan-keterangan jelas? dan Allah tiada membimbing golongan yang menyeleweng. kutukan Allah serta (kutukan) para malaikat dan (kutukan) seluruh manusia menimpa mereka, mereka kekal disana, tidak diringankan siksaan pada mereka, dan tidak pula mereka ditangguhkan, terkecuali orang-orang yang kemudian bertaubat dan memperbaiki diri. Maka sungguh Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. Sesungguhnya orang-orang yang menyangkal setelah beriman, kemudian semakin menyangkal,tidak akan diakui taubat mereka; dan mereka itulah golongan yang sesat. (Ayat:86-90)
  18. Belumlah kalian mencapai tingkat kebajikan (yang utuh), hingga kalian mendermakan (harta) yang kalian cintai. Dan apa saja yang kalian dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahui. (Ayat:92)
  19. Katakanlah: "Hai golongan pewaris Al-Kitab, mengapa kamu menyangkal terhadap pesan-pesan Allah, padahal Allah Maha menyaksikan apa yang kalian kerjakan?". Katakanlah: "Hai golongan pewaris Al-Kitab, mengapakah kalian menghalangi orang-orang yang beriman menuju jalan Allah, sementara kalian menghendakinya menjadi menyimpang, padahal kalian menyedari (tindakan) itu?". Allah tidak lalai terhadap yang kalian perbuat. Wahai orang-orang beriman, jika kalian mengikuti sebahagian pihak di antara golongan yang diserahi Al-Kitab, nescaya mereka akan menuntun kalian menjadi seorang murtad setelah kalian beriman. (Ayat:98-100)
  20. Dan kiranya tergugah di antara kalian segolongan umat yang mengajak kepada kebaikan, menyuruh kepada hal yang benar dan mencegah hal terlarang; merekalah golongan yang beruntung. Dan janganlah kalian menyerupai orang-orang yang berpecah-pecah dan berselisih setelah tersampaikan bukti yang jelas pada mereka. Mereka itulah yang ditimpa siksa pedih, (Ayat:104-105)
  21. Dan bersegeralah untuk keampunan dari Tuhan kalian dan untuk syurga yang seluas langit dan bumi yang dipersiapkan bagi orang-orang yang bertakwa,
    orang-orang yang berderma baik ketika berkecukupan maupun berkekurangan,
    dan orang-orang yang menahan dorongan amarah dan memaafkan orang-orang lain.
    Allah berkenan kepada golongan yang berbuat baik.
    dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau bersalah pada diri sendiri, mereka ingat pada Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa yang mengampuni dosa-dosa selain Allah? lalu mereka tidak melanjutkan perbuatan kejinya dan mereka menyadari.
    Mereka itu dianugerahi ampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang mengalir sungai-sungai dibawahnya untuk selamanya disana; dan itulah sebaik-baik upah bagi orang yang bekerja keras. (Ayat:133-136)
  22. Akan Kami resapkan ke dalam kalbu para penyangkal, rasa gelisah, disebabkan mereka memperhubungkan Allah dengan sesuatu yang Dia tidak menurunkan perintah jelas tentang itu. Tempat kembali mereka ialah Neraka; dan itulah kediaman terburuk bagi golongan yang menyimpang. (Ayat:151)
  23. Dan sungguh apabila kalian dibunuh atau mati demi (membela kehendak) Allah, tentulah pengampunan dari Allah dan KasihNya adalah yang terbaik dibanding yang mereka tumpuk. Dan sungguh jika kalian semua meninggal atau gugur, tentulah kepada Allah kalian dihimpun. (Ayat:157-158)
  24. Jika Allah membela kalian, maka tiada yang dapat mengalahkan kalian; jika Allah membiarkan kalian (tanpa pelindung), maka siapa gerangan yang dapat menyelamatkan kalian sesudah itu? Maka pada Allah saja, orang-orang beriman menaruh kepercayaan. (Ayat:160)
  25. Sesungguhnya  syaitan beserta pengikut-pengikutnya yang mempertakuti kalian, oleh itu janganlah kalian takut kepada mereka, tetapi takutlah padaKu, jika kalian benar-benar golongan yang beriman. (Ayat:175)
  26. Tiap-tiap jiwa pasti akan mati. Dan sungguh disempurnakan balasan kalian pada Hari Kebangkitan. Barangsiapa diluputkan dari Neraka dan diterima ke dalam Taman (syurga) (itulah) kejayaan. Dan tidaklah kehidupan dunia ini selain kesenangan yang palsu. (Ayat:185)
  27. Dan ketika Allah mengambil perjanjian dari orang-orang yang diserahi Al-Kitab untuk menjelaskan (kitab itu) kepada umat manusia, dan janganlah menutupinya," lalu mereka membuang itu di balik punggung mereka dan mereka memandang buruk (itu) pula. Jahatlah yang mereka kehendaki. (Ayat:187)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)