.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Thursday, November 12, 2015

Kewajipan seorang muslimat





1.
 Perintah Menutup Perhiasan dan Larangan Menampakkannya Kepada Kaum Laki-Laki






Perhiasan yang harus ditutupi di dalam ayat ini secara umum mencakup pakaian luar yang dihiasi dengan hiasan-hiasan yang menarik perhatian kaum laki-laki, bukan hanya perhiasan khusus seperti anting-anting, gelang tangan, gelang kaki, kalung cincin, atau yang seumpamanya. 

Syeikh Abdur Rahman bin Nashir as-Sa'di رحمه الله menjelaskan tentang firman Allah عزّوجلّ: "...Dan
janganlah mereka menampakkan perhiasannya" . Perhiasan yang dimaksud ialah seperti pakaian yang
indah, perhiasan-perhiasan, serta seluruh badan, semuanya termasuk perhiasan (dalam ayat ini)".
(Tafsir al-Karimurrahman lit Tafsiril Kalamil Mannan, Abdurrahman bin Nashir As-Sa'di)

Adapun laki-laki yang boleh melihat perhiasan seorang wanita, sebagaimana disebutkan dalam ayat di atas, ada dua belas golongan saja, iaitu ayahnya, suaminya, mertuanya, putera-puteranya, putera-putera suaminya, saudara-saudaranya, putera-putera saudaranya, putera-putera saudarinya, sesama kaum muslimah, budak-budaknya, pelayan laki-laki yang tidak bersyahwat terhadap wanita, dan anak-anak kecil yang belum mengerti tentang aurat wanita.

2. Perintah Menutup dan Larangan Membuka Kepala Serta Dada




Perintah menutup dengan menjuntaikannya sampai ke dada adaiah demi sempurnanya apa yang dilakukan oleh para wanita ketika menutupi perhiasannya. Hal ini menunjukkan bahawa perhiasan yang haram ditampakkan memang mencakupi seluruh badan sebagaimana yang telah disebutkan.

Penutup (tudung ) ialah kain yang dipakai untuk menutup kepala yang menjuntai hingga menutupi dada sehingga tidak ada bahagian kepala dan dada, termasuk rambut, yang terlihat sedikit pun. Penutup (tudung) sebegini diperintahkan untuk dikenakan dari atas kepala menjuntai sampai menutupi dada kaum wanita agar mereka menutupi apa yang ada di baliknya, iaitu dada dan payudaranya. Ini supaya mereka boleh menyelisihi  gaya kaum wanita masa jahiliyah yang mana mereka tidak menutup kepala dan leher serta dadanya. Malahan wanita jahiliyah itu biasa berjalan di antara laki-laki dalam keadaan dadanya terbuka dan tidak menutupinya sedikit pun sehingga terlihatlah leher, hujung rambut serta anting-anting yang ada di telinganya. Oleh sebab itulah Allah عزّوجلّ memerintahkan kaum mukminat agar menutupinya sesuai bentuk serta keadaannya yang sempurna. (Tafsir Ibnu Kathir)



3. Larangan Membunyikan (menghentak) Kaki Ketika Berjalan

Imam Ibnu Kathir رحمه الله mengatakan tentang ayat di atas: "Di masa jahiliyah dahulu apabila para wanita berjalan di jalan-jalan sedangkan mereka mengenakan gelang kaki tetapi tidak bersuara (suaranya tidak didengar) maka mereka pun menghentakkan kaki mereka ke tanah sehingga kaum laki-laki pun mengetahui bunyi  gemerincingnya. Lalu Allah pun melarang kaum mukminat dari perbuatan tersebut. Yang termasuk larangan seperti itu juga ialah apabila ada suatu perhiasannya yang tertutup lalu ia menggerak-gerakkannya dengan gerakan tertentu dengan tujuan menampakkan sesuatu yang tersembunyi di dalamnya, maka itu masuk dalam larangan ini berdasarkan ayat ini. Demikian juga para mukminat dilarang dari berwangi-wangian dengan wangian ketika keluar rumah dengan tujuan agar kaum laki-laki mencium baunya."
(Tafsir Ibnu Kathir)



4. Perintah Berjilbab

Berjilbab bukan kewajiban para istri Rasulullah صلى الله عليه وسلم sahaja, tidak juga hanya kewajiban wanita-wanita Arab, sebagaimana sangkaan sebahagian kaum muslimin. Namun, jelas dari ayat di atas difahami bahwa berjilbab merupakan kewajiban seluruh wanita beriman, samada isteri Rasulullah صلى الله
عليه وسلم, anak-anak perempuan beliau mahupun para wanita beriman manapun. Hanya saja Allah Ta'ala memerintahkan  itu melalui lisan Rasul-Nya.
Jilbab ialah sejenis baju kurung yang lapang yang dapat menutup kepala, muka dan dada. Syeikh Abdurrahman as-Sa'di رحمه الله tatkala menjelaskan makna firman Allah (yang ertinya) "Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka", beliau mengatakan: (Jilbab itu) berupa (pakaian) yang
dikenakan di atas pakaian, iaitu berupa selimut luas atau  kerudung, selendang dan seumpamanya. Maknanya, hendaknya mereka menutup wajah-wajah serta dada-dada mereka dengannya." (Tafsir al-Karimurrahman lit Tafsiril Kalamil Mannan, Abdurrahman bin Nashir As-Sa'di)

5. Perintah Menetap di Rumah dan Larangan Mempamerkan Kecantikan Serta Keindahan Diri



Syeikh Abdurrahman bin Nashi'r as-Sa'di رحمه الله mengatakan tentang makna ayat : " menetaplah kalian di rumah kalian sebab hal itu lebih selamat dan lebih memelihara diri kalian". Beliau menerangkan makna  ayat : " janganlah banyak keluar dengan bersolek atau mempamerkan semerbak harum kalian sebagaimana kebiasaan ahli jahiliyah yang dahulu yang tidak tahu ilmu dan batas agama. Semua ini demi mencegah munculnya kejahatan dan sebab-sebabnya."
Imam Ibnu Kathir رحمه الله mengatakan: " tetaplah di rumah-rumah kalian dan jangan keluar tanpa hajat (keperluan). Termasuk hajat-hajat syar'i yang membolehkan wanita keluar rumah ialah solat di masjid dengan persyaratannya, sebagaimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم: "Janganlah kalian mencegah isteri-isteri dan puteri-puteri kalian dari masjid Allah. Namun hendaklah mereka keluar dalam keadaan berjilbab". Dan dalam riwayat lain disebutkan: "Dan rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka".
Adapun yang termasuk dalam hukum firman Allah عزّوجلّ : ...dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu, antara lain:
1.    Keluar rumah dan berjalan di antara kaum laki-laki.
2.    Keluar rumah dan berjalan berlenggak-lenggok, berlagak genit menggoda.
3. Tabarruj ialah mengenakan penutup (tudung) di atas kepala dengan tidak merapikannya agar dapat  menutupi rantai perhiasan, anting-anting, serta lehernya, tapi semua kelihatan. Itulah tabarruj jahiliyah yang makin meluas dan dilakukan juga oleh kaum mukminat.
Dan hukum dalam ayat ini tidak hanya bagi para isteri dan anak-anak perempuan beliau saja, namun berlaku juga bagi kaum mukminat seluruhnya. Imam Ibnu Kathir رحمه الله ketika mentafsirkan ayat di atas mengatakan: "Semua ini merupakan adab dan tatacara yang Allah سبحانه و تعالى perintahkan kepada para isteri Nabi صلى الله عليه وسلم. Adapun kaum wanita umat ini seluruhnya sama hukumnya dengan mereka dalam masalah ini."
(Tafsir al-Karimurrahman lit Tafsiril Kalamil Mannan, Abdurrahman bin Nashir As-Sa'di dan Tafsir Ibnu Kathir)


MUHASABAH

Berkata Al-Hasan bin Ali radhiallahu ‘anhuma: “Generasi sebelum kamu (para sahabat) melihat Quran sebagai risalah (surat) dari Tuhan mereka. Mereka bertadabbur pada waktu malam. Dan beramal dengan hukum hakamnya pada waktu siang”. (At Tibyan: 28).

Memahami al Quran

Muhammad ayat 24
(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?

Al Anbiya’ ayat 3
Dengan keadaan hati mereka leka daripada memahami dan mengamalkan maksudnya.

Al Qamar ayat 22
Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

Al Furqon ayat 50
Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan hujjah-hujjah di antara manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir (mengenalku serta bersyukur); dalam pada itu kebanyakan manusia tidak mahu melainkan berlaku kufur.

Al Furqon ayat 44
Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami (apa yang engkau sampaikan kepada mereka)? Mereka hanyalah seperti binatang ternak, bahkan (bawaan) mereka lebih sesat lagi.

Ar Rad ayat 19

Maka adakah orang yang mengetahui bahawa Al-Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu (wahai Muhammad) perkara yang benar, sama dengan orang yang buta matahatinya? Sesungguhnya orang-orang yang mahu memikirkan hal itu hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)