Siapapun yang mahu menggunakan akalnya untuk memperhatikan Al-Quran nescaya dia akan mendapatkan keyakinan bahawa aAl-Quran berasal dari Allah SWT. Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya:
﴿ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا﴾
Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran? Kalau kiranya Al-Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.(An-Nisa’ : 82)
Imam Ibn Kathir dalam tafsirnya mengatakan bahawa Allah SWT memuji Al-Quran sebagai petunjuk kalbu
manusia bagi yang mengimaninya, membenarkannya, dan mengikutinya. Juga sebagai dalil-dalil dan hujjah yang jelas dan nyata bagi yang memahami dan mentadabburinya.
Imam As-Syaukani dalam tafsirnya Fathul Qadir menerangkan bahawa Al-Quran adalah petunjuk bagi manusia (huda linnaas), dan juga penjelasan-penjelasan (bayyinnaat) yang khusus tentang hukumnya, baik yang muhkam mahupun mutasyabih, juga sebagai al-furqan yakni pemutus perkara yang haq dan yang batil.
Al-Quran sebagai petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa (huda lilmuttaqin) menurut Ibnu Abbas r.a. yakni Al-Quran menjelaskan kekufuran, kemusyrikan, dan perbuatan-perbuatan maksiat yang keji. Dikatakan juga Al-Quran merupakan karamah bagi orang-orang mukmin dan rahmat bagi orang-orang yang bertakwa dari umat nabi Muhammad Saw. , yakni orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara ghaib seperti syurga al jannah, neraka an naar, jambatan di atas neraka as shirath, timbangan amal di hari kiamat al mizan, perhitungan amal al hisab dan lain-lain yang semua dijelaskan di dalam Al-Quran.
Imam Ibn Kathir memberikan contoh sikap hajr al-Qurân (tidak mengacuhkan Al-Quran . Di antaranya adalah menolak untuk mengimani dan membenarkan Al-Quran tidak mahu menyemak dan mendengarkannya, bahkan membuat penentangan dan pembicaraan lain sehingga tidak mendengar Al-Quran saat dibacakan; tidak mentadaburi dan tidak memahaminya; tidak mengamalkan dan tidak mematuhi perintah dan larangannya, dan berpaling darinya lalu berpaling kepada selainnya, baik berupa syair, ucapan, nyanyian, permainan, ucapan, atau thariqah yang diambil dari selain Al-Quran (Ibn Kathir, Tafsîr al-Qurân al-’Azhîm).