JALALAIN :
Tidaklah mungkin Al-Quran ini dibuat) ertinya dibuat-buat (oleh selain Allah)
hanya Dialah yang membuatnya bukan selainnya (akan tetapi) Al-Quran itu
diturunkan (membenarkan apa-apa yang sebelumnya) iaitu berupa kitab-kitab
sebelumnya (dan menjelaskan hukum-hukum yang telah ditetapkan-Nya) ertinya Al-Quran itu menjelaskan hukum-hukum yang telah ditentukan oleh Allah dan
masalah-masalah lainnya (tidak ada keraguan) tidak ada syakwasangka lagi (di
dalamnya, diturunkan dari Rabb semesta alam) lafaz min rabbil `aalamiina
berkaitan dengan lafaz tashdiiqan, atau berkaitan dengan lafaz unzila yang tidak
disebutkan. Lafaz tashdiiqan dan lafaz tafshiilan dapat pula dibaca rafa'
sehingga menjadi tashdiiqun dan tafshiilun akan tetapi berdasarkan perkiraan
adanya lafaz huwa sebelumnya.
IBNU KATHIR :
Tidak akan ada satu pun dalam Al-Quran ini yang memungkinkan untuk
dibuat-buat oleh seseorang, kerana Al-Quran -dengan kemukjizatan, petunjuk dan
kecermatannya- tidak mungkin dihasilkan oleh selain
Allah. Al-Quran ini tidak
lain adalah penegas atas kebenaran yang terkandung di dalam kitab-kitab samawi
yang telah diturunkan sebelumnya. Al-Quran juga merupakan penjelas bagi fakta-
fakta dan syariat-syariat yang telah ditulis dan ditetapkan. Tidak ada keraguan
bahawa Al-Quran diturunkan dari sisi Allah. Dan Al-Quran adalah mukjizat yang
tidak ada seorang pun yang mampu membuat sesuatu yang seumpama dengannya.
هذا بيان لإعجاز القرآن وأنه لا يستطيع البشر أن يأتوا بمثله ولا بعشر سور ولا
بسورة من مثله لأنه بفصاحته وبلاغته ووجازته وحلاوته واشتماله على المعاني العزيزة
والغريزة النافعة في الدنيا والآخرة لا تكون إلا من عند الله الذي لا يشبهه شيء في
ذاته ولا في صفاته ولا في أفعاله وأقواله فكلامه لا يشبه كلام المخلوقين ولهذا قال
تعالى « وما كان هذا القرآن أن يفترى من دون الله » أي مثل
هذا القرآن لا يكون إلا من عند الله ولايشبه هذا كلام البشر « ولكن
تصديق الذي بين يديه » أي من الكتب المتقدمة ومهيمنا عليه ومبينا لما وقع
فيها من التحريف والتأويل والتبديل وقوله « وتفصيل الكتاب لاريب
فيه من رب العالمين » أي وبيان الأحكام والحلال والحرام بيانا شافيا كافيا
حقا لامرية فيه من الله رب العالمين كما تقدم في حديث الحارث الأعورعن علي بن أبي
طالب فيه خبر ما قبلكم ونبأ مابعدكم وفصل مابينكم أي خبر عما سلف وعما سيأتي وحكم
فيما بين الناس بالشرع الذي يحبه الله ويرضاه وقوله « أم يقولون
افتراه قل فأتوا بسورة من مثله وادعوا من استطعتم من دون الله إن كنتم صادقين »
أي إن إدعيتم وافتريتم وشككتم في أن من عند الله وقلتم كذبا ومينا إن هذا من
عند محمد فمحمد بشر مثلكم وقد جاء فيما زعمتم بهذا القرآن فأتوا بسورة مثله أي من
جنس هذا القرآن واستعينوا على ذلك بكل من قدرتم عليه من إنس وجان وهذا هو المقام
الثالث في التحدي فإنه تعالى تحداهم ودعاهم إن كانوا صادقين في دعواهم أنه من عند
محمد فليعارضوه بنظير ما جاء به وحده وليستعينوا بمن شاءوا وأخبر أنهم لا يقدرون
على ذلك ولاسبيل لهم إليه