SYARAT PAKAIAN WANITA
Allah عزّوجلّ berfirman:
وَلا يُبْدِينَ
زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
...Dan janganlah mereka memperlihatkan
perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; (An-Nur: 31)
Tujuan dari perintah
berhijab/berjilbab adalah supaya menutupi perhiasan kaum wanita, maka tidak
masuk akal jika ada wanita memakai baju/jilbab yang pada dasarnya
baju/jilbabnya itu sendiri adalah perhiasan (yang menarik perhatian kaum
laki-laki) dan ini termasuk perkara yang mungkar.
(Jilbab al-Mar'ah al-Muslimah fil Kitab was
Sunnah : al-Albani)
Al-Albani رحمه الله mengatakan, "Ketahuilah bahawa bukan termasuk
perhiasan (terlarang) sedikitpun jika pakaian wanita berwarna selain putih dan
selain hitam, tidak seperti yang difahami sebahagian wanita multazimah
(yang menyangka pakaian wanita harus hitam), kerana dua alasan:
1. Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم:
وَطِيبُ النِّسَاءِ مَا
ظَهَرَ لَوْنُهُ وَخَفِيَ رِيحُهُ
"wangi-wangian
kaum wanita itu kelihatan warnanya dan samar baunya.”
(Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’i dan dinyatakan sahih
oleh al-Albani)
2. Adanya kaum wanita dari
kalangan sahabat Nabi صلى الله عليه وسلم yang mengenakan pakaian
berwama (selain hitam atau putih)."
HINDARI PAKAIAN
SYUHRAH
Dari Ibnu Umar رضي الله عنهما berkata: Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ لَبِسَ ثَوْبَ
شُهْرَةٍ فِي الدُّنْيَا أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ مَذَلَّةٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
ثُمَّ أَلْهَبَ فِيهِ نَارًا
"Barangsiapa memakai baju syuhrah di dunia, maka Allah akan
memakaikan padanya baju kehinaan di Hari Kiamat, lalu dinyalakan dengannya api Neraka." (Riwayat Ibnu Majah: dan dinyatakan hasan oleh al-Albani
dalam Jilbab al-Mar'ah al-Miislimah)
Ibnul Atsir رحمه الله mengatakan bahawa syuhrah ertinya "terlihatnya sesuatu", pakaian syuhrah adalah "pakaian yang dijadikan sebagai ciri
khas seseorang di tengah manusia sebab berbeza warnanya dengan pakaian manusia
(di tempatnya), sehingga manusia melonggokkan pandangannya kepadanya, dan
orang ini membanggakan dirinya (dengan pakaiannya) disertai sifat ujub dan
kesombongan", dan yang demikian juga disebutkan dalam Nailul Authar (lihat Annul Ma'bud Syarh Sunan Abu Dawud 9/1035).
PAKAIAN PUTIH
BAGI WANITA
Hukum asalnya, warna
pakaian putih adalah warna pakaian yang terbaik, sebagaimana sabda Nabi صلى الله عليه وسلم:
الْبِسُوا مِنْ
ثِيَابِكُمْ الْبَيَاضِ، فَإِنَّهَا مِنْ خَيْرِ ثِيَابِكُمْ
"Kenakanlah pakaianmu yang berwarna putih kerana itu sebaik-baik
pakaianmu." (Riwayat Abu Dawud dan dinyatakan sahih oleh al-Albani dalam Ahkamul
Jana'iz)
Akan tetapi, sebahagian
para ulama berpendapat bahawa pakaian putih dikhususkan untuk kaum laki-laki,
berbeza dengan wanita, tidak dianjurkan memakai warna putih, dengan alasan
wanita lebih tertutup jika mengenakan warna selain putih.
(Asy-Syeikh Salih al-Fauzan dalam Tashilul llmam fi Fiqhi al-Ahadits Bulugh
al-Maram)
Sementara itu, sebahagian lain berpendapat wanita seperti laki-laki dalam segala hukum jika tidak terdapat dalil yang
membezakannya, dan termasuk dalam warna pakaian, maka wanita sama dengan
laki-laki, kerana tidak ada dalil yang mengkhususkan warna tertentu hanya untuk laki-laki,
sehingga tidak terlarang wanita memakai pakaian dengan warna seperti warna
pakaian laki-laki. Hanya, harus diperhatikan, jika pakaian warna putih itu menjadi
simbol pakaian khusus laki-laki, atau dianggap sebagai pakaian perhiasan
seperti di Nejed, atau jika wanita memakainya akan disebut menyerupai
laki-laki, maka pakaian warna putih semacam ini terlarang bagi kaum wanita
disebabkan menyerupai lawan jenis bukan kerana warnanya yang putih. (fatwa al-Lajnah ad-Da'imah dan perkataan Asy-Syeikh Muhammad ibn
Shalih al-Uthaimin dalam Fath Dzil jalal wal Ikram bi Syarli Bulugh al-Maram
5/434, dan lihat Fatwa al-Mar'ah 2/84 dikumpulkan oleh Muhammad
al-Musnid.)