.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Wednesday, August 13, 2014

USUL FIQH : AL-ZAHIR dan AL-MUAWWAL

Al-Zahir (Yang Jelas)

Dari sudut bahasa Arab al-Zahir ialah perkara yang nyata dan jelas. Dari sudut istilah al-Zahir ialah:
Apa yang dengan sendirinya menunjukkan satu erti yang lebih kuat (rajih) bersama kemungkinan membawa erti lain.

Contohnya ialah sabda Rasulullah s.a.w. :

تَوَضَّئُوا مِنْ لُحُومِ الْإِبِلِ.

Maksudnya: Ambillah wudhuk sembahyang selepas makan daging unta.

Erti yang zahir daripada hadith ini ialah berwudhuk (ambil air sembahyang) dengan membasuh empat anggota mengikut sifat yang dijelaskan Syara' dan hukumnya. Bukannya wudhuk yang bererti kebersihan.

Berdasarkan definisi apa yang dengan sendirinya menunjukkan satu erti maka terkeluarlah al-Mujmal (yang samar) kerana ianya tidak menunjukkan satu erti dengan sendirinya.

Berdasarkan definisi yang lebih kuat (rajih) maka terkeluarlah al-Muawwal (yang ditukar maksudnya) kerana ianya menunjukkan satu erti yang marjuh (lebih lemah) sekiranya ianya tidak mempunyai dalil.

Berdasarkan definisi bersama kemungkinan membawa erti lain  maka terkeluarlah nas sarih (yang terang) kerana ianya hanya membawa satu erti sahaja.


Beramal dengan al-Zahir (Yang Jelas)

Beramal dengan al-Zahir adalah wajib kecuali jika ada dalil yang mengalihnya dari zahirnya. Inilah cara para Salaf. Cara ini juga lebih berhati-hati, lebih melaksanakan tanggungjawab dan lebih kuat dalam peribadatan dan ikutan kepada sunnah.


A-Muawwal (Yang Ditukar Maksudnya)

Dari sudut bahasa Arab al-Muawwal membawa maksud kembali. Dari sudut istilah al-Muawwal ialah:
Apa yang dirujukkan lafaznya kepada erti yang lemah (marjuh)

Berdasarkan definisi kepada erti yang lemah (marjuh) maka terkeluarlah nas kerana ianya membawa satu erti dan al-Zahir kerana ianya membawa erti yang rajih (lebih kuat).


Jenis-jenis al-Ta'wil (Penukaran Maksud)

Al-Ta'wil (penukaran maksud) terbahagi dua:

Ta'wil yang sah dan diterima iaitu apa yang mempunyai dalil yang sahih seperti ta'wil firman Allah (Yusuf 12:82) - Maksudnya: Dan tanyalah 'negeri'. (ia ditakwil) kepada erti “tanyalah penduduk negeri” kerana negeri itu sendiri tidak boleh ditanya.

Ta'wil yang fasad dan ditolak iaitu apa yang tidak mempunyai dalil yang sahih seperti ta'wil golongan al-mu‘attilah (penolak sifat Allah) terhadap firman Allah (Taha 20:5) - Maksudnya: (Iaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah, Yang berada tinggi di atas 'arasy.

(Golongan al-Mu‘attilah menakwilkannya) kepada erti “menguasai”. Sebenarnya erti “istiwa” ialah tinggi dan teguh tanpa perlu disoal cara mahupun dibuat persamaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)