SUNNAH
RASULULLAH صلى الله عليه وسلم :
Dua prinsip dasar yang mesti
beriringan dalam melandasi suatu amal agar diterima oleh Allah عزّوجلّ adalah keikhlasan dan mengikuti
sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Sebaliknya, apabila salah satu
daripadanya hilang maka amalan itu tidak akan
diterima oleh Allah عزّوجلّ, dan hendaknya kita
khuatiri jika suatu amal soleh yang kita kerjakan akan ditolak atau tidak
diterima oleh Allah عزّوجلّ.
Rasulullah صلى
الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ عَمِلَ عَمَلًا
لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
"Barangsiapa yang
melakukan amalan yang tidak berdasarkan urusan dari kami maka dia adalah
tertolak." (Diriwayatkan oleh Muslim di dalam Sahih-nya)
Dari hadis di atas
dapat diambil kesimpulan bahawa salah satu keutamaan terbesar dalam ittiba'us
sunnah (mengikuti sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم)
adalah diterimanya suatu amalan.
Imam Ibnu Qudamah رحمه الله, berkata, "Dalam mengikuti sunnah
Rasulullah صلى الله عليه وسلم terdapat keberkatan
dalam mengikuti syari'at, meraih keredhaan Allah عزّوجلّ,
meninggikan darjat, mententeramkan hati, menenangkan badan, menjadikan syaitan
marah, dan berjalan di atas jalan yang lurus." (Dharuratul Ihtimam hlm.
43)
Ketika seorang muslim
ittiba' kepada sunnah maka dia telah berusaha mendapatkan hidayah dan
menyelamatkan diri dari kesesatan. dari Abu Hurairah رضي
الله عنه bahawasanya Nabi صلى الله عليه وسلم,
bersabda:
إِنِّيْ قَدْ تَرَكْتُ
فِيْكُمْ شَيْئَيْنِ لَنْ تَضِلُّوْا بَعْدَهُمَا: كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِيْ،
وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ
"Sesungguhnya aku
telah meninggalkan pada kalian dua perkara yang kalian tidak akan sesat
selama-lamanya: Kitabullah dan sunnahku, dan tidak akan berpisah keduanya
hingga keduanya menghantarku ke telaga."
(Diriwayatkan oleh Daruquthni di dalam Sunan-nya dan Al-Hakim di
dalam Mustadrak-nya dan disahihkan oleh Syeikh Albani di dalam Shahih al-Jami')
Dari Ibnu Abbas رضي الله عنهما bahawasanya Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda ketika berkhutbah di
waktu haji Wada':
يَا أَيُّهَا النَّاسُ
إِنِّيْ قَدْ تَرَكْتُ فِيْكُمْ مَا إِنِ اعْتَصَمْتُمْ بِهِ فَلَنْ تَضِلُّوْا
أَبَدًا: كِتَابَ اللهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ
"Wahai manusia,
sesungguhnya aku telah meninggalkan pada kalian apa yang jika kalian berpegang
teguh dengannya maka kalian tidak akan sesat selama-lamanya: Kitabullah dan
sunnah Nabi-Nya." (Diriwayatkan
oleh Al-Hakim di dalam Mustadrak-nya dan Baihaqi di dalam Sunan Kubra dan
disahihkan oleh Syeikh Albani dalam Takhrij Fiqih Sirah )
Dari Amr bin Auf رضي الله عنه dia
berkata, "Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:
تَرَكْتُ فِيكُمْ
أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا : كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةُ نَبِيِّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
'Aku telah meninggalkan
pada kalian dua perkara yang jika kalian berpegang teguh dengan keduanya maka
kalian tidak akan sesat selama-lamanya: Kitabullah dan sunnah Nabi-Nya." (Diriwayatkan oleh Malik dalam Muwaththa' dan dihasankan oleh Syeikh
Albani di dalam Takhrij Misykat)
Hadis-hadis di atas
menjelaskan bahawa ittiba' kepada sunnah adalah penyelamat dari kesesatan dan
sekaligus di dalamnya terdapat berita gembira yang agung bahawa Kitabullah dan
sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم akan
memberikan hidayah menuju telaga Nabi صلى الله عليه
وسلم pada hari Kiamat. Imam Malik رحمه الله berkata:
السُّـنَّةُ سَفِيْنَةُ
نُوْحٍ، مَنْ رَكِبَهَا نَـجَا، وَمَنْ تَـخَلَّفَ عَنْهَا هَلَكَ
"As-Sunnah adalah
bahtera Nuh, siapa saja yang menaikinya maka dia selamat dan siapa saja yang
tertinggal maka dia binasa." (Diriwayatkan oleh al-Harawi di dalam Dzammul
Kalam dan Al-Khathib di dalam Tarikh Baghdad)
Dengan ittiba' kepada
sunnah maka akan terangkatlah kehinaan dan kerendahan umat kerana sunnah adalah
agama, sedangkan meninggalkan agama adalah sebab kehinaan dan kerendahan.
Dari Ibnu Umar رضي الله عنهما dia berkata, "Saya mendengar
Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:
إِذَا تَبَايَعْتُمْ
بِالْعِينَةِ وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ
وَتَرَكْتُمْ الْجِهَادَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلًّا لَا يَنْزِعُهُ حَتَّى
تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ
"Jika kalian telah
berjual beli dengan cara 'inah ('Inah
adalah jika A menjual barang kepada B dengan pembayaran di belakang
(terhutang), A menyerahkan barang tersebut kepada B, kemudian A membeli barang
itu dari B sebelum menerima wang pembayaran dari B dengan har-ga yang lebih
rendah dari harga sebelumnya dengan cara terus. Jika hal dilakukan dengan
kesepakatan keduanya maka hukumnya adalah batil.), disibukkan oleh
ternakan dan tanaman, dan kalian tinggalkan jihad fi sabilillah, maka Allah
akan menimpakan kehinaan kepada kalian, Allah tidak akan mencabut kehinaan itu
dari kalian sampai kalian kembali kepada agama kalian." (Diriwayatkan oleh Abu Dawud dalam Sunan-nya, Baihaqi dalam Sunan
Kubra, dan Thibrani dalam Musnad Syamiyyin dan disahihkan oleh Syeikh Albani
dalam Silsilah Shahihah)
Kembali kepada agama
adalah kembali kepada sunnah kerana sunnah merupakan kepentingan yang utama dalam
Islam sebagaimana dikatakan oleh Imam Bisyr bin Harits رحمه الله, "Islam adalah sunnah, dan sunnah
adalah Islam." (Syarhu Sunnah)
Di dalam hadis di atas
Rasulullah صلى الله عليه وسلم menyatakan bahawa
jika umat Islam telah menjauh dari agama dengan melakukan mu'amalah-mu'amalah
yang diharamkan, terperdaya dengan dunia, dan meninggalkan jihad, maka Allah
akan menimpakan kehinaan kepada mereka. Allah tidak akan mencabut kehinaan itu
sampai mereka kembali kepada agama mereka. Maka dengan kembali kepada sunnah
—yang merupakan Islam yang murni— akan terangkatlah kehinaan dan kerendahan
kaum muslimin.
Di dalam "hadis
Jibril" yang masyhur setelah menyebutkan tentang Islam, Iman, dan Ihsan,
maka Nabi صلى
الله عليه وسلم bersabda, "Ini
adalah Jibril, datang kepada kalian untuk mengajarkan perkara-perkara agama
kalian." Barangsiapa yang ingin kembali kepada agama maka hendaknya dia
mempelajari perkara-perkara yang terkandung dalam hadis Jibril, dari rukun-rukun
Islam, Iman, dan Ihsan. Adapun siapa yang meninggalkan perkara-perkara di atas
dan menjadikan perkataannya semuanya dari kaum sekular, liberalis, dan
orang-orang kafir, maka dia telah menjerumuskan dirinya dan umat Islam ke dalam
kehinaan dan kerendahan.
Dari Abu Hurairah رضي الله عنه,
Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:
إِنَّمَا بُعِثْتُ
لِأُتَـمِّمَ صَالِحَ الْأَخْلاَقِ
"Sesungguhnya aku
diutus untuk menyempurnakan kebaikan akhlak."
Imam Ibnu Abdil Barr رحمه الله berkata di dalam at-Tamhid ,
"Ini adalah hadis ahli Madinah yang sahih, masuk ke dalam makna hadis ini
kebaikan semuanya, agama, keutamaan, muru’ah, kebajikan, dan keadilan, maka
dengan itulah Nabi صلى الله عليه وسلم diutus
untuk menyempurnakannya.
Para ulama telah
berkata, 'Sesungguhnya ayat yang paling lengkap mengumpulkan kebajikan,
keutamaan, dan kemuliaan akhlak adalah firman Allah عزّوجلّ:
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ
بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ
وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Sesungguhnya Allah
menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum
kerabat, dan Allah rnelarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan.
dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran. (An-Nahl :
90).
Telah sampai riwayat
kepada kami dari Aisyah r.a yang disebutkan Ibnu Wahb dan yang lain-nya bahawasanya
dia berkata, 'Kemuliaan-kemuliaan akhlak adalah kejujuran ucapan, kejujuran
kepada manusia, memberi kepada peminta, membalas kebaikan, menjaga amanah, silaturrahim,
berkhidmat kepada
sahabat, menjamu, tamu, dan rasa malu adalah penghulunya.'
Sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم adalah ad-din
(agama), ia adalah penjelas apa yang ada di dalam Al-Quran, dan akhlak Nabi صلى الله عليه وسلم adalah Al-Quran sebagai-mana
dikatakan Ummul mukminin Aisyah."
Allah telah menjamin kebahagiaan di dunia dan di
akhirat bagi siapa saja yang mengikuti petunjuk-Nya dan mengancam orang yang
berpaling dari petunjuk-Nya dengan kesengsaraan di dunia dan di akhirat. Allah berfirman:
فَإِمَّا
يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلا يَضِلُّ وَلا يَشْقَى
. وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ
يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
Maka jika datang
kepadamu petunjuk daripada-Ku, lalu barangsiapa yang mengikut petunjuk-Ku, ia
tidak akan sesat dan tidak akan celaka. Dan barangsiapa berpaling dari
peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan kami akan
menghimpunkannya pada hari Kiamat dalam keadaan buta. (Thaoha : 123-124)
Barangsiapa yang
mengikuti sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم maka
dia telah mengikuti petunjuk Allah dan akan mendapatkan kebahagiaan di dunia
dan di akhirat. Allah berfirman:
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ
وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ
فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Barangsiapa taat kepada
Allah dan Rasul-Nya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir
di dalamnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah
kemenangan yang besar. (An-Nisa' : 13)
SALAWAT :
Allah
سبحانه و تعالي berfirman:
إنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bersalawat
untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, bersalawatlah kamu untuk nabi dan
ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (Al-Ahzab: 56)
Imam
Ibnu Katsir-رحمه الله- berkata: “Maksud ayat ini adalah bahawa Allah سبحانه
و تعالي mengkhabarkan kepada hamba-hamba-Nya tentang kedudukan hamba dan
nabi-Nya (Muhammad) di sisi-Nya di langit di mana malaikat-malaikat bersalawat
untuknya, lalu Allah سبحانه و تعالي memerintahkan makhluk-makhluk yang ada di bumi untuk bersalawat dan
salam untuknya, agar pujian tersebut berkumpul untuknya dari seluruh alam baik
yang ada di atas mahupun yang ada di bawah.”
Imam
Ibnul Qayyim -رحمه الله- berkata dalam buku “Jalaul Afham”: “Bahawa jika Allah dan malaikat-malaikat-Nya bersalawat untuk
rasul-Nya, maka hendaklah kalian juga bersalawat dan salam untuknya kerana
kalian telah mendapatkan berkah risalah dan usahanya, seperti kemuliaan di
dunia dan di akhirat.”
Banyak
pendapat tentang pengertian Salawat untuk nabi صلي
الله عليه وسلم, dan yang benar adalah seperti apa yang dikatakan oleh Abul
Aliyah: “Sesungguhnya Salawat dari Allah itu adalah berupa pujian bagi orang
yang bersalawat untuk beliau di sisi malaikat-malaikat yang dekat” -Imam
Bukhari meriwayatkannya dalam Sahihnya dengan penjelasan yang kuat- Dan ini
adalah mengkhususkan dari rahmat-Nya yang bersifat umum. Pendapat ini diperkuat
oleh syeikh Muhammad bin ‘Uthaimin رحمه الله.
Salam:
Ertinya keselamatan dari segala kekurangan dan bahaya, kerana
dengan merangkaikan salam itu dengan salawat maka kitapun mendapatkan apa yang
kita inginkan dan terhapuslah apa yang kita takutkan. Jadi dengan salam maka
apa yang kita takutkan menjadi hilang dan bersih dari kekurangan dan
dengan salawat maka apa yang kita inginkan menjadi terpenuhi dan lebih
sempurna. Demikian yang dikatakan oleh Syeikh Muhammad bin ‘Uthaimin رحمه
الله.
HUKUM :
Menurut
mazhab Hanbali, salawat dalam tasyahhud akhir itu adalah termasuk di antara
rukun-rukun solat.
Al-Qodhi
Abu Bakar bin Bakir berkata: “Allah سبحانه و تعالي telah
mewajibkan makhluk-Nya untuk bersalawat dan salam untuk nabi-Nya, dan tidak
menjadikan itu dalam waktu tertentu saja. Jadi yang wajib adalah hendaklah
seseorang memperbanyak salawat dan salam untuk beliau dan tidak melalaikannya.”
KEUTAMAAN
DAN KEPENTINGAN :
Dari Umar رضي الله عنه berkata: “Saya telah mendengar
Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
إذَا
سَمِعْتُمُ المُؤَذِّنَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ وَصَلُّوا عَلَيَّ فَإنَّهُ
مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً وَاحِدَةً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ عَشْرًا ثُمَّ
سَلُوا لِي الوَسِيلَةَ فَإنَّهَا مَنْزِلَةٌ فِي الجَنَّةِ لاَ تَنْبَغِي إلاَّ
لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللهِ وَأرْجُو أنْ أكُونَ هُوَ فَمَنْ سَأَلَ لِي
الوَسِيلَةَ حَلَّتْ عَلَيْهِ الشَّفَاعَةُ
“Jika
kalian mendengar orang yang azan maka ucapkanlah seperti apa yang ia ucapkan
dan bersalawatlah untukku kerana barangsiapa yang bersalawat untukku sekali
maka Allah akan bersalawat untuknya sepuluh kali, kemudian mintalah
wasilah (kedudukan mulia di syurga) untukku, kerana ia adalah suatu kedudukan
di syurga yang tidak patut diberikan kecuali kepada seorang hamba dari
hamba-hamba Allah dan semoga akulah hamba itu, maka barangsiapa yang memohon
untukku wasilah maka ia berhak mendapatkan syafa’at.” [Riwayat Muslim]
Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ صَلَّى
عَلَيَّ حِيْنَ يُصْبِحُ عَشْرًا وَحِينَ يُمْسِي عَشْرًا أدْرَكَتْهُ شَفَاعَتِي
“Barangsiapa
yang bersalawat untukku di waktu pagi sepuluh kali dan di waktu petang sepuluh
kali, maka ia berhak mendapatkan syafa’atku.” [Riwayat Thibrani]
Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ صَلَّى
عَلَيَّ وَاحِدَةً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا
“Barangsiapa
yang bersalawat atasku sekali, maka Allah akan bersalawat untuknya sepuluh
kali.” [Riwayat Muslim, Ahmad dan perawi
hadis yang tiga]
Dan dari
Abdurrahman bin ‘Auf رضي الله عنه berkata:
“Saya telah mendatangi nabi صلي الله عليه وسلم ketika
ia sedang sujud dan memperpanjang sujudnya. Beliau bersabda:“Saya telah
didatangi Jibril, ia berkata: “Barangsiapa yang bersalawat untukmu, maka saya
akan bersalawat untuknya dan barangsiapa yang memberi salam untukmu maka saya
akan memberi salam untuknya, maka sayapun bersujud kerana bersyukur kepada
Allah.” [Riwayat Hakim, Ahmad dan
Jahadhmiy]
Ya’qub bin
Zaid bin Tholhah At-Taimiy berkata: “Rasulullah صلي
الله عليه وسلم bersabda: “Telah datang kepadaku (malaikat) dari Tuhanku
dan berkata: “Tidaklah seorang hamba yang bersalawat untukmu sekali kecuali
Allah akan bersalawat untuknya sepuluh kali.” Maka seseorang menuju kepadanya
dan bertanya: “Ya Rasulullah! Apakah saya jadikan seperdua doaku untukmu?”
Beliau menjawab: “Jika kamu mahu”. Lalu bertanya: “Apakah saya jadikan
sepertiga doaku?” Beliau bersabda: “Jika kamu mahu” Ia bertanya: “Kalau saya
jadikan seluruh doaku?” Beliau bersabda: “Jika demikian maka cukuplah Allah
sebagai penyelamat dunia dan akhiratmu.” [Riwayat Al-Jahdhami, Al-Albani
berkata: “Hadis Mursal dengan Isnad yang Sahih]
Dari
Abdullah bin Mas’ud dari Nabi صلي الله عليه وسلم bersabda:
إنَّ للهِ
مَلاَئِكَةً سَيَّاحِينَ يُبَلِّغُونَنِي مِنْ أُمَّتِي السَّلاَمَ
“Sesungguhnya
Allah memiliki malaikat-malaikat yang berkeliling menyampaikan salam kepadaku
dari umatku.” [Riwayat Nasa’i dan Hakim]
Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ صَلَّى
عَلَيَّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ عَشْرَ صَلَوَاتٍ، وَحُطَّتْ
عَنْهُ عَشْرُ خَطِيْئَاتٍ، وَرُفِعَتْ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ
“Barangsiapa
yang bersalawat untukku sekali maka Allah akan bersalawat untuknya sepuluh
kali, diampuni sepuluh dosa-dosanya dan diangkat baginya sepuluh darjat.”
[Riwayat Ahmad dan Bukhari, Nasa’i dan
Hakim dan ditashih oleh Al-Albani]
Hadis
marfu’ dari Ibnu Mas’ud: “Manusia yang paling utama di sisiku pada hari kiamat
adalah orang yang paling banyak bersalawat untukku.” [Riwayat Tirmizi dan berkata: “Hasan ghorib dan Riwayat
Ibnu Hibban]
Dari Jabir
bin Abdullah berkata: “Nabi صلي الله عليه وسلم bersabda:
“Barangsiapa yang ketika mendengarkan azan membaca:
اللَّهُمَّ
رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلاَةِ القَائِمَةِ ، آتِ مُحَمَّدًا
الوَسِيلَةَ وَالفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ
“Ya Allah!
Tuhan pemilik azan yang sempurna ini dan solat yang ditegakkan, berilah
Muhammad wasilah dan fadhilah dan bangkitkanlah ia pada tempat terpuji yang
telah Engkau janjikan untuknya.”
Maka ia berhak mendapatkan syafa’at pada hari kiamat.
[Riwayat Bukhari dalam sahihnya]
KEUTAMAAN SALAWAT MENGIKUT IMAM AN-NAWAWI :
Allah berfirman:
إنَّ اللهَ
وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya
Allah dan malaikat-malaikat-Nya bersalawat untuk nabi. Hai orang-orang yang
beriman, bersalawatlah kamu untuk nabi dan ucapkanlah salam penghormatan
kepadanya.” (Al-Ahzab: 56)
Hadis-hadis Rasulullah صلي الله عليه وسلم:
1. Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash رضي الله عنهما bahawasanya ia mendengar Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ صَلَّى
عَلَيَّ وَاحِدَةً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا
“Barangsiapa
yang bersalawat atasku sekali, maka Allah akan bersalawat untuknya sepuluh
kali.” (Riwayat Muslim)
2. Dari Ibnu Mas'ud رضي الله عنه
baahwasanya Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
أَوْلى النَّاسِ بي يوْمَ الْقِيامةِ أَكْثَرُهُم عَليَّ
صلاةً
"Seutama-utama
manusia bagiku pada hari kiamat ialah orang yang terbanyak bacaan salawatnya
padaku," (Riwayat Tirmizi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan)
3. Dari Aus bin Aus رضي الله عنه,
katanya: "Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
إنَّ مِن أَفْضلِ أيَّامِكُمْ يَوْمَ الجُمُعةِ ،
فَأَكْثِرُوا عليَّ مِنَ الصلاةِ فيه ، فإنَّ صَلاتَكُمْ معْرُوضَةٌ علَيَّ
"Sesungguhnya
di antara hari-harimu yang paling afdhal ialah hari Jumaat, maka
perbanyakkanlah membaca salawat padaku pada hari itu, sebab sesungguhnya bacaan
salawatmu itu ditunjukkan kepadaku."
Para
sahabat berkata: "Ya Rasulullah, bagaimanakah salawat kami semua itu dapat
ditunjukkan kepada
mu, sedangkan engkau sudah hancur tubuhnya?" Dalam sebahagian
riwayat disebutkan: dengan kata-kata: "Sedangkan engkau telah rosak
tubuhnya?" Nabi صلي الله عليه وسلم lalu
bersabda:
إنَّ اللَّه حَرم على الأرْضِ أجْساد الأنْبِياءِ
"Sesungguhnya
Allah mengharamkan pada tanah untuk makan tubuhnya sekalian Nabi." (Riwayat
Abu Dawud dengan isnad sahih)
4. Dari Abu Hurairah رضي الله
عنه katanya: "Rasulullah صلي الله عليه
وسلم bersabda:
رَغِم أنْفُ رجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ
علَيَّ
"Terkena
debulah hidung seseorang - yakni amat hina sekali seseorang - yang di waktu
nama saya disebutkan di sisinya, tetapi ia tidak suka membaca salawat
padaku." (Riwayat Tirmizi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan)
5. Dari Abu Hurairah رضي الله
عنه pula, katanya: "Rasulullah صلي الله
عليه وسلم bersabda:
لا تَجْعلُوا قَبْرِي عِيداً ، وَصلُّوا عَلَيَّ ،
فَإنَّ صَلاتَكُمْ تَبْلُغُني حيْثُ كُنْتُمْ
"Janganlah
engkau semua membuat kuburku itu sebagai hari raya, tapi bacalah salawat padaku
kerana sesungguhnya bacaan salawatmu itu sampai kepadaku, di mana saja engkau
berada." (Riwayat Abu Dawud dengan isnad sahih)
6. Dari Abu Hurairah رضي الله
عنه pula bahawasanya Rasulullah صلي الله عليه
وسلم bersabda:
ما مِنْ أحد يُسلِّمُ علَيَّ إلاَّ ردَّ اللَّه علَيَّ
رُوحي حَتَّى أرُدَّ عَليهِ السَّلامَ
"Tiada
seorangpun yang memberi salam padaku, melainkan Allah mengembalikan rohku,
sehingga aku dapat menjawab salam orang itu." (Riwayat Abu Dawud dengan
isnad sahih)
7. Dari Ali رضي الله عنه,
katanya: "Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:
البَخِيلُ
كُلَّ البُخْلِ الَّذِي ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
"Orang
kikir ialah orang yang apabila namaku disebut disisinya ia tidak membaca salawat
padaku." (Riwayat Tirmizi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis sahih)
8. Dari Fadhalah bin 'Ubaid رضي
الله عنه, katanya: "Rasulullah صلي الله
عليه وسلم pernah mendengar seseorang yang berdoa dalam solatnya, tetapi
ia tidak mengucapkan puji-pujian kepada Allah dan tidak pula membaca salawat pada Nabi صلي الله عليه وسلم, lalu Rasulullah صلي
الله عليه وسلم bersabda: "Tergesa-gesa sekali orang ini,"
kemudian orang itu dipanggilnya. Nabi صلي الله عليه
وسلم lalu bersabda pada orang itu atau pada orang lain juga:
إذا صلَّى أحَدُكُمْ فليبْدأْ بِتَحْمِيدِ ربِّهِ
سُبْحانَهُ والثَّنَاءِ عليهِ ، ثُمَّ يُصلي عَلى النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ
وسَلَّم ثُمَّ يدْعُو بَعدُ بِما شاءَ
"Jikalau
seseorang di antara engkau semua hendak berdoa, maka hendaklah memulakannya
dengan mengucapkan puji-pujian kepada Tuhannya yang Maha Suci serta puja-pujaan
padaNya, kemudian membaca salawat kepada Nabi صلي الله
عليه وسلم, seterusnya bolehlah ia berdoa dengan apa yang dikehendaki
olehnya." (Riwayat Abu Dawud dan Tirmizi dan Tirmidi mengatakan bahawa ini
adalah Hadis sahih)
9. Dari Abu Muhammad,iaitu Ka'ab bin 'Ujrah رضي الله عنه, katanya: "Nabi صلي الله عليه وسلم datang kepada kami, lalu kita berkata:
"Ya Rasulullah, kita semua telah mengerti bagaimana cara bersalam kepada
Tuan, tetapi bagaimanakah cara kami kalau membaca salawat kepada Tuan?"
Beliau صلي الله عليه وسلم bersabda:"Ucapkanlah:
اللَّهمَّ صَلِّ على مُحمَّدٍ ، وَعَلى آلِ مُحمَّد ،
كَمَا صَلَّيْتَ عَلى آلِ إبْرَاهِيمَ ، إنَّكَ حمِيدٌ مجيدٌ . اللهُمَّ بارِكْ
عَلى مُحَمَّد ، وَعَلى آلِ مُحَمَّد ، كَما بَاركْتَ على آلِ إبْراهِيم ، إنَّكَ
حميدٌ مجيدٌ
Ya Allah,
berikanlah tambahan kerahmatan pada Muhammad dan pada keluarga Muhammad,
sebagaimana Engkau telah memberikan tambahan kerahmatan pada keluarga Ibrahim.
Sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi Termulia.
Ya Allah,
berikanlah tambahan keberkahan pada Muhammad dan pada keluarga Muhammad,
sebagaimana Engkau telah menambahkan keberkahan pada keluarga Ibrahim.
Sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi Termulia. (Muttafaq 'alaih)
10.
Dari Abu
Mas'ud al-Badri رضي الله عنه, katanya:
"Rasulullah صلي الله عليه وسلم datang
kepada mai dan kami semua sedang dalam majlisnya Sa'ad bin 'Ubadah, lalu Basyir
bin Sa'ad berkata kepada beliau صلي الله عليه وسلم:
"Allah menyuruh kami supaya kami bersalawat kepada Tuan, ya Rasulullah,
maka bagaimanakah cara kita mengucapkan salawat kepada Tuan itu?"
Rasulullah صلي الله عليه وسلم lalu diam,
sehingga kita semua mengharapkan, alangkah baiknya kalau Basyir tidak bertanya
kepada beliau tentang itu. Kemudian Rasulullah صلي
الله عليه وسلم bersabda: "Ucapkanlah:
اللَّهمَّ صلِّ عَلى مُحَمَّدٍ ، وَعَلى آلِ مُحمَّدٍ ،
كما صليْتَ على آل إبْراهِيم ، وَبارِكْ عَلى مُحَمَّد ، وعَلى آلِ مُحمَّد ، كما
بَاركْتَ عَلى آل إبْراهِيم ، إنكَ حمِيدٌ مجِيدٌ
والسلام كما قد عَلِمتم
Ya Allah,
berikanlah tambahan kerahmatan pada Muhammad dan pada keluarga Muhammad,
sebagaimana Engkau telah memberikan tambahan kerahmatan pada keluarga Ibrahim.
Ya Allah, berikanlah tambahan keberkahan pada Muhammad dan pada keluarga
Muhammad, sebagaimana Engkau telah menambahkan keberkahan pada keluarga
Ibrahim. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi Termulia.
Adapun
tentang salam, maka sebagaimana yang engkau semua sudah diajari." (Riwayat
Muslim)
11.
Dari Abu
Humaid As-Sa'idi رضي الله عنه, katanya: "Para
sahabat berkata: "Ya Rasulullah, bagaimanakah cara kami mengucapkan salawat
kepada Tuan?" Beliau صلي الله عليه وسلم bersabda;
"Ucapkanlah:
اللَّهُمَّ صلِّ على مُحمِّدٍ ، وعَلى أزْواجِهِ
وَذُرِّيَّتِهِ ، كما صَلَّيْتَ على إبْراهِيمَ ، وباركْ عَلى مُحَمَّدٍ ، وعَلى
أَزْوَاجِهِ وذُرِّيَّتِهِ ، كما بارَكتَ على إبْراهِيم ، إنَّكَ حمِيدٌ مجِيدٌ
Ya Allah,
berikanlah tambahan kerahmatan pada Muhammad dan pada isteri-isteri dan
keturunan-keturunannya. Sebagaimana Engkau telah memberikan tambahan kerahmatan
pada Ibrahim. Dan berikanlah tarnbahan keberkahan pada Muhammad dan pada
isteri-isteri dan keturunan-keturunannya. Sebagaimana Engkau telah menambahkan
keberkahan pada Ibrahim. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi Termulia.
(Muttafaq 'alaih)
FAEDAH DAN
MANAFAAT :
Imam Ibnul
Qayyim telah menyebutkan 39 manafaat salawat untuk nabi صلي الله عليه وسلم, di antaranya adalah sebagai berikut:
1. Melaksanakan perintah Allah
2. Mendapatkan sepuluh salawat dari Allah bagi yang
membaca salawat satu kali.
3. Ditulis baginya sepuluh kebaikan dan dihapus darinya
sepuluh kejahatan.
4. Diangkat baginya sepuluh darjat.
5. Kemungkinan doanya terkabul bila ia mendahuluinya
dengan salawat, dan doanya akan naik menuju kepada Tuhan semesta alam.
6. Penyebab mendapatkan syafa’at صلي الله عليه وسلم bila diiringi oleh permintaan wasilah
untuknya atau tanpa diiringi olehnya.
7. Penyebab mendapatkan pengampunan dosa.
8. Dicukupi oleh Allah apa yang diinginkannya.
9. Mendekatkan hamba dengan nabi صلي الله عليه وسلم pada hari kiamat.
10.
Menyebabkan
Allah dan malaikat-Nya bersalawat untuk orang yang bersalawat.
11.
Nabi صلي الله عليه وسلم menjawab salawat dan salam orang
yang bersalawat untuknya.
12.
Mengharumkan
majlis dan agar ia tidak kembali kepada keluarganya dalam keadaan menyesal pada
hari kiamat.
13.
Menghilangkan
kefakiran.
14.
Menghapus sifat
“kikir” dari seorang hamba jika ia bersalawat untuk nabi صلي الله عليه وسلم ketika namanya disebut.
15.
Orang yang
bersalawat akan mendapatkan pujian yang baik dari Allah di antara penghuni
langit dan bumi, kerana orang yang bersalawat, memohon kepada Allah agar
memuji, menghormati dan memuliakan rasul-Nya, maka balasan untuknya sama dengan
yang ia mohonkan, maka hasilnya sama dengan apa yang diperoleh oleh rasul-Nya.
16.
Akan
mendapatkan berkah pada dirinya, pekerjaannya, umurnya dan kemaslahatannya, kerana
orang yang bersalawat itu memohon kepada Tuhannya agar memberkati nabi-Nya dan
keluarganya, dan doa ini terkabul dan balasannya sama dengan permohonannya.
17.
Nama orang
yang bersalawat itu akan disebutkan dan diingat di sisi Rasul صلي الله عليه وسلم seperti penjelasan terdahulu, sabda Rasul:
“Sesungguhnya salawat kalian akan diperdengarkan kepadaku.” Sabda beliau yang
lain: “Sesungguhnya Allah mewakilkan malaikat di kuburku yang menyampaikan
kepadaku salam dari umatku.” Dan cukuplah seorang hamba mendapatkan kehormatan
bila namanya disebut dengan kebaikan di sisi Rasulullah صلي الله عليه وسلم.
18.
Meneguhkan
kedua kaki di atas Shirath dan melewatinya berdasarkan hadis Abdurrahman bin
Samirah yang diriwayatkan oleh Said bin Musayyib tentang mimpi Rasulullah صلي الله عليه وسلم: “Saya melihat seorang di antara umatku
merangkak di atas Shirath dan kadang-kadang berpegangan lalu salawatnya untukku
datang dan membantunya berdiri dengan kedua kakinya lalu menyelamatkannya.”
[Riwayat Abu Musa Al-Madiniy]
19.
Akan sentiasa
mendapatkan cinta Rasulullah صلي الله عليه وسلم bahkan
bertambah dan berlipat ganda. Dan itu termasuk ikatan Iman yang tidak sempurna
kecuali dengannya, kerana seorang hamba apabila sentiasa menyebut nama
kekasihnya, menghadirkan dalam hati segala kebaikan-kebaikannya yang melahirkan
cinta, maka cintanya itu akan semakin berlipat dan rasa rindu kepadanya akan
semakin bertambah, bahkan akan menguasai seluruh hatinya. Tetapi bila ia
menolak mengingat dan menghadirkannya dalam hati, maka cintanya akan berkurang
dari hatinya. Tidak ada yang lebih disenangi oleh seorang pecinta kecuali
melihat orang yang dicintainya dan tiada yang lebih dicintai hatinya kecuali
dengan menyebut kebaikan-kebaikannya. Bertambah dan berkurangnya cinta itu
tergantung kadar cintanya di dalam hati, dan keadaan lahir menunjukkan hal itu.
20.
Akan
mendapatkan petunjuk dan hati yang hidup. Semakin banyak ia bersalawat dan
menyebut nabi, maka cintanya pun semakin bergemuruh di dalam hatinya sehingga
tidak ada lagi di dalam hatinya penolakan terhadap perintah-perintahnya, tidak
ada lagi keraguan terhadap apa-apa yang dibawanya, bahkan hal tersebut
telah tertulis di dalam hatinya, menerima petunjuk, kemenangan dan berbagai
jenis ilmu darinya. Ulama-ulama yang mengetahui dan mengikuti sunnah dan jalan
hidup beliau, setiap pengetahuan mereka bertambah tentang apa yang beliau bawa,
maka bertambah pula cinta dan pengetahuan mereka tentang hakekat salawat yang
diinginkan untuknya dari Allah.