JALALAIN :
(Dan apakah mereka tidak memperhatikan segala sesuatu yang telah diciptakan
Allah) yang ia mempunyai bayangan, seperti pohon dan gunung condong ke sana dan condong ke mari (bayangannya ke kanan dan ke
kiri) lafaz asysyamaail adalah bentuk jamak dari lafaz syimaal; artinya bayangan
itu condong ke arah dua sisinya, pertama di permulaan siang hari dan yang kedua
pada sore harinya (dalam keadaan sujud kepada Allah) lafaz sujjadan menjadi hal;
ertinya mereka lakukan demikian dalam
keadaan tunduk kepada Allah sesuai dengan sifat mereka (sedangkan mereka) iakni bayangan-bayangan itu (merendah diri?) merendahkan dirinya terhadap Allah; bayangan-bayangan tersebut diungkapkan seolah-olah mereka berakal.
Dan kepada Allah sajalah
bersujud segala apa yang berada di langit dan semua makhluk yang melata di bumi)
ertinya semua makhluk itu tunduk kepada-Nya. Sesuai dengan sifat mereka; kemudian
mereka diungkapkan dalam bentuk yang tidak berakal, mengingat mereka yang tidak
berakal jumlahnya lebih banyak (dan juga para malaikat) mereka disebutkan secara
khusus di sini kerana mengingat keutamaan yang mereka miliki (sedangkan para
malaikat itu tidak menyombongkan diri) tidak pernah sekejap pun meninggalkan
beribadah kepada-Nya.
(Mereka takut) yakni para malaikat; lafaz ini menjadi hal dari dhamir yang
terkandung di dalam lafaz yastakbiruuna (kepada Rabb mereka yang berkuasa atas
mereka) lafaz fauqahum menjadi hal daripada dhamir hum; ertinya yang menguasai
mereka dengan keperkasaan-Nya (dan melaksanakan apa yang diperintahkan kepada
mereka) untuk melakukannya.
{أَوَلَمْ يَرَوْا إلَى
مَا خَلَقَ اللَّه مِنْ شيء} له ظل كشجرة وجبل {يتفيؤا} تَتَمَيَّل {ظِلَاله عَنْ
الْيَمِين وَالشَّمَائِل} جَمْع شِمَال أَيْ عَنْ جَانِبَيْهِمَا أَوَّل النَّهَار
وَآخِره {سُجَّدًا لِلَّهِ} حَال أَيْ خَاضِعِينَ لَهُ بِمَا يُرَاد مِنْهُمْ
{وَهُمْ} أَيْ الظِّلَال {دَاخِرُونَ} صَاغِرُونَ نُزِّلُوا منزلة العقلاء
{وَلِلَّهِ يَسْجُد مَا
فِي السَّمَاوَات وَمَا فِي الْأَرْض مِنْ دَابَّة} أَيْ نَسَمَة تَدِبّ عَلَيْهَا
أَيْ تَخْضَع لَهُ بِمَا يُرَاد مِنْهَا وَغَلَبَ فِي الْإِتْيَان بِمَا لَا
يَعْقِل لِكَثْرَتِهِ {وَالْمَلَائِكَة} خَصَّهُمْ بِالذِّكْرِ تَفْضِيلًا {وَهُمْ
لَا يَسْتَكْبِرُونَ} يَتَكَبَّرُونَ عن عبادته
{يَخَافُونَ} أَيْ
الْمَلَائِكَة حَال مِنْ ضَمِير يَسْتَكْبِرُونَ {رَبّهمْ مِنْ فَوْقهمْ} حَال مِنْ
هُمْ أَيْ عَالِيًا عَلَيْهِمْ بِالْقَهْرِ {وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ}
بِهِ
IBNU KATHIR :
Orang-orang kafir itu mengabaikan tanda- tanda kekuasaan Allah yang ada di
sekitar mereka. Mereka tidak melihat dan memperhatikan segala sesuatu dari
ciptaan- Nya yang berdiri tegak. Bayangan benda- benda tersebut selalu bergerak
dan memanjang, terkadang ke kanan dan terkadang ke kiri, mengikuti gerakan
matahari pada siang hari dan bulan pada malam hari. Semuanya tunduk pada
perintah dan ketentuan Allah. Jika orang- orang musyrik merenungkan itu semua,
nescaya mereka akan mengetahui bahawa hanya Allah Maha Pencipta dan Pengaturnya yang
wajib untuk disembah dan ditaati serta berkuasa untuk membinasakan mereka bila
Dia berkehendak.
Hanya kepada Allah semata, bukan selain- Nya, seluruh ciptaan Allah di langit dan segala yang melata di
bumi serta yang berjalan di muka bumi tunduk dan pasrah. Terutama para
malaikat yang selalu tunduk kepada Allah dan tidak menyombongkan diri untuk
tidak taat kepada Allah.Hanya kepada Allah semata, bukan selain- Nya, seluruh ciptaan Allah di langit dan segala yang melata di
Ayat ini telah mendahului penemuan ilmu pengetahuan moden tentang keberadaan makhluk hidup di beberapa planet yang berada di dalam dan di luar sistem surya kita ini. Dan inilah yang sedang dan akan terus diupayakan untuk diketahui oleh ilmu pengetahuan moden.
Mereka selalu dalam keadaan takut kepada Allah yang Mahakuasa lagi Mahaperkasa dan selalu melaksanakan apa yang diperintahkan kepada mereka.
يخبر تعالى عن عظمته وجلاله وكبريائه الذي خضع له كل شيء ودانت له الأشياء
والمخلوقات بأسرها جماداتها وحيواناتها ومكلفوها من الإنس والجن والملائكة فأخبر أن
كل ماله ظل يتفيأ ذات اليمين وذات الشمال أي بكرةوعشيا فإنه ساجد بظله لله تعالى
قال مجاهد إذا زالت الشمس سجد كل شيء لله عز وجل وكذا قال قتادة والضحاك وغيرهم
وقوله « وهم داخرون » أي صاغرون وقال مجاهد أيضا سجود كل
شيء فيؤه وذكر الجبال قال سجودها فيها وقال أبو غالب الشيباني أمواج البحر صلاته
ونزلهم منزلة من يعقل إذ أسند السجود إليهم فقال « ولله يسجد ما في
السماوات ومافي الأرض من دابة » كما قال « ولله يسجد من في
السماوات والأرض طوعا وكرها وظلالهم بالغدو والآصال » وقوله « والملائكة وهم لا يستكبرون » أي تسجد لله أي غير مستكبرين عن
عبادته « يخافون ربهم من فوقهم » أي يسجدون خائفين وجلين من
الرب جل جلاله « ويفعلون ما يؤمرون » أي مثابرين على طاعته
تعالى وامتثال أوامره وترك زواجره