Dengan
nama yang begitu mulia, jutaan bibir setiap hari mengucapkannya, jutaan jantung
setiap saat berdenyut, berulang kali. Bibir dan jantung yang bergerak dan
berdenyut sejak begitu lama. Dengan nama yang begitu mulia, berjuta bibir akan
terus mengucapkan, berjuta jantung akan terus berdenyut, sampai akhir zaman
Pada setiap hari di kala fajar menyingsing, lingkaran-lingkaran putih di ufuk sana mulai nampak hendak menghalau kegelapan malam, ketika itu seorang muazzin bangkit, berseru kepada setiap makhluk insani, bahawa bangun bersembahyang lebih baik daripada terus tidur. Ia mengajak mereka bersujud kepada Allah, membaca salawat buat Rasulullah.
Seruan ini disambut oleh ribuan, oleh jutaan umat manusia dari segenap penjuru bumi, menyemarakkannya dengan solat menyambut pahala dan rahmat Allah bersamaan dengan terbitnya hari baru. Dan bila hari siang, matahari pun berangkat pulang, kini muazzin bangkit menyerukan orang bersembahyang zohor, asar, maghrib, isya’. Pada setiap kali dalam sembahyang ini mereka menyebut Muhammad, hamba Allah, Nabi dan RasulNya itu, dengan penuh permohonan, penuh kerendahan hati dan syahdu. Dan selama mereka dalam rangkaian sembahyang lima waktu itu, bergetar jantung mereka menyebut asma’ Allah dan menyebut nama Rasulullah. Begitulah mereka, dan akan begitu mereka, setelah Allah memperlihatkan agama yang sebenarnya ini dan melimpahkan nikmatNya kepada seluruh umat manusia.
Pada setiap hari di kala fajar menyingsing, lingkaran-lingkaran putih di ufuk sana mulai nampak hendak menghalau kegelapan malam, ketika itu seorang muazzin bangkit, berseru kepada setiap makhluk insani, bahawa bangun bersembahyang lebih baik daripada terus tidur. Ia mengajak mereka bersujud kepada Allah, membaca salawat buat Rasulullah.
Seruan ini disambut oleh ribuan, oleh jutaan umat manusia dari segenap penjuru bumi, menyemarakkannya dengan solat menyambut pahala dan rahmat Allah bersamaan dengan terbitnya hari baru. Dan bila hari siang, matahari pun berangkat pulang, kini muazzin bangkit menyerukan orang bersembahyang zohor, asar, maghrib, isya’. Pada setiap kali dalam sembahyang ini mereka menyebut Muhammad, hamba Allah, Nabi dan RasulNya itu, dengan penuh permohonan, penuh kerendahan hati dan syahdu. Dan selama mereka dalam rangkaian sembahyang lima waktu itu, bergetar jantung mereka menyebut asma’ Allah dan menyebut nama Rasulullah. Begitulah mereka, dan akan begitu mereka, setelah Allah memperlihatkan agama yang sebenarnya ini dan melimpahkan nikmatNya kepada seluruh umat manusia.
Ketika
usia Abdul Muttalib sudah hampir mencapai tujuh puluh tahun atau lebih tatkala
Abrahah mencuba untuk menyerang Mekah dan menghancurkan Rumah Purba. Ketika itu
umur Abdullah anaknya sudah dua puluh empat tahun, dan sudah tiba masanya dikahwinkan.
Pilihan Abdul-Muttalib jatuh kepada
Aminah bint Wahab bin Abd Manaf bin Zuhra, pemimpin suku Zuhra ketika itu yang
sesuai pula usianya dan mempunyai kedudukan terhormat. Maka pergilah
anak-beranak itu hendak mengunjungi keluarga Zuhra. Ia dengan anaknya menemui
Wahab dan melamar puterinya. Sebahagian ahli sirah berpendapat, bahawa Abdul Muttalib
pergi menemui Uhyab, bapa saudara Aminah, sebab waktu itu ayahnya sudah
meninggal dan dia di bawah asuhan bapa saudaranya. Pada hari perkahwinan
Abdullah dengan Aminah itu, Abdul Muttalib juga berkahwin dengan Hala, puteri bapa
saudaranya. Dari perkahwinan ini lahirlah Hamzah, bapa saudara Nabi dan yang
seusia dengannya..
Abdullah
dengan Aminah tinggal selama tiga hari di rumah Aminah, sesuai dengan adat
kebiasaan Arab apabila perkahwinan dilangsungkan di rumah keluarga pengantin perempuan.
Sesudah itu mereka pindah bersama-sama berpindah kepada keluarga Abdul Muttalib.
Tidak seberapa lama kemudian Abdullah pun pergi dalam suatu usaha perdagangan
ke Suria (Syam) dengan meninggalkan isteri yang dalam keadaan hamil. Tentang
ini masih terdapat beberapa keterangan yang berbeza-beza: adakah Abdullah kahwin
lagi selain dengan Aminah; adakah wanita lain yang datang menawarkan diri
kepadanya? Namu tiada gunanya menyelidiki keterangan-keterangan seperti ini.
Yang pasti ialah Abdullah adalah seorang pemuda yang tegap dan tampan. Bukan sesuatu
yang luar biasa jika ada wanita lain yang ingin menjadi isterinya selain
Aminah. Tetapi setelah perkahwinannya dengan Aminah itu hilanglah harapan yang
lain walaupun untuk sementara. Siapa tahu, barangkali mereka masih menunggu ia
pulang dari perjalanannya ke Syam untuk menjadi isterinya di samping Aminah.
Dalam
perjalanannya itu Abdullah tinggal selama beberapa bulan. Dalam pada itu ia
pergi juga ke Ghaza dan kembali lagi. Kemudian ia singgah ke tempat
saudara-saudara ibunya di Madinah sekadar untuk berehat sesudah merasa letih
selama dalam perjalanan. Sesudah itu ia akan kembali pulang dengan kafilah ke
Mekah. Akan tetapi kemudian ia menderita sakit di tempat saudara-saudara ibunya
itu. Kawan-kawannyapun pulang lebih dulu meninggalkan dia. Dan merekalah yang
menyampaikan berita sakitnya itu kepada ayahnya setelah mereka sampai di Mekah.
Ketika
berita itu sampai kepada Abdul Muttalib, ia mengutus Harith - anaknya yang
sulung - ke Madinah, supaya membawa kembali bila ia sudah sembuh. Tetapi sesampainya
di Madinah ia mengetahui bahawa Abdullah sudah meninggal dan telah dikebumikan,
sebulan sesudah kafilahnya berangkat ke Mekah. Kembalilah Harith kepada
keluarganya dengan membawa perasaan pilu atas kematian adiknya itu. Rasa duka
dan sedih menimpa hati Abdul Muttalib, menimpa hati Aminah, kehilangan seorang
suami yang selama ini menjadi harapan kebahagiaan hidupnya. Demikian juga Abdul
Muttalib sangat sayang kepadanya sehingga penebusannya terhadap Sang Berhala
yang demikian rupa belum pernah terjadi di kalangan masyarakat Arab sebelum
itu.
Peninggalan
Abdullah terdiri dari lima ekor unta, sekelompok kambing dan seorang budak
perempuan, iaitu Umm Ayman - yang kemudian menjadi pengasuh Nabi. Boleh jadi
peninggalan serupa itu bukan bererti suatu tanda kekayaan; tapi tidak juga
merupakan suatu kemiskinan. Di samping itu umur Abdullah yang masih dalam usia
muda belia, sudah mampu bekerja dan berusaha mencapai kekayaan. Dalam pada itu
ia memang tidak mewarisi sesuatu dari ayahnya yang masih hidup itu.
Aminah
yang hamil, sepertimana wanita lain iapun melahirkan. Selesai bersalin disampaikannya
berita kepada
Abdul Muttalib di Kaabah, bahawa ia melahirkan seorang anak
laki-laki. Alangkah gembiranya orang tua itu setelah menerima berita. Sekaligus
ia teringat kepada Abdullah anaknya. Gembira sekali hatinya kerana ternyata
pengganti anaknya sudah ada. Cepat-cepat ia menemui menantunya itu, diangkatnya
bayi itu lalu dibawanya ke Kaabah. Ia diberi nama Muhammad. Nama ini tidak umum
di kalangan orang Arab tapi cukup dikenal. Kemudian dikembalikannya bayi itu
kepada ibunya. Kini mereka sedang menantikan orang yang akan menyusukannya dari
Keluarga Sa’ad (Banu Sa’ad), untuk kemudian menyerahkan anaknya itu kepada
salah seorang dari mereka, sebagaimana sudah menjadi adat kaum bangsawan Arab
di Mekah.
Mengenai
tahun ketika Muhammad dilahirkan, beberapa ahli berlainan pendapat. Sebahagian
besar mengatakan pada Tahun Gajah (570 Masihi). Ibnu Abbas mengatakan ia
dilahirkan pada Tahun Gajah itu. Yang lain berpendapat kelahirannya itu lima belas
tahun sebelum peristiwa bergajah. Selanjutnya ada yang mengatakan ia dilahirkan
beberapa hari atau beberapa bulan atau juga beberapa tahun sesudah Tahun Gajah.
Ada yang menaksirkan tiga puluh tahun, dan ada juga yang menaksirkan tujuh puluh
tahun.
Juga
para ahli berlainan pendapat mengenai bulan kelahirannya. Sebahagian besar
mengatakan ia dilahirkan bulan Rabi’ul Awal. Ada yang berkata lahir dalam bulan
Muharam, yang lain berpendapat dalam bulan Safar, sebahgian lagi menyatakan
dalam bulan Rajab, sementara yang lain mengatakan dalam bulan Ramadhan.
Kelainan
pendapat itu juga mengenai hari bulan ia dilahirkan. Satu pendapat mengatakan
pada malam kedua Rabi’ul Awal, atau malam kelapan, atau kesembilan. Tetapi pada
umumnya mengatakan, bahawa dia dilahirkan pada dua belas Rabi’ul Awal. Ini
adalah pendapat Ibnu Ishaq dan yang lain.
Terdapat
juga perbezaan pendapat mengenai waktu kelahirannya, iaitu siang atau malam,
demikian juga mengenai tempat kelahirannya di Mekah. Caussin de Perceval dalam
Essai sur l’Histoire des Arabes menyatakan, bahawa Muhammad dilahirkan bulan Ogos
570 M, yakni Tahun Gajah, dan bahawa dia dilahirkan di Mekah di rumah datuknyanya
Abdul Muttalib.
Pada
hari ketujuh kelahirannya itu, Abdul Muttalib meminta disembelihkan unta. Ini
kemudian dilakukan dengan mengundang makan masyarakat Quraisy. Setelah mereka
mengetahui bahawa anak itu diberi nama Muhammad, mereka bertanya-tanya mengapa
ia tidak suka menggunakan nama nenek moyang. “Kuinginkan dia akan menjadi orang
yang Terpuji, bagi Tuhan di langit dan bagi makhlukNya di bumi,” jawab Abdul Muttalib.
Aminah
masih menunggu akan menyerahkan anaknya itu kepada salah seorang Keluarga Sa’ad
yang akan menyusukan anaknya, sebagaimana sudah menjadi kebiasaan
bangsawan-bangsawan Arab di Mekah. Adat demikian ini masih berlaku pada
bangsawan-bangsawan Mekah. Pada hari kelapan sesudah dilahirkan anak itupun dihantar
ke pedalaman dan baru kembali pulang ke kota sesudah ia berumur lapan atau
sepuluh tahun. Di kalangan kabilah-kabilah pedalaman yang terkenal dalam
menyusukan ini di antaranya ialah kabilah Banu Sa’ad. Sementara masih menunggu
orang yang akan menyusukan itu Aminah menyerahkan anaknya kepada Thuwaiba,
budak perempuan bapa saudaranya, Abu Lahab. Selama beberapa waktu ia disusukan,
seperti Hamzah yang juga kemudian disusukannya. Jadi mereka adalah saudara sesusuan.
Sekalipun
Thuwaiba hanya beberapa hari saja menyusukan, namun ia tetap memelihara
hubungan yang baik sekali selama hidupnya. Setelah wanita itu meninggal pada
tahun ketujuh sesudah ia hijrah ke Madinah, untuk meneruskan hubungan baik itu
ia bertanyakan tentang anaknya yang juga menjadi saudara sesusuan. Tetapi
kemudian ia mengetahui bahawa anak itu juga sudah meninggal sebelum ibunya.
Akhirnya
datang juga wanita-wanita Keluarga Sa’ad yang akan menyusukan itu ke Mekah.
Mereka memang mencari bayi yang akan mereka susukan. Akan tetapi mereka
menghindari anak-anak yatim. Sebenarnya mereka masih mengharapkan sesuatu jasa
dari sang ayah. Sedang dari anak-anak yatim sedikit sekali yang dapat mereka
harapkan. Oleh itu di antara mereka itu ada yang tidak mahukan Muhammad. Mereka
akan mendapat hasil yang lumayan bila mendatangi keluarga yang dapat mereka
harapkan.
Akan
tetapi Halimah bint Abi-Dhua’ib yang pada mulanya menolak Muhammad, seperti
yang lain-lain juga, ternyata tidak mendapat bayi lain sebagai penggantinya. Di
samping itu juga disebabkan dia memang seorang wanita yang kurang mampu,
ibu-ibu lainpun tidak menghiraukannya. Setelah sepakat mereka akan meninggalkan
Mekah. Halimah berkata kepada Harith bin Abdul-‘Uzza suaminya:
“Tidak
senang aku pulang bersama dengan teman-temanku tanpa membawa seorang bayi.
Biarlah aku pergi kepada anak yatim itu dan akan kubawa juga.”
“Baiklah,”
jawab suaminya. “Mudah-mudahan Tuhan akan memberi berkah kepada kita.”
Halimah
kemudian mengambil Muhammad dan dibawanya pergi bersama-sama dengan
teman-temannya ke pedalaman. Dia bercerita, bahawa sejak diambilnya anak itu ia
merasa mendapat berkah. Ternakan kambingnya gemuk-gemuk dan susunya pun
bertambah. Tuhan telah memberkati semua yang ada padanya. Selama dua tahun
Muhammad tinggal di sahara, disusukan oleh Halimah dan diasuh oleh Syaima’,
puterinya. Udara sahara dan kehidupan pedalaman yang kasar menyebabkannya cepat
sekali menjadi besar, dan menambah indah bentuk dan pertumbuhan badannya.
Setelah cukup dua tahun dan tiba masanya kembali, Halimah membawa anak itu
kepada ibunya dan sesudah itu membawanya kembali ke pedalaman. Ini dilakukan
adalah atas kehendak ibunya, kata sebuah keterangan, dan keterangan lain
mengatakan kerana kehendak Halimah sendiri. Ia dibawa kembali supaya lebih
matang, juga memang dikuatirkan dari adanya serangan wabah Mekah.
Dua
tahun lagi anak itu tinggal di sahara, menikmati udara pedalaman yang jernih
dan bebas, tidak terikat oleh sesuatu ikatan jiwa, juga tidak oleh ikatan material.
Pada
ketika itu, sebelum usianya mencapai tiga tahun, ketika itulah terjadi cerita
yang banyak dikisahkan orang. Yakni, bahawa ketika ia dengan saudaranya yang
sebaya sesama kanak-kanak itu sedang berada di belakang rumah di luar
pengawasan keluarganya, tiba-tiba anak yang dari Keluarga Sa’ad itu kembali
pulang sambil berlari, dan berkata kepada ibubapanya: “Saudaraku yang dari
Quraisy itu telah diambil oleh dua orang laki-laki berbaju putih. Dia
dibaringkan, perutnya dibedah, sambil di balik-balikan.”
Dan
tentang Halimah ini ada juga diceritakan, bahawa mengenai dia dan suaminya ia
berkata: “Lalu saya pergi dengan ayahnya ke tempat itu. Kami jumpai dia sedang
berdiri. Mukanya pucat lesu. Kuperhatikan dia. demikian juga ayahnya. Lalu kami
tanyakan: “Kenapa kau, nak?” Dia menjawab: “Aku didatangi oleh dua orang
laki-laki berpakaian putih. Aku di baringkan, lalu perutku di bedah. Mereka
mencari sesuatu di dalamnya. Tidak tahu aku apa yang mereka cari.”
Halimah
dan suaminya kembali pulang ke rumahSesudah itu, dibawanya anak itu kembali
kepada ibunya di Mekah. Atas peristiwa ini Ibnu Ishaq membawa sebuah Hadis Nabi
sesudah kenabiannya. Tetapi dalam menceritakan peristiwa ini Ibnu Ishaq
nampaknya berhati-hati sekali dan mengatakan bahawa sebab dikembalikannya
kepada ibunya bukan kerana cerita dua malaikat itu, melainkan - seperti cerita
Halimah kepada Aminah - ketika ia di bawa pulang oleh Halimah, ada beberapa
orang Nasrani Abisinia memperhatikan Muhammad dan bertanyakan kepada Halimah
tentang anak itu. Dilihatnya belakang anak itu, lalu mereka berkata:
“Biarlah
kami bawa anak ini kepada raja kami di negeri kami. Anak ini akan menjadi orang
penting. Kamilah yang mengetahui keadaannya.” Halimah dengan cepat
menghindarkan diri dari mereka dengan membawa anak itu. Demikian juga cerita
yang dibawa oleh Tabari, tapi ini masih di ragukan; sebab dia menyebutkan
Muhammad dalam usianya itu, lalu kembali menyebutkan bahawa itu terjadi tidak
lama sebelum kenabiannya dan usianya empat puluh tahun.(Petikan Sejarah Nabi Muhammad saw., dari pra-Islam sampai dengan wafatnya Nabi, ditulis untuk menjawab tuduhan para orientalis Syeikh Muhammad Mustafa al-Maraghi )