JALALAIN :
(Hai manusia!)
penduduk Mekah (Ingatlah akan nikmat Allah kepada kalian) yang telah
menempatkan kalian di tanah suci dan yang mencegah serangan-serangan dari luar
terhadap kalian. (Adakah sesuatu pencipta) huruf Mim di sini adalah Zaidah atau tambahan, lafaz Khaaliqin sebagai Mubtada (selain Allah) kalau dibaca
Ghairu bererti menjadi
Na'at atau sifat secara Mahall dari lafal Khaaliqin, kalau dibaca Ghairi
berarti di'athafkan kepada lafal Khaaliqin secara Lafzhan, dan Khabar
Mubtadanya adalah (yang dapat memberikan rezeki kepada kalian dari langit)
yakni berupa hujan (dan) dari (bumi?) berupa tumbuh-tumbuhan. Istifham atau
kata tanya di sini mengandung makna Taqrir, yakni tidak ada pencipta dan tidak
ada pemberi rezeki selain Allah. (Tidak ada Tuhan selain Dia; maka mengapakah
kalian berpaling) dari mentauhidkan-Nya? Padahal kalian telah mengakui, bahawa Dia adalah Yang Maha Pencipta dan Maha Pemberi rezeki.
{يأيها
النَّاس} أَيْ أَهْل مَكَّة {اُذْكُرُوا نِعْمَة اللَّه عَلَيْكُمْ}
بِإِسْكَانِكُمْ الْحَرَم وَمَنْع الْغَارَات عَنْكُمْ {هَلْ مِنْ خَالِق} مِنْ
زَائِدَة وَخَالِق مُبْتَدَأ {غَيْر اللَّه} بِالرَّفْعِ وَالْجَرّ نَعْت
لِخَالِقٍ لَفْظًا وَمَحَلًّا وخبر المبتدأ {يرزقكم من السماء} المطر {و} من
{الأرض} النَّبَات وَالِاسْتِفْهَام لِلتَّقْرِيرِ أَيْ لَا خَالِق رَازِق غَيْره
{لَا إلَه إلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ} مِنْ أَيْنَ تُصْرَفُونَ عَنْ
تَوْحِيده مَعَ إقْرَاركُمْ بِأَنَّهُ الْخَالِق الرَّازِق
IBNU KATHIR :
Wahai umat manusia, ingatlah selalu nikmat- nikmat Allah kepada
kalian. Bersyukurlah dan penuhilah hak nikmat-nikmat yang kalian perolehi itu.
Camkanlah bahawa tidak ada Pencipta selain Allah yang dapat memberi rezeki,
baik yang tercurah dari langit mahupun yang keluar dari bumi, untuk
kelangsungan hidup kalian. Tak ada tuhan yang dapat mencurahkan rezeki kepada
para hamba-Nya kecuali Dia. Jika demikian halnya, mengapa kalian masih
mengingkari keesaan Sang Pencipta dan Pemberi rezeki dan mempersekutukan-Nya?
ينبه تعالى عباده ويرشدهم إلى الإستدلال على
توحيده في إفراد العبادة له كما أنه المستقل بالخلق والرزق فكذلك فليفرد بالعبادة
ولايشرك به غيره من الأصنام والأنداد والأوثان ولهذا قال تعالى «
لا إله إلا هو فأنى تؤفكون » أي فكيف تؤفكون بعد هذا البيان ووضوح هذا
البرهان وأنتم بعد هذا تعبدون الأنداد والأوثان