.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Wednesday, November 5, 2014

IBN QAYYIM : SOLAT (TINGKATANNYA)


إحداها: مرتبة الظالم لنفسه , المفرط , وهو الذي انتقص من وضوئها , وحدودها , وأركانها .
1-Solat yang menzalimi diri sendiri- melakukan solat dalam keadaan wuduk yang tidak sempurna.

الثاني: من يحافظ على مواقيتها , وحدودها , وأركانها الظاهرة , ووضوئها , لكن قد ضيع مجاهدة نفسه في الوساوس , فذهب مع الوساوس والأفكار .

2-Solat dengan menjaga waktu solat , wudhuk dengan sempurna tetapi tanpa kesungguhan, malah menghiasi dirinya dengan sifat malas dan menganggap solat satu
bebanan serta dicampuri was-was atau gangguan syaitan.

الثالث: من حافظ على حدودها , وأركانها , وجاهد نفسه في دفع الوساوس والأفكار , وجاهد بمجاهدة عدوه , لئلا يسرق صلاته , فهوا في صلاة وجهاد .

3-Solat dengan kesungguhan dan tanpa was-was iaitu solat dengan wuduk sempurna, rukun solat yang lengkap,tidak dihiasi dengan keraguan kepada Allah SWT serta solat dengan penuh semangat.

الرابع: من إذا قام إلى الصلاة , أكمل حقوقها , وأركانها , وحدودها , واستغرق قلبه مراعاة حدودها  وحقوقها , لئلا يضيع شيئآ منها , بل همه كله  مصروف إلى إقامتها كما ينبغي , وإكمالها وإتمامها , وقد استغرق قلبه شأن الصلاة , وعبودية ربه تبارك وتعالى .

4-Solat dengan penuh sempurna pada rukun, hakikat solat yang benar-benar kehambaan kepada Allah SWT, satu pengabdian dan perhambaan kepada allah SWT, hatinya bertauk dengan Allah SWT, Hatinya dipenuhi dan ditenggelami dengan kerinduan kepada Allah SWT, Solat adalah satu pertemuan INDAH dengannya Di Sisi ALLAH SWT.

الخامس: من إذا قام إلى الصلاة , قام إليها كذلك , ولكن مع هذا قد أخذ قلبه ووضعه بين يدي ربه , عزوجل , ناظرا بقلبيه إليه , مراقبا له , ممتلئآ من محبته وعظمته , كأنه يراه ويشاهده , وقد اضمحلت تلك الوساوس والخطرات , وارتفعت حجبها بينه وبين ربه , فهذا بينه وبين غيره من الصلاة أفضل وأعظم مما بين السماء والأرض , وهذا في صلاته مشغول بربه عزوجل قرين العين به .
فالقسم الأول معاقب , والثاني محاسب , والثالث , مكفر عنه , والرابع مثاب , والخامس مقرب من ربه .

5-Solat dengan  penuh pengertian, hati dan jasad bersembah dihadapan Allah SWT, Hatinya dapat melihat dan merasai pertemuan yang INDAH dengan ALLAH SWT, Allah sedang mengawasi solatnya, Allah membelainya dengan penuh perasaan kasih sayang, allah memperlihatkan kepada segala hadiah yang telah dijanjikan dan dia mampu melihat hadiah-hadiah tersebut dalam solatnya.

Inilah solat yang harga tidak boleh ditukar dengan nilai dunia dan langit sehingga Allah SWT  menilai dalam solatnya :
  1. Hadiah yang patut Allah persembahkan kepadanya.
  2. Allah sentiasa menilai gerak-geri hatinya dalam solat dan apa sahaja permintaan yang terlintas dalam hatinya Allah SWT akan menunaikannya.
  3. Allah SWT menghapus dosanya, hati dan jasadnya akan sentiasa bersinar kerana Allah sentiasa menyuci dan mengawal dari dihinggapi sesuatu yang kotor.
  4. Allah sentiasa bersedia membalas dan memberi permintaannnya.
  5. Allah SWT sentiasa merinduinya dan sentiasa dekat dengannya.
ابن القيم
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)