Diriwayatkan: “Jika roh telah keluar
dari tubuh manusia dan telah lewat tiga hari, maka roh itu berkata: “Wahai
Tuhanku, perkenankanlah aku sehingga aku berjalan dan melihat tubuhku yang
dahulu aku berada di dalamnya.” Maka Allah memperkenankan kepadanya. Lalu ia
datang ke kuburnya dan melihat kepadanya dari jauh. Kedua lubang hidungnya dan
mulutnya mengalir darah. Maka ia menangis dengan suatu tangisan yang cukup
lama. Lalu ia merintih, aduuuh hai tubuhku yang miskin,
wahai kekasihku.
Ingatlah akan hari kehidupanmu. Rumah ini adalah rumah serigala, bala bencana,
rumah yang sempit, rumah kesusahan dan penyesalan.
Sekadar Ilustrasi |
Setelah lewat lima hari roh berkata:
“Wahai Tuhanku, perkenankanlah aku untuk melihat tubuhku.” Maka Allah
memperkenankannya. Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat dari jauh. Dan
mengalirlah kedua lubang hidung dan mulutnya berupa air nanah.
Firman
Allah SWT bermaksud:
“Mereka tidak dapat berbicara pada hari roh (Jibril atau ruhul qudus) dan para malaikat berdiri dengan berbaris.”
( An-Naba’: 38)
“Mereka tidak dapat berbicara pada hari roh (Jibril atau ruhul qudus) dan para malaikat berdiri dengan berbaris.”
( An-Naba’: 38)
Disebutkan
dalam satu keterangan, bahawa yang dimaksud roh itu adalah rohnya anak Adam
(manusia), dan keterangan yang lain mengatakan bahawa roh itu adalah rohnya
malaikat Jibril as. Juga ada keterangan yang menyebutkan bahawa roh itu adalah
rohnya Nabi Muhammad SAW yang berada di bawah Arasy, ia minta izin dari Allah
di malam Lailatul Qadar untuk turun memberikan salam penghormatan kepada
seluruh mukminin dan mukminat dan roh itu berjalan melalui mereka.
Ada pula yang menyebutkan bahawa roh
itu adalah rohnya para kerabat yang sudah mati, mereka berkata: “Wahai Tuhan
kami, semoga Engkau memperkenankan kami untuk turun ke rumah-rumah kami,
sehingga kami melihat anak-anak kami dan ahli-ahli kami. Maka roh-roh itu turun
pada malam Lailatul Qadar.
Sebagaimana Ibnu Abbas ra mengatakan:
“Jika datang Hari Raya, hari Asyura’, hari Jumaat yang pertama dari bulan
Rajab, malam Nisfu Sya’ban, Lailatul Qadar, dan malam Jumaat, roh-rohnya para
mayat semua keluar dari kubur mereka dan mereka semua berdiri di pintu-pintu
rumahnya seraya berkata: “Belas kasihanlah kamu semua kepada kami di malam yang
berkah ini dengan sedekah satu suap, sebab kami memberikan sedekah. Jika kalian
bakhil dengan sedekah, dan kamu sekalian tidak mahu memberikannya, maka
hendaklah kalian mengingat kami dengan bacaan surah Al-Fatihah di malam yang
penuh keberkahan ini.
Adakah seorang telah belas kasihan
kepada kami, apakah dari salah seorang ada yang mengenangkan ratapan kami wahai
orang yang menempati rumah-rumah kami, wahai orang yang menikmati wanita
(isteri kami), wahai orang yang berdiri memperluas mahligai kami yang sekarang
kami dalam kesempitan kubur kami, wahai orang yang membagi harta benda kami,
wahai orang.yang menyiakan anak yatim kami. Adakah salah seorang dari kamu
sekalian ada yang mengenang perantauan kami? Buku amal kami dilipat dan kitab
amal kalian dibuka. Dan bukanlah bagi mayat yang berada dalam liang kubur
melainkan pahalanya. Maka janganlah kalian melupakan kami dengan sebuku rotimu
dan doamu, sebab kami orang-orang yang berhajat kepada kamu sekalian,
selama-lamanya.
Jika mayat memperoleh sedekah dan doa
dari mereka maka ia kembali dengan riang gembira, dan jika ia tidak memperoleh
maka ia pulang dengan sedih dan duka serta terhalang, dan putus asa dari
mereka.
Telah diterangkan, bahawasanya roh dalam perkumpulan haiwan tidak dalam seluruh tubuh, tapi ia dalam satu bahagian dari beberapa bahagian yang tidak dapat ditentukan dengan dalil. Bahawasanya seorang dilukai dengan luka-luka yang banyak maka ia tidak mati. Dan ia dilukai dengan luka-luka satu maka ia menjadi mati. Sebab luka itu jika menimpa pada tempat di mana roh bertempat di mana roh di dalamnya, dan bahawasanya roh bertempat pada seluruh tubuh dan bahawasanya mati itu dalam seluruh tubuh, maka Firman Allah SWT menunjukkan:
Katakanlah: “la akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kali yang pertama.”
(Yaa Siin: 79)
Jika dikatakan, apakah bedanya antara
roh dengan rawan? Maka kita katakan hahwa keduanya adalah satu. Keduanya tidak
ada perbedaan, sebagaimana tubuh serta tangan adalah menjadi satu. Cuma kalau
tangan dapat bergerak kesana kemari tapi kalau tubuh sama sekali tidak
bergerak. Demikian pula rawan kesana kemari tapi sama sekali tidak bergerak.
Kemudian mengenai tempatnya roh di
dalam tubuh tidak dapat ditentukan. Adapun tempatnya rawan di antara kedua
alis. Maka jika roh itu hilang seorang hamba menjadi mati, dan jika rawan
hilang ia menjadi tidur. Sebagaimana air yang dituangkan qas’ah dan ditaruh di
rumah ada matahari yang sinarnya melalui lubang atap dan qas’ah itu tidak
bergerak dari tempatnya.
Maka demikian halnya roh bertempat di
dalam tubuh dan pusatnya berada di Arasy. Adapun rawan melihat dikala bermimpi
dan ia berada di alam malakut.
Adapun tempatnya roh setelah dicabut,
ada diterangkan bahawa tempatnya disengkala yang didalamnya terdapat lubang
sejumlah bilangan haiwan-haiwan yang dijadikan sampai hari kiamat. Jika ia mendapat
kenikmatan berada di situ dan jika mendapat azab maka di situ pula.
Ada disebutkan bahawa roh-roh para
mukminin berada dalam telur burung yang hijau di syurga iliyyin, adapun rohnya
orang-orang kafir berada dalam telur burung yang hitam di neraka. Dan ada
dikatakan bahawa rohnya para mukminin ketika dicabut, maka para malaikat rahmat
sama mengangkat membawa naik roh ke langit yang tujuh dengan memuliakan dan
mengagungkan. Kemudian dipanggil Zat pemanggil dari sisi Allah yang Rahman:
“Hendaklah kamu semua menulis roh itu dalam Illiyyin lalu kembalikanlah ke
bumi.”
Maka mereka mengembalikan roh seorang
mukmin ke dalam tubuhnya dan ia dibukakan pintu syurga, ia melihat tempatnya di
syurga sampai datangnya hari kiamat.
Dan bahawasanya rohnya orang-orang kafir
sewaktu dicabut maka para malaikat azab sama membawa naik roh itu ke langit
dunia. Maka ditutuplah pintu-pintu langit yang lain dan ia diperintah
mengembalikan ke tempat berbaring tubuhnya, kuburnya disempitkan dan ia
dibukakan pintu neraka. Oleh kerananya ia melihat tempat kediamannya kelak
sampai datangnya hari kiamat. Dalam hal ini sebagaimana pernah disabdakan Nabi
SAW, sehingga bahawasanya mereka mendengar suara sandal-sandal kalian, hanya
saja mereka terhalang dari berkata.
Sebahagian Hukama’ ditanya tentang
tempat roh-roh setelah mati, maka ia menerangkan sebagai berikut:
1.
Bahawasanya roh-roh para Nabi berada dalam Syurga Adn, ia berada dalam liang
yang menyenangkan tubuhnya. Adapun tubuh bersujud kepada Tuhannya.
2. Roh-roh para Syuhada berada di syurga Firdaus, pada tengahnya syurga itu berada dalam telih burung yang hijau yang terbang di syurga sekehendak hatinya. Kemudian datang keqanadil yang digantungkan di Arasy.
3. Adapun roh-rohnya anak-anak kecil yang Islam berada dalam telih burung pipitnya Syurga.
4. Roh-rohnya para anak-anak musyrik berputar-putar di syurga dan ia tidak punya tempat, sampai hari kiamat. Lalu mereka melayani para mukminin.
5. Roh-rohnya orang-orang mukmin yang mempunyai hutang dan aniaya digantung diangkasa. Ia tidak sampai ke syurga dan tidak pula ke langit sampai ia membayar hutangnya dan penganiayaannya.
6. Roh-rohnya orang-orang Islam yang berdosa diazab dalam kubur beserta tubuhnya.
7. Roh-rohnya orang-orang kafir dan munafik dalam penjara neraka Jahannam dipintakan diwaktu pagi dan petang.
2. Roh-roh para Syuhada berada di syurga Firdaus, pada tengahnya syurga itu berada dalam telih burung yang hijau yang terbang di syurga sekehendak hatinya. Kemudian datang keqanadil yang digantungkan di Arasy.
3. Adapun roh-rohnya anak-anak kecil yang Islam berada dalam telih burung pipitnya Syurga.
4. Roh-rohnya para anak-anak musyrik berputar-putar di syurga dan ia tidak punya tempat, sampai hari kiamat. Lalu mereka melayani para mukminin.
5. Roh-rohnya orang-orang mukmin yang mempunyai hutang dan aniaya digantung diangkasa. Ia tidak sampai ke syurga dan tidak pula ke langit sampai ia membayar hutangnya dan penganiayaannya.
6. Roh-rohnya orang-orang Islam yang berdosa diazab dalam kubur beserta tubuhnya.
7. Roh-rohnya orang-orang kafir dan munafik dalam penjara neraka Jahannam dipintakan diwaktu pagi dan petang.
Dan
disebutkan, bahawasanya roh adalah merupakan jisim yang halus. Oleh kerana itu
tidak dapat dikatakan jika Allah itu mempunyai roh. Sebab mustahil kalau Allah
mempunyai tempat seperti jisim-jisim. Dan dikatakan bahawa roh adalah merupakan
sifat dan dikatakan pula kalau ia pecah jadi angin, maka kedua perkataan ini
adalah perkataannya orang yang mengingkari adanya seksa kubur.
Ada diceritakan, bahawasanya seorang
Yahudi datang kepada Nabi SAW, maka mereka bertanya kepada baginda
tentang roh dari Ashabi Raqim dan dari Raja Dzil Qarnain. Dengan perdebatan
Yahudi itu maka turunlah surah Al-Kahfi.
Dan diturunkan tentang haknya roh adalah Firman Allah SWT.
Dan diturunkan tentang haknya roh adalah Firman Allah SWT.
“Dan
mereka bertanya kepadamu tentang roh, katakanlah: “Roh itu termasuk urusan
Tuhanku.”
(Yaa Siin: 79)
(Yaa Siin: 79)