JALALAIN :
(Sesungguhnya perumpamaan) gambaran (kehidupan
duniawi itu adalah seperti air) hujan (yang Kami turunkan dari langit lalu
tumbuhlah berkat air itu dengan suburnya) oleh sebab air itu (tanaman-tanaman
bumi) sehingga sebahagian di antaranya tampak bersatu dengan sebahagian yang
lain kerana rimbunnya (di antaranya ada yang dimakan manusia) berupa biji
gandum dan sebagainya (dan binatang ternak) iaitu berupa rerumputan dan
dedaunan. (Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya) menampakkan
keindahannya berkat tumbuh-tumbuhannya (dan memakai pula perhiasannya) kerana
bunga-bungaannya. Asal kata wazzayyanat adalah tazayyanat, kemudian huruf ta
diganti dengan huruf za, yang selanjutnya huruf za yang pengganti ini
diidghamkan atau dimasukkan ke dalam huruf za asal, sehingga jadilah izzayyanat
(dan pemilik-pemiliknya mengira bahawa mereka pasti menguasainya) mereka merasa
pasti akan dapat memetik hasilnya (tiba-tiba datanglah kepadanya perkara Kami)
kepastian atau azab Kami (di waktu malam hari atau siang, lalu Kami jadikan ia)
yakni tanam-tanamannya (laksana tanam-tanaman yang sudah disabit) sudah dituai
dengan memakai sabit (seakan-akan) lafaz ka-an adalah mukhaffafah dari lafaz
ka-anna, ertinya seakan-akan ia (belum pernah tumbuh) belum pernah wujud
(kelmarin. Demikianlah Kami menjelaskan) Kami terangkan (tanda-tanda kekuasaan
Kami kepada orang-orang yang berfikir).
(Allah menyeru ke darussalam)
kepada jalan keselamatan, iaitu syurga; Dia menyeru manusia pada keimanan (dan
menunjukkan orang yang dikehendaki-Nya) untuk mendapat petunjuk (kepada jalan
yang lurus) yakni agama Islam.
{إنَّمَا مَثَل} صِفَة {الْحَيَاة
الدُّنْيَا كَمَاءٍ} مَطَر {أَنْزَلْنَاهُ مِنْ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ}
بِسَبَبِهِ {نَبَات الْأَرْض} وَاشْتَبَكَ بَعْضه بِبَعْضٍ {مِمَّا يَأْكُل
النَّاس} مِنْ الْبُرّ وَالشَّعِير وَغَيْرهمَا {وَالْأَنْعَام} مِنْ الْكَلَأ
{حَتَّى إذَا أَخَذَتْ الْأَرْض زُخْرُفهَا} بَهْجَتهَا مِنْ النَّبَات
{وَازَّيَّنَتْ} بِالزَّهْرِ وَأَصْله تَزَيَّنَتْ أُبْدِلَتْ التَّاء زَايًا
وَأُدْغِمَتْ فِي الزَّاي {وَظَنَّ أَهْلهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا}
مُتَمَكِّنُونَ مِنْ تَحْصِيل ثِمَارهَا {أَتَاهَا أَمْرنَا} قَضَاؤُنَا أَوْ
عَذَابنَا {لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا} أَيْ زَرْعهَا {حَصِيدًا}
كَالْمَحْصُودِ بِالْمَنَاجِلِ {كَأَنْ} مُخَفَّفَة أَيْ كَأَنَّهَا {لَمْ تَغْنَ}
تَكُنْ {بِالْأَمْسِ كذلك نفصل} نبين {الآيات لقوم يتفكرون}
{وَاَللَّه يَدْعُو إلَى دَار
السَّلَام} أَيْ السَّلَامَة وَهِيَ الْجَنَّة بِالدُّعَاءِ إلَى الْإِيمَان
{وَيَهْدِي مَنْ يَشَاء} هِدَايَته {إلَى صِرَاط مُسْتَقِيم} دِين الْإِسْلَام
IBNU KATHIR :
Yakni sifat dunia. Seperti beras
dan gandum. Seperti rerumputan. Maksudnya bumi yang indah dengan gunung-ganang
dan lembah-lembahnya telah menghijau dengan tanam-tanamannya, indah dipandang
mata dan menyegarkan jiwa. Mereka semakin berharap bahawa kenikmatan itu akan
tetap terus bagi mereka kerana keinginan mereka yang hanya terbatas kepadanya
dan harapan mereka yang sampai di sana. Qadha’ (keputusan) atau azab Kami.
Seakan-akan sebelumnya tidak ada,
maka tangannya pun kosong dan hatinya pun penuh rasa sedih. Seperti inilah
keadaan dunia. Yakni dengan menerangkannya, memperjelasnya dan memudahkan untuk
difahami dan dicerna. Orang yang mahu menggunakan akal fikiran mereka untuk hal
yang bermanfaat bagi mereka. Adapun orang yang lalai lagi berpaling, maka
ayat-ayat itu tidak bermanfaat bagi mereka, dan penjelasannya tidak
menyingkirkan keraguan. Setelah Allah menerangkan keadaan dunia dan hasil dari
kenikmatannya, maka Allah mendorong manusia kepada kehidupan akhirat. Allah
mengajak manusia tanpa terkecuali ke syurga dengan mengajak mereka beriman.
Namun hidayah-Nya hanya diberikan kepada orang yang Dia kehendaki, inilah ihsan
dan kurnia-Nya; Dia khususkan rahmat-Nya kepada yang Dia kehendaki, sedangkan
seruan-Nya diarahkan kepada semua manusia tanpa terkecuali, inilah keadilan dan
kebijaksanaan-Nya. Erti kata darussalam adalah tempat yang penuh kedamaian
dan keselamatan. Syurga disebut Darussalam kerana bersihnya dari segala musibah
dan kekurangan. Hal itu tidak lain kerana sempurna kenikmatannya,
kesempurnaannya dan kekekalannya serta keindahannya di atas segala sesuatu.
ويحصونه عليه، ثم يعرضون على عالم
الغيب والشهادة، فيجازيه على الحقير والجليل والنقير والقِطْمير.
ثم أخبر تعالى أنه: { هُوَ الَّذِي
يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ } أي: يحفظكم ويكلؤكم بحراسته { حَتَّى
إِذَا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِمْ بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُوا
بِهَا } أي: بسرعة سيرهم رافقين، فبينما هم كذلك إذ { جَاءَتْهَا } أي: تلك السفن
{ رِيحٌ عَاصِفٌ } أي: شديدة { وَجَاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ } أي:
اغتلم البحر عليهم { وَظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ } أي: هلكوا { دَعَوُا
اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ } أي: لا يدعون معه صنما ولا وثنا، بل يفردونه
بالدعاء والابتهال، كما قال تعالى: { وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ
ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ
أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الإنْسَانُ كَفُورًا } [ الإسراء : 67 ]، وقال هاهنا: {
دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنَا مِنْ هَذِهِ }
أي: هذه الحال { لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ } أي: لا نشرك بك أحدا، ولنفردنك
بالعبادة هناك كما أفردناك بالدعاء هاهنا ، قال الله تعالى: { فَلَمَّا
أَنْجَاهُمْ } أي: من تلك الورطة { إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الأرْضِ بِغَيْرِ
الْحَقِّ } أي: كأن لم يكن من ذاك شيء { كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ
مَسَّهُ }
ثم قال تعالى: { يَا أَيُّهَا
النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ } أي: إنما يذوق وبال هذا البغي
أنتم أنفسكم ولا تضرون به أحدا غيركم، كما جاء في الحديث: "ما من ذنب أجدر أن
يعجل الله عقوبته في الدنيا، مع ما يَدخر الله لصاحبه في الآخرة، من البغي وقطيعة
الرحم" .
وقوله: { مَتَاعَ الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا } أي: إنما لكم متاع في الحياة الدنيا الدنيئة الحقيرة { ثُمَّ
إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ } أي: مصيركم ومآلكم { فننبئكم } أي: فنخبركم بجميع
أعمالكم، ونوفيكم إياها، فمن وجد خيرا فليحمد الله، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا
نفسه.
{ إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأرْضِ
مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالأنْعَامُ حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ الأرْضُ زُخْرُفَهَا
وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا
أَمْرُنَا لَيْلا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ
بِالأمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (24) وَاللَّهُ
يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
(25) }