Jalalain
:
(Dan apabila dikatakan kepada
mereka) iaitu penduduk Mekah ("Sujudlah kamu sekalian kepada Yang Maha
Pemurah", mereka menjawab, "Siapakah Yang Maha Pemurah itu? Apakah
kami akan sujud kepada Tuhan yang kamu perintahkan kami bersujud kepada-Nya?")
lafaz Ta`muruuna dapat dibaca Ya`muruuna
dan yang memerintahkan kepada mereka
untuk bersujud adalah Nabi Muhammad. Makna ayat; kami tidak mengetahui-Nya,
maka kami tidak mahu bersujud kepada-Nya (dan makin menambah mereka)
perintah bersujud yang ditujukan kepada mereka itu menambah mereka (semakin
jauh) dari iman.
{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ} لِكُفَّارِ مَكَّة {اُسْجُدُوا
لِلرَّحْمَنِ قَالُوا وَمَا الرَّحْمَن أَنَسْجُدُ لِمَا تَأْمُرنَا}
بِالْفَوْقَانِيَّةِ وَالتَّحْتَانِيَّة وَالْآمِر مُحَمَّد وَلَا نَعْرِفهُ لَا
{وَزَادَهُمْ} هذا القول لهم {نفورا} عن الإيمان
Ibnu
Kathir :
Apabila dikatakan kepada orang-orang kafir,
"Tunduklah kepada Zat yang Maha Pengasih," maka jawapan mereka adalah
berupa keingkaran dan sikap masa bodoh terhadap Zat yang Maha Pengasih itu.
Mereka berkata, "Siapa Zat yang Maha Pengasih itu? Kami tidak mengenal-Nya
sehingga tidak perlu tunduk kepada-Nya. Lagi pula, haruskah kami tunduk kerana
sekadar mengikuti perintahmu?" Demikianlah, mereka semakin jauh dan lari
dari keimanan.
« وإذا قيل لهم اسجدوا للرحمن قالوا وما الرحمن » أي
لا نعرف الرحمن وكان ينكرون أن يسمى الله باسمه الرحمن كما أنكروا ذلك يوم
الحديبية حين قال النبي صلى الله عليه وسلم للكاتب اكتب بسم الله الرحمن الرحيم
فقالوا لا نعرف الرحمن ولا الرحيم ولكن اكتب كما كنت تكتب باسمك اللهم ولهذا أنزل
الله تعالى « قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أياما تدعوا فله
الأسماء الحسنى » أي هو الله وهو الرحمن وقال في هذه الآية « وإذا قيل لهم اسجدوا للرحمن قالوا وما الرحمن » أي لا نعرفه
ولانقر به « أنسجد لما تأمرنا » أي لمجرد قولك « وزادهم نفورا » فأما المؤمنون فإنهم يعبدون الله الذي هو
الرحمن الرحيم ويفردونه بالإلهية ويسجدون له وقد اتفق العلماء رحمهم الله على أن
هذه السجدة التي في الفرقان مشروع السجود عندها لقارئها ومستمعها كما هو مقرر في
موضعه