JALALAIN :
(Di antara manusia ada orang yang
berkata, "Kami beriman kepada Allah", maka apabila ia disakiti, -kerana beriman-
kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu) yakni perlakuan mereka yang
menyakitkan kepada dirinya (sebagai azab Allah) iaitu ketakutannya terhadap seksaan
mereka disamakan seperti takut kepada azab Allah. Sehingga akhirnya dia
menuruti kemahuan mereka, lalu ia menjadi orang yang munafik. (Dan sungguh jika) huruf
Lam pada lafaz la in menunjukkan makna sumpah (datang pertolongan) kepada orang-orang
Mukmin (dari Rabbmu) lalu orang-orang Mukmin memperoleh banyak ghanimah (mereka
pasti akan berkata) Lafaz Layaqulunna dibuang daripadanya Nun alamat Rafa', kerana jika
dibiarkan, maka akan berturut-turutlah huruf Nun, sehingga jadilah Layaqulunna
yang pada asalnya adalah Layaqulunanna, dan dibuang daripadanya Wawu Dhamir
jamak bukan kerana sebab bertemunya dua huruf yang disukunkan. ("Sesungguhnya kami
adalah beserta kalian") dalam hal iman, oleh itu maka ajaklah kami
bersama-sama mendapat bahagian ghanimah itu. Maka Allah swt. berfirman (Bukankah Allah lebih mengetahui)
yakni mengetahui (apa yang ada dalam dada semua manusia?) yakni apa yang ada di
dalam hati mereka, apakah keimanan ataukah kemunafikan? Memang benar Allah
lebih mengetahui.
(Dan sesungguhnya Allah benar-benar mengetahui
orang-orang yang beriman) maksudnya mengenai hati mereka (dan sesungguhnya Dia
mengetahui orang-orang yang munafik) maka kelak Dia akan membalas masing-masing
golongan itu. Lam yang terdapat pada kedua Fi'il ayat ini menunjukkan makna
Qasam.
{وَمِنْ النَّاس
مَنْ يَقُول آمَنَّا بِاَللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّه جَعَلَ فِتْنَة
النَّاس} أَيْ أَذَاهُمْ لَهُ {كَعَذَابِ اللَّه} فِي الْخَوْف مِنْهُ
فَيُطِيعهُمْ فَيُنَافِق {وَلَئِنْ} لَام قَسَم {جَاءَ نَصْر} لِلْمُؤْمِنِينَ
{مِنْ رَبّك} فَغَنِمُوا {لَيَقُولَن} حُذِفَتْ مِنْهُ نُون الرَّفْع لِتَوَالِي
النُّونَات وَالْوَاو ضَمِير الْجَمْع لِالْتِقَاءِ السَّاكِنَيْنِ {إنَّا كُنَّا
مَعَكُمْ} فِي الْإِيمَان فأشركونا في الغنيمة قال تعالى {أو ليس اللَّه بِأَعْلَم}
أَيْ بِعَالِمٍ {بِمَا فِي صُدُور الْعَالَمِينَ} بِقُلُوبِهِمْ مِنْ الْإِيمَان
وَالنِّفَاق بَلَى
{وَلَيَعْلَمَن
اللَّه الَّذِينَ آمَنُوا} بِقُلُوبِهِمْ {وَلَيَعْلَمَن الْمُنَافِقِينَ}
فَيُجَازِي الْفَرِيقَيْنِ وَاللَّام فِي الْفِعْلَيْنِ لَام قَسَم
IBNU KATHIR :
Dan di antara manusia ada yang berkata dengan lisannya, "Kami telah
beriman." Lalu apabila dia ditimpa cubaan di jalan Allah, mereka takut dan
menjelekkan agamanya serta tidak memikirkan azab Allah pada hari kiamat,
seakan-akan mereka menjadikan seksaan manusia itu bagaikan azab Allah di
akhirat. Apabila Allah memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin atas
musuh-musuh mereka, dan mereka mendapatkan harta rampasan, maka datanglah
orang-orang yang berpura- pura beriman itu kepada orang-orang muslim seraya
berkata, "Sesungguhnya kami bersama kalian dalam keimanan, maka berilah
kami bahagian dari harta rampasan itu." Tidak sepantasnya mereka menyangka
bahawa keadaan mereka ini tidak diketahui Allah. Allah lebih mengetahui
kemunafikan dan keimanan yang ada di dalam kalbu manusia.
Allah hendak memperlihatkan kepada manusia ilmu-Nya yang azali dengan membezakan antara orang-orang mukmin dan munafik. Dia akan memberikan balasan kepada masing-masing dari mereka sesuai dengan apa yang dikerjakannya.
Allah hendak memperlihatkan kepada manusia ilmu-Nya yang azali dengan membezakan antara orang-orang mukmin dan munafik. Dia akan memberikan balasan kepada masing-masing dari mereka sesuai dengan apa yang dikerjakannya.
يقول
تعالى مخبرا عن صفات قوم من المكذبين الذين يدعون الإيمان بألسنتهم ولم يثبت
الإيمان في قلوبهم بأنهم إذا جاءتهم محنة وفتنة في الدنيا اعتقدوا أن هذا من نقمة
الله تعالى بهم فارتدوا عن الإسلام ولهذا قال تعالى « ومن الناس
من يقول آمنا بالله فإذا أوذى في الله جعل فتنة الناس كعذاب الله » قال ابن
عباس يعني فتنته أن يرتد عن دينه إذا أوذى في الله وكذا قال غيره من علماء السلف
وهذه الآية كقوله تعالى « ومن الناس من يعبد الله على حرف فإن
أصابه خير اطمأن به وإن أصابته فتنة انقلب على وجهه » إلى قوله « ذلك هو الضلال البعيد » ثم قال عز وجل « ولئن
جاء نصر من ربك ليقولن إنا كنا معكم » أي ولئن جاء نصر قريب من ربك يا محمد
وفتح ومغانم ليقولن هؤلاء لكم إنا كنا معكم أي إخوانكم في الدين كما قال تعالى « الذين يتربصون بكم فإن كان لكم فتح من الله قالوا ألم نكن معكم وإن
كان للكافرين نصيب قالوا ألم نستحوذ عليكم ونمنعكم من المؤمنين » وقال
تعالى « فعسى الله أن يأتي بالفتح أو أمر من عنده فيصبحوا على ما
أسروا في انفسهم نادمين » وقال تعالى مخبرا عنهم ههنا «
ولئن جاء نصر من ربك ليقولن إنا كنا معكم » ثم قال الله تعالى « أو ليس الله بأعلم بما في صدور العالمين » أي أو ليس الله
بأعلم بما في قلوبهم وما تكنه ضمائرهم وإن أظهروا لكم الموافقة وقوله تعالى « وليعلمن الله الذين أمنوا وليعلمن المنافقين » أي وليختبرن
الله الناس بالضراء والسراء ليتميز هؤلاء من هؤلاء من يطيع الله في الضراء والسراء
ومن إنما يطيعهفي حظ نفسه كما قال تعالى « ولنبلونكم حتى نعلم
المجاهدين منكم والصابري ونبلو أخباركم » وقال تعالى بعد وقعة أحد التي كان
فيها ما كان من الإختبار والإمتحان « ما كان الله ليذر المؤمنين
على ما أنتم عليه حتى يميز الخبيث من الطيب » الآية