.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Wednesday, May 20, 2015

Surah Al-Fatihah (Terjemahan Bahasa Malaysia)

Para ulama juga bersetuju bahawa Bismillah adalah sebahagian daripada Ayah dalam Surah An-Naml (bab 27). Mereka tidak bersetuju sama ada ia adalah Ayah yang berasingan sebelum setiap surah, atau jika ia adalah Ayah, atau sebahagian daripada Ayah, termasuk dalam setiap Surah di mana Bismillah muncul di permulaannya. Ad-Daraqutni juga mencatatkan Hadis dari Abu Hurairah dari Rasulullah yang menyokong hadis ini oleh Ibnu Khuzaimah. Selain itu, kenyataan yang sama telah dikaitkan kepada `Ali, Ibn` Abbas dan lain-lain.
Pendapat bahawa Bismillah adalah Ayah setiap surah, kecuali Al-Bara'ah (Bab 9), disebabkan oleh (para sahabat) Ibn `Abbas, Ibn` Umar, Ibnu Az-Zubair, Abu Hurairah dan `Ali. Pendapat ini juga dikaitkan dengan tabi'in: `Ata ', Tawus, Sa`id bin Jubayr, Makhul dan Az-Zuhri. Ini juga pandangan `Abdullah bin Al-Mubarak, Asy-Syafi'i, Ahmad bin Hanbal, (dalam satu laporan daripada beliau) Ishaq bin Rahwayh dan Abu` Ubayd al-Qasim bin Salam. Sebaliknya, Malik, Abu Hanifah dan pengikut-pengikut mereka berkata Bismillah bukan Ayah dalam Al-Fatihah atau mana-mana surah yang lain. Dawud berkata bahawa ia adalah Ayah yang berasingan pada awal setiap surah, bukan sebahagian daripada surah itu sendiri, dan pendapat ini juga disebabkan oleh Ahmad bin Hanbal.
Basmalah dengan kuat dalam sembahyang

Bagi Basmalah dengan kuat semasa solat, mereka yang tidak bersetuju bahawa ia adalah sebahagian dari Al-Fatihah, menyatakan bahawa Basmalah tidak boleh dengan kuat. Para ulama yang menyatakan bahawa Bismillah adalah sebahagian dari setiap surah (kecuali bab 9) mempunyai pendapat yang berbeza; sebahagian daripada mereka, seperti Asy-Syafi'i, berkata, seseorang itu perlu membaca Bismillah dengan Al-Fatihah dengan kuat. Ini juga pendapat kebanyakan para sahabat, tabi'in dan para Imam umat Islam dari Salaf dan orang yang datang kemudian. Sebagai contoh, ini adalah pendapat Abu Hurairah, Ibnu Umar, Ibnu Abbas, Muawiyah, `Umar dan` Ali - mengikut Ibn `Abdul-Barr dan Al-Baihaqi.Juga, Empat Khalifah - sebagai Al-Khatib dilaporkan - dikatakan mempunyai pandangan ini walaupun laporan itu daripada mereka adalah bercanggah. Para tabi'in ulama yang memberi Tafsir ini termasuk Sa`id bin Jubayr, `Ikrimah, Abu Qilabah, Az-Zuhri,` Ali bin Al-Hasan, anaknya Muhammad Said bin Al-Musayyib, `Ata ', Tawus , Mujahid, Salim, Muhammad bin Ka`b Al-Qurazi, Abu Bakar bin Muhammad bin 'Amr bin Hazm, Abu Wa'il, Ibn Sirin, Muhammad bin Al-Munkadir, `Ali bin` Abdullah bin `Abbas, anaknya Muhammad , Nafi` hamba yang dibebaskan oleh Ibn `Umar, Zaid bin Aslam, Umar bin Abdul Aziz, Al-Azraq bin Qays, Habib bin Abi Thabit, Abu Asy-Sha`tha ', Makhul dan` Abdullah bin Ma`qil bin Muqarrin. Selain itu, Al-Baihaqi berkata `Abdullah bin Safwan, dan Muhammad bin al-Hanafiyyah untuk senarai ini. Di samping itu, Ibn `Abdul-Barr berkata` Amr bin Dinar.
Bukti bahawa ulama ini bergantung kepada ialah, sejak Bismillah adalah sebahagian dari Al-Fatihah, ia perlu dibaca dengan kuat seperti yang lain daripada Al-Fatihah. Juga, An-Nasa'i direkodkan dalam Sunan beliau, Ibn Hibban dan Ibn Khuzaymah dalam sahih mereka dan Al-Hakim dalam Mustadrak, bahawa Abu Hurairah pernah solat, baginda membaca Bismillah dengan kuat. Setelah beliau selesai shalat, beliau berkata, "Di antara kamu, saya melakukan solat yang paling dekat dengan doa Rasul Allah. '' Ad-Daraqutni, Al-Khatib dan Al-Baihaqi digredkan ini Hadis Sahih pula, dalam Sahih Al-Bukhari ianya dicatatkan bahawa Anas bin Malik telah ditanya tentang bacaan Nabi. Dia berkata, "bacaan ialah unhurried. '' Dia kemudian menunjukkan bahawa baginda membaca, manakala memanjangkan bacaan Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim , Selain itu, dalam Musnad Imam Ahmad, Sunan Abu Dawud, Sahih Ibn Hibban dan Mustadrak Al-Hakim - ianya dicatatkan bahawa Ummu Salamah berkata, "Rasulullah saw digunakan untuk membezakan setiap Ayah semasa bacaan beliau ,
)بسم الله الرحمن الرحيم - الحمد لله رب العلمين - الرحمن الرحيم - ملك يوم الدين (
(Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji dan syukur kepada Allah, Tuhan semesta alam, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Pemilik hari pembalasan.) ''
Ad-Daraqutni digredkan rantaian riwayat untuk ini Hadis Sahih pula, Imam Abu `Abdullah Asy-Syafi'i dan Al-Hakim dalam Mustadrak, mencatatkan bahawa Mu`awiyah membawa doa dalam Al-Madinah dan tidak membaca Bismillah. Para Muhajirin yang hadir di doa yang dikritik itu. Apabila Mu`awiyah membawa doa berikut, beliau membaca Bismillah dengan kuat.
Hadis di atas menunjukkan bukti yang mencukupi untuk berpendapat bahawa Bismillah dibacakan dengan kuat. Bagi bukti lawan dan analisis saintifik riwayat disebutkan kelemahan mereka atau jika tidak ia bukan keinginan kita untuk membincangkan perkara ini pada masa ini.
Ulama lain menyatakan bahawa Bismillah tidak boleh membaca dengan kuat dalam doa, dan ini adalah amalan yang ditubuhkan Empat Khalifah, serta `Abdullah bin Mughaffal dan beberapa ulama di kalangan tabi'in dan generasi kemudian. Ia juga merupakan mazhab (view) Abu Hanifah, Ath-Thawri dan Ahmad bin Hanbal.
Imam Malik menyatakan bahawa Bismillah tidak membaca dengan kuat atau senyap. Kumpulan ini berdasarkan pandangan mereka kepada apa yang Imam Muslim mencatatkan bahawa `Aisyah ra berkata bahawa Rasulullah pernah memulakan solat dengan membaca Takbir (Allahu Akbar, Allah adalah lebih besar) dan kemudian membaca,
)الحمد لله رب العلمين (
(Segala puji dan syukur kepada Allah, Tuhan semesta alam.) (Ibn Abi Hatim 01:12).
Juga, Dua sahih direkodkan bahawa Anas bin Malik berkata, "Saya sembahyang di belakang Nabi, Abu Bakr,` Umar dan `Uthman dan mereka digunakan untuk memulakan doa mereka dengan,
)الحمد لله رب العلمين (
(Segala puji dan syukur kepada Allah, Tuhan semesta alam.)
Muslim menambah, "Dan mereka tidak menyebut,
)بسم الله الرحمن الرحيم (
(Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani) sama ada di awal atau akhir bacaan. '' Sama seperti yang direkodkan dalam buku Sunan dari `Abdullah bin Mughaffal, ra dengan dia.
Ini adalah pendapat yang dipegang oleh para Imam yang dihormati, dan kenyataan mereka adalah sama dalam bahawa mereka bersetuju bahawa doa orang-orang yang membaca Al-Fatihah dengan kuat atau secara rahsia adalah betul. Semua nikmat dari Allah.
The Virtue Al-Fatihah

Imam Ahmad meriwayatkan dalam Musnadnya, bahawa seseorang yang menunggang di belakang Rasulullah berkata, "haiwan Nabi tersandung, jadi saya berkata, 'Terkutuklah syaitan.' Nabi berkata,
«لا تقل: تعس الشيطان, فإنك إذا قلت: تعس الشيطان, تعاظم وقال: بقوتي صرعته, وإذا قلت: باسم الله تصاغر حتى يصير مثل الذباب»
(Janganlah engkau berkata, 'Terkutuklah syaitan,' kerana jika anda berkata kata-kata ini, syaitan menjadi angkuh dan berkata: Dengan kekuatanku saya membuat dia jatuh. 'Apabila kamu berkata,' Bismillah ', syaitan akan menjadi sekecil lalat. )
Selanjutnya, An-Nasa'i direkodkan di dalam bukunya Al-Yawm wal-Laylah, dan juga Ibn Marduwyah di dalam Tafsir bahawa Usamah bin `Umayr berkata," Saya telah menunggang di belakang Nabi ... '' dan beliau menyebut yang lain Hadis di atas. Nabi bersabda dalam riwayat ini,
«لا تقل هكذا فإنه يتعاظم حتى يكون كالبيت, ولكن قل: بسم الله, فإنه يصغر حتى يكون كالذبابة»
(Jangan kata-kata ini, kerana maka syaitan menjadi lebih besar; sebesar rumah Sebaliknya, katakan, 'Bismillah,' kerana syaitan itu menjadi sekecil lalat..)
Ini adalah berkat membaca Bismillah.
Basmalah adalah disyorkan sebelum melaksanakan apa-apa Surat Ikatan

Basmalah (membaca Bismillah) adalah disyorkan sebelum memulakan apa-apa tindakan atau perbuatan. Sebagai contoh, Basmalah adalah disyorkan sebelum memulakan Khutbah (ucapan).
Basmalah juga disyorkan sebelum memasuki satu tempat di mana dia mahu untuk melegakan dirinya, terdapat hadis berkaitan amalan ini. Selanjutnya, Basmalah adalah disyorkan pada permulaan wuduk, bagi Imam Ahmad dan penyusun Sunan mencatatkan bahawa Abu Hurairah, Sa`id bin Zaid dan Abu Sa`id diriwayatkan dari Rasulullah,
«لا وضوء لمن لم يذكر اسم الله عليه»
(Tiada wuduk sah untuk orang yang tidak menyebut Allah Nama di dalamnya.)
Hadis ini adalah Hasan (baik). Juga, Basmalah adalah disyorkan sebelum makan, untuk Islam dicatatkan di dalam sahihnya bahawa Rasulullah saw bersabda kepada Umar bin Abi Salamah ketika dia masih kecil di bawah jagaannya,
«قل بسم الله وكل بيمينك وكل مما يليك»
(Katakanlah Bismillah, makan dengan tangan kananmu dan makanlah dari apa yang ada di sebelah anda.)
Beberapa ulama menyatakan bahawa Basmalah sebelum makan adalah wajib. Basmalah sebelum melakukan persetubuhan juga disyorkan. Dua sahih direkodkan bahawa Ibn `Abbas berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,
«لو أن أحدكم إذا أراد أن يأتي أهله قال: بسم الله اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا, فإنه إن يقدر بينهما ولد لم يضره الشيطان أبدا»
(Jika seorang di antara kamu sebelum mengadakan hubungan seks dengan isterinya berkata, 'Dengan nama Allah. Ya Allah! Lindungi kami dari syaitan dan juga melindungi apa yang anda berilah kami (bermaksud anak yang akan datang) dari syaitan, dan jika ia ditakdirkan bahawa mereka harus mempunyai seorang kanak-kanak itu, syaitan tidak akan dapat membahayakan kanak-kanak itu.)
Maksud "Allah

Allah adalah Nama Tuhan Yang Maha. Dikatakan bahawa Allah adalah Nama Terbesar Allah, kerana ia disebut apabila menggambarkan Allah dengan pelbagai sifat. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)هو الله الذى لا إله إلا هو عالم الغيب والشهدة هو الرحمن الرحيم - هو الله الذى لا إله إلا هو الملك القدوس السلم المؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر سبحن الله عما يشركون - هو الله الخلق البارىء المصور له الاسمآء الحسنى يسبح له ما فى السموت والارض وهو العزيز الحكيم (
(Dialah Allah, yang kepadaNya sebelah La ilaha illa Huwa (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Dialah Allah, yang kepadaNya sebelah La ilaha illa Huwa, Raja, Yang Maha Suci, Yang bebas dari segala kecacatan, Pemberi keselamatan, mengawasi keadaan makhluk-Nya, Yang Maha Kuasa, keagungan, Yang Maha Besar. Maha Suci Allah! (Maha Suci Allah) dari apa yang mereka sekutukan sebagai rakan kongsi dengan-Nya. Dialah Allah, Pencipta, Pencipta segala sesuatu, Pemberi bentuk. Untuk bagiNyalah nama-nama terbaik. Segala yang ada di langit dan di bumi bertasbih kepada-Nya. Dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana ) (59: 22-24).
Oleh kerana itu, Allah menyebut beberapa Nama-Nama-Nya sebagai Atribut Nama-Nya Allah. Begitu juga, Allah berfirman,
)ولله الأسمآء الحسنى فادعوه بها(
(Dan (semua) nama yang baik adalah milik Allah, maka sembahlah Dia oleh mereka) (7: 180), dan,
)قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا ما تدعوا فله الاسمآء الحسنى(
(Katakanlah (wahai Muhammad :) "berdoa kepada Allah atau berdoa kepada yang Maha Pengasih (Allah), dengan apa jua nama anda ibadat kepadaNya (ia adalah sama), kerana kepada bagiNyalah nama-nama terbaik '') (17. 110)
Juga, Dua sahih direkodkan bahawa Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,
«إن لله تسعة وتسعين اسما, مائة إلا واحدا, من أحصاها دخل الجنة»
(Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama, seratus tolak satu, sesiapa yang dikira (dan memelihara) mereka, akan masuk syurga.)
Nama-nama ini telah disebutkan dalam sebuah hadis yang direkodkan oleh At-Tirmidzi dan Ibn Majah, dan terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua riwayat.
Maksud Ar-Rahman Ar-Rahim - Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Ar-Rahman dan Ar-Rahim adalah dua nama yang diperolehi daripada Ar-Rahmah (rahmat), tetapi Rahman mempunyai lebih makna yang berkaitan dengan rahmat dari Ar-Rahim. Terdapat kenyataan Ibn Jarir yang menunjukkan bahawa terdapat kata sepakat mengenai maksud ini. Selanjutnya, Al-Qurtubi berkata, "Bukti bahawa nama-nama ini berasal (dari Ar-Rahmah), adalah apa At-Tirmidzi direkodkan - dan digredkan Sahih dari` Abdur-Rahman bin `Auf bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda,
«قال الله تعالى: أنا الرحمن خلقت الرحم وشققت لها اسما من اسمي, فمن وصلها وصلته ومن قطعها قطعته»
(Allah Ta'ala berfirman: Aku Adakah Ar-Rahman. Menciptakan Raham (rahim, iaitu hubungan keluarga) dan berasal nama untuk itu dari My Name. Oleh itu, barangsiapa yang memelihara, saya akan menjaga hubungan dengan dia, dan sesiapa yang Severs , saya akan memutuskan hubungan dengannya. ') Beliau kemudian berkata, "Ini adalah teks yang menunjukkan asal mula.' 'Kemudian beliau berkata," Orang-orang Arab menafikan nama Ar-Rahman, kerana kejahilan mereka tentang Allah dan sifat-Nya . ''
Al-Qurtubi berkata, "Ia telah berkata bahawa kedua-dua Ar-Rahman dan Ar-Rahim mempunyai makna yang sama seperti yang Nadman dan Nadim perkataan, sebagai Abu` Ubayd telah dinyatakan. Abu 'Ali Al-Farisi berkata, `Ar-Rahman , yang semata-mata untuk Allah, adalah nama yang merangkumi setiap jenis rahmat yang Allah telah. Ar-Rahim adalah apa yang menyebabkan apa-orang yang beriman, Allah berkata,
)وكان بالمؤمنين رحيما(
(Dan Dia adalah Maha Rahim (penyayang) kepada orang yang beriman.) '(33:43) Juga, Ibn `Abbas berkata - kira-kira Ar-Rahman dan Ar-Rahim,` Mereka adalah dua nama yang lembut, salah seorang daripada mereka adalah lebih lembut daripada lain (bermaksud ia membawa lebih banyak implikasi rahmat). '' '
Ibn Jarir berkata; As-Surri bin Yahya At-Tamimi menceritakan kepada saya bahawa `Uthman bin Zufar berkaitan bahawa Al-`Azrami berkata kira-kira Ar-Rahman dan Ar-Rahim," Dia adalah Ar-Rahman dengan segala ciptaan dan Ar-Rahim dengan orang yang beriman. ' kenyataan 'itu. Allah,
)ثم استوى على العرش الرحمن(
(Kemudian Dia naik ke atas (Istawa) yang mempunyai Arasy (dengan cara yang sesuai dengan keagungan-Nya), Ar-Rahman) (25:59),) dan,
)الرحمن على العرش استوى (
(Ar-Rahman (Allah) naik ke atas (Istawa) yang (Perkasa) Arasy (dengan cara yang sesuai dengan keagungan-Nya).) (20: 5)
Allah itu menyebut Istawa - meningkat lebih Arasy - bersama-sama dengan nama Allah Ar-Rahman, untuk menunjukkan bahawa rahmat-Nya meliputi semua makhluk-Nya. Allah berkata,
)وكان بالمؤمنين رحيما(
(Dan Dia adalah Maha Rahim (penyayang) kepada orang yang beriman), dengan itu meliputi orang yang beriman dengan nama Allah Ar-Rahim. Mereka berkata, "Ini membuktikan kepada fakta bahawa Ar-Rahman membawa skop yang lebih luas daripada makna yang berkaitan dengan rahmat Allah dengan ciptaan-Nya dalam kedua-dua nyawa. Sementara itu, Ar-Rahim adalah semata-mata untuk orang yang beriman. '' Namun, kita perlu menyebut bahawa terdapat satu doa yang berbunyi,
«رحمن الدنيا والآخرة ورحيمهما»
(The Rahman dan Rahim hidup di dunia dan di akhirat)
Allah Nama Ar-Rahman adalah semata-Nya. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا ما تدعوا فله الاسمآء الحسنى(
(Katakanlah (wahai Muhammad): "berdoa kepada Allah atau berdoa kepada Ar-Rahman (Allah), dengan apa jua nama anda ibadat kepadaNya (ia adalah sama), kerana kepada bagiNyalah nama-nama terbaik) (17: 110),) dan,
)واسئل من أرسلنا من قبلك من رسلنآ أجعلنا من دون الرحمن ءالهة يعبدون (
(Dan bertanyalah (wahai Muhammad) orang-orang yang Rasul-rasul Kami yang telah Kami utus sebelum kamu: "Adakah Kami menentukan dibela (tuhan-tuhan) yang akan sembah yang lain dari Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah, Allah) '') (43:45).
Selanjutnya, apabila Musaylimah yang Liar memanggil dirinya Rahman Yamamah, Allah menjadikan beliau dikenali dengan nama `Liar 'dan mendedahkan orang itu. Oleh itu, setiap kali Musaylimah disebutkan, beliau digambarkan sebagai `yang Liar '. Beliau menjadi contoh bagi berbaring di kalangan penduduk di bandar-bandar dan kampung-kampung dan penduduk di padang pasir, yang A'raab.
Oleh kerana itu, Allah mula-mula disebut nama Allah - Allah - iaitu semata-mata-Nya dan diterangkan Nama ini dengan Ar-Rahman, yang tidak ada orang lain yang dibenarkan untuk digunakan, sama seperti Allah berkata,
)قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا ما تدعوا فله الاسمآء الحسنى(
(Katakanlah (wahai Muhammad): "berdoa kepada Allah atau berdoa kepada Ar-Rahman (Allah), dengan apa jua nama anda ibadat kepadaNya (ia adalah sama), kerana kepada bagiNyalah nama-nama terbaik ''.) (17: 110)
Hanya Musaylimah dan orang-orang yang mengikuti jalan sesat itu diterangkan Musaylimah oleh Ar-Rahman.
Bagi Allah Nama Ar-Rahim, Allah menyifatkan orang lain olehnya. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)لقد جآءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمؤمنين رءوف رحيم (
(Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul (Muhammad) dari golongan kamu sendiri (iaitu yang anda tahu dengan baik). Ia menyakitkan hati dia bahawa anda akan menerima apa-apa kecederaan atau kesukaran. Dia (Muhammad) adalah cemas ke atas kamu (untuk mendapat petunjuk) orang yang beriman (dia) jenis (penuh kasihan) dan Rahim (penyayang)) (9: 128).
Allah juga telah menerangkan beberapa kejadianNya menggunakan beberapa nama-nama-Nya yang lain. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)إنا خلقنا الإنسن من نطفة أمشاج نبتليه فجعلنه سميعا بصيرا (
(Manusia sesungguhnya Kami telah menciptakan dari nutfah (titisan) air mani bercampur (pelepasan seksual lelaki dan wanita), untuk cuba Nuh, maka Kami menjadikan dia mendengar (Sami`) dan pelihat (Basir) (76: 2).
Kesimpulannya, terdapat beberapa Nama-Nama Allah yang digunakan sebagai nama untuk yang lain dari Allah. Di samping itu, beberapa nama-nama Allah itu adalah eksklusif untuk Allah sahaja, seperti Allah, Ar-Rahman, Al-Khaliq (Pencipta), Ar-Raziq (Pemelihara), dan sebagainya.
Oleh kerana itu, Allah memulakan basmalah (bermaksud, `Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ') dengan nama Allah, Allah, dan menyifatkan diriNya sebagai Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah) yang lebih lembut dan lebih umum daripada Ar-Rahim . Nama-nama yang mulia yang disebut pertama, sama seperti yang Allah lakukan di sini.
A Hadis riwayat Ummu Salamah menyatakan bahawa bacaan Rasulullah lambat dan jelas, surat melalui surat,
)بسم الله الرحمن الرحيم - الحمد لله رب العلمين - الرحمن الرحيم - ملك يوم الدين (
(. Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang Pemilik hari pembalasan..) (1: 1-4).
Dan ini adalah bagaimana sekumpulan ulama membacanya. Lain yang berkaitan bacaan basmalah kepada Al-Hamd.
Maksud Al-Hamd

Abu Ja'far bin Jarir berkata, "Makna
)الحمد لله(
(Al-Hamdu lillah) (segala pujian dan syukur kepada Allah) adalah: semua terima kasih kerana semata-mata kepada Allah sahaja, tidak apa-apa objek yang disembah selain Allah, atau mana-mana makhluk-Nya. Ini terima kasih kerana Allah tidak terkira banyaknya nikmat dan nikmat-nikmat, yang hanya Dia tahu jumlah. Nikmat-nikmat Allah itu termasuk mewujudkan alat-alat yang membantu penciptaan beribadah kepada-Nya, badan-badan fizikal yang mereka dapat melaksanakan perintah-Nya, rezeki ini sehingga Dia memberikan mereka dalam kehidupan ini, dan kehidupan yang selesa Dia telah berikan kepada mereka, tanpa apa-apa atau sesiapa sahaja yang menarik Dia berbuat demikian. Allah juga memberi amaran kepada ciptaan-Nya dan memberi amaran kepada mereka mengenai cara-cara dan kaedah yang mereka boleh mendapat kediaman yang kekal di kediaman kebahagiaan yang kekal. Semua terima kasih dan pujian hanya bagi Allah untuk ini nikmat dari awal hingga akhir. ''
Selanjutnya, Ibn Jarir komen tentang Ayah,
)الحمد لله(
(Al-Hamdu lillah), bahawa ia bermaksud, "Satu pujian yang Allah memuji diri-Nya dengan menunjukkan kepada hamba-hambaNya bahawa mereka juga harus memuji-Nya, seolah-olah Allah berkata,` Katakanlah:. Semua terima kasih dan puji bagi Allah ' Dikatakan bahawa kenyataan itu,
)الحمد لله(
(Segala puji dan syukur kepada Allah), melibatkan memuji Allah dengan menyebut nama-nama yang paling indah dan sifat-sifat-Nya yang paling mulia. Apabila seseorang mengisytiharkan, `Semua terima kasih kerana Allah, 'dia akan berterima kasih kepada-Nya atas nikmat-nikmat-Nya dan karunia.' '
Perbezaan antara Pujian dan Terima kasih

Hamd adalah lebih umum, kerana ia adalah satu kenyataan memuji ciri-ciri seseorang, atau untuk apa yang telah dilakukan. Terima kasih diberikan untuk apa yang telah dilakukan, bukan semata-mata untuk ciri-ciri.
Penyata Salaf tentang Al-Hamd

Hafs menyebut bahawa `Umar berkata kepada` Ali, "Kami tahu La ilaha illallah, Subhan Allah dan Allahu Akbar. Bagaimana pula dengan Al-Hamdu lillah ''` Ali berkata, "Satu kenyataan yang Allah suka untuk diri-Nya, berkenan untuk diri-Nya dan dia suka bahawa ia berulang. '' Selain itu, Ibn `Abbas berkata," Al-Hamdu lillah adalah kenyataan penghargaan. Apabila dia berkata Al-Hamdu lillah, Allah berfirman: Hamba-Ku telah memuji-Ku. '' Ibn Abi Hatim mencatatkan hadis ini.
Kelebihan Al-Hamd

Imam Ahmad bin Hanbal mencatatkan bahawa Al-Aswad bin Sari` berkata, "Saya berkata, 'Wahai Rasulullah! Adakah saya membaca kepada anda memuji Tuhanku, Yang Maha Mulia, yang saya telah mengumpul' Beliau berkata,
«أما إن ربك يحب الحمد»
(Sesungguhnya Tuhan kamu suka Al-Hamd.) ''
An-Nasa'i juga mencatatkan hadis ini. Tambahan pula, Abu `Isa At-Tirmidzi, An-Nasa'i dan Ibn Majah mencatatkan bahawa Musa bin Ibrahim bin Katsir menceritakan bahawa Talhah bin Khirash berkata Jabir bin Abdullah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,
«أفضل الذكر لا إله إلا الله, وأفضل الدعاء الحمددلله»
(The Zikir terbaik (mengingati Allah) adalah La ilaha illallah dan doa yang terbaik ialah Al-Hamdu lillah.)
At-Tirmidzi berkata bahawa hadis ini Hasan Gharib. Selain itu, Ibn Majah mencatatkan bahawa Anas bin Malik berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,
«ما أنعم الله على عبدنعمة فقال: الحمد لله, إلا كان الذي أعطى أفضل مما أخذ»
(Seorang hamba tidak diberkati oleh Allah dan berkata, `Al-Hamdu lillah ', kecuali apa yang telah diberikan lebih baik dari apa yang telah dirinya diperolehi.) Di samping itu, di dalam Sunan Ibn Majah mencatatkan bahawa Ibn` Umar berkata, Rasulullah saw bersabda,
«إن عبدا من عباد الله قال: يا رب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك. فعضلت بالملكين فلم يدريا كيف يكتبانها فصعدا إلى الله فقالا: يا ربنا إن عبدا قد قال مقالة لا ندري كيف نكتبها, قال الله, وهو أعلم بما قال عبده: ماذا قال عبدي? قالا: يا رب إنه قال: لك الحمد يا رب كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك. فقال الله لهما:. اكتباها كما قال عبدي, حتى يلقاني فأجزيه بها »
(A hamba Allah pernah berkata, `Ya Allah! Kamu disediakan Hamd yang sesuai kerana adanya limpah kurnia Wajah Anda dan kebesaran Lembaga Tertinggi Anda. 'Kedua-dua malaikat itu keliru dengan cara menulis kata-kata ini. Mereka naik ke Allah dan berkata, `Wahai Tuhan kami! Seorang hamba baru sahaja diucapkan kenyataan dan kita tidak pasti bagaimana untuk mencatatkan untuknya. 'Allah berfirman manakala yang mempunyai pengetahuan yang lebih dalam apa yang hamba-Nya telah berkata,' Apa yang hamba-Ku berkata 'Mereka berkata , `Dia berkata,` Ya Allah! kamu disediakan Hamd yang sesuai kerana adanya limpah kurnia Wajah Anda dan kebesaran Lembaga Tertinggi Anda. 'Allah berfirman kepada mereka, `Tulis sebagai hamba-Ku telah berkata, sehingga dia bertemu Me dan kemudian saya akan memberi ganjaran kepadanya untuk itu.)
Al sebelum Hamd merangkumi semua Jenis Terima kasih dan Penghargaan untuk Allah

The Alif dan Lam huruf sebelum Hamd perkataan berkhidmat untuk merangkumi semua jenis terima kasih dan penghargaan kepada Allah Ta'ala. A Hadis menyatakan,
«اللهم لك الحمد كله, ولك الملك كله, وبيدك الخير كله, وإليك يرجع الأمر كله»
(Ya Allah! Semua Al-Hamd disebabkan oleh Anda, Anda memiliki semua hak milik, semua jenis yang baik adalah di tangan anda dan segala urusan adalah milik Anda.)
Maksud Ar-Rabb, Tuhan

Ar-Rabb adalah pemilik yang mempunyai kuasa penuh ke atas hartanya. Ar-Rabb, linguistik cara, nakhoda atau orang yang mempunyai kuasa untuk memimpin. Semua makna ini adalah betul kerana Allah. Apabila tiba sahaja, Rabb perkataan digunakan hanya untuk Allah. Bagi yang lain dari Allah, ia boleh digunakan untuk mengatakan Rabb Ad-Dar, tuan dalam objek itu dan apa-apa. Selain itu, ia telah melaporkan bahawa Ar-Rabb adalah Allah Nama Terbesar.
Maksud Al-`Alamin

Al-`Alamin adalah plural bagi 'Alam, yang merangkumi segala-galanya yang wujud kecuali Allah.Perkataan `Alam itu sendiri merupakan perkataan jamak, tidak mempunyai bentuk singular. The `Alamin adalah ciptaan yang berbeza yang wujud di langit dan bumi, di darat dan di laut. Setiap generasi penciptaan dipanggil `Alam. Al-Farra` dan Abu `Ubayd berkata," `Alam termasuk semua yang mempunyai fikiran, dari jin, manusia, malaikat dan syaitan, tetapi tidak haiwan. '' Selain itu, Zaid bin Aslam dan Abu Muhaysin berkata,` Alam termasuk semua yang Allah telah ciptakan dengan jiwa. '' Di samping itu, Qatadah berkata kira-kira,
)رب العلمين(
(The Lord of the `Alamin)," Setiap jenis penciptaan adalah `Alam. '' Az-Zajjaj berkata," Alam merangkumi segala-galanya yang diciptakan oleh Allah di dunia dan di akhirat. '' Al-Qurtubi berkata, "Ini adalah makna yang betul, bahawa` Alam merangkumi segala sesuatu yang Allah menciptakan dunia dan akhirat. Begitu juga, Allah berfirman,
)قال فرعون وما رب العلمين - قال رب السموت والارض وما بينهمآ إن كنتم موقنين (
(Fir`awn (Firaun) berkata: "Dan apakah Tuhan yang` Alamin '' Musa (Musa) berkata: "Tuhan yang mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, jika kamu berusaha untuk menjadi yakin dengan pasti '') (26: 23-24).
Mengapa Penciptaan dipanggil `Alam

`Alam berasal dari` Alamah, itu adalah kerana ia adalah tanda mengesahkan kewujudan Pencipta dan kepada Keesaan-Nya. 
Allah berkata seterusnya,
)الرحمن الرحيم (
(Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah), Ar-Rahim (Maha Penyayang)) Kami menjelaskan Nama ini dalam Basmalah. Al-Qurtubi berkata, "Allah telah menyifatkan diri-Nya oleh` Ar-Rahman, Ar-Rahim 'selepas berkata `Tuhan yang Alamin', jadi Kenyataan beliau di sini termasuk amaran, dan kemudian galakan. Begitu juga, Allah berfirman,
)نبىء عبادى أنى أنا الغفور الرحيم - وأن عذابى هو العذاب الاليم (
(Isytihar (wahai Muhammad) kepada hamba-hamba-Ku, bahawa sesungguhnya Aku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani Dan bahawa azab saya sesungguhnya siksa yang sangat pedih..) (15: 49-50) Allah berfirman,
)إن ربك سريع العقاب وإنه لغفور رحيم(
(Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.) (6: 165)
Oleh itu, Rabb mengandungi amaran manakala Ar-Rahman Ar-Rahim menggalakkan. Selanjutnya, Islam dicatatkan di dalam sahihnya bahawa Rasulullah saw bersabda,
«لو يعلم المؤمن ما عند الله من العقوبة ما طمع في جنته أحد, ولو يعلم الكافر ما عند الله من الرحمة ما قنط من رحمته أحد»
(Jika orang percaya tahu apa hukuman Allah, tiada akan mempunyai harapan untuk mendapatkan syurga-Nya, dan jika kafir itu mengetahui apa yang rahmat Allah, tidak akan kehilangan harapan untuk mendapatkan pendapatan-Nya.)
Menunjukkan Kerajaan yang hak pada hari kiamat

Allah disebut kedaulatan-Nya pada hari kiamat, tetapi ini tidak menafikan kedaulatan-Nya atas segala sesuatu yang lain. Sesungguhnya Allah menyebut bahawa Dia ialah Tuhan wujud, termasuk kehidupan duniawi dan akhirat. Allah hanya menyebut hari pembalasan di sini kerana pada hari itu, tiada siapa melainkan Dia akan dapat membuat tuntutan pemilikan apa-apa jua sekalipun. Pada hari itu, tidak ada yang akan dibenarkan untuk bercakap tanpa izin-Nya. Begitu juga, Allah berfirman,
)يوم يقوم الروح والملئكة صفا لا يتكلمون إلا من أذن له الرحمن وقال صوابا (
(Pada hari ketika Ar-Ruh (Jibril (Gabriel) atau seorang malaikat lain) dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf dalam barisan, mereka tidak akan berkata-kata kecuali dia yang Maha Pemurah (Allah) membenarkan, dan ia akan mengatakan apa yang betul.) ( 78:38),
)وخشعت الأصوات للرحمن فلا تسمع إلا همسا(
(Dan suara akan merendahkan untuk yang Maha Pengasih (Allah), dan apa-apa akan anda dengar tetapi suara yang rendah jejak mereka.) (20: 108), dan,
)يوم يأت لا تكلم نفس إلا بإذنه فمنهم شقى وسعيد (
(Pada hari ketika ia datang, tiada seorang pun akan berkata-kata kecuali oleh-Nya (kepunyaan Allah) meninggalkan Beberapa di antara mereka ada yang celaka dan (lain-lain) yang mulia.) (11: 105).
Ad-Dhahhak berkata bahawa Ibn `Abbas berkata," Allah berfirman, `Pada hari itu, tidak ada yang memiliki apa-apa yang mereka telah memiliki di dunia. '' '
Maksud Yawm Ad-Din

Ibn `Abbas berkata," Yawm Ad-Din adalah hari pembalasan untuk makhluk, bermakna hari kiamat. Pada hari itu, Allah akan menghitung penciptaan untuk perbuatan-perbuatan mereka, kejahatan dengan kejahatan, baik untuk yang baik, kecuali orang-orang yang Dia memaafkan. '' Selain itu, beberapa sahabat lain, tabi'in dan ulama salaf berkata begitu juga, bagi maksud ini adalah jelas dan jelas daripada Ayah.
Allah adalah Al-Malik (Raja atau Pemilik)

Allah adalah Pemilik Sebenar (Malik) (daripada segala-galanya dan semua orang). Allah berkata,
)هو الله الذى لا إله إلا هو الملك القدوس السلم(
(Dialah Allah, yang kepadaNya sebelah La ilaha illa Huwa, Raja, Yang Maha Suci, Yang bebas dari segala kecacatan) (59:23).
Juga, Dua sahih direkodkan Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah berkata,
«أخنع اسم عند الله رجل تسمى بملك الأملاك ولا مالك إلا الله»
(Nama yang paling hina, Allah adalah orang yang menyebut dirinya raja raja-raja, manakala tidak ada pemilik kecuali Allah.)
Juga Dua sahih direkodkan bahawa Rasulullah saw bersabda,
«يقبض الله الأرض ويطوي السماء بيمينه ثم يقول: أنا الملك, أين ملوك الأرض? أين الجبارون? أين المتكبرون? »
((Pada hari kiamat) Allah akan memahami bumi dan melipat langit dengan tangan kanan-Nya dan menyatakan, 'I Am Raja! Di manakah raja-raja di bumi manakah yang zalim Di manakah orang yang sombong takbur')
Juga, dalam Al-Quran Mulia;
)لمن الملك اليوم لله الوحد القهار(
(Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini kepunyaan Allah, yang satu, yang sangat menarik.) (40:16).
Bagi memanggil orang lain selain Allah seorang raja dalam hidup ini, 24/03). : 23NNA
r-Rahman (Yang Maha Pemurah), Ar-Rahim (Maha Penyayang)) Kami menjelaskan Nama ini dalam Basmalah. Al-Qurtubi berkata, "Allah telah menyifatkan diri-Nya oleh` Ar-Rahman, Ar-Rahim 'selepas berkata `Tuhan yang Alamin', jadi Kenyataan beliau di sini termasuk amaran, dan kemudian galakan. Begitu juga, Allah berkata, ح RNA? Allah adalah Al-Malik (Raja atau Pemilik)
Allah adalah Pemilik Sebenar (Malik) (daripada segala-galanya dan semua orang). Allah berkata,
)هو الله الذى لا إله إلا هو الملك القدوس السلم(
(Dialah Allah, yang kepadaNya sebelah La ilaha illa Huwa, Raja, Yang Maha Suci, Yang bebas dari segala kecacatan) (59:23).
Juga, Dua sahih direkodkan Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah berkata,
«أخنع اسم عند الله رجل تسمى بملك الأملاك ولا مالك إلا الله»
(Nama yang paling hina, Allah adalah orang yang menyebut dirinya raja raja-raja, manakala tidak ada pemilik kecuali Allah.)
Juga Dua sahih direkodkan bahawa Rasulullah saw bersabda,
«يقبض الله الأرض ويطوي السماء بيمينه ثم يقول: أنا الملك, أين ملوك الأرض? أين الجبارون? أين المتكبرون? »
((Pada hari kiamat) Allah akan memahami bumi dan melipat langit dengan tangan kanan-Nya dan menyatakan, 'I Am Raja! Di manakah raja-raja di bumi manakah yang zalim Di manakah orang yang sombong takbur')
Juga, dalam Al-Quran Mulia;
)لمن الملك اليوم لله الوحد القهار(
(Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini kepunyaan Allah, yang satu, yang sangat menarik.) (40:16).
Bagi memanggil orang lain selain Allah seorang raja dalam hidup ini, maka ia dilakukan sebagai tokoh bersuara. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)إن الله قد بعث لكم طالوت ملكا(
(Sesungguhnya Allah melantik Talut (Saul) sebagai raja bagi kamu.) (2: 247),
)وكان ورآءهم ملك(
(Seperti ada seorang raja di belakang mereka) (18:79), dan,
)إذ جعل فيكم أنبيآء وجعلكم ملوكا(
Ketika Allah menjadikan Nabi di antara kamu, dan menjadikan kamu raja-raja) 5:20 (.
Juga, Dua sahih direkodkan,
«مثل الملوك على الأسرة»
(Sama seperti raja-raja berbaring di atas pelamin masing-masing)
Maksud Ad-Din

Ad-Din bererti perhitungan, balasan atau hukuman. Begitu juga, Allah berfirman,
)يومئذ يوفيهم الله دينهم الحق(
(Pada hari itu Allah akan memberikan kepada mereka yang Dinahum) balasan ((perbuatan mereka) sepenuhnya) (24:25), dan,
)أءنا لمدينون(
(Patutkah kita (akan dibangkitkan) untuk menerima ganjaran atau hukuman (mengikut amal kami)) (37:53). A Hadis menyatakan,
«الكيس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت»
(Orang yang bijak adalah orang yang menganggap dirinya dan bekerja untuk (hidupnya) selepas kematian.) Makna, beliau mengemukakan dirinya bertanggungjawab. Selain itu, Umar berkata, "Tahan diri anda bertanggungjawab sebelum anda bertanggungjawab, berat kamu kepada anda ditimbang, dan bersedia untuk perhimpunan terbesar sebelum Dia Yang pengetahuan merangkumi amal-amal kamu,
)يومئذ تعرضون لا تخفى منكم خافية (
(Hari itu kamu akan dibawa ke pengadilan, bukan rahsia milik anda akan disembunyikan) (69:18). ''
Maksud Linguistik dan Agama `Ibadah

Linguistik, `Ibadah bererti lemah. Sebagai contoh, jalan yang digambarkan sebagai Mu`abbadah, yang bermaksud, 'membuka'. Dalam istilah agama, `Ibadah membayangkan penuh kasih sayang, rendah hati dan takut.
Kelebihan menyatakan Objek Tindakan sebelum Pelaksana terhadap Akta, dan Kelebihan Negations ini

"Anda ... '', ertinya, kita sembah Anda semata-mata dan tidak ada yang lain, dan bergantung kepada Anda semata-mata dan tidak ada yang lain. Ini adalah bentuk yang sempurna ketaatan dan seluruh agama yang dimaksudkan oleh kedua-dua idea. Antara Salaf berkata , Al-Fatihah adalah rahsia Al-Quran, manakala kata-kata ini adalah rahsia Al-Fatihah,
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(5 Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkau kami meminta bantuan daripada.)
Bahagian pertama adalah pengakuan tidak bersalah dari syirik (syirik), manakala menafikan kedua mempunyai apa-apa kuasa atau kekuatan, memaparkan pengiktirafan bahawa segala urusan dikawal oleh Allah semata-mata. Makna ini mengulangi dalam pelbagai contoh dalam Al-Quran. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)فاعبده وتوكل عليه وما ربك بغفل عما تعملون(
(Oleh itu, sembahlah akan Dia (wahai Muhammad) dan bertawakkallah kepada-Nya Dan Tuhanmu tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu (orang) lakukan..) (11: 123),
)قل هو الرحمن ءامنا به وعليه توكلنا(
(Katakanlah: ". Dia yang Maha Pengasih (Allah), yang kami beriman, dan yang kepadaNya kami berserah diri '') (67:29),
)رب المشرق والمغرب لا إله إلا هو فاتخذه وكيلا (
((Dia adalah) Tuhan yang menguasai timur dan barat; La ilaha illa Huwa (yang berhak disembah) melainkan Dia.
Oleh sebab itu, Dia sahaja yang giat (untuk menyerahkan urusan kamu)), (73: 9), dan,
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan dari).
Kita harus menyebutkan bahawa di Ayah ini, jenis ucapan di sini berubah daripada orang yang ketiga untuk mengarahkan ucapan dengan menggunakan Kaaf dalam kenyataan itu Iyyaka (Anda). Ini kerana selepas hamba yang memuji dan mengucapkan terima kasih kepada Allah, beliau berdiri di hadapan-Nya, menangani Nya secara langsung;
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan dari).
Oleh sebab itu, Dia sahaja yang giat (untuk menyerahkan urusan kamu)), (73: 9), dan,
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan dari).
Kita harus menyebutkan bahawa di Ayah ini, jenis ucapan di sini berubah daripada orang yang ketiga untuk mengarahkan ucapan dengan menggunakan Kaaf dalam kenyataan itu Iyyaka (Anda). Ini kerana selepas hamba yang memuji dan mengucapkan terima kasih kepada Allah, beliau berdiri di hadapan-Nya, menangani Nya secara langsung;
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan dari).
Al-Fatihah menunjukkan Keperluan memuji Allah. Ia diperlukan dalam setiap sembahyang.

Permulaan Surah Al-Fatihah mengandungi pujian Allah untuk diri-Nya dengan sifat-sifat-Nya yang paling indah dan menunjukkan kepada hamba-hambaNya itu, mereka juga perlu memuji-Nya dengan cara yang sama. Oleh itu, solat tidak sah melainkan salah membaca Al-Fatihah, jika dia mampu. Dua sahih direkodkan bahawa `Ubadah bin As-Samit berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,
«لا صلاة لمن لم يقرأ بفاتحة الكتاب»
(Tidak ada solat yang sah bagi orang yang tidak membaca Al-Fatihah Ahli Kitab.)
Selain itu, ia telah dirakamkan di dalam Sahih Muslim bahawa Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,
«يقول الله تعالى: قسمت الصلاة بيني وبين عبدي نصفين, فنصفها لي ونصفها لعبدي ولعبدي ما سأل, إذا قال العبد:
«الحمد لله رب العلمين يوم إن الله يؤمنون كفروا الله يؤمنون غشوة على المغضوب ينفقون الله سوآء قلوبهم يؤمنون الله عليهم قلوبهم تنذرهم يوقنون الله بالغيب سمعهم يؤمنون قلوبهم تنذرهم يوم أم الله للمتقين قلوبهم بمآ الله يؤمنون إن الله يؤمنون كفروا الله المغضوب الرحمن الرحيم»
, قال الله: أثنى علي عبدي فإذا قال:
)ملك يوم الدين (, قال الله: مجدني عبدي, وإذا قال:
)إياك نعبد وإياك نستعين (, قال: هذا بيني وبين عبدي, ولعبدي ما سأل, فإذا قال:
)اهدنا الصراط المستقيم (
)صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضآلين (, قال: هذا لعبدي, ولعبدي ما سأل »
(Allah berfirman: Aku dibahagikan solat kepada dua bahagian antara Saya dan hamba-Ku, separuh adalah untuk-Ku dan separuh untuk hamba-Ku. Hamba-Ku hendaklah mempunyai apa yang ia minta. "Apabila dia berkata,
)الحمد لله رب العلمين (
(Segala puji dan syukur kepada Allah, Tuhan semesta alam.), Allah berfirman: Hamba-Ku telah memuji-Ku. ' Apabila dia berkata,
)الرحمن الرحيم (
(Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang), Allah berfirman: Hamba-Ku telah memuji-Ku. ' Apabila dia berkata,
)ملك يوم الدين (
(Pemilik hari pembalasan), Allah berfirman: Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku. ' Jika dia berkata,
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(Anda Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah kami mohon pertolongan), Allah berfirman, `Ini adalah antara Aku dan hamba-Ku, dan hamba-Ku hendaklah mempunyai apa yang bertanya. ' Jika dia berkata,
)اهدنا الصراط المستقيم - صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضآلين (
(Tunjukilah kami ke jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat, bukan (bahawa) orang-orang yang dimurkai-Mu, tidak juga dari orang-orang yang telah sesat), Allah berfirman, `Ini adalah untuk hamba-Ku, dan hamba-Ku hendaklah mempunyai apa yang bertanya. ')
Tauhid Al-Uluhiyyah

Ad-Dhahhak meriwayatkan bahawa Ibn `Abbas berkata,
)إياك نعبد(
(Engkau kami menyembah) bermaksud, "Kepada Engkau yang kami satu keluar, Siapa kita takut dan yang kepadaNya kami berharap dalam, hanya Engkau, ya Tuhan kami, dan tiada lain.
Tauhid Ar-Rububiyyah

)وإياك نستعين(
(Dan Engkau kami meminta pertolongan dari), untuk patuh kepada kamu dan dalam semua urusan kami. '' Di samping itu, Qatadah berkata, Ayah,
)إياك نعبد وإياك نستعين (
(Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan dari) "Mengandungi perintah Allah kepada kita untuk melaksanakan ibadah yang ikhlas kepada-Nya dan untuk mendapatkan pertolongan-Nya mengenai segala urusan kami. '' Allah berfirman,
)إياك نعبد(
(Engkau kami menyembah) sebelum ini,
)وإياك نستعين(
(Dan Engkau kami meminta pertolongan dari), kerana objektif di sini adalah ibadah, manakala pertolongan Allah adalah alat untuk melaksanakan matlamat ini. Sudah tentu, yang pertama menjaga satu aspek yang paling penting dan kemudian apa yang kurang penting, dan Allah Maha Mengetahui.
Allah memanggil Rasul-Nya seorang `Abd

Allah memanggil Rasul-Nya seorang `Abd (hamba) apabila Beliau menyebut diturunkan Kitab-Nya, penglibatan Nabi dalam menyeru kepada-Nya, dan apabila menyebut Isra '(perjalanan semalaman dari Mekah ke Jerusalem dan kemudian ke langit), dan ini adalah yang Nabi misi yang mulia. Allah berkata,
)الحمد لله الذى أنزل على عبده الكتب(
(Segala puji dan syukur bagi Allah yang telah menurunkan kepada hamba-Nya (Muhammad) Kitab (Al-Quran)) (18: 1),
)وأنه لما قام عبد الله يدعوه(
(Dan apabila hamba Allah (Muhammad) berdiri menyeru-Nya (Tuhannya Allah dalam solat)), (72:19) dan,
)سبحان الذى أسرى بعبده ليلا(
(Maha Suci (dan Maha) adalah Dia (Allah) (dari apa yang mereka sekutukan dengan-Nya) orang yang menjadikan hamba-Nya (Muhammad) untuk perjalanan pada waktu malam) (17: 1).
Menggalakkan Prestasi Kisah Ibadat dalam Times of Distress

Allah juga disyorkan bahawa resort Rasul-Nya untuk ibadah pada ketika dia berasa tertekan kerana orang-orang kafir yang menentang dan tidak mahu. Allah berkata,
)ولقد نعلم أنك يضيق صدرك بما يقولون - فسبح بحمد ربك وكن من السجدين - واعبد ربك حتى يأتيك اليقين (
(Sesungguhnya Kami tahu bahawa payudara anda sempit terhadap apa yang mereka katakan. Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan termasuk dalam golongan yang sujud (kepada-Nya). Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu kepastian (iaitu kematian)) (15: 97-99).
Mengapa Segala puji disebut Pertama

Sejak memuji Allah yang sedang berusaha untuk mendapatkan bantuan, telah disebut, ia adalah wajar satu dari keduanya pujian dengan meminta keperluannya. Kami menyatakan bahawa Allah berkata,
«فنصفها لي ونصفها لعبدي, ولعبدي ما سأل»
(Satu setengah untuk Diri saya dan separuh untuk hamba-Ku, dan hamba-Ku hendaklah mempunyai apa yang ditanya.)
Ini adalah kaedah terbaik untuk mendapatkan bantuan, dengan terlebih dahulu memuji orangnya yang bantuan diminta dari dan kemudian meminta pertolongan-Nya, dan membantu untuk diri sendiri, dan untuk saudara-saudara Muslim dengan berkata.
)اهدنا الصراط المستقيم (
(Tunjukilah kami ke jalan yang lurus.)
Kaedah ini adalah lebih sesuai dan berkesan dalam membawa jawapan yang positif kepada rayuan, dan ini adalah mengapa Allah disyorkan kaedah ini lebih baik.
Meminta bantuan boleh mengambil bentuk dalam menceritakan mengenai keadaan orang yang memohon pertolongan. Sebagai contoh, Nabi Musa berkata:
)رب إنى لمآ أنزلت إلى من خير فقير(
(Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau berikan pada saya!) (28:24).
Juga, pertama menyebut sifat-sifat orang yang sedang bertanya, seperti apa yang Dhun-Nun berkata,
)لا إله إلا أنت سبحنك إنى كنت من الظلمين(
(La ilaha illa Anta (yang berhak disembah melainkan Engkau (Ya Allah)), Maha Suci (dan Maha) menjadi Anda (dari apa yang mereka sekutukan dengan Anda) Sesungguhnya aku telah menjadi dari orang yang zalim!) (21: 87).
Di samping itu, seseorang boleh memuji-Nya tanpa menyebut apa yang dia perlu.
Maksud Bimbingan disebut dalam Surah
Bimbingan yang disebut dalam Surah bermaksud yang diarahkan dan dibimbing untuk berjaya. Allah berkata,
)اهدنا الصراط المستقيم (
(Tunjukilah kami ke jalan yang lurus) yang bermakna pengguna, langsung, memimpin dan memberi kita bimbingan yang betul. Juga,
)وهدينه النجدين (
(Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan (baik dan jahat)) (90:10), ertinya, `Kami menjelaskan kepadanya jalan kebaikan dan kejahatan. ' Juga, Allah berfirman,
)اجتبه وهداه إلى صرط مستقيم(
(Dia (Allah) telah memilihnya (sebagai teman setia) dan memberi hidayah petunjuk kepadanya ke jalan yang lurus) (16: 121), dan,
)فاهدوهم إلى صرط الجحيم(
(Dan membawa mereka ke jalan yang menyala api (Neraka)) (37:23). Begitu juga, Allah berfirman,
)وإنك لتهدى إلى صرط مستقيم(
(Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) memang membimbing (manusia) ke jalan yang lurus) (42:52), dan,
)الحمد لله الذى هدانا لهذا(
(Segala puji dan syukur bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada ini) (07:43), yang bermaksud, petunjuk kepada kami dan mengarahkan kami dan melayakkan kami untuk tujuan ini - Paradise.
Maksud As-Sirat Al-Mustaqim, jalan yang lurus.

Bagi maksud As-Sirat Al-Mustaqim, Imam Abu Ja'far At-Tabari berkata, "Ummah bersetuju bahawa Sirat Al-Mustaqim, adalah jalan yang jelas tanpa cawangan, sesuai dengan bahasa Arab. Sebagai contoh, Jarir bin Atiyah Al-Khatafi dalam satu puisi, `Pemimpin yang setia berada di jalan yang lurus akan kekal walaupun laluan yang lain adalah bengkok. '' At-Tabari juga menyatakan bahawa," Terdapat banyak bukti-bukti ini sebenarnya. '' At-Tabari kemudiannya, "Orang-orang Arab menggunakan istilah, Sirat merujuk kepada setiap perbuatan dan kenyataan sama ada benar atau jahat. Oleh itu orang-orang Arab menggambarkan orang yang jujur ​​sebagai lurus dan orang yang jahat seperti yang bengkok. The jalan lurus disebut dalam al-Quran merujuk kepada Islam.
Imam Ahmad meriwayatkan dalam Musnad bahawa An-Nawwas bin Sam`an berkata bahawa nabi berkata,
«ضرب الله مثلا صراطا مستقيما, وعلى جنبتي الصراط سوران فيهما أبواب مفتحة, وعلى الأبواب ستور مرخاة, وعلى باب الصراط داع يقول: ياأيها الناس ادخلوا الصراط جميعا ولا تعوجوا, وداع يدعو من فوق الصراط, فإذا أراد الإنسان أن يفتح شيئا من تلك الأبواب قال : ويحك لا تفتحه فإنك إن فتحته تلجه فالصراط: الإسلام والسوران: حدود الله والأبواب المفتحة محارم الله وذلك الداعي على رأس الصراط كتاب الله, والداعي من فوق الصراط واعظ الله في قلب كل مسلم »
(Allah telah menetapkan satu contoh: a. Sirat (jalan lurus) yang dikelilingi oleh dua dinding di kedua-dua belah pihak, dengan beberapa pintu terbuka dalam tembok ditutup dengan langsir Terdapat pemanggil pada pintu gerbang itu Sirat yang menandakan, 'Wahai manusia ! Menginap di jalan dan tidak menyimpang daripadanya. 'Sementara itu, pemanggil dari atas jalan itu juga memberi amaran kepada mana-mana orang yang mahu untuk membuka mana-mana pintu-pintu ini,' Celakalah kamu! Jangan membukanya, kerana jika kamu membukanya anda akan melalui. 'Jalan yang lurus adalah Islam, kedua-dua dinding had set Allah, manakala pintu menyerupai apa yang telah diharamkan oleh Allah. pemanggil pada pintu gerbang itu Sirat adalah kitab Allah, semasa pemanggil di atas Sirat adalah teguran Allah dalam hati setiap Muslim.)
Mukminin meminta dan mematuhi petunjuk

Jika seseorang bertanya, "Mengapa orang percaya memohon kepada Allah untuk panduan dalam setiap doa dan pada masa yang lain, semasa dia sudah betul berpandukan Adakah dia belum memperoleh petunjuk ''
Jawapan kepada soalan-soalan ini adalah bahawa jika tidak kerana satu fakta yang beriman itu perlu terus meminta petunjuk hari dan malam, Allah tidak akan diarahkan kepadanya untuk memohon kepada-Nya untuk memperoleh petunjuk. Hamba yang memerlukan Allah Ta'ala setiap jam hidupnya untuk membantu beliau tetap teguh di atas jalan petunjuk dan membuat dia lebih tegas dan berterusan di atasnya. Hamba tidak mempunyai kuasa untuk memberi manfaat atau membahayakan dirinya, kecuali dengan izin Allah. Oleh kerana itu, Allah mengarahkan hamba ibadat kepadaNya sentiasa, agar Dia memberikan dia dengan pertolonganNya dan dengan ketegasan dan kejayaan.Sesungguhnya, orang yang bahagia adalah dia yang memberi petunjuk kepada Allah untuk meminta kepada-Nya. Hal ini terutama berlaku jika orang yang amat memerlukan bantuan hari Allah atau malam.Allah berkata,
)يأيها الذين ءامنوا ءامنوا بالله ورسوله والكتب الذى نزل على رسوله والكتب الذى أنزل من قبل(
(Wahai orang yang beriman, tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya (Muhammad), dan Kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan kepada Rasul-Nya, dan Kitab yang diturunkan kepada orang-orang sebelum (dia)) ( 04:16).
Oleh itu, dalam ini Ayah Allah memerintahkan kepada orang yang beriman untuk mempercayai, dan arahan ini tidak diperlukan kerana apa yang dicari di sini ialah ketegasan dan kesinambungan melaksanakan amalan yang membantu seseorang kekal di atas jalan iman. Selain itu, Allah memerintahkan hamba-hambaNya yang beriman, untuk menyampaikan,
)ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب (
(Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan (dari kebenaran) sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pemberi..) (3: 8). Oleh itu,
)اهدنا الصراط المستقيم (
(Tunjukilah kami jalan yang lurus) bermaksud, "Buatlah untuk kami teguh di atas jalan petunjuk dan tidak membenarkan kita untuk menyimpang daripadanya. ''
Yang telah dinyatakan hadis di mana hamba itu mengisytiharkan,
)اهدنا الصراط المستقيم (
(Tunjukilah kami jalan yang lurus) dan Allah berfirman, "Ini adalah untuk hamba-Ku, dan hamba-Ku akan memperoleh apa yang ia minta. '' Kenyataan Allah.
)صراط الذين أنعمت عليهم(
(Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat anda) mendefinisikan jalan. `Mereka yang kepada siapa Allah telah menganugerahkan rahmat-Nya 'adalah mereka yang disebut dalam Surah An-Nisa' (bab 4), ketika Allah berfirman,
)ومن يطع الله والرسول فأولئك مع الذين أنعم الله عليهم من النبيين والصديقين والشهدآء والصلحين وحسن أولئك رفيقا - ذلك الفضل من الله وكفى بالله عليما (
(Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul (Muhammad), maka mereka akan berada di dalam kumpulan orang-orang yang Allah telah menganugerahkan kasih karunia-Nya, para nabi, yang Siddiqin (yang benar-benar beriman dengan ikhlas), syuhada, dan orang yang benar. Dan sebaik-baik sahabat ini adalah seperti itu adalah limpah kurnia dari Allah dan cukuplah Allah tahu) (4: 69-70).
Kenyataan Allah,
)غير المغضوب عليهم ولا الضآلين(
(Bukan (jalan) mereka yang dimurkai anda, dan tidak juga dari orang-orang yang telah sesat) yang bermakna membimbing kita ke jalan yang lurus, jalan orang-orang kepada siapa anda telah memberi rahmat-Mu, iaitu, rakyat bimbingan, keikhlasan dan ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka adalah orang-orang yang berpegang kepada perintah-perintah Allah dan menjauhkan diri daripada melakukan apa yang telah dilarang. Tetapi, membantu kita untuk mengelakkan jalan orang-orang yang Allah marah, yang niat rasuah, yang mengetahui kebenaran, namun menyimpang daripadanya. Juga, membantu kita mengelakkan jalan orang-orang yang telah disesatkan, yang kehilangan pengetahuan yang benar dan, hasilnya, yang mengembara dalam kesesatan, tidak dapat mencari jalan yang betul.Allah menegaskan bahawa kedua-dua laluan Dia yang diterangkan di sini adalah kedua-dua sesat apabila Dia mengulangi penafian yang `tidak '. Kedua-dua laluan adalah jalan orang-orang Kristian dan Yahudi, satu fakta yang beriman itu harus berhati-hati supaya dia mengelakkan mereka. Iaitu jalan orang-orang mukmin adalah pengetahuan tentang kebenaran dan mematuhi itu. Sebagai perbandingan, orang-orang Yahudi meninggalkan mengamalkan Islam, manakala Kristian hilang ilmu yang benar. Inilah sebabnya mengapa `kemarahan 'turun ke atas orang-orang Yahudi, ketika sedang digambarkan sebagai` sesat' adalah lebih sesuai daripada orang-orang Kristian. Mereka yang tahu, tetapi mengelak daripada melaksanakan kebenaran, berhak kemarahan, tidak seperti orang-orang yang jahil. Orang-orang Kristian mahu menuntut ilmu yang sebenarnya, tetapi tidak dapat merasa kerana mereka tidak mendapatkannya daripada sumber yang betul.
Inilah sebabnya mengapa mereka sesat. Kita juga perlu menyebut bahawa kedua-dua orang-orang Kristian dan Yahudi telah mendapatkan kemarahan dan sesat, tetapi kemarahan adalah salah satu daripada sifat-sifat yang lebih khusus orang-orang Yahudi. Allah berfirman mengenai orang-orang Yahudi,
)من لعنه الله وغضب عليه(
(Orang-orang (Yahudi) yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya) (5:60).
Sifat bahawa Kristian patut diseksa ialah sesat, sebagaimana Allah berfirman tentang mereka,
)قد ضلوا من قبل وأضلوا كثيرا وضلوا عن سوآء السبيل(
(Yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak, dan tersesat (jauh) dari jalan yang benar) (5:77).
Terdapat beberapa Hadis dan laporan daripada salaf mengenai perkara ini. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa `Adi bin Hatim berkata," pasukan berkuda Rasul Allah merampas ibu saudara sebelah bapa saya dan beberapa orang lain. Apabila mereka membawa mereka kepada Rasul Allah, mereka telah dibuat untuk berdiri di barisan hadapan-Nya. Makcik saya berkata , `Wahai Rasul Allah! penyokong ini adalah jauh, anak-anak yang telah berhenti datang dan saya sudah tua, tidak dapat berfungsi. Kurniakanlah kepadaku memihak kepada anda, semoga Allah memberi kamu nikmat-Nya. ' Beliau berkata, `Siapakah penyokong anda 'Dia berkata,` Adi bin Hatim. Beliau berkata, 'Orang yang melarikan diri dari Allah dan Rasul-Nya "kata beliau,` Jadi, Nabi dibebaskan saya.' Apabila Nabi pulang, ada seorang lelaki datang kepadanya, saya berfikir bahawa dia adalah `Ali, yang berkata kepadanya,` Tanya Dia, cara pengangkutan. ' Beliau bertanya kepada Nabi, dan ia menyuruh menahan dia diberikan seekor binatang.
'' `Adi berkata," Kemudian, dia datang kepada saya dan berkata, `Dia (Muhammad) telah melakukan memihak bahawa bapa (yang merupakan seorang lelaki yang mulia) tidak mungkin dilakukan. Jadi dan orang-jadi datang kepadanya dan dia yang diberikannya memihak kepada beliau, dan begitu-dan-begitu datang kepadanya dan dia yang diberikannya memihak kepada beliau. ' Lalu aku pergi kepada Nabi dan mendapati bahawa beberapa wanita dan kanak-kanak berkumpul dengan dia, begitu dekat bahawa saya tahu bahawa dia bukan seorang raja seperti Kisra (Raja Parsi) atau Caesar. Beliau berkata, `Wahai` Adi! Apakah yang menjadikan kamu melarikan diri, sehingga La ilaha illallah tidak diisytiharkan Adakah tuhan yang berhak disembah melainkan Allah Apa yang menjadikan kamu lari, supaya Allahu Akbar (Allah Maha Besar) tidak diisytiharkan Adakah apa-apa yang lebih daripada Allah 'Saya mengisytiharkan Islam saya dan saya melihat mukanya memancarkan dengan keseronokan dan beliau berkata:
«إن المغضوب عليهم اليهود و إن الضالين النصارى»
(Orang-orang yang dimurkai adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang yang sesat adalah orang-orang Kristian.) ''
Hadith ini juga telah dikutip oleh At-Tirmidzi yang berkata bahawa Hasan Gharib.
Juga, apabila Zaid bin `Amr bin Nufayl pergi dengan beberapa rakan-rakannya - sebelum Islam - untuk Ash-Sham mencari agama yang benar, orang-orang Yahudi berkata kepadanya:" Anda tidak akan menjadi seorang Yahudi melainkan jika anda membawa sebahagian daripada kemarahan Allah yang telah kita lakukan. '' Beliau berkata, "Saya ingin melarikan diri kemarahan Allah. '' Selain itu, orang-orang Kristian berkata kepadanya:" Jika anda menjadi salah seorang daripada kami anda akan membawa bahagian dalam rasa tidak puas hati Allah. '' Beliau berkata, "Aku tidak dapat bertahan. '' Oleh itu, beliau kekal di alam yang suci dan dielakkan menyembah berhala dan amalan musyrik. Beliau menjadi bukan seorang Yahudi, dan tidak juga Kristian. Bagi para sahabat, mereka menjadi Kristian kerana mereka mendapati ia lebih murni daripada agama Yahudi. Waraqah bin Naufal adalah antara orang-orang ini sehingga Allah memberi hidayah petunjuk kepadanya dengan perantaraan Rasul-Nya, apabila beliau dihantar sebagai Nabi, dan Waraqah beriman kepada wahyu yang dihantar kepada Nabi ra dengan dia.
Ringkasan Al-Fatihah

Yang mulia Surah Al-Fatihah mengandungi tujuh Ayat termasuk pujian dan terima kasih kepada Allah, mengagungkan-Nya dan memuji-Nya dengan menyebut nama yang baik-Nya dan sifat-sifat yang paling tinggi. Ia juga menyebut akhirat, iaitu hari kiamat, dan mengarahkan hamba Allah bertanya kepada-Nya, menyeru-Nya dan mengisytiharkan bahawa semua kuasa dan kekuatan datang daripada-Nya. Ia juga menyeru kepada keikhlasan beribadah kepada Allah semata-mata, mengkhususkan Allah dalam ketuhanan-Nya, percaya kepada kesempurnaan-Nya, bebas daripada keperluan untuk mana-mana rakan-rakan, tidak mempunyai pesaing tidak sama. Al-Fatihah mengarahkan orang-orang mukmin untuk berdoa kepada Allah untuk membimbing mereka ke jalan yang lurus, iaitu agama yang benar, dan untuk membantu mereka kekal di jalan yang dalam kehidupan ini, dan sampai kepadanya Sirat sebenar (jambatan ke neraka yang semua orang mesti lulus lebihan) pada hari kiamat. Pada hari itu, orang yang beriman akan diarahkan ke taman-taman keselesaan di dalam kumpulan para Nabi, orang-orang yang benar, para syuhada dan orang yang soleh. Al-Fatihah juga menggalakkan melakukan perbuatan baik, supaya orang yang beriman akan di syarikat orang-orang yang baik pada hari kiamat. Surah juga memberi amaran terhadap berikutan jalan kesesatan, maka salah satu yang tidak berakhir sehingga dikumpulkan dengan orang-orang yang menikmati dosa, pada hari kiamat, termasuk mereka yang telah mendapatkan kemarahan dan orang-orang yang sesat.
Nikmat adalah kerana Allah, bukan Penyelewengan

Allah berkata,
)صراط الذين أنعمت عليهم(
(Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat), apabila Beliau menyebut nikmat-Nya.Pada menyebut kemarahan, Allah berfirman,
)غير المغضوب عليهم(
(Tidak (iaitu) orang-orang yang dimurkai Anda), tanpa menyebut perkara ini, walaupun Dialah yang menurunkan kemarahan kepada mereka, sebagaimana Allah menyatakan dalam satu lagi Ayah,
)ألم تر إلى الذين تولوا قوما غضب الله عليهم(
(Apakah kamu (wahai Muhammad) tidak memperhatikan orang-orang (munafik) yang mengambil rakan-rakan yang orang kepada siapa adalah kemurkaan Allah (iaitu orang-orang Yahudi)) (58:14).
Juga, Allah mengaitkan kesesatan dari orang-orang yang melakukan itu, walaupun mereka telah terkeliru dengan adil mengikut takdir yang dilantik Allah. Sebagai contoh, Allah berfirman,
)من يهد الله فهو المهتد ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشدا(
(Dia yang memberi petunjuk Allah, dia adalah berpandukan betul, tetapi dia siapa yang Dia menyesatkan, maka anda akan mendapati tiada Wali (membimbing rakan) untuk membawa dia (ke jalan yang benar)) (18:17)
dan,
)من يضلل الله فلا هادي له ويذرهم فى طغينهم يعمهون (
(Barangsiapa yang Allah menyesatkan, tidak akan dapat memberi petunjuk kepadanya dan Allah membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka) (7: 186).
Ini dan beberapa Ayat lain memberi keterangan kepada hakikat bahawa Allah sahaja lah yang memberi petunjuk dan menyesatkan, bertentangan dengan kepercayaan mazhab Qadariah, yang mendakwa bahawa hamba-hamba memilih dan membuat nasib mereka sendiri. Mereka bergantung kepada beberapa Ayat tidak jelas mengelakkan apa yang jelas dan bercanggah dengan kehendak hawa nafsu mereka. Bagi mereka, adalah cara orang-orang yang mengikuti hawa nafsu mereka, keinginan dan kejahatan. Sebuah hadis sahih diriwayatkan,
«إذا رأيتم الذين يتبعون ما تشابه منه فأولئك الذين سمى الله فاحذروهم»
(Apabila kamu melihat orang-orang yang mengikuti apa yang tidak begitu jelas di dalamnya (Al-Quran), maka mereka adalah orang-orang yang Allah telah menyebut (rujuk 3:.. 7) Oleh itu, elakkan daripada mereka)
Nabi telah merujuk kepada kenyataan Allah,
)فأما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشبه منه ابتغآء الفتنة وابتغآء تأويله(
(Oleh itu, orang-orang yang di dalam hati terdapat penyelewengan (dari kebenaran), mereka mengikuti apa yang tidak sepenuhnya jelas daripadanya, mencari Al-Fitnah (syirik dan ujian), dan mencari takwilnya) (3: 7).
Sesungguhnya, tidak ada inovasi dalam agama yang sentiasa boleh bergantung kepada apa-apa keterangan yang sahih dalam Al-Quran yang membuktikan inovasi beliau. Al-Qur'an datang untuk membezakan antara kebenaran dan kepalsuan, dan petunjuk dan kesesatan. Al-Quran tidak mengandungi apa-apa percanggahan atau percanggahan, kerana ia adalah wahyu dari Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji.
Mengatakan Amin

Ia adalah disyorkan untuk mengatakan Amin selepas menamatkan bacaan Al-Fatihah. Amin bermaksud, "Ya Allah! Terima doa kita. '' Bukti yang mengatakan Amin adalah disyorkan terkandung dalam apa yang Imam Ahmad, Abu Dawud dan At-Tirmidzi direkodkan, bahawa Wa'il bin Hujr berkata," Saya mendengar Rasulullah saw membaca,
)غير المغضوب عليهم ولا الضآلين(
(Tidak (iaitu) orang-orang yang dimurkai anda, dan tidak juga dari orang-orang yang telah sesat), dan beliau berkata 'Amin' melanjutkan dengan suaranya. ''
Riwayat Abu Dawud berkata, "Menaikkan suaranya dengan itu. '' At-Tirmidzi kemudian mengulas bahawa hadis ini adalah Hasan dan juga diriwayatkan daripada` Ali dan Ibn Mas'ud. Selain itu, Abu Hurairah meriwayatkan bahawa setiap kali Rasulullah akan membaca ,
)غير المغضوب عليهم ولا الضآلين(
(Bukan (jalan) mereka yang dimurkai anda, dan tidak juga dari orang-orang yang telah sesat), Dia akan berkata Amin sehingga orang-orang yang di belakangnya dalam baris pertama boleh mendengar dia.
Abu Dawud dan Ibn Majah mencatatkan hadis ini dengan tambahan, "Kemudian Masjid akan goncang kerana (orang-orang di belakang Rasulullah) membaca Amin. '' Selain itu, Ad-Daraqutni mencatatkan hadis ini dan mengulas bahawa Hasan.
Di samping itu, Bilal meriwayatkan bahawa beliau berkata, "Ya Rasulullah! Jangan menyelesaikan mengatakan Amin sebelum saya boleh menyertai anda. '' Ini telah direkodkan oleh Abu Dawud.
Di samping itu, Abu Nasr Al-Qushayri meriwayatkan bahawa Al-Hasan dan Ja'far As-Sadiq menekankan `m 'di Amin.
Berkata Amin adalah disyorkan bagi mereka yang tidak berdoa (apabila membaca Al-Fatihah) dan adalah sangat disyorkan untuk mereka yang berdoa, sama ada bersendirian atau di belakang Imam.Dua sahih direkodkan bahawa Rasulullah saw bersabda,
«إذا أمن الإمام فأمنوا, فإنه من وافق تأمينه تأمين الملائكة غفر له ما تقدم من ذنبه»
(Apabila imam berkata, 'Amin', kemudian berkata, 'Amin', kerana siapa yang berkata, Amin 'dengan para malaikat, dosa-dosanya yang lalu akan diampuni.)
Muslim merekodkan bahawa Rasulullah saw bersabda,
«إذا قال أحدكم في الصلاة: آمين, والملائكة في السماء: آمين, فوافقت إحداهما الأخرى غفر له ما تقدم من ذنبه»
(Apabila mana-mana dari antara kamu berkata dalam doa, yang 'Amin' dan para malaikat di langit berkata: Amin, serentak, dosa-dosanya yang lalu akan diampuni.)
Dikatakan bahawa Hadis bercakap mengenai kedua-dua malaikat dan umat Islam mengatakan Amin pada masa yang sama. Hadis juga merujuk kepada apabila Amins dikatakan oleh para malaikat dan umat Islam sama-sama ikhlas (dengan itu membawa ampun).
Selain itu, ia telah dirakamkan di dalam Sahih Muslim bahawa Abu Musa berkaitan kepada Nabi bahawa dia berkata,
«إذا قال يعني الإمام: ولا الضالين, فقولوا: آمين, يجبكم الله»
(Apabila imam berkata, `Walad-Dallin ', berkata: Amin' dan Allah akan menjawab doa anda.)
Di samping itu, At-Tirmidzi berkata bahawa `Amin 'bermakna" Janganlah mengecewakan harapan kami' ', manakala majoriti ulama berkata ia bermakna. "Jawab doa kita.' '
Juga, di dalam Musnad, Imam Ahmad meriwayatkan bahawa `Aisyah ra berkata bahawa apabila orang Yahudi disebut beliau, Rasulullah bersabda,
«إنهم لن يحسدونا على شيء كما يحسدونا على الجمعة التي هدانا الله لها وضلوا عنها, وعلى القبلة التي هدانا الله لها وضلوا عنها وعلى قولنا خلف الإمام: آمين»
(Mereka tidak akan dengki kepada kami untuk apa-apa lebih daripada mereka dengki kepada kami untuk Jumaat yang kami telah diberi petunjuk kepada, ketika mereka disesatkan daripadanya, dan untuk kiblat yang kita telah berpandukan kepada, ketika mereka disesatkan daripadanya, dan untuk kami berkata `Amin 'di belakang Imam.)
Selain itu, Ibn Majah mencatatkan hadis ini dengan kata-kata,
«ما حسدتكم اليهود على شيء ما حسدتكم على السلام والتأمين»
(Orang-orang Yahudi tidak pernah dicemburui anda lebih daripada anda untuk mengatakan Salam (salam Islam) dan kerana mengatakan Amin.) Rgiveness). veneooA? Selain itu, ia telah dirakamkan di dalam Sahih Muslim bahawa Abu Musa berkaitan kepada Nabi bahawa dia berkata,
«إذا قال يعني الإمام: ولا الضالين, فقولوا: آمين, يجبكم الله»
(Apabila imam berkata, `Walad-Dallin ', berkata: Amin' dan Allah akan menjawab doa anda.)
Di samping itu, At-Tirmidzi berkata bahawa `Amin 'bermakna" Janganlah mengecewakan harapan kami' ', manakala majoriti ulama berkata ia bermakna. "Jawab doa kita.' '
Juga, di dalam Musnad, Imam Ahmad meriwayatkan bahawa `Aisyah ra berkata bahawa apabila orang Yahudi disebut beliau, Rasulullah bersabda,
«إنهم لن يحسدونا على شيء كما يحسدونا على الجمعة التي هدانا الله لها وضلوا عنها, وعلى القبلة التي هدانا الله لها وضلوا عنها وعلى قولنا خلف الإمام: آمين»
(Mereka tidak akan dengki kepada kami untuk apa-apa lebih daripada mereka dengki kepada kami untuk Jumaat yang kami telah diberi petunjuk kepada, ketika mereka disesatkan daripadanya, dan untuk kiblat yang kita telah berpandukan kepada, ketika mereka disesatkan daripadanya, dan untuk kami berkata `Amin 'di belakang Imam.)
Selain itu, Ibn Majah mencatatkan hadis ini dengan kata-kata,
«ما حسدتكم اليهود على شيء ما حسدتكم على السلام والتأمين»
(Orang-orang Yahudi tidak pernah dicemburui anda lebih daripada anda untuk mengatakan Salam (salam Islam) dan kerana mengatakan Amin.)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)