FIQH AL-SIRAH
Tulisan Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti
Menurut apa yang diceritakan oleh Ibnu
Hisyam daripada Ibnu Ishaq bahawa pada satu masa ‘Utbah Bin Rabi’ah salah
Seorang pembesar Quraisy yang bijak dan jauh pandangannya telah menawar kepada
Quráisy semasa di kelab mereka dengan katanya: “Wahai sekalian umat Quraisy,
mahukah kamu sekiranya aku pergi bertemu Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
untuk menawarkan beberapa tawaran semoga beliau menerimanya dan dengan demikian
kita tidak lagi terancam dengan seruan agama baru itu.” Mereka sebulat suara
bersetuju dengan pendapat ‘Utbah tadi, “Memang tepat dan benar sekali pendapat
saudara itu dan jalankan segera”, jawab hadirin. Dengan tidak membuang masa
‘Utbah pun tibalah di rumah Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dan
disambut baik oleh Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi
Wasallam, ‘Utbah pun
membuka hasrat hati dan kaumnya: “Wahai anak saudaraku, sebagaimana kita
ketahui bersama bahawa engkau adalah sedarah sedaging dengan kami, berasal dan
keturunan dan baka yang mulia dan seperti yang diketahui ramai, bahawa engkau
telah membawa suatu ajaran baru, memecahkan kaum puak kita di samping engkau
selalu mengolok-olokkan dan memperbodohkan penyembahan berhala. Mahukah
sekiranya aku tawarkan beberapa perkara, semoga engkau dapat menerima
sebahagian darinya. Maka RasuluLlah SailaLlahu ‘alaihi Wasallam pun berkata
kepadanya; Katakan, ya Abal-Walid, saya cuba mendengarnya.
Maka berkatalah ‘Utbah: “Sekiranya tujuanmu membawa agama
baru ini untuk mendapatkan harta kekayaan maka kami akan kumpulkan harta-harta
kami untuk kamu sehingga kamu menjadi seorang yang lebih kaya-raya dan kami,
sekiranya engkau bermaksud untuk mendapatkan kemuliaan maka kami sekalian
bersedia bila—bila masa melantik engkau sebagai ketua kami, sekiranya engkau
ingin menjadi raja, yang demikian pun kami bersedia juga untuk mempertabalkan
engkau sebagai raja kami dan sekiranya segala tawaran tadi semuanya engkau
tolak mentah-mentah maka yang terakhir sekali kami bersedia membelanjakan harta
kekayaan kami untuk mencari tabib untuk merawat engkau hingga sembuh.”
Setelah itu RasuluLlah menjawab dengan katanya: “Apakah
sudah habis segala hasrat yang hendak dicurahkan itu?” Jawab ‘Utbah: “Ya.” Maka
sambung RasuluLlah, “sekiranya deniikian maka dengarkanlah dariku pula
(RasuluLlah membaca beberapa ayat-ayat A1-Qur’an dan Surah Fusilat) :-
Yang bermaksud:
“Ha Mim. Diturunkan dart Tuhan Maha Pemurah
lagi Maha Penyayang. Kitab yang menjelaskan ayat-ayat dalam bahasa ‘Arab, untuk
kaum yang mcngetahui. Yang membawa berita gembira dan membawa peringatan tetapi
kebanyakan mereka berpaling (daripadanya) mereka tidak mahu mendengar. Mereka
berkata, “Hati kami berada di dalam tutupan (yang menutup) apa yang kamu seru
kamu kepadanya dan telinga kami ada sumbatan dan antara kami dan kamu ada
dinding, maka bekerjalah kamu sesungguhnya kami bekerja pula. “Katakanlah: Bahawasanya
aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawasanya
Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Esa, maka tetaplah padajalan yang lurus
menuju kepadaNya dan mohonlah apa pun kepadaNya. Dan kecelakaan yang besarlah
bagi orang-orang yang mempersekutu kanNya”.
(Surah Fusilat 41:1 — 6)
“Utbah pun mengikuti (mendengar) bacaan
RasuluLlah itu hingga sampai pada ayat:
“Jika mereka berpaling maka katakanlah, Aku
telah memperingatkan kamu dengan petir seperti yangmenimpa kaum ‘Ad dan
Thamud.”
(Surah Fusilat 41:13)
‘Utbah pun menutup mulut Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi
Wasallam dengan tangannya memohon supaya berhenti bercakap kerana terpaku
dengan ayat yang penuh ugutan itu.
‘Utbah pun kembali kepada sahabat-sahabat
lalu ia ditanya: “Apakah pengkhabarannya,” jawab ‘Utbah. “Demi Sesungguhnya
belum pernah aku dengar lagi barang sesuatu sepertimana aku dengar hari ini,
ianya bukan sya’ir, bukan jampi, seloka, sihir dan bukan gurindam biarawan.
Wahai kaum Qu raisy sekelian! dengarlah cakapku ini, berilah peluang kepada
Muhammad, biarkanlah dengan usahanya itu. Demi Tuhan sesungguhnya apa yang
kudengar tadi adalah suatu berita yang teristimewa. Andaikata apa yang
digambarkan oleh Muhammad terhempap ke atas kamu maka tidak ada orang lain
hanya Muhammad saja yang boleh melepaskan kamu, dan andaikata Muhammad boleh
menonjol diri di kalangan bangsa ‘Arab maka percayalah bahawa kekuasaan kamu
dan kemegahannya adalah kemegahan kamu jua.”
Jawab mereka: “Demi sesungguhnya engkau pun juga telah
diperdaya oleh Muhammad dengan kelancaran lidahnya.” Jawab ‘Utbah pula: “Apa
yang kukatakan tadi adalah pendapatku tentang Muhammad dan pendapat kamu
terserahlah kepada kamu sekelian.”
Al-Tabari dan lbnu Kathir serta periwayat yang lain
menceritakan: Beberapa orang musyrikin termasuk di antaranya Al-Walid Bin
Al-Mughirah dan Al-’As bin Wail telah datang menemui Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam di rumahnya di mana mereka sekelian telah menawar kepada
baginda hendak menyerahkan wang kekayaan mereka kepada Muhammad SallaLlahu ‘alaihi
Wasallam sehingga menjadi manusia yang paling kaya di antara yang lain dan
menawarkan juga untuk mengahwinkannya gadis jelitawan ‘Arab. Kedua tawaran itu
meminta ditukarkan dengan satu syarat sahaja iaitu memberhentikan sikap
penentangannya terhadap orang ‘Arab dan penyembahan berhala serta
memberhentikan kecamannya terhadap adat tradisi yang mereka warisi dan datuk
nenek terdahulu. Bila saja segala tawaran itu ditolak mentah—mentah oleh Nabi
Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dan sebagai usaha diplomatik mereka yang
terakhir ialah menawarkan supaya Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
bertolak ansur sehari menyembah berhala dan di hari yang lain pula mereka
beramairamai menyembah Tuhan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam tetapi
tawaran ini juga telah ditolak oleh Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
dan sebagai keterangan lanjut di dalam soal ini maka Tuhan menceritakan kepada
kita yang bermaksud:
“Katakanlah “Hai orang-orang kafir, Aku tidak
menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.
Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu (pula)
tidak pernah menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmulah agamamu dan
untukkulah agamaku.”
(Surah al-Kafirun 109:1 — 6)
Pembesar—pembesar Qurai tidak berputus asa dengan usaha
mereka. Sekali lagi mereka datang beramai-ramai menemui Nabi Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam mengemukakan kepada baginda apa yang pernah
ditawarkan oleh ‘Utbah bin Rabi’ah dahulu, menawarkan kepadanya untuk memegang
jawatan sebagai penganjur bangsa ‘Arab, kekayaan dan mengemukakan persediaan
dan kesanggupan mereka untuk mencari tabib atau dukun sekiranya Nabi Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dirasuk oleh jin dan syaitan dengan syarat yang
dahulu juga.
Semuanya itu dijawab
oleh RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dengan katanya: “Sebenarnya aku ini tidak ada kena mengena
dengan apa yang kamu suarakan tadi, segala apa yang aku bawa ini bukan dengan
bertujuan mencari harta kekayaan dan pangkat dan kekuasaan, tetapi Tuhan telah
mengutuskan aku untuk kamu sekelian di samping itu diturunkan Kitab Suc kepada
aku dan Tuhan telah menyuruh aku menyampaikan berita yang menakutkan dan
mengembirakan, kewajipanku Semata-mata menyampaikan apa yang telah
dipertanggungjawabkan ke atasku, sekiranya kamu terima maka itu adalah habuan
kamu untuk dunia dan akhirat dan kalaulah kamu tolak, tidak ada lain hanya bersabarlah
sahaja sehingga Tuhan menjatuhkan hukumanNya di antara aku dan kamu sekelian.”
Setelah perbincangan berlarutan dan tawar-menawar pun
berlanjutan tetapi Nabi Muhammad SaflaLlahu ‘alaihi Wasallam tetap dengan
pendiriannya dan sebagai kata yang terakhir dan pihak Quraisy: “Apa yang telah
sampai kepengetahuan kami tentang seorang yang tinggal di Al-Yamamah bernama
“AlRahman” dialah yang telah mengajar engkau segala-galanya ini, sesungguhnya
kami tidak percaya langsung dengannya, segala-galanya telah kami usahakan
setakat daya dan upaya kami dan sebagai kata yang terakhir dan kami untuk kau
iaitu kami tidak akan biarkan engkau begitu sahaja, dan pilihlah antara dua;
kalau tidak engkau yang membinasakan kami maka kamilah yang akan memusnahkan
engkau; itu sahaja. “Dengan kata-kata itu mereka pun berangkat pulang tanpa
sesuatu pun yang tercapai.[ Tahzib Sirah Ibnu Hisyam dan Kitab Sirah yang
lain.]
PENGAJARAN
DAN RENUNGAN
Di dalam kisah yang dibentangkan sebentar
tadi dapat dilihat dua pertanda yang nyata, tiap satu pertanda mengandungi
butir-butir penting:
Pertanda
Pertama: Mempamerkan kepada kita sejauh manakah keaslian da’wah Nabi
Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dan mendedahkan satu perkara tentang
tujuan dan norma-norma suci yang dituju ke arahnya oleh Nabi Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam berbanding dengan tujuan yang pernah
diperlaung-laungkan oleh pendukung dogma-dogma yang lain.
Apakah RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam tetap seperti
manusia lain yang mengandung maksud ada udang di sebalik batu? Apakah da’wahnya
sekadar menjadi batu loncatan kepada kekuasaan dan kekayaan? Apakah da’wahnya
juga bertujuan mencapai taraf ke penganjuran yang lebih tinggi? Apakah
da’wahnya suatu manifestasi suara bathinnya yang telah mengalami penyakit dalam?
Segala tekaan dan tuduhan-tuduhan ini hanyalah antara
helah-helah yang direka-reka oleh penyerang-penyerang ideologi yang profesional
dan seteru-seterunya Islam. Andaikata Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
menjadikan da’wahnya tadi sebagai batu loncatan ke arah kekayaan, kekua saan
dan perkara—perkara lain lagi nescaya sudah lama Nabi Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam menjadi presiden atau maharaja bangsa ‘Arab. Tetapi
peristiwa-penstiwa yang bersejarah dalam riwayat hidup Nabi Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam itu adalah bekalan pelindung (lali) terhadap sebarang ancaman
dan seteru-seteru Islam. Peristiwa-penstiwa ini juga merupakan penangkis yang
strategik terhadap serangan penyerang-penyerang ideologi yang ganas,
menyebabkan mereka lemah untuk mencari sendi-sendi yang lemah dan sendi-sendi
kehidupan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam.
Oleh kaum Quraisy telah merangka beberapa ramalan dan
kemungkinan cuba melagang beberapa siri percubaan tawar menawar dengan Nabi
Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam. Sebenarnya mereka telah terasa lebih
dahulu yang Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam itu tidak akan
meninggalkan da’wahnya dan tidak akan tertipu dengan tawaran kaum Quraisy itu.
Kesemuanya ini merupakan hikmat Ilahi yang suci agar sejarah sendiri dapat
mencabar sesiapa sahaja yang cuba memasukkan jarum—jarum dan kuman—kuman
was—was dan syak wasangka terhadap Islam.
Krimar dan Van Ploten berfikirjuga hendak mencari jalan
untuk menusuk tikaman hasad-dengki terhadap keagongan Nabi Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam dan Islam tetapi oleh kerana tidak ada satu pun yang
membolehkan mereka menyerang Islam, maka dengan pejam—pejam mata dan membabi
buta menuduh bahawa Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam semata—mata
bertujuan mencari pangkat dan kekayaan walaupun tuduhan dan kecaman mereka
terdampar dan tersungkur ke batu kebenaran dan hakikat Islam.
Tidakkah pernah di suatu masa dahulu di mana Nabi Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam masih hidup lagi, ‘Utbah bin Rabi’ah datang berjumpa
dengan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dan menawar kepada baginda
beberapa keistimewaan yang belum pernah ditawar kepada sesiapa pun yang
terdahulu. Tawaran ini sedikit pun tidak menggerak hati kecilnya supaya
menggadai da’wahnya malah selepas itu sanggup pula menahan seksaan kaum
Quraisy.
Sekiranya da’wah
Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam semata-mata bertujuan mencari pangkat
sudah tentu Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam tidak akan men jawab
kepada mereka yang menawarkan kekayaan dan habuan habuan dunia itu dengan
katanya: “Kedatanganku ini bukanlah untuk
mencari harta benda, kemuliaan dan kekayaan dan. kamu, tetapi Tuhanlah yang
telah mengutuskan aku ini untuk kamu disamping itu diturunkannya Al-Qur’an, dan
telah di pertanggungjawabkan aku untuk rnenyampaikan benita gembira dan
menakutkan. Sekiranya kamu terirna apa yang aku anjurkan ini maka itu adalah
nasib dan habuan kamu di dunia dan akhirat dan sekiranya karnu tolak, maka
tidak ada jalan lain untuk kau hanyalah bersabar hingga Tuhan rnenjatuh hukum
antara aku dan kamu sekelian.”
Bila memandang keadaan penghidupan Nabi Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasalam seharian adalah tepat dan persis dengan percakapannya,
kehidupannya seharian adalah praktikal dan teori percakapannya, penolakan Nabi
Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam terhadap tawaran kaum Quraisy bukan
setakat bibir dan lidah sahaja tetapi segala—galanya adalah dan hati nuraninya.
Makanan dan minuman baginda adalah mudah dan ringkas dengan erti kata yang
sebenar. Keadaan penghidup annya tidak lebih dan keadaan simiskin.
‘Aishah pernah meriwayatkan dalam Al-Bukhari katanya:
Rasulullah telah wafat dan tidak ada suatu pun yang boleh di makan oleh yang
hidup hanya sebahagian roti, aku makan separuh darinya sehingga tertinggal
begitu lama.
Dalam satu hadith yang lain pula Anas RadhiyaLlahu ‘anh
menceritakan di dalam Al—Bukhari katanya: “Belum pernah RasuluLlah memakan di
dalam hidangan talam hinggalah baginda wafat, dan tidak pernah memakan roti
yang baik hinggalah baginda wafat.”
Cara RasuluLlah hidup mudah dan sederhana, samada pakaian,
makanan atau alat kelengkapan rumah baginda. Baginda hanya tidur di atas tikar
anyaman sahaja dan belum pernah meletak tubuhnya ke atas hamparan yang
lembut-lembut. Pernah di suatu hari isteri-isterinya termasuk ‘Aisyah datang
beramai-ramai menemui baginda untuk mengadu hal tentang kemiskinan yang mereka
rasai di samping memohon tambahan belanja rumah untuk membeli alat-alat
kelengkapan persiapan dan pakaian agar mereka tidak kurang ataupun
sekurang-kurangnya sama dengan perempuan sahabat. RasuluLlah terpegun dengan
penuh kemarahan dan sepatah pun tidak dijawabnya. Lepas itu turunlah ayat
Qur’an :
Yang bermaksud:
“Hai Nabi, katakanlah isteri—isterimu “Jika
karnu sekalian mengingini penghidupan dunia dan perhiasannya, maka marilah
supayaku berikan dan mut’ah (ialah satu pemberian yang diberikan kepada
perempuan yang di ceraikan menurut kesanggupan suami — penterjemah)
dan aku ceraikan kamu
dengan cara yang baik. Dan jika kamu sekalian menghendaki (keredhaan) Allah dan
RasulNya serta (kesenangan) di negeri akhirat, maka sesungguhnya Allah
menyediakan bagi siapa yang berbuat baik di antara kamu pahala yang besar.
(Surah al-Ahzab 33:28 — 29)
RasuluLlah pun membaca dua potongan ayat ini dan memberi
peluang untuk mereka pilihan antara hidup dunia yang penuh dengan anika
kesenangan dan kemewahan ataupun mengutamakan penghidupan di samping RasuluLlah
dengan segala kemudahan, maka dipilihnya penghidupan di samping RasuluLlah
(tafsir Ibnu Kathir dan yang lain).
Apakah dengan ini masih terdapat lagi kepala-kepala dan
akal-akal yang masih sangsi terhadap keNabiannya. Dengan Segala keterangan tadi
masih terdapat orang yang cuba menuduh dan mengatakan bahawa da’wah RasuluLlah
itu bertujuan untuk mencari dan mencapai pangkat yang lebih tinggi dan kekayaan
serta kesenangan dunia.
Pertanda Kedua:
Menggariskan kepada kita titik-titik dan perenggan-perenggan yang telah
dipegang oleh RasuluLlah. Apakah boleh engkau mengikut sebarang polisi untuk
menjalankan da’wah Islamiyyah. Apakah Tuhan memberi engkau peluang untuk memiih
sebarang jalan asalkan boleh sampai ke matlamat suci dengan ertikata tujuan
mengharuskan saranan.
Tidak sedemikian.... Sebenamya
syari’ah Islamiyyah telahpun menyediakan jalan—jalan dan cara—cara seperti mana
disediakan tujuan dan matlamat. Engkau tidak boleh mengambil sebarang jalan
untuk mencapai matlamat, kecuali jalannya dan mengikut jalan dan liku-liku yang
telah digariskan.
Segala hikmat dan polisi dalam da’wah
Islamiyyah di dalam bentuk dan bingkai yang telah dirumuskan.
Dalilnya baru sebentar kita sajikan. Kemungkinan satu
soalan melayang masuk ke dalam kepala kita iaitu tidakkah boleh tercapai tujuan
dan matlamat seandainya RasuluLlah menerima tawaran puak Quraisy kepada baginda
untuk menjadi ketua dan presiden bangsa ‘Arab di kala itu, kemudian dan situ
baginda menyalur dan memasukkan da’wah Islamiyyah. Lebih-lebih lagi pangkat
kerajaan dan keketuaan itu boleh memberi satu tekad kepercayaan kepada jiwa
manusia. Perhatikanlah selepas satu perampasan kuasa di mana satu golongan
berjaya menyingkir rejim yang lama, penganjur ideologi ini sering mengambil
kesempatan semasa kekuasaan di tangannya untuk menyalur-masukkan ideologi dan
dogmadogma mereka.
Tetapi Nabi SallaLlahu ‘alaihi Wasallam tidak rela melalui
jalan yang seumpama itu, malah jalanjalan itu adalah bertentangan sekali dengan
konsep da’wah Islamiyyah.
Sekiranya cara dan jalan ini harus dan boleh untuk
mengendalikan polisi yang benar dan suci itu maka tidak ada bedanya di antara
benar yang tegas dan kebenarannya dengan pembohongan yang membungkus
kepalsuannya. Kalau sedemikian juga maka seringlah penganjur da’wah yang benar
dengan buaya-buaya dan hantu raya ideologi.
Kemuliaan dan kebenaran adalah asas utama dan tiang seri
kepada saranan, tujuan dan matlamat ugama Islam. Tujuan dan matlamat adalah
sepenuhnya diasaskan oleh kebenaran dan kemuliaan, begitu juga saranan dan
perjuangan Islam seluruhnya adalah bertulang belakang atau berteraskan
kebenaran dan kemuliaan.
Di dalam suasana yang tertentu penganjur da’wah Islamiyyah
mesti berkorban, berjihad dan menggadaikan nyawa kerana jalan dan saranan
perjuangan mereka tidak boleh dibelok-belokkan mengikut sekehendak hati.
Memang salah sekali sekiranya kita menganggapkan bahawa
tujuan utama dan da’wah ialah melicin dan memudah kan perjalanan da’wah atau
menghindarkan teruk dan penat lelah. Sebenarnya tujuan dan rahsia hikmat dan
da’wah ialah mengambil sesingkat jalan untuk sampai kepada pemikiran manusia.
Ini bererti sekiranya perjuangan da’wah tadi menempuh halangan dan rintangan
maka di kala itu penda’wah mestilah menggunakan kebijaksanaan mereka dalam
memperkemaskan diri untuk berjihad, mengorbankan segala harta dan jiwa raga
demi da’wah Islamiyyah. Kebijaksanaan ertinya meletakkan sesuatu sesuai pada
tempatnya.
Di sinilah perbezaan di antara polisi dan kebijaksanaan dengan
putar belit dan perbezaan di antara kebijaksanaan merancang dan menyerah
sebelum berjuang.
Di dalam satu peristiwa di mana RasuluLlah begitu tertarik
hati sekali dengan kesungguhan setengah-setengah puak Quraisy untuk mendapatkan
butir-butir dan keterangan lanjut mengenai agama Islam. Baginda Rasul di kala
itu dengan penuh minat menghurai dengan panjang lebar tentang agama Islam. Ini
membawa baginda tidak menghiraukan kedatangan seorang sahabat yang cacat dan
tidak mengambil berat tentang persoalan yang dikemukakan oleh ‘Abdullah bin
Ummi Maktum, sahabat yang cacat itu dengan alasan hendak dijawabnya di satu
masa yang lain.
Peristiwa yang demikian
menyebabkan penurunan ayat yang berbunyi: Yang bermaksud:—
“Dia
(Muhammad) bermuka masam dan berpaling kerana telah datang seorang buta
kepadanya.”
(Surah ‘Abasa: 80:1 — 2)
Polisi RasuluLlah yang diambilnya dalam peristiwa ini
adalah satu polisi yang salah dan bertentangan dengan polisi da’wah Islamiyyah.
Polisi ini ataupun ijtihad ini meskipun dapat menyampaikan ke matlamat yang
suci tetapi bertentangan sekali dengan lunas da’wah Islamiyyah. Jalan yang
seumpama ini mengandungi unsur-unsur diskriminasi dan melukakan perasaan
seorang Muslim yang lemah. Walaupun polisi dan cara ini pada lahirnya bertujuan
menarik orang musyrikin tetapi sebenarnya salah dan tidak dipinta oleh syara’
sama sekali.
Penegasannya tidak sesiapa pun boleh mengubah perjalanan
dan konsep perjuangan Islam mengikut apa yang dipandang baik, tetapi saranan
dan neraca nilai perjuangan Islam mempunyai ruangbatasnya yang tersendiri. Dan
tidak boleh dianggap sesuatu polisi yang bijak dengan ertikata yang sebenarnya
seandainya polisi tadi tidak diikat kemas—kemas mengikut daerah dan sempadan prinsip
dan susila syari’at.
Pertanda Ketiga:
Di mana kita dapat mengambil pengajaran iaitu pendirian RasuluLlah SallaLlahu
‘alaihi Wasallam terhadap permintaan kaum Quraisy sebagai syarat untuk mereka
mengikuti baginda dan pendirian baginda telah disokong oleh Allah Subhanahu
Wata’ala. Untuk itu maka Allah telah menurunkan FirmanNya sebagaimana para
mufassirin menyebutkan:
Dan mereka berkata: “Kami sekali—kali tidak
percaya kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dan bumi untuk kami, atau
kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai
di celah kebun yang deras alirannya, atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping
ke atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan
malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami, atau kamu mempunyai sebuah rumah
dan emas, atau kamu naik kelangit dan sekali-kali kami tidak mempercayai
kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca”
Katakanlah: “Maha suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia menjadi
Rasul?”
(Surah Al—Isra’: 17:90 — 93)
Sebab Allah tidak memaqbulkan permintaan mereka ini
bukanlah kerana RasuluLlah tidak diberi mu’jizat selain dan Al—Qur’an
sebagaimana yang disangka oleh setengah-setengah golongan. Sebenarnya Allah
Subhanahu Wata’ala mengetahui bahawa mereka menuntut ini kerana kekufuran dan
sifat-sifat keras kepala di samping mengejek-ngejek RasuluLlah kerana cara dan
jenis permintaan mereka menerangkan serta membayangkan maksud mereka. Andainya
Allah mengetahui apa yang mereka tuntut itu benar dan yang mereka niat itu baik
serta mereka berusaha mempastikan tentang kebenaran Nabi SallaLlahu ‘alaihi
Wasallam nescaya Allah perkenankan permintaan mereka tetapi hal Quraisy dalam
perkara ini sama dengan apa yang dinyatakan oleh Allah dalam FirmanNya:
Yang bermaksud:
“Dan
jika seandainya Kami membukakan kepada mereka salah satu dan (pintu-pintu)
langit, lalu mereka terus menerus naik ke atasnya, tentulah mereka berkata:
“Sesungguhnya pandangan kamilah yang dikaburkan, bahkan kami adalah orang-orang
yang kena sihir”.
(Surah al—Hijr: 15:14 — 15)
Siri Akhir |