FIQH AL-SIRAH
Tulisan Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti
Dalam usia dua betas tahun bapa saudara
Baginda Abu Talib membawa bersama-samanya ke Negen Syam (Syria). Ketika mereka
sampai di suatu tempat yang dikenali dengan
“Basra”, mereka telah bertemu dengan
seorang paderi yang bernama “Buhaira”, seorang yang bijak mengenai Kitab Injil
dan agama Nasrani (Kristian). memerhati Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi
Wasailam kemudian bertanya kepada Abi Talib, katanya: “Budak ini anak tuan
hambakah? Lantas dijawab oleh Abi Talib; Kenapa tidak! Ya, budak ini anakku.
Oleh kerana Abu Talib terlalu kasih dan sayang kepada RasuluLlah sejak dahulu
lagi maka beliau menyebut-nyebut baginda sebagai anaknya. Kemudian Buhaira
menegaskan; “Bapa budak ini tidak mungkin masih hidup.” Abu Talib menjawab;
“Sebenarnya budak ini anak saudaraku, bapanya meninggal ketika ia masih dalam
perut ibunya”. Paderi tadi menambah; “Memang benar apa yang engkau ceritakan
kerana segala—galanya tercatat dalam Injil dan di sini ingin saya memberi
nasihat iaitu supaya segeralah engkau membawanya pulang sebab kalaulah
ternampak oleh orang-orang Yahudi mereka akan mengancam nyawanya kerana anak
saudaramu ini di masa muka nanti akan membawa suatu perkara besar dan agung.”
Maka Abu Talib pun segeralah pulang ke Mekah bersama RasuluLlah
SallaLlahu‘alaihi Wasallam.
(1) Diringkaskan dan Sirah Ibnu Hisham:
1/180, dan diriwayatkan juga oleh Al-Tabari dalarn “Tarikh AlTabari”: 2/287,
juga oleh Al-Baihaqi dalam Al-Sunan, juga oleh Abu Na’im dalam “A1-Hulliyah”.
Kedapatan serba sedikit kelainan huraian dalam masing.
Selepas itu RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam mula
memasuki gerbang kedewasaan dan keremajaan. Bagmda mula bertungkus-lumus dan
menyingsing lengan mencari rezeki halal, seharian menternak kambing. RasuluLlah
SallaLlahi ‘alaihi Wasallam menceritakan:yang bererti
“Dahulu pernah aku
menternak kambing penduduk Makkah dengan upahnya beberapa Karat sahaja. “masing riwayat, cuma Tirmizi saja yang
menghuraikan riwayat ini secara panjang, mungkin beiau melalui sanad-sanad yang
mudah difaham, beliau berkata: bahawa riwayat ini adalah “Hadits Hasan Gharib”
tidak kita ketahuinya melainkan dengan cara ini”. Mengenai riwayat ini kata
Abdul Rahman Bin Ghazwan dalam “Al-Mizan”:“Dalam riwayat ini ada beberapa
perkara yang boleh ditolak, Malik telah menolak cerita dan Yunus Bin lshaq
bahawa di masa dalam perjalanan ke Syam bersama Abu Talib, baginda Nabi sudah
hampir baligh” Kata Ibnu Saiyidun-Nas pula dalam “Al Matan”: ada sesuatu yang
boleh di tolak” (Rujuk” ‘Uyunul-Atsar” 1/43.) tetapi yang menjadi ganjil ialah
Syeikh Nasir al-Din Al-Albarn yang berkata mengenai ini dalam Fiqhus-Sirah
karangan Al-Ghazali: bahawa sanad-sanad riwayat ini adalah sahih Riwayat
A1-Bukhari.
Allah telah mengawal dan mengawasi zaman keremajaan
RasuluLlah SallaLlahu ‘alathi Wasallam. Oleh itu Baginda tidak pemah
menyeleweng seperti pemuda-pemuda lain dan berhubung dengan hal ini Bagmda
sendiri telah menceritakan kepada kita mathumnya:
“Aku tidak pernah teringat hendak melakukan seperti mana yang dilakukan
oleh sebahagian besar orang-orang jahiliyyah, kecuali dua kali tetapi dielak
dan dijauhkan oleh Allah Subhanahu wata ‘ala. Lepas itu aku tak ingat ingat
lagi hinggalah aku diutuskan. Di suatu ketika aku sedang berternak dengan
seorang pemuda lain di mana aku telah meminta beiau agar tolong melihatkan
(menjaga) kambing ternakanku sementara aku hendak pergi melihat-lihat di kota Makkah.
Pemuda itu sanggup menunaikan harapanku itu dan aku pun keluar sehingga
akhirnya sampailah ke rumah pertama di Kota Makkah dan aku mendengar permainan
lantas aku pun bertanya apakah bunyi-bunyian itu. Orang memberitahuku bahawa
itulah keramalan dan pesta. Aku pun duduk hedak mendengar tetapi Tuhan (Allah)
telah menulikan (tidak dapat mendengar) sejurus telingaku menyebabkan aku
terlena dan aku terjaga semula bila sinaran cahaya matahari memancar ke mukaku.
Aku pulang serta-merta menemui sahabatku tadi. Beiau bertanya bagaimana halnya
dengan diriku semalam. Aku pun menceritakan apa yang telah sebenarnya berlaku.
Dan di suatu malam yang lain sekali lagi aku meminta supaya membenarkan aku
keluar seperti dahulu tetapi sebaik sahaja aku sampai ke Makkah terus berlaku
perkara yang sama seperti dahulu ke atas diriku. Lepas itu aku tidak mencuba
lagi. Riwayat Ibnul-Atsir,
diriwayatkan juga oleh Al-Hakim daripada Au Bin Abu Talib, katanya: Ini “Hadits
Sahih” melalui riwayat muslim, juga diriwayatkan oleh Tabram dan cerita ‘Ammar
Bin Yasir.
PENGAJARAN DAN RENUNGAN
Cerita pertemuan RasuluLlah SallaLlahu
‘alaihi Wasallam dengan Buhaira semasa perjalanannya ke Negeri Syam bersama
ayah saudara bagind adalah satu-satunya hadith yang diriwayatkan oleh ramai
para ‘ulama’ Al Sirah (sejarah Nabi). Hadith ini membuktikan kepada kita bahawa
ahli kitab iaitu orang Yahudi dan
Nasrani sudahpun mengetahui tentang
pengutusan Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam melalui Kitab Taurah dan Injil
yang telah menceritakan satu persatu tentang tanda-tanda dan kedatangannya.
Mengikut apa yang tèlah diperihalkan oleh ahli sirah,
orang-orang Yahudi Madinah pernah menyebut-nyebut tentang kedatangan Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam kepada puak ‘Aus dan Khazraj dan bila dilahir
sahaja mereka akan mengikuti dan beriman dengannya supaya dapat mereka
berperang dan menghancurkan orang-orang ‘Aus dan Khazraj seperti mana
termusnahnya kaum ‘Ad dan Iram kerana (pada waktu itu) Yahudi Madinah
berselisih faham dan bermusuh-musuhan dengan dua puak ini. Namun demikian
setelah datangnya Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam, mereka eñggan pula
beriman denganNya. Kesemua ini diterangkan oleh Allah di dalam al-Quran:
Yang bermaksud:
‘Dan setelah datang kepada mereka A1-Qur’an
dari Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka, padahal sebelumnya mereka
biasa memohon (kedatangan nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang orang
kafir. Maka setelah datang kepada mereka orang yang telah mereka ketahui (iaitu
Muhammad SallaL lahu ‘alaihi Wasallam) lalu mereka engkar kepadanya. Maka
la‘nat Allahlah atas orang-orang yang engkar itu”.
(Surah A1-Baqarah 2: 89)
Al-Qurtubi menceritan bahawa Sayyidina ‘Umar RadiyaLlahu ‘anhu
bertanya kepada ‘Abdullah bin Salam Seorang paderi Yahudi yang telah memeluk
Islam semasa diturunkan ayat:
“Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah
Kami beri Al-Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal
anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka
menyembunyikan kebenaran, padahal mereka men getahui.”
(Surah Al-Baqarah 2: 146)
Saiyyidina ‘Umar: “Tidakkah kamu mengetahui Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam itu seperti mana kamu mengetahui anak—anak sendiri?
Jawab Abdullah; “Ya memang begitu, malah lebih daripada itu.” Katanya lagi:
“Allah telah mengutus pembawa amanahNya dan langit untuk disampaikan kepada
pembawa amanahNya di muka bumi ini. Segala sifat-sifat RasuluLlah itu aku
mengetahui lebih terperinci sedangkan pengetahuan mengenai diri anak-anakku
tidak aku tahu sepenuhnya.” Salman AlFarisi RadiyaLlahu ‘anhu seorang sahabat
yang terkenal telah memeluk Islam kerana beliau mengetahui sifat-sifat dan
kedatangan RasuluLlah itu terlebih dahulu kerana semuanya tersirat dalam Injil
dan diperkatakan oleh paderi-paderi.
Segala-galanya ini tidaklah menunjukkan kepada kita bahawa
kesemua ahli kitab percayakan segala-galanya ini Pada hakikatnya ia adalah
sebaliknya sebab kitab-kitab Injil yahg mereka baca sekarang sudah tidak ada
langsung menyebut tentang Nabi Muhammad dan sifat-sifatnya kerana tokok,
tambah, tukar ganti sering dilakukan ke atas kitab ini oleh pihak paderi dan
gereja. Perkara inmi telahpun Tuhan (Allah) tegaskan di dalam Al Qur’an
Al-Karim
“Dan di antara mereka ada yang buta huruf
tidak mengetahui Al Kitab (Taurat) kecuali kebohongan belaka dan mereka hanya
menduga-duga. Kecelakaan yang besarlah bagi orangorang yang menulis Al-Kitab
dengan tangan mereka sendiri lalu dikatakannya “Ini adalah dan Allah” (dengan
maksud) untuk memperolehi keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka
kecelakaan besarlah bagi mereka kerana apa yang ditulis oleh tangan mereka
sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka, kerana yang mereka kerjakan.”
(Surah Al-Baqarah 2: 78 — 79)
Berkenaan dengan pekerjaan RasuluLlah menternak kambing
untuk mencari rezeki yang halal dan mengenai limpahan kurnia Allah kepada
keluarga Halimah Al-Sa’diyyah semasa RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
tumpang tinggal bersama—sama mereka telah menampakkan secara jelas kepada kita
tentang kerja-kerja dan usaha-usaha yang diredhai dan dipinta oleh Allah dan
hamba-hambanya yang salih di dunia ini. Ya memang senang bagi Tuhan memewahkan
penghidupan Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam tanpa mengeluar keringat pun
dan tidak pula payah berternak kambing.
Suatu hikmat ilahi telah menunjukkan kepada kita bahawa
sebaik-baik harta ialah hasil dan perusahaan sendiri demi untuk kebaikan
masyarakat dan manusia seluruhnya dan seburuk buruk kesenangan ialah kemewahan
yang diperolehi tanpa kesusahan yang langsung tidak memberi sebarang sumbangan
kepada masyarakat.
Penda’wah Islamiyyah tidak mencerminkan sesuatu nilai pun
sekiranya penghidupan sehanannya bergantung kepada pemberian dan sedekah
selepas berda’wah. Sebaik-baik jalan kepada penda’wah ialah berdikari dan
bergantung kepada sumber kewangan dan perusahaan sendiri tanpa menadah tangan
meminta dan manusia lain. Ini supaya tidak seorang pun terasa lebih bangga
dengan pemberiannya mengakibatkan pemberi itu tidak menghiraukan suruhan dan
larangan yang akan dikenakan ke atasnya nanti.
Walaupun segala—galanya ini tidak terlintas di fikiran
RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam kerana baginda tidak mengetahui yang
Allah Subhanahu Wata’ala memilihnya sebagai utusan dan penda’wah Islamiyyah.
Garis-garis kasar penghidupan RasuluLlah sebagai seorang Rasul ialah di antara
apa yang disalurkan Tuhan ke dalam hikmatNya yang bertujuan supaya latar
belakang penghidupan Nabi Muhammad tidak akan memberi kesan buruk atau memberi
tindak balas yang negatif kepada pekerjaannya selepas diutus nanti.
Cerita ringkas tentang peliharaan Allah ke atas diri Nabi
Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dari bala durjana dan dugaan sejak kecil
hingga dewasa membuktikan kepada kita dua faktor yang penting:
1.
Muhammad SailaLlahu ‘alaihi Wasallam tetap
seorang manusia biasa mempunyai sifat—sifat dan naluri—naluri terdapat pada
manusia—manusia lain. Ianya tetap sebagai Seorang pemuda yang penuh dengan
panca anika perasaan; gemarkan kepada kesenangan, hiburan, bersuka ria dan
sebagainya.
2.
Allah Subhanahu Wata’ala telah memelihara dan
mema’sumkannya dan melakukan kekejian dan sesuatu yang tidak sepatutnya
dilakukan oleh seseorang penda’wah. Andaikata di sana tidak ada pemeliharaan
dan pema’suman namun demikian Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wa sallam tetap
tidak akan menjunamkan dirinya ke dalam lubuk kekejian kerana suara batin dan
laungan hati sanubarinya memberi amaran serta isyarat sebagai seorang yang
telah disediakan oleh takdir untuk menyempurnakan akhlak dan budi pekerti serta
mendirikan asas syari’at Islamiyyah dan tidak seharusnya melakukan perkara yang
tidak senonoh serta keji.
Kedua faktor yang disebutkan tadi menunjukkan kepada kita
yang RasuluLlah memang mendapat bimbingan ilahi secara terus-menerus sedangkan
mereka yang di sekelilingnya tetap dibawa arus biah (keadaan). Tidak hairanlah
mengapa RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam boleh melancarkan bahtera
remajanya di tengah gelombang jabiliyyah yang panas dan serba bengis itu.
Kesemuanya ini memperlihatkan kepada kita tanda keNabian yang disediakan demi
untuk memikul bebanan tanggungjawab. KeNabian juga tidak kurang peranan buat
membentuk asas pertama ke arah peribadi, kecenderungan jiwa, fikiran dan
cara-cara menghadapi hidup.
Memang mudah bagi Tuhan untuk melahirkan Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam yang telah dibersihkan dan segala sifat-sifat yang
meruntunnya ke arah pemuasan hawa nafsu sehingga tidak terasa langsung olehnya
sebarang desakan dan tekanan dan dalam supaya meninggalkan kambing ternakan
kepada seorang kawannya agar dapat Baginda pergi ke salah sebuah rumah di Makkah
untuk mencari kumpulan yang bersuka ria dan berjaga hingga larut malam.
Kalaulah Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dilahirkan sebegini keadaannya
maka senanglah Baginda mengalami suatu pertentangan dan kekusutan jiwa.
Penyakit seumpama ini contohnya terdapat di setiap bangsa dan masa. Kalau
sedemikian ini maka peristiwa ini tidak lain melainkan peliharaan Ilahi yang
mernelihara dan membimbing kemudi kemahuan jiwanya. Hikmat ilahi mahukan supaya
apa yang dikatakan bimbingan Ilahi itu dapat ditunjukkan kepada manusia
seluruhnya agar dengannya mudah mereka beriman dan mengenepikan syak wasangka
yang menyelubungi kepala dan hati mereka.
PERNIAGAANDENGAN HARTA KHADIJAH DAN PERKAHWINAN BAGINDA
|