.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Wednesday, December 3, 2014

SEKADAR MUHASABAH→


Jika di dunia bersahabat hanya soal dunia, maka di akhirat kelak akan menjadi musuh. Kerana akan saling salah menyalahkan semata-mata untuk menyelamatkan diri. Oleh itu, "carilah" sahabat yang boleh mengingatkanmu kepada Allah dan Rasul-Nya
atau "bawalah" sahabatmu itu kepada redha Allah dan kasih sayang Rasul-Nya.



Orang yang paling banyak mendapatkan maaf dari Allah, adalah orang yang paling banyak memaafkan orang lain.
Ada satu kisah, terjadi kepada Al Imam As Syafie, Beliau ketika dimaki oleh seseorang, ada orang datang mengatakan kepadanya memberi tahu, ada seseorang yang membuat hadith Palsu, mengatakan Nabi sabda "Akan datang pada umatku seorang lelaki yang dipanggil dengan nama Muhammad bin Idris( Nama Imam As syafie) dia lebih berbahaya bagi umatku dibandingkan dari Iblis "
Lalu apa kata Imam As Syafie, Manusia ini, ada yang mentohmah Allah itu tiga dalam satu (fahaman kristian), Rasulullah pun juga ditomah dikatakan Gila, Allah tak selamat dari mulut hambanya, Nabi pun tak selamat dari mulut ummatnya, bagaimana aku boleh selamat?

Lalu Imam As Syafie mengungkapkan kata ² yang sungguh hikmah, " Orang jahil mengata dengan kata ² yang tak baik kepada aku, Maka saya tak mahu nak layan orang yang menghina kepada aku, orang yang maki itu akan bertambah hina dengan makiannya. Saya pula akan semakin mulia kerana tak layan kepada orang yang meghina. Umpama kayu Gaharu(Oadh), kalau dibakar baru semerbak wanginya, orang yang nak tahu dia mulia atau tidak, Mesti diuji dahulu baru nampak dirinya mulia atau tidak.

Jagalah ini lidah dari memaki kepada orang lain walaupun orang lain itu memaki kepada kita.
(Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamida)







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)