.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Wednesday, October 7, 2015

LISAN dan AKHLAK

"Menjaga akhlak yang baik serta merawat serta meningkatkan ke­baikannya merupakan puncak dari se­gala amal perbuatan yang pantas me­nempati kedudukan tertinggi di sisi Allah  dan Rasul-Nya"
Ada tiga bahagian tubuh manusia yang sangat rapat pada perbuatan yang dapat menjerumuskannya ke dalam lem­bah dosa, sebagaimana fungsi penciptaannya (yang juga) untuk perbuatan yang dapat membawanya kepada syurga, yakni matatelinga, dan mulut.

Mulut, yang berfungsi sebagai “juru bicara” bagi dua anggota tubuh lainnya, dianggap paling berbahaya. Kerana mulutlah lubang pelepasan dari ung­kapan mata dan telinga serta hati dan fikiran. Sehingga ada ungkapan, “Pu­kulan mulut lebih berbahaya dari­pada tendangan kaki dan pukulan ta­ngan”, kerana “Bila badan yang sakit ada
ubatnya, namun bila hati yang sakit hen­dak ke mana ubat dicari”.


Dari Abu Ad-Darda‘ r.a, bahawasa­nya Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan se­orang hamba mukmin pada hari Kiamat daripada kebaikan akhlak. Dan sesung­guhnya Allah membenci orang yang per­kataannya keji dan kotor.” (Diriwayatkan At-Tirmidzi). Hadis ini diriwayatkan At-Tirmidzi dalam kitab Kebaikan dan Silaturahim : Perbuatan Baik.

Sesungguhnya akhlak yang baik itu sangat bermanfaat kelak di akhirat, jika di dalamnya juga terdapat keimanan, sebagaimana kekufuran yang diiringi me­ninggalkan ketaatan kepada Allah Yang Maha Mencipta merupakan se­buruk-buruknya akhlak manusia. Akhlak mulia menjadi salah satu faktor penun­jang utama bagi keselamatan manusia pada hari ketika amal manusia ditim­bang. Allah k juga sangat memben­ci orang yang selalu berkata keji dan meng­ucapkan kata-kata kotor, sehingga hal itu akan membuat orang itu merugi di dunia dan akhirat.

Kebencian Allah kkepada per­buatan mulut yang demikian itu bukan tanpa alasan. Sebab betapa bahayanya lisan manusia ketika lisannya berucap sesuatu yang mengusik manusia lain­nya. Dan banyak kejadian yang menim­pa umat manusia akibat memandang remehnya sebuah ucapan dari lisan. Dalam suatu hadits lainnya Rasulullah s.a.w bersabda,“Keselamatan manusia (tergantung) pada menjaga lisannya.”.

Dari Abu Umamah Al-Bahili r.a, ia berkata, “Rasulullahs.a.w bersabda, ‘Aku menjamin suatu rumah di perkarang­an syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun ia benar. Aku juga menjamin suatu rumah di tengah syurga bagi orang yang meninggalkan berbuat dusta sekalipun ia sekadar bergurau. Dan aku juga menjamin suatu rumah di bahagian tinggi di syurga bagi orang yang memperbagus akhlaknya.” (Diriwayat­kan Abu Dawud). Hadis ini diriwayatkan Abu Dawud dalam kitab Adab bab Akhlak yang Baik.

Jaminan yang dijanjikan Rasulullah s.a.w, ada­lah jaminan yang hakiki. Hadis ini mengutarakan ajakan dan dorongan agar seseorang mening­galkan pendapat yang tidak membawa manfaat atau perdebatan yang (walau) sesungguhnya ia berada dalam pihak yang benar. Begitu pula dengan berkata dusta sekalipun hanya untuk bersenda gurau, seperti membuat cerita palsu untuk membuat orang lain berge­lak tawa. Dan berita gembiranya adalah apa yang dijaminkan Rasulullah s.a.w. Kedudukan tertinggi dari apa yang dijaminkan Rasulullah s.a.w itu ialah bagi orang yang 
memperbagus dan mempercantik akhlaknya.

Menjaga akhlak yang baik serta merawat serta meningkatkan ke­baikannya merupakan puncak dari se­gala amal perbuatan yang pantas me­nempati kedudukan tertinggi di sisi Allah dan Rasul-Nya.

Dari Jabir r.a, bahawasanya Rasul­ullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya orang yang paling aku cintai dan paling dekat duduk bersamaku pada hari Kiamat di antara kalian adalah orang-orang yang paling baik akhlaknya. Dan sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh duduk bersamaku di antara kalian pada hari Kiamat adalah tsartsarun (orang-orang yang banyak bi­cara), mutasyaddiqun (orang yang suka berpanjang lebar, menunjukkan kefasih­an dalam bicara), dan mutafaihiqun.’

Para sahabat berkata, ‘Ya Rasulul­lah, sungguh kami tahu erti tsartsarun dan mutasyaddiqun. Tapi apakah erti muta­fayhiqun?’.

Baginda menjawab, ‘Yakni orang yang angkuh, sombong, dan berlagak menun­jukkan kepandaiannya serta melemah­kan pihak lain’.” (Diriwayatkan At-Tirmidzi). Hadis ini diriwayatkan At-Tirmidzi dalam kitab Kebaikan dan Silaturahim bab Keluhuran Akhla.

Abdullah bin Al-Mubarak berkata:  “
Akhlak yang baik sebagai keramahan dan keceriaan muka, mender­makan dan mengerahkan segala ke­mam­puan demi kebaikan, dan mence­gah keburukan.

Maka semestinya seorang muslim menghindarkan diri dari sifat-sifat ang­kuh dan sombong dalam pergaulan, ter­utama dalam berbicara. Orang-orang ada­kalanya suka menonjolkan kealiman, kefasihan, dan kepiawaiannya dalam merangkai kata, demi membuat manusia takjub dan tujuan duniawi lainnya. Itu dapat menunjukkan kesombongan.

Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani suatu ketika ditanya, “Wahai Imam, apa yang menyebabkan majlismu dihadiri dan diikuti banyak orang?”. Beliau menjawab:
"Katakanlah se­suatu yang terbit di hatimu secara jujur dan sederhana saja. Hindari berpanjang kalam dalam menunjukkan kehebatan dirimu demi membuat orang lain takjub"
.

Al-‘Aquli berkata dalam syarah kitab Al-Mashabih, sebagaimana dikutip Ibn ‘Allan dalam kitab Dalil Al-Falihin, Hadis ini muncul kerana orang-orang mukmin pada sisi keiman­an­nya memang patut dihargai dan saling mengasihi namun adakalanya mereka mengutamakan dalam sifat-sifat kebaikan dan cabang-cabang keimanan. Yang merasa utama lalu mengunggulkan diri­nya dalam kebaikan dan membezakan yang lain dengan keburukan. Maka me­reka jadi dibenci pada sisi itu. Lalu se­bahagian mereka lebih dibenci pada se­bahagian yang lain. Sehingga ada se­orang yang disukai pada satu sisi namun dibenci pada sisi lain. Inilah yang menjadi dasar Rasul­ullah s.a.w untuk men­cintai orang-orang yang beriman seutuh­nya dan seluruh­nya, terutama dari sisi keimanan mereka yang berakhlak mulia, sebagaimana kebencian Baginda kepada mereka yang bermaksiat, namun lebih mem­benci me­reka yang bermaksiat de­ngan keburukan akhlak.”.


والله تعالى اعلم
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)