Muhammad ibn Abu Bakr (also known as Ibn al-Qayyim ("The son of the principal") or Ibn Qayyim al-Jawziyyah ("Son of the principal of the (school of) Jawziyyah")) (1292–1350 CE / 691 AH–751 AH) was an Arab Sunni Islamic jurist, commentator on the Qur'an and theologian. Although he is sometimes referred to as "the scholar of the heart", given his extensive works pertaining to human behavior and ethics, Ibn al-Qayyim's scholarship was focused on the sciences of Hadith and Fiqh.
شمس الدين محمد بن أبي بكر بن أيوب ،ابن القيم الجوزية. He is Muhammad Ibn Abi Bakr (محمد بن أبي بکر), son of Ayyub, son of Sa'd al-Zar'i, al-Dimashqi (الدمشقي), patronymed as Abu Abdullah Shamsu-Deen (أبو عبد الله شمس الدین), and known as Ibn Qayyim al-Jawziyyah, named after his father who was an attendant (qayyim) at a local school named Al-Jawziyyah.
Ibn Qayyim al-Jawziyyah | |
---|---|
Born | 7 Safar 691 AH / January 28, 1292 AD Damascus |
Died | 13 Rajab 751 AH / September 15, 1350 AD (aged 60 years) Damascus |
Nationality | Syam, under Bahri Mamluk Sultanate |
Era | Crisis of the Late Middle Ages |
Region | Arab philosophy |
Occupation | Hanbali scholar |
Denomination | Sunni Islam |
Jurisprudence | Hanbali |
Creed | Athari |
Main interest(s) | Ethics, Islamic jurisprudence,Islamic theology |
Influenced by
| |
Influenced
|
قال الإمام ابن القيم
"بين العمل و بين القلب مسافة ،
و بين القلب و بين الرب مسافة ،
و في تلك المسافات قطاع طرق ، يقطعون الطريق على السائرين ،
يقطعون الطريق أن يصل العمل إلى القلب و أن يصل القلب إلى الرب
فتجد الرجل كثير العمل و ما وصل إلى قلبه من عمله شيئا ،
لاخوف و لا رجاء و لا حب ولا يقين و لا رضى
و قد تستولي النفس على العمل الصالح فتصيره جندا لها فتصول به و تطغى
فترى الرجل أعبد ما يكون أزهد ما يكون أطوع ما يكون و هو عن الله أبعد ما يكون" .
Ibn al-Qayyim [Ra] said; "The morning and evening adhkar play the role of a shield; the thicker it is, the more its owner won't be affected. Rather, its strength can reach to such an extent that the arrow shot at it will bounce back to affect the one who shot it."
قال ابن القيم :
" فلولا أنه سبحانه يداوي عباده بأدوية المحن والابتلاء لطغوا وبغوا وعتوا ، والله سبحانه إذا أراد بعبد خيراً سقاه دواء من الابتلاء والامتحان على قدر حاله ، يستفرغ به من الأدواء المهلكة ، حتى إذا هذبه ونقاه وصفاه : أهَّله لأشرف مراتب الدنيا ، وهي عبوديته ، وأرفع ثواب الآخرة وهو رؤيته وقربه " انتهى .
" زاد المعاد " ( 4 / 195 ) .
" فلولا أنه سبحانه يداوي عباده بأدوية المحن والابتلاء لطغوا وبغوا وعتوا ، والله سبحانه إذا أراد بعبد خيراً سقاه دواء من الابتلاء والامتحان على قدر حاله ، يستفرغ به من الأدواء المهلكة ، حتى إذا هذبه ونقاه وصفاه : أهَّله لأشرف مراتب الدنيا ، وهي عبوديته ، وأرفع ثواب الآخرة وهو رؤيته وقربه " انتهى .
" زاد المعاد " ( 4 / 195 ) .