.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Friday, October 31, 2014

SUATU HIKMAH


Rasulullah s.a.w berdoa kepada Allah dengan sabdanya:


‘Ya Allah, sesungguhnya aku memohon darimu hati yang suci bersih’ Adab Pergaulan Menurut Dalil Al-Quran Dan Al-Sunnah."




Bagaimanakah kita?



Luqman Al-Hakim


‘Wahai anakku, dudukiah bersama sama ulama dan berbincanglah bersama mereka dengan penuh dedikasi, maka
sesungguhnya Allah akan menghidupkan segala isi hati hambanya dengan cahaya hikmah ilmu-Nya seperti mana menyubur bumi dengan titisan hujan’.


Muaz bin Jabal
"Tuntut olehmu akan ilmu sesungguhnya menuntut ilmu kerana Allah akan menjadikan kamu takut kepada-Nya. Menuntut ilmu adalah ibadat, mengingati ilmu merupakan tasbih, membincangnya pula adalah jihad dan sekiranya kamu ajar kepada orang yang tidak mengetahui adalah sedekah. Manakala menghabiskan masa dengan ahli ilmu merupakan pendekatan diri kepada Allah dan ilmulah yang memberi pengetahuan terhadap kamu soal halal haram, makruh atau syubhah yang akan terpelihara diri kamu dari api neraka".


Pepatah Arab ada menyatakan:


‘Kemanisan ilmu bila dikuasai oleh orang yang ada kemanisan iman bagaikan kemanisan tamar yang terhidang di hadapan orang yang sedang berbuka puasa.’


diriwayatkan oleh Sahli bin Saad Al-Sa'iedi:


‘Bahawa seorang lelaki telah mengintai Rasulullah s.a.w. melalui satu lubang ke
dalam sebuah bilik yang mana Rasulullah sedang melilit serban di kepalanya.
Setelah ia perasan ada yang mengintai latu Rasulullah berkata, "Kalaulah aku
tahu bahawa kamu sedang mengintai nescaya aku cucuk mata kamu melalui
lubang itu sesungguhnya di syariatkan keizinan itu disebabkan pandangan
mata".
(Riwayat Bukhara Muslim, Tarmizi Dan Nasaie)



Kasih Allah kepada wanita... 


Bahagian Tubuh Wanita Dianugerahkan Nama yang Mulia 



Dalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nana yang begitu mulia iaitu rahim. Perkataan ini diambil dari nama Tuhan, yang bermaksud `Maha Penyayang'. Sudah tentulah Tuhan tidak akan memberikan nama yang semulia ini kepada sesuatu yang hina di sisi- Nya. Sudah tentu Tuhan akan memilih sesuatu yang mulia juga untuk dianugerahkan nama yang begitu mulia. Tuhan tidak berikan nama yang semulia ini kepada bahagian tubuh lelaki tetapi Dia memberikannya kepada bahagian tubuh wanita. Rahim inilah yang merupakan penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaanTuhan dan memberi makan kepada apa yang Tuhan ciptakan. 



Kaum wanita sepatutnya merasa sangat malu kepada Tuhan kerana memberi penghargaan yang begitu tinggi kepada mereka. Siapa boleh nafikan kepentingan rahim untuk kewujudan manusia? Anugerah rahim kepada wanita sebenarnya sudah cukup untuk membuktikan akan mulianya wanita di sisi Tuhan.



RENUNGAN....


Ibnu Qaiyim: “Lihatlah kepada seorang yang banyak sujud dan beribadat, serta zuhud, terdapat pada dahi mereka tanda sujud iaitulah Zul Khuaisarah Al Tamimi Al Khariji. Dia adalah seorang pelampau yang mengingkari Nabi Muhammad SAW. Dia berpesan kepada para sahabatnya agar melakukan penghinaan terhadap orang-orang muslimin, sehingga sanggup menghunus pedang dan menghalalkan darah orang Islam. 



Ayad Ibnu Himar RA seorang peminum arak yang sering mabuk, datang menemui Nabi SAW agar dikenakan hukuman hudud di atas kesalahannya. Kekuatan iman, keyakinan, kecintaan kepada Allah, sifat tawadhu` dan penyesalan dirinya yang tinggi menyebabkan Rasulullah SAW melarang para sahabat dari mencela beliau. Jelaslah dari sini, mereka yang banyak melakukan maksiat kepada Allah tetapi akhirnya bertaubat adalah lebih selamat berbanding dengan orang yang banyak beribadat namun akhirnya melakukan perkara yang dimurkai Allah Ta`ala. 



Ibnu Qaiyim berkata: “Pendosa yang mencela diri dengan dosa-dosanya adalah lebih dicintai oleh Allah daripada orang yang melakukan ketaatan kepada Allah bertujuan menunjuk-nunjuk. Sesungguhnya kamu tidur dan bangun dalam keadaan menyesal lebih baik daripada orang yang bertahajud di malam hari dan bangun dalam keadaan ujub.” Orang yang ujub tidak diangkat amalan mereka. 



Berkata seorang ulamak sufi Ibnu `Ataillah dalam kitabnya: 



“Mungkin Allah membuka pintu ketaatan tetapi ditutup pintu penerimaan (kabul). Sebagaimana adakalanya ditakdirkan engkau berbuat dosa tetapi menjadi sebab yang mendekatkan diri kepada Allah. Maksiat yang melahirhan rasa tercela dan penyesalan adalah lebih baik di sisi Allah daripada ketaatan yang membawa kepada rasa sombong, ujub dan takabbur.”


JANJI
Seorang penyair telah mengambarkan sikap mungkir janji dengan tujuan untuk
menghindarkan daripada sikap tidak menepati janji bila seseorang itu berjanji

dengan katanya:



‘Jangan kamu merungut apabila suatu masalah tidak dapat diatasi.
Sesungguhnya penyempurnaan terhadap satu janji dalam suatu perkara dengan
perkataan "Ya".
Sebaik baik perkataan “Ya” selepas "Tidak", dan seburuk buruk perkataan
"Tidak" selepas pengakuan "Ya". Sesungguhnya "tidak” selepas "ya”, suatu yang
tidak diingini. maka dengan perkataan "tidak", mulalah meringan meringankan
tanggungjawab, dan mulalah hidupmu dipandang ringan yang membawa
penyesalan selama lamanya.
Dan apabila kamu berkata "Ya", maka sabarlah terhadap kesanggupan itu,
dengan tujuan menjayakan perjanjian bagi mengelak bersalahan janji untuk
menjauhi dari kamu dikeji.


Abdullah bin Abi alHamsa' ra. berkata:


‘Aku telah membuat satu perjanjian dengan Rasulullah sebelum dia dibangkitkan
menjadi Rasul, dengan menjual suatu barang, setelah terdapat baki yang tidak
dapat diselesaikan ketika itu dan aku berjanji untuk datang menyelesaikannya di
suatu tempat, maka aku terlupa perjanjian yang dibuat bersamanya. Kemudian
aku teringat selepas tiga hari maka aku datang. Tiba-tiba aku dapati Rasulullah
berada di tempat itu, lalu beliau berkata, "Wahai pemuda! Sesungguhnya kamu
telah menyusahkan ke atas aku, aku berada di sini semenjak tiga hari menunggu
kamu".
(Riwayat Abu Daud)


 sabda Rasulullah s.a.w.:


‘Tanda orang munafik itu ada tiga perkara apabila bercakap dia berbohong,
apabila berjanji dia mungkiri janji dan apabila dia diamanahkan dia
mengkhianati’.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)




Imam As-Syafie:

“Apabila terkehadapan orang muda yang belum mantap ilmunya hilanglah darinya ilmu yang banyak.”


SOLAT

Sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: 


“Sesiapa yang lupa akan sesuatu solat, maka hendaklah ia mengerjakan solat itu jika ia telah mengingatinya, tiada tebusan lain untuk solat itu kecuali solat yang dilupakannya, sesuai dengan firman Allah yang maksudnya:” Dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku.” 



(Riwayat Bukhari) 




1. Sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam bahawa solat wajib mesti dilakukan dalam apa keadaan sekalipun, maka solat wajib yang ditinggalkan dianggap sebagai hutang yang mesti dilangsaikan sebagaimana resminya setiap hutang itu wajib dibayar. Maka apabila sedar tentang kesilapan masa lalu, seorang muslim itu hendaklah segera bertaubat dan mengqadha’ solatnya yang tertinggal itu. 



2. Solat merupakan tanda pertalian terus seorang hamba dengan Allah. Islam memfardhukan ke atas umatnya melaksanakan solat wajib sebanyak lima waktu sehari semalam. 



3. Solat merupakan tiang agama.Oleh itu sesiapa yang mengerjakannya bermakna ia telah menegakkan agamanya. Manakala orang yang meninggalkannya bermakna ia telah meruntuhkan agamanya. 



4. Bagi orang yang meninggalkan solat disebabkan malas atau sengaja hukumnya adalah fasik dan telah melakukan dosa besar iaitu mengabaikan salah satu daripada Rukun Islam.




"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. 
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan yang 
berpesan-pesan dalam kebenaran dan berpesan-pesan dalam 
kesabaran." 
-Surah al-'Asr. 

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara 
1) Sihat sebelum Sakit. 
2) Muda sebelum Tua. 
3) Kaya sebelum Miskin. 
4) Lapang sebelum Sempit. 
5) Hidup sebelum Mati.






Sebuah riwayat menceritakan, ketika Rasulullah saw melewati sekolompok orang Ansar yang sedang bermain dan ketawa gembira, lalu berkata Rasulullah saw kepada mereka, maksudnya; "Apakah kamu ketawa-ketawa, sedang di belakangmu ada Neraka Jahannam? Sekiranya kamu tahu apa yang aku ketahui, sungguh kamu akan ketawa sedikit dan akan menangis banyak, dan kamu tidak akan makan dan tidak akan minum, malah kamu akan menuju ke tempat-tempat tinggi untuk memohon dan meminta perlindungan ALLAH."






Rasulullah saw bersabda; 
"Syurga terdiri dari 100 tingkat. Jarak antara satu tingkat dan tingkat yang berikutnya adalah seperti jarak antara bumi dan langit." - (Riwayat Bukhari dan Muslim)






"Ketahuilah oleh mu, bahawa sesungguhnya, engkau pada hari kiamat tidak akan ditanya mengapa engkau tidak laknat akan sipulan? Dan tidak akan ditanya mengapa engkau diam daripadanya? Jika engkau tidak laknat akan iblis seumur hidup mu, maka tidak akan engkau ditanya dan tidak akan dituntut engkau dengan dia pada hari kiamat. Akan tetapi apabila engkau laknat akan seorang dari makhluk ALLAH swt, akan dituntut engkau akan dia. Dari itu jagalah lidah daripada melaknat sesuatu makhluk ALLAH. Mudah dilafazkan tetapi berat tanggungan di akhirat nanti." 

Imam Ghazali



Imam Ghazali ra:

1) Semua anggota zahir adalah kurnia dan nikmat dari ALLAH swt.
2) Semua anggota zahir adalah amanah dari ALLAH yang diwajibkan kita menjaga dan memelihara kegunaannya dijalan yang benar.
3) Syukur nikmat ertinya menggunakan nikmat ALLAH kepada perkara yang disuruh NYA.
4) Kufur nikmat ertinya menggunakn nikmat ALLAH pada jalan yang dimurkaiNYA dan ini bererti satu pengkhianatan terhadap Allah.







Rasulullah s.a.w bersabda:

"Bahawasanya, dusta itu satu daripada pintu-pintu munafik."

"Apabila berdusta seorang hamba ALLAH swt. sekali dusta nescaya jauh daripadanya oleh Malaikat satu batu kerana busuk dusta didatangkannya."










The story below shows how weak an atheist feel’s after trying to battle Imam Abu Hanifa intellectually….

Imam Abu Hafina was asked by the khalifa to meet with them and an atheist so Imam Abu Hanifa could debate with him. They set a time for them to meet up. So the day and time came and left and they kept waiting for Imam Abu Hanifa until finally he came. Everyone questioned him about his being late and what happened. So he started explaining how there was river that he had to cross…. and he was waiting for a boat to come and bring him on the other side of the river.

While he was waiting, the branches and leaves of the tree fell and slowly formed themselves into a boat. And he jumped in that boat crossed the river.

Obviously ppl laughed at this story and the atheist asked him "Are you mad enough to believe that a boat was made all by itself?"

Imam Abu Hanifa replied "Who is more mad? the one who believed that a boat was created by itself, or you who believes that the entire world is created by itself?"
















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)