.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Friday, May 15, 2015

MAUT

Suatu kisah daripada Rasulullah saw, sabdanya :
“ Berlaku sekumpulan Bani Israil sehingga mereka sampai ke satu tanah perkuburan, lalu mereka berkata : Andai kata kita bersembahyang di sini kemudian kita berdoa kepada Tuhan supaya keluar salah seorang
yang telah mati di tanah perkuburan ini kemudian ia menerangkan kepada kami bagaimana keadaan kematian, maka sembahyanglah mereka dan berdoa, tiba-tiba ada seseorang yang mengeluarkan kepalanya dari salah satu kubur dengan rupa yang hitam. Lalu ia bertanya : Hai kaum, apakah maksudnya, Demi Allah aku telah mati selama sembilan puluh tahun, namun sehingga kini masih juga belum hilang kesakitan rasa pedihnya mati, kerana itu berdoalah kamu kepada Allah untuk mengembalikan aku sebagaimana tadi. Padahal orang itu di antara kedua matanya ada tanda bekas sujud.”

Dan Abu Laits As-Samarqandi berkata :
“Siapa yang meyakini akan mati maka seharusnya bersiap sedia dengan melakukan amal yang soleh dan meninggalkan amal kejahatan, kerana ia tidak mengetahui bilakah datangnya mati itu kepadanya. Sedangkan Nabi Muhammad saw telahpun menerangkan kepada ummatnya supaya benar-benar bersedia untuk menghadapinya dan supaya mereka bersabar dan tabah menghadapi penderitaan di dunia, kerana penderitaan di dunia adalah termasuk seksa dunia, sedang seksa dunia itu lebih ringan berbanding dengan seksa akhirat, sedang maut termasuk dari seksa akhirat.”

 Suatu peribahasa Persia mengatakan :
“Jika engkau masih kecil, engkau bermain bersama anak-anak kecil dan bila telah remaja lupa kerana banyaknya hiburan, lalu bila tua, lemah dan tidak kuat, maka bilakah engkau akan beramal untuk Allah kerana bila telah mati tidak akan dapat berbuat apa-apa bahkan semua amal perbuatan telah berhenti. Maka itu, harus engkau gunakan sebenar-benarnya masa hidup untuk segala sesuatu yang akan membawa keselamatan di dunia dan akhirat, dan bersiap sedia menghadapi mau yang bila-bila masa saja akan datang kepadamu.”

Sayidina Umar r.a berkata kepada Ka’ab r.a:
“ Terangkanlah kepada kami tentang maut. Ka’ab berkata : Maut itu bagaikan pokok yang berduri yang dimasukkan ke dalam tubuh anak Adam. Maka duri itu berkait dengan urat, alu dicabut oleh seorang yang kuat dan gagah sehingga dapat memutuskan apa yang terputus dan meninggalkan apa yang masih tinggal.”

Sayidina Ali bin Abi Talib r.a pula berkata :
“Rasulullah saw melihat Malaikat Maut di dekat kepala seorang sahabat anshor, maka Baginda saw bersabda kepada Malaikat Maut : Kasihanilah sahabatku ini, kerana dia seorang mukmin. Malaikat maut menjawab : Terimalah khabar baik wahai Muhammad, bahawasanya aku sangat belas kasihan kepada setiap mukmin, demi Allah wahai Muhammad, aku mencabut roh seorang anak Adam, maka apabila ada orang yang menjerit dari kalangan keluarganya, aku katakan : Mengapa menjerit?, demi Allah kami tidak berbuat aniaya dan tidak pula mendahului ajalnya, kami kami tidak bersalah mencabut rohnya, maka bila kamu rela dengan hukum Allah kamu akan mendapat pahala, tetapi jika kamu mengeluh dan murka maka kamu akan berdosa. Janganlah kamu mencela kami, kerana kami tetap akan kembali, maka berhati-hatilah kamu. Dan tiada penduduk di dalam rumah batu atau kayu, kain bulu di darat atau di laut melainkan aku perhatikan wajahmu setiap lima kali, sehingga aku mengenali mereka lebih dari diri mereka sendiri. Demi allah wahai Muhammad, andai aku mencabut roh nyamuk, tiada dapat kecuali mendapat perintah dari Allah untuk mencabutnya.”


Seorang Hukama menyatakan :
“Tiga perkara yang tidak patut dilupakan oleh seorang yang berakal iaitu :
1. Rosaknya dunia dan perubahan-perubahannya.
2. Maut
3. Kerosakan-kerosakan di dunia yang tidak dapat dielakkannya.”

“Empat perkara yang tidak dapat menilai dan merasakannya kecuali empat :
1. Harga waktu muda tidak diketahui kecuali orang yang telah tua
2. Harga kesihatan tidak diketahui kecuali orang yang sakit
3. Harga keselamatan tidak diketahui kecuali yang yang terkena bala
4. Harga dan nilai hidup tidak diketahui benar-benar kecuali orang-orang yang telah mati.”
(Hatim Al-Asham)

“Jika mengingati mati, maka ia tidak dapat berbuat apa-apa selama beberapa hari. Bahkan jika ditanya masalahnya, hanya menjawab : Tidak tahu.”
(Sufyan At-Tsauri)

Syaqiq bin Ibrahim berkata :
“Orang sependapat denganku dalam empat perkara, akan tetapi perbuatan mereka bertentangan dengan apa yang mereka bersependapat denganku itu;
1. Mereka mengaku hamba Allah, tetapi berbuat seperti orang yang bebas merdeka
2. Mereka mengaku Allah menjamin rezeki, tetapi hati mereka tidak tenang bila kekayaan tidak ada di tangan mereka
4. Mereka mengatakan akhirat lebih baik dari dunia, tetapi mereka berlumba-lumba mengumpulkan harta untuk dunia semata-mata
5. Mereka mengaku yang mati itu adalah kepastian, tetapi mereka berbuat seperti orang yang tidak akan mati.”

Abdullah bin Amr bin Al-Ash berkata :
“Ayahku sering berkata : Aku hairan terhadap orang yang sihat akalnya dan lidahnya ketika dihinggapi maut, kenapa tidak suka menerangkan sifat maut itu?. Kemudian ia dalam sakaratul maut, padahal masih sedar akalnya. Aku berkata kepada ayahku: Ayah, ayah dahulu hairan terhadap orang yang sihat akal dan lidahnya mengapa tidak menceritakan tentang hal maut?. Jawab ayahku : Anakku, maut itu sangat negri dan dahsyat, tidak dapat disifatkan, tetapi aku akan menerangkannya kepadamu. Demi Allah ia bagaikan Bukit Radhwa di atas bahuku, sedang rohku seakan keluar dari lubang jarum, dalam tubuhku seolah-olah ada pohon yang berduri, langit seakan rapat dengan bumi sedangkan aku berada di tengahnya. Wahai anakku, sebenarnya aku telah mengalami tiga masa :
Pertama : Aku seorang yang kafir dan berusaha untuk membunuh Muhammad, maka alangkah celakanya diriku jika aku mati ketika itu.
Kedua : Aku mendapat hidayah sehingga memeluk islam dan terlalu mencintai Muhammad sehingga aku dilantiknya untuk memimpin tentera yang dikirimkannya, maka alangkah bahagianya jika aku mati ketika itu, nescaya aku mendapat doa restu dari Rasulullah saw.
Dan Ketiga : Kami sibuk dengan urusan dunia, maka itu aku tidak mengetahui keadaanku di sisi Allah.
Maka aku berkata kepada ayahku : Maka aku belum bangun dari tempatnya sehingga mati di ketika itu.”



Sahabat-sahabat Rasulullah saw, Abu darda’ atau Salman Al-Farisi atau Abbu Dzar r.a berkata :
“ Tiga perkara yang mengagumkan aku sehingga aku tertawa dan tiga perkara pula yang menyedihkanku sehingga aku menangis. Adapun yang mengagumkan itu :
1. Orang yang panjang angan-angan hidupnya padahal ia dikejar maut dan sama sekali tidak memikirkan tentang mati
2. Orang yang lupa terhadap maut padahal maut tidak pernah lupa kepadanya
3. Orang yang sering ketawa padahal ia belumpun mengetahui apakah Allah redha atau murka terhadapnya.
Adapun yang membuatkan aku menangis :
1. Berpisah dengan sahabat-sahabat Nabi Muhammad saw
2. Memikirkan dahsyatnya maut bila tiba waktunya
3. Memikirkan apabila di hadapan Allah kelak, akan diperintahkan ke mana aku?, apakah ke syurga ataukah ke neraka.”

Abu Hamid Allafaf berkata :
“Siapa yang sering ingat mati, maka akan dimuliakan dengan tiga perkara : Segera bertaubat, menerima terhadap rezeki (tidak tamak) dan kuat beribadah. Sedang yang selalu lupa akan mati pula akan diberikan tiga perkara : Menunda-nunda taubatnya, tamak dalam rezekinya dan malas beribadah.”

Sesungguhnya Nabi Isa bin Maryam a.s diberikan mukjizat oleh Allah boleh menghidupkan orang yang telah mati. Maka baginda ditegur oleh orang kafir :
“Engkau hanya boleh menghidupkan orang yang baharu mati, kemungkinan orang itu belum benar-benar mati, cubalah engkau hidupkan orang yang telah mati dulu-dulu itu. Nabi Isa a.s berkata : Kamu pilihlah sendiri siapa yang kamu minta aku hidupkan. Mereka berkata : Hidupkanlah Sam bin Nuh a.s. Maka Nabi Isa a.s pergi ke makamnya dan bersolat dua rakaat serta berdoa kepada Allah. Maka Allah menghidupkan Sam bin Nuh a.s yang mana rambut serta janggutnya telah putih. Maka mereka bertanyakan Sam bin Nuh a.s : Kenapa engkau beruban padahal pada waktu kematianmu engkau tidak mempunyai uban?. Lalu Sam bin Nuh a.s menjawab : Ketika aku mendengar panggilan untuk keluar dari kuburku ini, aku fikir telah tiba hari kiamat, kerana itu rambutku menjadi putih kerana takut yang amat sangat. Mereka bertanya lagi : Berapa lama engkau mati?. Sam bin Nuh a.s menjawab : Sejak empat ribu tahun dan kesakitan serta kepedihan maut masih belum hilang.”

Seorang ulama sufi yang terkenal dan hebat Ibrahim bin Adham R ketika ditanya :
“Kenapa engkau tidak mengajar? Dia menjawab : aku masih sibuk empat urusan, bila selesai empat urusan ini, maka aku akan mengajar. Ditanya : apakah empat urusan itu?, dia menjawab :
1. Aku sedang memikirkan Yaumul Mitsaq ketika Allah menentukan anak Adam : Mereka ini untuk syurga dan mereka ini untuk neraka, aku tidak mengetahui aku termasuk golongan yang mana.
2. Aku sedang memikirkan kejadian manusia ketika berada dalam rahim ibunya, ketika diberikan roh, Malaikat disuruh mencatat untung atau celaka, aku juga tidak mengetahui dari dari golongan mana.
3. Ketika Malaikat Maut datang kepadaku lalu bertanya kepada Allah, apakah roh orang ini digolongkan roh orang muslimin atau roh orang kafir, aku juga masih tidak mengetahui bagaimana jawab Allah kepada Malaikat Maut terhadap rohku.
4. Aku memikirkan ayat :

 
 





“Berpisahlah kamu hari ini wahai orang-orang yang derhaka.”
(Surah Yasin : 59)

Aku belum mengetahui golongan yang manakah aku ini.”


Sahabat Rasulullah saw, Abu Darda’ r.a berkata :
“ Aku suka kepada kemiskinan kerana itu sebagai tanda Tawadhu’ merendah diri kepada Tuhanku, dan aku suka kepada penyakit kerana itu sebagai penebus dosaku. Aku juga suka kepada mati, kerana rindu kepada Tuhan ku.”

Abdullah bin Mas’ud r.a berkata :

“ Tiada seorang yang hidup melainkan mati itu lebih baik baginya. Jika ia baik, maka firman Allah : “Wama indAllahi khoirun lil abrar.” Apa yang disediakan Allah lebih baik bagi orang yang berbuat taat. Dan ia derhaka, maka firman Allah : “ Innama numlii lahum liyazdaaduu itsma walahum ‘adzabun muhim”. Seseungguhnya kemi membiarkan mereka supaya mereka bertambah dosa dan untuk mereka tersedia seksa yang sangat hina.”
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)