Daripada
Suhaib al-Rumi, Nabi SAW bersabda, maksudnya:
“Apabila ahli Syurga
telah memasuki Syurga, dan ahli Neraka memasuki Neraka, Allah SWT berfirman
kepada ahli Syurga: ‘Mahukah kamu Aku tambahkan lagi?’ Ahli Syurga berkata: ‘Ya
Allah, kenikmatan apa lagi yang
akan engkau berikan? Bukankah engkau telah memutihkan wajah kami, memasukkan kami ke Syurga dan menyelamatkan kami dari Neraka?’
akan engkau berikan? Bukankah engkau telah memutihkan wajah kami, memasukkan kami ke Syurga dan menyelamatkan kami dari Neraka?’
Rasulullah SAW bersabda, “Tiba-tiba disingkap hijab (sehingga mereka dapat
melihat Allah SWT). Maka tidak ada sesuatu yang lebih mereka sukai daripada
memandang wajah Allah SWT.” (Riwayat Muslim)
Allah SWT, Tuhan kita pemilik sifat-sifat sempurna. Tidak ada kekurangan
yang menghinggapi kesempurnaan-Nya, tidak ada aib dan cacat dalam
keindahan-Nya. Ia Maha Indah dan menyukai keindahan.
Keindahan-Nya mengatasi segala keindahan dan
kenikmatan memandang-Nya mengatasi segala kenikmatan.
Allah SWT tidak pernah terhijab daripada pandangan, akan tetapi mata
kita yang terhijab daripada memandang-Nya. Ibn Ataillah al-Sakandari berkata
maksudnya:
Bagaimana mungkin Ia terhijab oleh sesuatu padahal Ia yang menzahirkan
segala sesuatu? Bagaimana mungkin Ia terhijab oleh sesuatu, padahal Ia selalu
nampak bersama segala sesuatu? (Hikam Ataillah, no. 16)
Selama di dunia, kita terkena dengan pelbagai kesibukan sehingga tidak
menyedari kehadiran Allah SWT bersama kita. Dunia, syaitan dan hawa nafsu ialah
hijab yang menutup mata kita daripada cahaya Ilahi. Maka kita ibarat orang yang
buta yang tidak mampu melihat matahari meskipun matahari itu megah bersinar di
hadapan wajah kita.
Di Akhirat nanti, tidak ada lagi hijab yang menutup mata kita kerana
dunia telah berlalu, syaitan telah masuk ke Neraka dan nafsu telah ditundukkan.
Pada waktu itu, tidak ada yang menghalang mata manusia daripada memandang Allah
SWT selain “selendang kesombongan” (rida al-kibriya’) yang dimiliki Allah SWT.
Ketika Allah SWT berkenan menyempurnakan nikmat-Nya kepada ahli Syurga,
hijab tersebut disingkap sehingga mereka dapat melihat Keindahan Maha Sempurna
Yang Tiada Tara. Hati yang selama ini rindu akan Tuhan bergetar dahsyat. Air
mata syukur bercucuran dan lidah terasa kelu selain bertahmid memuji Allah SWT.
Tidak ada kata-kata yang dapat menggambarkan
keindahan Tuhan alam semesta. Maha Suci Allah, tidak ada tuhan selain-Nya!
Imam Abu al-Ma’ali al-Juwaini berkata, “Apabila Allah SWT bertajalli
kepada hamba-Nya dan hijab tersingkap daripada mata, seketika itu juga seluruh
pandangan tertuju kepada Zat-Nya Yang Maha Agung. Pada saat itu, sungai-sungai
bergelora, pohon-pohon datang berbaris-baris, bangku dan kerusi berbunyi
sahut-menyahut. Angin sejuk berhembus sambil membawa wangian kesturi dan
azfar.”
Imam
Sahl bin Abdillah berkata, “Kaum Mukminin melihat Allah SWT tanpa batas dan
akhir.”
Semua
mata memandang tanpa sedikit pun kesamaran. Mereka melihat Allah SWT dengan
jelas di tempat masing-masing, tanpa perlu beralih ke tempat lain. Suasana pada
saat itu diumpamakan dengan keadaan melihat bulan purnama yang menyejukkan mata
di tengah malan yang syahdu.
Daripada
Jarir bin Abdillah katanya, suatu malam Rasulullah SAW memandang bulan purnama.
Baginda lalu bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya
kamu akan memandang kepada Tuhanmu sebagaimana kamu memandang kepada bulan
purnama. Tidak ada halangan dalam penglihatan-Nya. Maka sesiapa yang mampu untuk
tidak melalaikan solat sebelum terbit matahari dan sebelum terbenam, maka
lakukanlah.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Menurut
al-Hafiz Ibn Katsir, memandang zat Allah SWT ini berlaku seperti pada
waktu-waktu ibadah. Ahli Syurga yang paling tinggi darjatnya (al-muqarrabin
al-akhyar) diperkenankan untuk memandang wajah Allah SWT setiap pagi dan
petang. Sementara kebanyakan ahli Syurga yang lain hanya dapat melihat Allah
SWT seminggu sekali sahaja.
Perintah
Rasulullah SAW untuk menjaga solat asar memberi isyarat utama mendapat darjat
tertinggi yang membolehkan seseorang melihat zat Allah setiap pagi dan petang.
Sesiapa
yang ingin memperoleh darjat tertentu, maka ia mesti mengambil berat solat
subuh dan asar. Kedua-duanya dilaksanakan dengan penuh adab, khusyuk dan
persiapan yang lebih sempurna dibandingkan dengan solat-solat lain. Demikianlah
salah satu pendapat yang disebut oleh al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali dalam Fath
al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari.
Ibn
Rajab al-Hanbali berkata, “Ihsan adalah menyembah Allah SWT di dunia dengan
menghadirkan hati dan muraqabah. Seolah-olah ia melihat dan memandang Allah SWT
dengan hatinya ketika ia melaksanakan ibadah tersebut. Sebagai balasannya, ia
akan memandang zat Allah SWT dengan mata zahirnya di akhirat kelak.”
Al-Khatib
al-Baghdadi meriwayatkan dalam Tarikh Baghdad daripada ‘Asim al-Harbi: Aku
bermimpi melihat Bisyr bin al-Harith al-Hafi. Aku bertanya kepadanya, “Wahai
Abu Nasr, dari manakah engkau?” Ia menjawab, “Aku dari ‘illiyin (tempat bagi arwah yang soleh).”
Aku
bertanya lagi, “Di manakah Ahmad bin Hanbal?” Ia menjawab, “Aku melihatnya tadi
di hadapan Allah SWT bersama Abdul Wahab al-Warraq sedang menikmati makanan dan
minuman.”
Aku
bertanya lagi, “Kenapa engkau tidak bersama mereka?” Ia menjawab, “Allah SWT mengetahui
bahawa aku tidak terlalu suka makan dan minum. Maka Ia membolehkanku memandang
kepada wajah-Nya.”
Orang
yang paling rugi ialah mereka yang terhijab daripada mengenal Allah SWT di
dunia sehingga terhijab daripada memandang-Nya di Akhirat. Mata hati mereka
buta akibat dosa-dosa yang mereka lakukan. Akibat kematian hati, mereka tidak
pernah tergerak untuk mengenal Tuhannya di dunia.
Abu
Hamid al-Ghazali berkata, “Setiap orang yang tidak mengenal Allah SWT di dunia,
tidak akan melihat-Nya di Akhirat. Sesiapa yang tidak pernah merasai kelazatan
mengenal Allah SWT di dunia, tidak akan merasai kelazatan memandang Allah SWT
di Akhirat. Seseorang tidak akan menuai kecuali apa yang ia semai.”
Semakin
banyak dosa yang mereka lakukan, semakin tertutup pandangan matanya di Akhirat
kelak. Mereka tidak dapat memandang keindahan Allah SWT lalu terbakar dalam api
penyesalan yang sangat menyakitkan.
Allah
SWT berfirman, maksudnya:
“Sekali-kali
tidak, sesungguhnya perbuatan dosa yang selalu mereka lakukan itu telah
menutupi hati mereka. Sekali-kali tidak, Sesungguhnya mereka pada hari itu
benar-benar tertutup daripada (memandang) Tuhan mereka. (Surah al-Muthaffifin
83: 14-15)