.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Monday, October 22, 2018

Najis di tempat solatnya

Najis di tempat solatnya

Pada suatu hari, Muhammad bin Abdullah sedang sembahyang di Kaabah. Pembesar-pembesar Quraisy melihatnya sambil mengejek beliau. Tiba-tlba, ada orang datang menyembelih unta di Kaabah, Pembesar-pembesar Quraisy cabar-mencabar antara mereka siapa yang berani mengambil perut-perut unta yang berdarah dan bernajis Itu dan meletakkannya di atas kepala Muhammad yang sedang sujud di Kaabah.

Uqbah bin Mu‘it. jiran Muhammad bangun dan berkata, "Aku yang akan melakukannya."

Dia pun pergi mengangkat taIi-tali perut itu dan meletakkannya di atas kepala Muhammad yang sedang sujud itu. Uqbah dan pembesar-pembesar Quraisy yang lain ketawa terbahak-bahak sampai bergoyang-goyang badan mereka. Muhammad terus sujud tidak bergerak-gerak. Perut-perut unta itu terus berada di atas kepala Muhammad yang sedang sujud itu sehinggalah Fatimah lalu di situ. Dia yang membuang kotoran-kotoran itu sambil menangis melihat penghinaan dan ujian yang ditanggung oleh Muhammad, ayahnya.

Apabila Muhammad bangun daripada sujudnya, beliau memerhati mereka semua. Lantas Muhammad berdoa dan menyebut setiap nama mereka yang ada pada masa itu. Mengikut cerita perawi hadis ini, "Aku melihat setiap orang yang Muhammad sebut itu semuanya mati terbunuh di perang Badar."

Allah mengabulkan doanya. Muhammad pernah berpesan, "Akan dikabulkan doa seseorang daripada kamu selagi dia tidak gopoh dengan Tuhan." Apabila ditanya. "Bagaimana gopoh itu. wahai Muhammad?" Muhammad berkata. "Iaitu orang yang berkata, 'Aku sudah berdoa dan berdoa. tetapi tidak dimakbulkan lagi oleh Allah!"

Dalam tempoh itu. semakin ramai sahabat yang berhijrah ke Habsyah. Sehingga terkumpul di Habsyah 83 orang lelaki dan perempuan. Mereka menetap di sana, di bawah naungan Naiasyi sehingga turun ayat-ayat terakhir surah al-Na/m. Apabila ayat ini turun. Muhammad memilih masa yang ramai orang di Kaabah dan pembesanpembesar Quraisy ada bersama.

Muhammad membacakan ayat-ayat daripada surah an-Najm ayat 43 hingga 62 dengan suara yang kuat yang lebih kurang bermaksud, "Dan bahawa sesungguhnya, dialah yang menyebabkan seseorang itu bergembira tertawa dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita menangis; dan bahawa sesungguhnya, dialah yang mematikan dan menghidupkan; dan bahawa sesungguhnya, dialah yang menciptakan pasangan . lelaki dan perempuan. daripada setitis air mani ketika dipancarkan (ke dalam rahim); dan bahawa sesungguhnya. dialah yang tetap menghidupkan semula makhluk-makhluk yang mati; dan bahawa sesungguhnya. Dialah yang memberikan sesiapa yang dikehendakinya apa yang diperiukannya dan memberikannya tambahan yang boleh disimpan; dan bahawa sesungguhnya, dialah Pencipta Bintang Syi'ra; dan bahawa sesungguhnya, dialah yang membinasakan bangsa Aad yang pertama (bangsa Nabi Hud), dan bangsa Thamud (bangsa Nabi Soleh). Maka tidak ada seorang pun daripada kedua-dua kaum itu yang dibiarkan hidup. Dan kaum Nabi Nuh sebelum itu telah luga dibinasakan. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang sangat zalim dan sangat melampaui batas. Dan bandar-bandar yang ditunggang balikkan itu, dialah yang mengangkatnya ke angkasa dan menghempaskannya ke bumi; Lalu penduduk bandar-bandar Itu diliputi azab seksa yang meliputinya. Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhanmu yang tidak terhingga itu engkau ragu-ragukan, wahai manusia? Al-Quran ini adalah pemberi amaran di antara lehls-lenls amaran yang telah lalu! Telah hampir masa datangnya hari klamat; tldak ada sesiapapun selain Allah yang dapat menahan atau menghapuskan huru-hara 'hari kiamat' itu. Maka patutkah kamu merasa hairan terhadap keterangan-keterangan al-Quran lnl sehingga kamu mengingkarinya? Serta kamu tertawa mengejek-ejeknya dan kamu tidak mahu menangis menyesali kesalahan kamu serta takutkan balasan buruk yang akan menimpa kamu? Sedang kamu adalah orang-orang yang sombong angkuh. lagi yang melalaikan kewajipan? Oleh yang demikian, hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menurunkan alQuran itu dan beribadahlah kamu kepadanya dengan sepenuhpenuh tauhid."

Muhammad pun sujud. Begitu juga orang-orang Islam bahkan Quraisy semua sekali turut sujud kerana terkesan dengan ayat ini. Begitulah kebesaran al-Quran. Seluruh Mekah yang mendengar bacaan Muhammad, sujud. Hanya ada seorang lelaki tua yang tidak sujud, tetapi dia mengambil pasir dan diletakkan ke atas kepalanya sebagai ganti sujud.

Pembesar-pembesar Quraisy juga sujud semuanya. Dengan itu, tersebarlah berita dalam suku-suku Arab bahawa Quraisy sujud apabila mendengar kata-kata Muhammad. Cerita ini juga sampai ke Habsyah. Quraisy sudah menerima Islam. Sebahagian sahabat
Muhammad di Habsyah yang mendengar cerita ini ada yang pulang ke Mekah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)