.

.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين أهلا وسهلا بكم إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني" اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب يارب يارب يارب

.

.

.

.

Monday, October 22, 2018

Jin menerima dakwahnya. Bagaimanakah kita?

Jin menerima dakwahnya. Bagaimanakah kita?

Firman Allah mafhumnya :

Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.

`Dan (ketahuilah wahai kaum kami!) Bahawa sesungguhnya: tertinggilah kebesaran dan keagungan Tuhan kita daripada beristeri atau beranak.

`Dan (dengan ajaran Al-Quran nyatalah) bahawa sesungguhnya: (ketua) yang kurang akal pertimbangannya dari kalangan kita telah mengatakan terhadap Allah kata-kata yang melampaui kebenaran;

(Al-Jinn : 2-4)

Pada suatu hari, Muhammad keluar dari Mekah ditemani oleh Abdullah bin Masud untuk beribadah. Apabila sampai di suatu tempat. Muhammad meminta Abdullah menunggunya di situ sehingga Muhammad memanggil dia datang.

Muhammad pergi jauh sedikit, tetapi Abdullah dapat melihat Muhammad dari jauh. Muhammad sembahyang dan membaca alQuran di situ dengan suara yang kuat. Pada masa itu, lalu sekumpulan jin dari tempat yang bernama Nusayyibin.

Apabila mereka mendengar Muhammad membaca al-Quran, mereka datang mengerumuni beliau. Abdullah melihat dari jauh. Allah nampakkan padanya jin-jin itu.

Abdullah berkata, "Kerana banyaknya iin itu sampai akhirnya aku tidak nampak Muhammad lagi. Aku hendak datang kepada Muhammad, cemas keselamatan Muhammad. Tetapi beliau memberi isyarat supaya aku iangan datang. Oleh itu, aku duduk semula di tempat aku dan aku melihat dari jauh."

Allah menceritakan peristiwa ini di dalam al-Quran surah al-Jinn ayat 2 hingga 4 yang bermaksud, "Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekaii-kali mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami. Dan ketahuilah wahai kaum kami! Sesungguhnya, Maha Tinggi kebesaran dan keagungan Tuhan kita daripada beristeri ataupun beranak ."

Dalam ayat l9 dan 20 daripada surah yang sama, Allah menyatakan yang bermaksud, "Dan sesungguhnya, ketika hamba Allah Muhammad berdiri mengerjakan ibadah kepadanya, mereka hampir-hampir menindih satu sama lain mengerumuninya. Katakanv lah wahai Muhammad, 'Sesungguhnya aku hanyalah beribadah kepada Tuhanku semata-mata, dan aku tidak mempersekutukannya dengan sesiapapun .

Banyak ayat al-Quran turun menceritakan berkaitan dengan jin. Menurut Imam Ibn aI-Jauzi, jin tidak cerdik seperti manusia. Allah tidak memberi kecerdikan akal kepada mereka. jin paling cerdik adalah seperti kanak-kanak di kalangan manusia. Yang cerdik hanya Iblis. Maka Iblislah yang menyesatkan mereka.

Dalam surah al-jin ayat 4, Allah menyatakan yang bermaksud, "Dan dengan ajaran aI-Quran nyatalah sesungguhnya: ketua yang kurang akal pertimbangannya daripada kalangan kita mengatakan kepada Allah kata-kata yang melampaui kebenaran."

Mereka berkata, "Kami tidak menyangka ada orang yang berani menipu berhubung Allah."

jin-jin inilah yang menolong ahli-ahli sihir, para pendeta dan orang-orang yang belum Islam. Mereka juga meminta tolong kepada ahli-ahli sihir dan pendeta-pendeta.

Dalam ayat 6 pula bermaksud, “Dan sesungguhnya adalah salah perbuatan beberapa orang daripada manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan ]in bertambah sombong dan jahat."

Oleh itu, pada hari itu, semua iin .ini masuk Islam. Inilah berita gembira dan hiburan pertama buat Muhammad selepas menghadapi penentangan daripada kaumnya dan daripada penduduk Taif. Semasa manusia tidak menerima Islam, iin datang menerima Islam. Mereka yang Islam kemudiannya berdakwah pula kepada kaum mereka yang lain sehingga tersebar Islam di kalangan jin. Allah mahu menghiburkan Muhammad selepas lO tahun berjuang, hanya ada 70 orang di Mekah. Allah menceritakan hal ini dalam al-Quran iaitu dalam surah al-Ahqafayat 29 hingga 32.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Rasulullah s.a.w bersabda :

” Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat” ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)