1.
Jika para wanita dunia beriman dan beramal
soleh maka mereka juga akan mendapatkan kenikmatan para bidadara
sebagaimana dinyatakan di dalam ayat-ayat yang menegaskan bahawasanya bagi para penduduk syurga segala apa yang mereka inginkan dan hasratkan.
sebagaimana dinyatakan di dalam ayat-ayat yang menegaskan bahawasanya bagi para penduduk syurga segala apa yang mereka inginkan dan hasratkan.
Seperti
firman Allah :
جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ
لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ كَذَلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقِينَ (٣١)
“(Iaitu) syurga ‘Adn yang mereka masuk ke
dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di
dalam syurga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki.Demikianlah
Allah memberi Balasan kepada orang-orang yang bertaqwa” (QS An-Nahl : 31)
لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَى رَبِّكَ
وَعْدًا مَسْئُولا (١٦)
“Bagi mereka di dalam syurga itu apa yang mereka kehendaki, sedang mereka kekal (di dalamnya).
(hal itu) adalah janji dari Tuhanmu yang patut dimohonkan (kepada-Nya)” (QS
Al-Furqoon : 16)
لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ جَزَاءُ
الْمُحْسِنِينَ (٣٤)
“Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki pada sisi Tuhan mereka. Demikianlah
Balasan orang-orang yang berbuat baik” (QS Az-Zumar : 34)
لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ (٣٥)
“Mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan
pada sisi Kami ada tambahannya” (QS Qoof : 35)
نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ
وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ (٣١)
“Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan
akhirat; di dalamnya kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh
(pula) di dalamnya apa yang kamu minta” (QS Fushshilat : 31)
Dan
diantara perkara yang sangat dihasratkan oleh manusia adalah kenikmatan
berjimak. Dan kenikmatan syurga bukanlah diciptakan dan disediakan oleh Allah
hanya untuk para lelaki saja akan tetapi kepada seluruh orang-orang yang
bertaqwa baik dari kalangan lelaki mahupun wanita. Allah berfirman
وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى
وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ
Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal soleh, baik laki-laki
mahupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam
syurga.(QS An-Nisaa :124)
وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ
فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ
Dan Barangsiapa mengerjakan amal yang soleh baik laki-laki
mahupun perempuan sedang ia dalam Keadaan beriman, Maka mereka akan masuk
syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa hisab. (QS Ghoofir : 40)
Yang
dimaksud dengan bidadara adalah dari kalangan lelaki dunia yang masuk syurga
(lihat Majmu’ Fatawa Syaikh al-‘Utsaimin 2/53). Dan tentunya seorang lelaki
yang masuk syurga akan diubah tubuh dan parasnya oleh Allah menjadi tampan dan
elok sebagai bidadara (sebagaimana akan datang penjelasannya)
2
Para ulama menjelaskan bahwa ada beberapa
sebab kenapa sama sekali tidak disebutkan tentang bidadara bagi para wanita, di
antaranya:
-
Kerana para wanita asalnya merekalah yang dicari dan dikejar-kejar, bukan
sebaliknya. (lihat Majmu’ Fatawaa Syaikh al-‘Utsaimin 2/53) Jadi merupakan
perkara yang kurang elok jika para wanita mengejar para bidadara.
-
Dalam dalil-dalil disebutkan tentang keindahan tubuh para bidadari dengan agak menyeluruh,
kerana asalnya para wanita memiliki
sifat malu yang sangat tinggi… malu untuk membaca atau mendengar, apalagi
membicarakan keindahan tubuh para bidadara
3.
Yang perlu diingat bahwasanya kenikmatan di syurga
sangatlah banyak dan tidak terbayangkan. Kenikmatan di syurga bukanlah hanya
kenikmatan jimak sahaja, akan tetapi masih terlalu banyak kenikmatan yang lain
yang banyak.
4.
Para ulama juga menyebutkan bahawsanya para
wanita dunia jika beriman dan beramal soleh hingga masuk syurga maka mereka
akan lebih mulia dan lebih cantik dari para bidadari syurga.
Para
wanita dunia telah menjalankan kewajiban-kewajiban yang Allah wajibkan kepada
mereka, mereka menjalankan perintah Allah dan menjauhi laranganNya dengan penuh
kesabaran tatkala di dunia. Hal ini berbeza dengan para bidadari syurga yang
langsung diciptakan dewasa dan tanpa pembebanan tugas dari Allah, mereka
diciptakan untuk disediakan bagi para lelaki penghuni syurga. Ada beberapa hadis
Nabi s.a.w yang menunjukkan akan hal ini akan tetapi hadis-hadis tersebut
lemah.
Diantaranya
hadis yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah radhiallahu ‘anhaa bahswasanya Nabi s.a.w
bersabda
بَلْ نِسَاءُ الدُّنْيَا أَفْضَلُ مِنَ الْحُوْرِ الْعِيْنِ
“Bahkan wanita dunia lebih baik dari pada para bidadari” (HR
At-Thobrooni dalam Al-Mu’jam Al-Kabiir no 780. Hadits ini dilemahkan oleh
Al-Haitsami dalam Majma’ Az-Zawaaid 7/255 dan juga Syaikh Al-Albani dalam
Dho’if 2230)
5.
Para wanita dunia janganlah menyangka jika
mereka masuk ke dalam syurga lantas wajah mereka tidak berubah. Allah akan
mempercantik wajah-wajah mereka dengan secantik-cantiknya sebagaimana telah
dijelaskan dalam hadis-hadis yang sahih bahawasanya tubuh para penghuni syurga
diubahbentuk oleh Allah sehingga menjadi lebih besar dan lebih tampan dan
cantik. (Lihat penjelasan tentang jasad tatkala kebangkitan merupakan perubahan
dari jasad yang ada di dunia di Majmuu Fataawa Ibni Taimiyyah 17/252 dan Syarh
al-‘Aqidah at-Thohawiyah li Ibni Abi al-‘Iz al-Hanafi hal 277). Tubuh dan rupa
para penghuni surga menjadi muda dan besar serta tingginya 60 hasta, selain itu
juga tubuh mereka bersih tidak ada kotorannya.
Rasulullah
s.a.w bersabda :
فَكُلُّ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ عَلَى صُوْرَةِ آدَمَ
“Semua
yang masuk syurga seperti bentuknya Nabi Adam” (HR Al-Bukhari no 3326)
Dalam hadis
yang lain
إِنَّ أَوَّلَ زُمْرَةٍ يَدْخُلُوْنَ الْجَنَّةَ عَلَى صُوْرَةِ
الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ عَلَى أَشَدِّ
كَوْكَبٍ دُرِّيٍّ فِي السَّمَاءِ إِضَاءَةً لاَ يَبُوْلُوْنَ وَلاَ
يَتَغَوَّطُوْنَ وَلاَ يَتْفُلُوْنَ وَلاَ يَمْتَخِطُوْنَ … وَأَزْوَاجُهُمْ
الْحُوْرُ الْعِيْنُ عَلَى خُلُقِ رَجُلٍ وَاحِدٍ عَلَى صُوْرَةِ أَبِيْهِمْ آدَمَ
سِتُّوْنَ ذِرَاعًا فِي السَّمَاءِ
“Sesungguhnya rombangan pertama yang masuk syurga seperti bulan
yang bersinar di malam purnama, kemudian rombongan berikutnya seperti bintang
yang paling terang di langit, mereka tidak buang air kecil, tidak buang air
besar, tidak membuang ludah, tidak beringus….isteri-isteri mereka adalah para
bidadari, mereka semua dalam satu perangai, rupa mereka semua seperti rupa ayah
mereka Nabi Adam, yang tingginya 60 hasta menjulang ke langit” (HR Al-Bukhari
3327)
6.
Meskipun dalam syurga seorang lelaki boleh memiliki banyak bidadari, bahkan boleh
memiliki banyak isteri yang dahulunya adalah isteri-isterinya di dunia maka
sama sekali tidak akan ada dalam hati-hati mereka rasa dengki dan rasa cemburu.
Allah telah berfirman ;
وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ
تَحْتِهِمُ الأنْهَارُ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا
وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ
رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا
كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (٤٣)
Dan Kami cabut segala macam dendam yang berada di dalam dada
mereka; mengalir di bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: “Segala puji
bagi Allah yang telah menunjuki Kami kepada (syurga) ini. dan Kami sekali-kali
tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi Kami petunjuk.
Sesungguhnya telah datang Rasul-rasul Tuhan Kami, membawa kebenaran.” dan
diserukan kepada mereka: “ltulah syurga yang diwariskan kepadamu, disebabkan
apa yang dahulu kamu kerjakan.” (QS Al-A’roof : 43)
وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى
سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ (٤٧)
Dan Kami lenyapkan segala rasa dendam yang berada dalam hati
mereka, sedang mereka merasa bersaudara duduk berhadapan di atas dipan-dipan.
(QS al-Hijr : 47)
Nabi s.aw bersabda:
وَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ زَوْجَتَانِ يُرَى مُخُ سَاقِهِمَا
مِنْ وَرَاءِ اللَّحْمِ مِنَ الْحَسَنِ لاَ اخْتِلاَفَ بَيْنَهُمْ وَلاَ تَبَاغُضَ
قُلُوْبُهُمْ قَلْبٌ وَاحِدٌ يُسَبِّحُوْنَ اللهَ بُكْرَةً وَعَشِيًّا
“Bagi setiap penghuni syurga dua orang isteri, terlihat sum-sum
betisnya dari balik dagingnya kerana indahnya, tidak ada perselisihan diantara
mereka serta tidak ada permusuhan. Hati-hati mereka hati yang satu, mereka
bertasbih kepada Allah pagi dan petang” (HR Muslim no 2834)
7.
Seorang wanita tidak keluar dari salah satu
dari kondisi-kondisi berikut ini:
Pertama : Ia meninggal sebelum menikah. Maka
wanita ini bisa jadi dinikahkan dengan lelaki dunia yang masuk surga yang akan
menyenangkan hatinya (lihat Majmu Fatawa Syaikh al-‘Utsaimin 2/53).
Rasulullah s.a.w bersabda :
وَمَا فِي الْجَنَّةِ أَعْزَبُ
“Tidak ada seorang yang membujang pun di syurga” (Dishahihkan
oleh Syaikh Al-Albani dalam As-Shahihah no 1736 dan 2006)
Syeikh
al-‘Utsaimin rahimahullah berkata, “Seorang wanita jika masuk syurga dan belum
menikah atau suaminya tidak masuk syurga, maka jika wanita ini masuk syurga
maka akan ada para lelaki dunia yang masuk syurga yang belum menikah, maka bagi
para lelaki tersebut para isteri dari bidadari dan juga dari para wanita dunia
–tentunya jika para lelaki tersebut berminat-” (Majmu’ Fatawa Syaikh
al-‘Utsaimin 2/52)
Mu’awiyah
radhiallahu ‘anhu melamar Ummu Darda’ maka Ummu Darda’ pun menolak lamarannya
dan berkata, “Aku mendengar Abu Darda’ (suaminya yang telah meninggal dunia)
berkata, Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :
الْمَرْأَةُ لِآخِرِ أَزْوَاجِهَا
“Seorang wanita bagi suaminya yang terakhir”.
Dan aku
tidak ingin pengganti bagi Abu Darda'” (Dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam
As-Shahihah no 1281)
Hudzaifah
radhiallahu ‘anhu juga pernah berkata kepada isterinya:
إِنْ شِئْتِ أَنْ تَكُوْنِي زَوْجَتِي فِي الْجَنَّةِ فَلاَ
تَزَوَّجِي بَعْدِي فَإِنَّ الْمَرْأَةَ فِي الْجَنَّةِ لِآخِرِ أَزْوَاجِهَا فِي
الدُّنْيَا فَلِذَلِكَ حَرَّمَ اللهُ عَلَى أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَنْكِحْنَ بَعْدَهُ لِأَنَّهُنَّ أَزْوَاجَهُ فِي
الْجَنَّةِ
“Jika kau ingin menjadi isteriku di syurga maka janganlah engkau
menikah lagi setelah aku meninggal, kerana seorang wanita di syurga akan
menjadi isteri bagi suaminya yang terakhir di dunia. Allah mengharamkan isteri-isteri
Nabi s.a.w untuk menikah lagi setelah
meninggalnya Nabi, kerana mereka adalah isteri-isteri Nabi di syurga”
(Dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam As-Shahihah no 1281)
8.
Jika sebaliknya, iaitu seorang wanita dunia
bermaksiat dan membangkang kepada suaminya maka ia tentu akan kalah bersaing
dengan para bidadari syurga dan akan menyebabkannya terjerumus dalam neraka
jahannam. Bahkan tatkala seorang wanita dunia menyakiti hati suaminya maka
bidadari syurga akan membantah dengan perlakuannya sebagaimana dalam sabda Nabi
s.a.w :
لاَ تُؤْذِي امْرَأَةٌ زَوْجَهَا فِي الدُّنْيَا ؛ إِلاَّ قَالَتْ
زَوْجَتُهُ مِنَ الْحُوْرِ الْعِيْنِ : لاَ تُؤْذِيْهِ قَاتَلَكِ اللهُ ؛
فَإِنَّمَا هُوَ عِنْدَكِ دَخِيْلٌ يُوْشِكُ أَنْ يُفَارِقَكِ إِلَيْنَا
“Tidaklah seorang wanita menyakiti suaminya di dunia kecuali isterinya
di akhirat dari bidadari akan berkata, “Janganlah engka mengganggunya, semoga
Allah membinasakanmu. Sesungguhnya ia hanyalah tamu di sisimu, hampir-hampir
lagi ia akan meninggalkanmu menuju kami” (HR At-Thirmidzi dan Ibnu Majah, dan
dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam As-Shahihah no 173)