Perasaan khusyuk
payah dirasakan, jika kita tidak miliki kesedaran, kepercayaan serta keyakinan
bahawasanya di saat solat kita sedang berhadapan dengan Allah ( Ihsan ). jadi
adalah lebih baik andainya dapat kita pratikkan kesedaran akan IHSAN itu dalam
menjalani kehidupan yang sementara
ini dan mendapat kesedaran itu satu hal
untuk memiliki rasa kesedaran itu yang lebih di utamakan...Allah sentiasa memerhati
kita, dan Dia Maha dekat.
ALLAH TIDAK
BERTEMPAT..
DAN
ALLAH AMAT DEKAT DENGAN KITA..
LEBIH
DEKAT DARI PERASAAN KITA DENGAN KITA..
DIALAH
MENJAGA KITA MASA TIDUR..
MENJAGA
KITA DI KALA SAKIT..
DIA
MENGURUS KAN PARA MAKHLUK TANPA RASA MENGANTUK
ALLAH..
ENGKAU MAHA HEBAT..
JADIKANLAH
CINTA,SAYANG DAN KASIHKU HANYA PADA MU..
JADIKAN
KAMI HAMBA SENTIASA MENGINGATI MU..
MENSYUKURI
SEGALA PEMBERIAN MU..
DAN
PERELOKKANLAH IBADAT KAMI..
Jika tergerak hati
kita untuk melakukan kebaikan, Allah akan kurniakan satu pahala walaupun kita
belum melakukannya.
Jika tergerak hati
untuk melakukan sesuatu kejahatan, tanyalah diri DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA?
Allah kah yang patut dicari atau maksiat yang patut ditembusi, bagaimana
keadaan ku ketika hendak bertemu dengan Allah pada hari pembalasan yang mungkin
esok, lusa atau hari ini atau mungkin pada saat ini sedangkan ana melakukan
maksiat kepadaNya?
Berapa banyak ruang
dan masa yang ada pada kita untuk memerhatikan segala nikmat yang dikurniakan
oleh Allah kepada kita, terus bersyukur padaNya tanpa sebarang perasaan
prejudis. Pernahkah terlintas dalam pemikiran kita bagaimana Allah
menganugerahkan nikmat hidayah, kesihatan, harta, ilmu pengetahuan, kepandaian,
kemahiran, bakat, anak-anak, ibu bapa
yang
terlalu menyayangi kita walau saat kita tersungkur, suami atau isteri yang
mengasihi kita?
"Sesiapa yang
mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan
pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"
"Aku hanyalah
insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan
mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.
Ibn Al-Qayyim said
with regards to what one should do to cure his weak emaan using the Quran,
"First
you should remove your heart from the life of this world and settle it in the
Next Life. Then, pay your full attention to pursuing the meanings of the
Qur’aan, and try to comprehend and understand them and what they were sent down
to accomplish. Then, offer these meanings to the sickness that your heart
feels, and when they touch the disease, they will cure the heart, Allah
willing."
Wasiat Rasulullah
s.a.w kepada mukminah sebelum tidur...
Diceritakan
pada suatu hari Fatimah mengeluh kepada alat penggiling rotinya dan
menyampaikan hasratnya ingin seorang pembantu. Lalu Rasulullah S.A.W berkata
kepada anaknya; Ketahuilah akan ku ajarkan kepada mu sesuatu yang lebih baik
daripada sesuatu yang engkau minta... daripadaku. Apabila engkau hendak tidur,
maka bertakbirlah 34x, bertasbihlah sebanyak 33x dan bertahmidlah sebanyak 33x,
maka itu adalah lebih baik dari seorang pembantu rumah.
Jilbab adalah
mahkota bagi setiap muslimah untuk menghindari dari segala tipu daya syaitan
dan fitnah di mata lelaki. Anggunnya wanita yang menutup aurat seperti mutiara
yang dijaga dan disimpan kemas didalam kerang. Mahalnya kecantikkan seorang
muslimah itu mengalahi harga segudang emas sehingga kecantikkannya bukan
u...ntuk tatapan ramai, tetapi hanya boleh dilihat oleh orang yang tertentu
sahaja.
When a man got
angry in front of the Prophet (Allah bless him and give him peace), he told his
companions, “I know some words that would make his anger leave, if he said them.
They are, ‘I seek refuge in Allah from Satan’.” [Bukhari]
Syeikh al-‘Utsaimin
rahimahullah berkata, “Seorang wanita jika masuk syurga dan belum menikah atau
suaminya tidak masuk syurga, maka jika wanita ini masuk syurga maka akan ada
para lelaki dunia yang masuk syurga yang belum menikah, maka bagi para lelaki
tersebut para isteri dari bidadari dan juga dari para wanita dunia –tentunya
jika para lelaki tersebut berminat-” (Majmu’ Fatawa Syaikh al-‘Utsaimin 2/52)
“Iman membuat hati
nampak putih bersih. Jika seorang hamba bertambah imannya, hatinya akan semakin
putih. Jika kalian membelah hati orang beriman, kalian akan melihatnya putih
bercahaya. Sedangkan kemunafikan membuat hati tampak hitam kelam. Jika seorang
hamba bertambah kemunafikannya, hatinya pun akan semakin gelap. Jika kalian
membelah hati orang munafik, maka kalian akan melihatnya hitam mencekam.”
Ibnu
Taimiyah
Dari Abu Hurairah,
dari Rasulullah s.a.w bersabda, “Seorang hamba apabila melakukan suatu
kesalahan, maka dititikkan dalam hatinya sebuah titik hitam. Apabila ia
meninggalkannya dan meminta ampun serta bertaubat, hatinya dibersihkan. Apabila
ia kembali (berbuat maksiat), maka ditambahkan titik hitam tersebut hingga
menutupi hatinya. Itulah yang diistilahkan “ar raan” yang Allah sebutkan dalam
firman-Nya (yang ertinya), ‘Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang
selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka’.”
Hasan
Al Bashri rahimahullah mengatakan, “Yang dimaksudkan dalam ayat tersebut adalah
dosa di atas tumpukan dosa sehingga membuatkan hati itu gelap dan lama kelamaan
pun mati.” Demikian pula yang dikatakan oleh Mujahid, Qotadah, Ibnu Zaid dan
selainnya.
Riwayat Anas Bin
Malik menceritakan tentang Salamah, ibu susuan Ibrahim, putera Rasulullah SAW
dan Mariah al-Qibtiah, dia bertanya kepada Rasulullah SAW, "Wahai
Rasulullah, engkau telah memberikan khabar gembira dalam segala hal untuk kaum
lelaki tetapi tidak untuk kaum wanita."
Rasulullah
SAW berkata, " Adakah rakan rakanmu menghantarmu untuk bertanya seperti
itu?"
Jawabnya,
"Benar, mereka menyuruhku."
Lalu
baginda berkata:
Tidaklah
seorang antara kamu merasa redha jika dia hamil daripada benih suaminya dan
suaminya bangga dengan kehamilannya itu. Wanita tersebut mendapat pahala sama
dengan seorang berpuasa dan berdiri malam di jalan ALLAH dan apabila wanita itu
menderita sakit sewaktu melahirkan, maka betapa kegembiraan yang dirasakan
dengan lahir permata hatinya yang tidak diketahui penghuni langit dan bumi.
Malik bin Dinar
rahimahullah pernah mengatakan:
إِنَّ الْعَالِمَ
إِذَا لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ كَمَا يَزِلُّ
الْقَطْرُ عَنِ الصَّفَا
“Sesungguhnya
seorang alim jika dia tidak mengamalkan ilmunya maka nasihat-nasihatnya tidak
akan merasuk ke dalam hati-hati, sebagaimana tetesan air tergelincir dari batu
yang keras.