PENCIPTAAN NABI ADAM A.S DAN
KEKHALIFAHAN
Firman Allah :
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ
خَلِيفَةً
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman
kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah
di muka bumi."
(Al-Baqarah :
30)
Mengikut
pendapat para Mufassirin, Maksud “Khalifah” di dalam ayat ini adalah Nabi Adam
a.s.
Allah menjadikan Nabi Adam a.s sebagai khalifah (pengganti) daripada para
malaikat yang mereka itu adalah penghuni bumi selepas bangsa jin. Malaikat
tinggal di langit manakala jin pula di bumi. Mereka dahulunya menyembah Allah
dalam tempoh waktu yang cukup lama di muka bumi, namun timbul hasad dengki di
antara mereka sehingga mereka saling berbunuhan dan sering membuat kerosakan.
Maka diutuskan
bala tentera dari golongan malaikat kepada mereka. Dikatakan kepada para jin
bahawa pemimpin mereka adalah iblis dan mereka merupakan bendahara Syurga. Maka
jin yang mana nama mereka terbentuk daripada perkataan asal Al-Jannah
diturunkan ke bumi dan diusir menjadi golongan yang menduduki gunung-gunung dan
lautan. Mereka mendiami bumi dengan beribadah mereka itu lebih ringan daripada
para malaikat kerana penduduk langit dunia lebih ringan sedikit ibadah mereka
daripada yang berada di atasnya dan begitulah ibdah-ibadah setiap penduduk
langit sehinggalah yang paling atas.
Ketika mana
para malaikat daripada golongan jin menduduki dunia, Allah telah meringankan
ibadah mereka. Kerana keringanan itu, mereka menjadi suka dan ingin menetao di
bumi. Allah pernah memberikan kekuasaan kepada iblis terhadap bumi dan langit,
sebagai bendahara syurga dan kadangkala mereka menyembah Allah di langit,
kadangkala di bumi serta kadangkala di syurga. Akhirnya timbul rasa ujub
(bangga) terhadap diri mereka sehingga timbullah takabbur (sombong) pada diri
mereka. Maka Allah menunjukkan apa yang terkumpul akibat daripada kesombongan
mereka itu dengan Firman :
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ
خَلِيفَةً
Firman Allah :
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا
عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ
“Dan kalau Kami jadikan rasul itu
malaikat, tentulah Kami jadikan dia seorang laki-laki dan (kalau Kami jadikan
ia seorang laki-laki), tentulah Kami meragu-ragukan atas mereka apa yang mereka
ragu-ragukan atas diri mereka sendiri.”
(Al0An’am : 9)
Di dalam tafsir
Qurtubi dan Ibnu Kathir dikatakan bahawa kalimah “KHALIFAH” untuk satu dan
untuk jama’ (banyak). Namun ianya bermaksud jama’. Maka “KHALIFAH” adalah
bermaksud Nabi Adam a.s dan keturunannya. Sebagaimana firman Allah :
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ
بَعْضٍ دَرَجَاتٍ
“Dan Dia lah yang menjadikan kamu
penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian
(yang lain) beberapa darjat.”
(Al-An’am :
165)
Ibnu Jarir
berkata :
“Khalifah yang
menggantikan dalam menetapkan hokum di antara makhluk dan khalifah itu adalah
Adam a.s dan sesiapa yang menggantikannya dalam ketaatan kepada Allah, boleh
memutuskan hokum secara adil di antara sesame makhluk. Adapun orang-orang yang
merosakkan, maka mereka itu bukan termasuk khalifah.”
Ibnul Arabi dan
sebahagian Al-Mujahadah berkata :
“Khalifah
adalah pengganti daripada Allah, seperti wakil Allah.”
Mereka
mentafsirkan sebagai pengajaran Nabi Adam a.s tentang nama-nama benda dengan
sifat-sifat yang terdapat maknanya pada manusia dan penciptaan Adam dengan
bentuknya seperti itu.
Sayidina Abu
Bakar As-Siddig r.a pernah berkata ketika beliau dipanggil “ Wahai khalifah
Allah”. Lalu beliau menjawab : “Aku bukanlah khalifah Allah, tetapi aku adalah
khalifah Rasulullah s.a.w. Cukuplah yang demikian itu dan Allah adalah khalifah
bagi selain Nya.”
Rasulullah
s.a.w bersabda :
اللهم
أنت الصحب في السفر والخليفة في الأهلي
“Ya Allah,
Engkaulah pemilik perjalanan ini dan pengganti bagi keluargaku.”
(Riwayat Abu
Daud dan Tarmizi : Sanad yang sahih)
Allah adalah
Yang Maha Hidup selama-lamanya, Maha Menyaksikan tidak akan mati dan tidak akan
menghilang. Maka dengan itu tidak mungkin ada sesuatu sebagai pengganti bagi
Nya. Sesungguhnya tidak aka ada yang sanggup menggantikan tempat Nya. Maka
barangsiapa yang mengatakan ada pengganti Nya, maka dia telah musyrik kepada
Nya.
Firman Allah :
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ
خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ
وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا
تَعْلَمُونَ
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman
kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah
di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan
(khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan
menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan
mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa
yang tidak kamu ketahui."
(Al-Baqarah :
30)
Ar-raghib dan
para mufassirin bersetuju bahawa mereka mengqiyaskan kepada sesuatu yang tidak
Nampak (ada). Mereka (para malaikat) mengatakan: “Mengapa Engkau hendak
menjadikan di bumi itu khalifah yang hendak membuat kerosakan.”
Sepertimana
yang dilakukan oleh keturunan jin dan inilah qiyas fasid (perumpamaan yang
salah) kerana diqiyaskan antara yang nampak (hadir) dengan yang ghaib (tidak
ada). Para mufassirin dan Ahli Sunnah termasuk Al-Waqidi membenarkan pendapat
ini. Mereka mengatakan bahawa diqiyaskan atas siapa yang pernah mendiami bumi
daripada keturunan jin, lalu mereka membuat kerosakan di dalamnya.
Yahya bin Abu
Kthir berkata yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dalam ayat 30 surah
Al-Baqarah:
“Engkau hendak
menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya.
Mereka berjumlah sepuluh ribu malaikat. Dan Allah mengirimkan api kepada mereka
sehingga mereka terbakar.” Namun ini adalah merupakan khabar israiliyat yang
mungkar.
Dalam riwayat
daripada Abi Jaafar Muhammad bin Al-Husain bahawa :
“Salji adalah
merupakan malaikat, manakala Harut dan Marut adalah anggotanya. Setiap hari dia
memandang tiga kali ke Ummul Kitab, memandang apa yang belum pernah terjadi.
Kemudian melihat di dalamnya, penciptaan Adam a.as dan apa yang berkaitan dengannya.”
Kemudian beliau
menceritakan kisah Harut dan Marut.
Ahli hikmah
berkata :
“Ketika Allah
menciptakan manusia secara rohani dan jasmani, Allah menjadikan manusia itu
terdiri daripada tiga kecenderungan iaitu kecenderungan syahwat, kecenderungan
marah dan kecenderungan kuasa. Maka dengan kecenderungan syahwatnya menyebabkan
rosaknya bumi. Kecenderungan amarahnya menyebabkan terjadinya pertumpahan darah
yang tidak dihalalkan baginya dan dia menjadi khalifah Allah dengan adanya
kecenderungan kuasa yang disokong oleh akal.”
Ketika para
malaikat mendengar ketiga-tiga kecenderungan itu adalah pada makhluk manusia,
mereka melihat kecenderungan yang boleh memberikan kemaslahatan. Kekhalifahan
adalah kecenderungan akal sahaja. Mereka melihat kepada kecenderungan yang dua
lagi yang terdapat pada manusia, akan tetapi mereka tidak mengetahui akan
keutamaannya. Kemudian mereka manjdi sombong dan mereka mengembalikan perintah
Allah dengan mengatakan : “Adapun beribadah yang di antaranya tasbih dan
menyucikan yang dikhususkan dengan kecenderungan kekuasaan, kami telahpun
melaksanakannya. Maka apa lagi erti manusia yang tersusun daripada susunan yang
tidak berbuat kecuali pertumpahan darah dan melakukan kerosakan.” Maka Allah
berfirman :
إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
"Sesungguhnya
Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
Daripada Ibnu
Abi Syaiban daripada Yunus bin Muhammad daripada Hamad bin Salamah daripada
Thabit daripada Anas bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Ketika Allah
menciptakan Adam a.s, iblis mengelilingi. Apabila melihatnya, iblis berkata :
“Engkau berasa bangga dengan makhluk yang tidak memiliki apa-apa.””
(Sahih Muslim,
Imam Ahmad)
Daripada
riwayat Abu Hurairah r.a, katanya:
“Ketika Allah
menciptakan Adam a.s, Allah mengutuskan para malaikat pemikul Arasy untuk
membawa segenggam debu (tanah) dari bumi. Ketika sampai di bumi dan hendak
mengambilnya, bumi berkata : “Sesungguhnya aku meminta untuk bertanya kepadamu
dengan yang mengutusmu kepada ku untuk mengambil daripadaku hari ini sesuatu
yang ada bahagiannya untuk api neraka kelak.” Maka malaikatpun meninggalkannya.
Ketika kembali, Allah berfirman kepada malaikat tersebut : “apa yang
menyebabkan kamu tidak membawa sesuatu yang aku perintahkan kamu untuk
mengambilnya?”. Lalu malaikat menjawab : “Ya Tuhanku, ia meminta kepadaku
dengan perantaraan Mu agar aku tidak mengambil sesuatu dari bahagiannya untuk
api neraka kelak. Maka aku lebih mengutamakan untuk tidak mengambilnya.”
Kemudian Allah
mengirimkan malaikat yang lain. Namun perkara yang sama juga berlaku. Akhirnya
Allah memerintahkan Malaikat Izrail untuk mengambil apa yang diperintahkan Nya.
Namun bumi tetap mengatakan seperti apa yang dikatakan sebelumnya. Walau
bagaimanapun malaikat Izarai berkata kepada bumi:” Yang mengutusku ke sini
adalah yang paling wajib ditaati daripadamu.”. Dan Izrail mengambil apa yang
telah diperintahkan kepadanya daripada semua permukaan bumi, yang baik dan yang
buruk sehingga genggamannya seperti tempat di mana kaabah. Kemudian membawanya
ke hadapan Allah. Kemudian disiramkan ke atasnya air dari syurga sehingga
menjadi tanah yang subur. Maka terciptalah Adam a.s.
Kemudia berkata
:”Maha Suci Allah, sebaik-baik Pencipta.”. Namun riwayat ini diragui
kebenarannya.
Musaddad berkata
kepada kami, bahawa Zaid bin Jari’ dan Yahya bin Said menceritakan. ‘Auf telah
menyampaikan kepada kami daripada Qasamah bin Zuhair, bahawa Abu Musa
Al-Asy’ari berkata, Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya
Allah menciptakan Adam a.s daripada suatu genggaman yang Dia genggam daripada
semua (permukaan) bumi, maka jadilah keturunan Adam daripada semua bahagian
bumi. Di antara mereka ada yang putih, merah dan hitam. Juga banyak yang baik
dan buruk, yang mudah dan juga susah.”
(Hadis sahih
riwayat Abu Daud, At-Tarmizi dan Ahmad)
Riwayat
daripada Sayidina Ali r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Muliakanlah
bapa saudara (kurma) kamu ini, kerana sesungguhnya ia diciptakan daripada baki
tanah yang diciptakan untuk Adam a.s. Tiada pohon yang paling mulia di hadapan
Allah daripada pohon yang di bawahnya Maryam binti Imran melahirkan Isa a.s.”
(Disifatkan
sebagai mungkar namun riwayat ini diperkuat oleh Ibnu Kathir dalam tafsirnya
dengan menisbatkan periwatannya kepada Ibnu Abi hatim dalam kitab tafsirnya,
dia berkata bahawa riwayat ini mungkar)
Para ahli himah
berkata :
“Setiap
tumbuhan apabila dipotong hujungnya, maka akan tumbuh lagi apabila sudah sampai
sembuh aslinya kecuali kurma. Kalau kurma dipotong pada hujungnya, maka ia
tidak tumbuh.”
Ahli hikmah
yang lain pula mengatakan :
“Sesungguhnya
kurma memiliki umbi sebagai tempat ia bergantung, sebagaimana seorang wanita
kepada lelaki.”
Diriwayatkan
oelah Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Allah
menciptakan Adam a.s daripada debu yang kering, lalu Dia melembutkannya dengan
air syurga”
(Ad-Dailami :
Al-Firdaus)
Di dalam musnad
Imam Ahmad, Riwayat daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya
ketika Allah turunkan Adam a.s ke bumi, berkatalah para malaikat : “Apakah
Engkau menjadikan di dalamnya orang-orang yang suka membuat kerosakan padanya
dan suka melakukan pertumpahan darah?”
Allah berfitman
: “Sesungguhnya Aku lebih tahu apa yang tidak kamu ketahui.”
Para malaikat
berkata : “ Ya Tuhan kami, kami lebih taat kepada Mu daripada Bani Adam.”
Allah berfirman
kepada malaikat : “Pilih dua malaikat diturunkan ke bumi, lalu kita lihat
apakah yang akan dilakukan oleh kedua mereka.”
Para malaikat
berkata : “Kami memilih Harut dan Marut.”
Maka keduanya
turun ke bumi. Maka diumpamakanlah kepada mereka Zuhrah menjadi manusia
(wanita) tercantik di bumi. Lalu kedua malaikat itu dating bertanyakan tentang
wanita tersebut. Wanita itu menjawab : “Tidak, demi Allah sehingga kamu mahu
mengatakan kata-kata ini (kata yang mengandungi kesyirikan).”
Harut dan Marut
menjawab : “ Tidak, demi Allah kami tidak akan mempersekutukan Allah dengan
sesuatu apapun.”
Kemudian wanita
itu berlalu pergi. Wanita itu kembali dengan membawa seorang bayi. Kedua
malaikat itu mendekati wanita itu dan bertanyakan tentang diri wanita itu.
Wanita itu menjawab : “Tidak, demi Allah sehingga kamu mahu membunuh bayi ini.”
Kedua malaikat
itu menjawab : “ Tidak, demi Allah, kami tidak akan membunuh selama-lamanya.”
Wanita itu
berlalu pergi sekali lagi. Kemudian dating semula dengan membawa khamar (arak)
yang memabukkan. Kdua malaikat itu menghampirinya dan bertanyakan tentang
dirinya. Wanita itu menjawab : “Tidak, demi Allah sehingga kamu mahu meminum
khamar ini.”
Maka kedua
malaikat itu meminumnya sehingga keduanya dalam keadaan mabuk. Lalu tejadilah
apa yang mereka inginkan daripada wanita itu dan mereka juga membunuh bayi yang
dibawa oleh wanita itu.
Apabila kduanya
sedar dari kemabukkan maka berkatalah wanita itu : “Demi Allah kamu tidak
meninggalkan apa jua yang sejak mula kamu abaikan daripada kelalaian. Kamu
telah melakukan semua kemungkaran dalam keadaan mabuk.”
Lalu
dipilihkanlah bagi kedua malaikat tersebut di antara azab dunia ataupun azab
akhirat. Lalu keduanya memilih azab dunia.”
(Hadis ini
tidak sahih kerana disebutkan di dalamnya bahawa malaikat berkata kepada Allah
:”Mengapa Engkau menjadikan di bumi khalifah yang akan membuat kerosakan di
bumi.”. Ini bertentangan denga nas
Al-Quran dalam surah Al-Baqarah ayat 31. Namun menurut pendapat yang lebih kuat
menyatakan bahawa kedudukan hadis ini adalah mauquf. Diriwayatkan oleh Imam
Ahmad, Ibnu Hibban, Al-Baihaqi dan Al-Hakim daripada Ibnu Umar secara mauquf)
Ahli-ahli
tafsir mengatakan bahawa Allah menciptakan di dalam hati Adam a.s tentang
nama-nama benda dan Allah mengilhamkan pengetahuan dengannya. Allah mengajarkan
nama-nama benda dan segala sesuatu sehingga dia tahu dan memahaminya. Berkata
Al-Waqidi, ahli takwil mengatakan : “Sesungguhnya Allah mengajarkan Adam semua
bahasa. Kemudia setiap anak-anak Adam berbicara dengan bahasa-bahasa yang
berbeza. Ketika mereka berbicara, maka menjadi khususlah bahasa mereka itu.
Maka semua bahasa itu sesungguhnya terdengar dan didapati daripada Nabi Adam
a.s.”
Firman Allah :
وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى
الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ
صَادِقِينَ
“Dan Dia mengajarkan kepada Adam
nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para
Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika
kamu memang benar orang-orang yang benar!"
(Al-Baqarah :
31)
Nabi Adam a.s
mengkhabarkan tentang nama-nama tersebut kepada mereka yang berakal dari
golongan malaikat dan jin. Para mufassirin berkata Allah menciptakan segala
sesuatu. Haiwan dan benda-benda mati. Kemudian diajarkan kepada nabi Ada. A.s
dan menjelaskannya pula kepada seluruh malaikat.
Dalam firman
Allah :
“jika kamu
memang benar orang-orang yang benar”, menurut Al-Hasan ianya membawa maksud :
Sekiranya kamu adalah orang-orang yang benar, maka Aku tidak akan menciptakan
suatu ciptaan dengan syarat kamu haruslah lebih mengetahui dan lebih afdhal
daripada ciptaan itu.
Maka menurut
Abu Al-‘Atilah :
“Ketika para
malaikat mengetahui bahawa Allah menjadikan seorang khalifah di bumi, mereka
berkata : “Tidaklah Allah menciptakan makhluk melainkan kita adalah yang lebih
mengetahui (pintar) dan lebih mulia daripada mereka.
Firman Allah :
قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ
أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ
بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ
“Mereka menjawab: "Maha Suci
Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan
kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Allah berfirman: "Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda
ini." Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu,
Allah berfirman: "Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya
Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan
apa yang kamu sembunyikan?"
(Al-Baqarah :
32 dan 33)
Menurut
Al-Hasan lagi :
“Allah tidak
akan menciptakan makhluk yang lebih baik (utama) dan labih mengetahui daripada
malaikat. Ayat ini adalah adalah merupakan hujah bahawa ilmu itu lebih utama
daripada ibadah, kerana para malaikat tunduk kepada Adam a.s kerana ilmu.”
Firman Allah :
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا
إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
“Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman
kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah
mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabbur dan adalah ia termasuk golongan
orang-orang yang kafir.”
(Al-Baqarah 34)
Sujud
bererti menghormati dan memuliakan Adam, dan bukanlah bererti sujud
memperhambakan diri, kerana sujud memperhambakan diri itu hanyalah semata-mata
kepada Allah. Berlaku perbezaan pendapat
di kalangan para ulama tentang para malaikat yang diperintahkan bersujud
kepada Adam a.s. Ada di kalangan para ulama tersebut mengatakan bahawa mereka
adalah malaikat yang bersama iblis di bumi. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah
mengatakan bahawa pendapat ini bukanlah perkataan orang muslim, akan tetapi
berasal dari orang yahudi dan nasrani. Ada yang berpendapat bahawa kesemua
malaikat termasuklah Jibril dan Mikail. Ini adalah pendapat ahli-ahli ilmu yang
berdasarkan Al-Quran.
Syeikhul
Islam Ibu Taimiyah mengatakah : “Maka barangsiapa yang mengatakan atau
berpendapat sebaliknya daripada apa yang dikatakan berdasarkan Al-Quran,
bermakna dia menolak Al-Quran dan pembohongan dan penghinaan.”
Penegasan
Allah dalam firman Nya :
فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ
“ Maka
bersujudlah para malaikat itu semuanya bersama-sama.”
(Al-Hijr :30)
Ibnu Jarir
mengatakan daripada hadis Syu’aib bin Bisyrin daripada Ikrimah daripada Ibnu
Abbas, katanya: “Ketika Allah menciptakan malaikat, Allah berfirman :
إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ
“(Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman
kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari
tanah."
Firman Allah
kepada malaikat lagi :
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ
سَاجِدِينَ
“Maka apabila
telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan)Ku; maka
hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya."
Para malaikat
menjawab : “Kami tidak akan melakukannya.”
Maka Allah
mengirimkan mereka yang membakar mereka. Kemudian Allah menciptakan kembali
malaikat dan Allah memerintahkan kepada mereka perkara yang sama. Lalu para
malaikat menjawab : “Kami dengar dan kami taat.” Kecuali iblis dan mereka
akhirnya menjadi kafir.”
(Tafsir Ibnu
Jarir)
Ibnu Al-Anbari
melaporkan daripada Al-Farra’ dan jamaah imam mengatakan bahawa sujud malaikat
kepada Nabi Adam a.s adalah merupakan penghormatan dan bukanlah merupakan
ibadah terhadapnya. Ini merupakan satu bentuk perhormatan sesame manusia pada
ketika itu. Apabila datangnya Islam maka pengormatan itu digantikan dengan
salam.
Para ahli ilmu
mengatakan bahawa sujud yang ditujukan kepada Adam a.s adalah merupakan
perintah yang Allah fardhukan.
Manakalah
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan
pendapat ini merupakan ijma’ bagi setiap yang mendengar firman-firman
Allah “Sujudlah kamu pada Adam” dan bukanlah “Sujudlah kamu kepada Adam” yang
mana setiap huruf dalam firman Allah itu mempunyai makna.
BANTAHAN IBLIS
BERSUJUD PADA ADAM A.S
Firman Allah “
إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
“kecuali Iblis; ia enggan dan takabur
dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.”
(Al-Baqarah :
34)
Pendapat
pertama :
Para iblis
ketika beribadah adalah munafik.
Pendapat kedua
:
Iblis adalah
makhluk yang beriman sebelumnya tetapi menjadi kafir kemudiannya.
Maka pendapat
kedua adalah yang paling banyak disokong. Terdapat pebezaan pendapat tentang
kekafiran iblis. Menurut Khawarij, iblis menjadi kafir kerana kemaksiatan
kepada Allah dan setiap kemaksiatan itu adalah kufur. Namun pendapat ini
tertolak kerana bertentangan dengan nas-nas Al-Quran, sunnah dan ijma’ ulama’.
Sebahagian ulama mengatakan iblis menjadi kufur kerana tidak melakukan sujud
yang telah diperintahkan Allah kepada Adam a.s. Kalimah sujud adalah merupakan
rukun. Maka atas dasar ini sebahagian ulama mengatakan bahawa sesiapa yang
meninggalkan solat maka dia telah kufur. Sebagaimana di dalam mazham Imam Ahmad
dan Ijma’ para sahabat juga mempunyai pendapat yang sedemikian.
Abu Hurairah
r.a berkata :
“Adalah
sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w tidak melihat suatu amal sedikitpun, siapa
yang meninggalkannya (untuk mengkafirkan) kecuali solat.”
(Riwayat
Al-Hakim)
Sebelas sahabat
Rasulullah s.a.w yang menghukumkan kufur bagi sesiapa yang meninggalkan solat,
tujuh orang daripada At-Tabi’in dan sebahagian besar ahli-ahli hadis.
Daripada
Abdullah bin Syaqiq r.a meriwayatkan :
“Menurut para
sahabat, mereka tidak pernah mengatakan bahawa perbuatan seseorang menyebabkan
kufur, kecuali apabila seseorang itu meninggalkan solat.”
Riwayat
At-Tarmizi : Imam Al-Albani telah mentashihnya.)
Daripada Jabir
r.a daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda :
“Tidak ada yang
menjadikan seorang hamba menjadi syirik kepada Allah selain perbuatan syirik.”
(Riwayat
Muslim, Ibnu Majah, At-Tarmizi darpada Abdullah bin Baridah daripada bapanya
diriwayatkan secara marfu’ “Perjanjian dan perbezaan antara kita dan kaum kafir
adalah solat. Barangsiapa yang meninggalkan solatnya maka dia telah kafir.” :
Imam Al-Al-bani telah mentashihnya)
Sebahagian
ulama pula mengatakan kekufuran iblis kerana menyalahi perintah lisan Allah
kerana sesunggunya Allah berhadapan dengan para malaikat dan memerintahkan
mereka untuk sujud. Menyalahi dan menentang perintah lisan adalah merupakan
keburukan yang besar.
Bagi sebahagian
besar kaum muslimin pula mengatakan iblis kufur kerana mengabaikan sujud,
sombong, angkuh, membangkang dan menganggap diri mereka di jalan yang benar
ketika enggan bersujud serta menganggap diri mereka lebih baik berbanding Adam
a.s.
Dalam sebuah
hadis sahih, Rasulullah s.a.w bersabda :
“Tidak masuk
syurga orang yang ada di dalam hatinya kesombongan walau sebesar zarrah.”
(Riwayat
Muslim, Abu Daud, At-Tarmizi, Ibnu Majah dan Ahmad)
Al-Maimuni
berkata :
“Abu Abdullah
bin Hanbal menyebutkan tentang iblis. Katanya : “Sesungguhnya iblis disuruh
untuk sujud, namun iblis menyombongkan diri dan jadilah ia kafir. Maka orang
yang mempunyai sifat sombong adalah kufur.””
Imam
Syaharsattani menyebut :
“Ketahuilah
bahawa permasalahan yang pertama muncul di kalangan makhluk adalah permasalahan
iblis.. Sumbernya adalah kerana iblis sentiasa berpendapat dan pendapatnya itu
bertentangan dengan nas (Al-Quran), lebih mendahulukan hawa nafsu dan kesombongannya
dengan alas an penciptaannya adalah daripada api berbanding tanah. Lalu
permasalahan itu terbahagi kepada tujuh cabang masalah yang terjadi kepada
makhluk. Semua permasalahan itu dijelaskan di dalam Injil yang empat,
disebutkan juga di dalam secara terpisah dengan perdebatan di antara iblis dan
malaikat setelah diperintahkan untuk sujud, iblis telah menolak perintah Allah
dengan tujuh pertanyaan.”
Berkata
pensyarah Injil yang empat : “ Maka Allah mewahyukan dari balik singgahsana Nya
yang Maha Indah : “Wahai iblis!, Engkau belum mengenali Aku. Kalaulah engkau
kenali Aku, nesacaya engkau akan mengetahui bahawasanya tidak ada yang boleh
menolak perintah Ku pada suatu apapun daripada perbuatan Ku. Kerana
sesungguhnya Aku adalah Allah yang tidak ada Tuhan selain Aku, tidak ada
bantahan terhadap apa yang Aku perbuat.””
(Al-Milal Wa
An-Nihal : Imam Syaharsattani)