Sayidina Ali bin Abi Talib KaramAllahu Wajhah berkata :
“Kami tidak memiliki apa-apa selain kitab Allah dan sahifah yang
bersumberkan Nabi s.a.w ini : Madinah.
Kawasan yang terletak di antara bukit
Air dan tempat ini adalah tanah haram. Sesiapa yang melakukan kerosakan di
dalamnya, atau melindungi orang yang melakukan kerosakan tersebut, dia kan
mendapat laknat Allah, malaikat dan seluruh manusia. Ibadah wajib dan sunatnya
tidak akan diterima.”
Abdullah bin Zaid bin Ashim menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w
telah bersabda:
“Sesungguhnya Ibrahim telah menjadikan Mekah sebagai tanah haram
dan mendoakan penduduknya. Aku telah menjadikan Madinah sebagai tanah haram
sebagaimana Ibrahim menjadikan Mekah sebagai tanah haram. Aku telah mendoakan
keberkatan pada gantang dan cupaknya sebagaimana yang telah didoakan Ibrahim
kepada penduduk Mekah.”
(Riwayat Muslim)
Daripada Sa’ad bin Abi Waqas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya aku menjadikan Madinah dan kawasan yang terletak di
antara dua batu hitamnya sebagai tanah haram. Janganlah dipotong pohonnya dan
janganlah diburu binatang buruannya.”
Baginda s.a.w bersabda lagi :
“Madinah lebih baik bagi mereka, jika manusia mengetahui. Apabila
seseorang meninggalkannya, Allah akan menggantikan orang tersebut dengan orang
yang lebih baik. Orang-orang yang menghadapi kelaparan dan kesusahan di
dalamnya pula akan mendapat syafaat dan kesaksian daripadaku pada hari kiamat.”
(Riwayat Muslim)
Daripada Anas bin Malik r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Wahai Tuhanku, berkatilah mereka pada timbangan mereka, berkatilah
mereka pada gantang mereka dan berkatilah mereka pada cupak mereka.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Abu Hurairah r.a menceritakan, Rasulullah s.a.w bersabda :
“aku diperintahkan untuk menuju kearah sebuah perkampungan yang
akan menewaskan perkampungan-perkampungan yang lain. Mereka memanggilnya
sebagai Yathrib. Ia adalah Madinah yang akan menyucikan manusia sebagaimana
tukang besi membersihkan karat yang terdapat pada besi.”
(Riwayat Bukhari)
Anas bin Malik r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Wahai Tuhanku, jadikanlah keberkatan bagi MAdinah dua kali ganda
lebih banyak daripada keberkatan Mekah.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya iman akan berkumpul di Madinah sebagaimana ular akan
kembali ke lubangnya.”
(Riwayat Bukhari)
Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda :
“Semua negeri akan dimasuki oleh Dajjal kecuali Mekah dan Madinah.
Semua pintu masuknya akan dikawal oleh malaikat yang berbaris. Kemudian Madinah
dan para penghuninya akan digoncang sebanyak tiga kali, sehingga Allah
mengeluarkan setiap orang kafir dan munafik yang berada di dalamnya.”
(Riwayat Bukhari)
Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda :
“Terdapat malaikat pada setiap pintu kota Madinah. Ia tidak akan
dimasuki oleh taun dan Dajjal.”
Madinah
yang menjadi tempat kembalinya keimanan, tempat pertemuan antara kaum Muhajirin
dan kaum Ansar. Kota Madinah adalah ibu kota pertama bagi kaum Muslimin. Di
sanalah dikibarkan bendera jihad di jalan Allah. Dari kota ini juga
pasukan-pasukan pembawa kebenaran bertolak untuk membebaskan manusia dari
kegelapan menuju cahaya kebenaran. Dari kota ini, cahaya hidayah memancar
sehingga bumi terterangi dengan cahaya hidayah. Itulah kota yang menjadi tujuan
hijrah Rasulullah صلى الله عليه وسلم;
Disana Beliau صلى الله عليه وسلم
menghabiskan usia Beliau dan disana
pula Beliau صلى الله عليه وسلم
dimakamkan dan dari kota itu Beliau صلى الله عليه وسلم
akan dibangkitkan. Kubur Beliau صلى الله عليه وسلم
merupakan kubur pertama yang akan dibangkitkan pada Hari Kiamat.
Kota
Madinah yang penuh keberkatan ini telah dimuliakan oleh Allah عزّوجلّ dan diberi berbagai keutamaan. Allah عزّوجلّ
menjadikannya sebagai tempat terbaik setelah Mekah. Yang menunjukkan keutamaan
Mekah atas Madinah iaitu sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم
ketika Beliau صلى الله عليه وسلم
diusir dari Mekah dan hijrah menuju Madinah. Beliau صلى الله عليه وسلم
bersabda kepada Mekah:
“Demi
Allah Sesungguhnya kamu merupakan bumi Allah yang terbaik, tempat yang paling
dicintai oleh Allah. Seandainya aku tidak diusir darimu nescaya aku tidak akan
keluar darimu.”
(Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah. Hadis sahih).
Adapun
hadits yang dinisbatkan kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم
iaitu hadis yang menyatakan bahwa Nabi صلى الله عليه وسلم
berdoa : "Wahai Allah! Sesungguhnya Engkau telah mengeluarkanku dari
tempat yang paling aku cintai - iaitu Mekah - maka tempatkanlah aku di tempat
yang paling Engkau cintai -iaitu Madinah." Hadis ini adalah hadis palsu
dan maknanya kacau (tidak benar). Hadis ini memberikan kesan bahawa yang paling
Allah cintai tidak sama dengan apa yang Nabi صلى الله عليه وسلم
cintai, padahal sudah diketahui umum bahawa kecintaan Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengikuti kecintaan
Allah عزّوجلّ , bukan saling
bertentangan.
Allah telah menjadikannya sebagai kota yang haram
dan aman, sebagaimana Allah عزّوجلّ
menjadikan Mekah sebagai kota haram dan aman. Nabi صلى الله عليه وسلم
pernah bersabda:
“Sesungguhnya
Nabi Ibrahim menjadikan kota Mekah sebagai kota haram, dan sesungguhnya aku menjadikan
Madinah sebagai kota yang haram juga.” (Riwayat. Muslim)
Penyandaran
pengharaman kepada Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم
dan Nabi Ibrahim عليه السلام dalam hadis di atas adalah pengharaman
ditampakkan melalui keduanya bukan mereka berdua yang mengharamkan kerana
sesungguhnya hak mengharamkan hanya milik Allah عزّوجلّ
. Allah-lah yang menjadikan Mekah dan Madinah menjadi kota haram.
Daripada
Nu’man bin Bashir bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم
bersabda:
“Tidak
boleh melakukan safar (menuju tempat yang dianggap berkah) kecuali safar menuju
tiga masjid iaitu Masjidil Haram, Masjidku ini dan Masjidil Aqsa.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim. Hadis sahih)
Perkataan
yang mengatakan bahawa wilayah haram ini hanya terbatas di Masjid Nabawi saja,
maka adalah sebuah kekeliruan. Ini kerana bukan hanya masjid Nabawi saja yang
haram, tapi seluruh kota Madinah termasuk daerah haram, iaitu daerah yang
berada antara Air dan Thaur dan antara dua daerah berbatu hitam.
Nabi
صلى الله عليه وسلم bersabda:
“Kota
Madinah merupakan kota haram, (iaitu) wilayah antara gunung 'Air dan gunung
Tsaur.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim).
Rasulullah
صلى الله عليه وسلم juga bersabda :
“Sesungguhnya
aku mengharamkan wilayah yang terletak antara dua tanah berbatu hitam kota
Madinah, tidak boleh dipotong pepohonannya dan tidak boleh dibunuh haiwan
buruannya.”
(Riwayat
Muslim).
Wilayah
haram di kota Madinah iaitu wilayah atau daerah yang terletak antara dua tanah
(bebatuan yang) hitam, atau (dalam riwayat lain iaitu) yang terletak antara dua
harrah, atau (dalam riwayat lain iaitu) wilayah yang terletak antara dua
gunung, atau (dalam riwayat lain iaitu) wilayah yang berada di antara 'Air dan
Thaur. Penyebutan batasan-batasan haram dengan teks yang berbeza-beza ini tidak
saling berlawanan, kerana (batasan-batasan yang disebutkan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم ada batasan yang
kecil dan ada batasan yang besar) batasan yang kecil masuk dalam batasan yang
besar. Jadi semua daerah yang berada dalam batasan-batasan tersebut masuk dalam
wilayah haram. Apabila ada daerah yang masih diragukan, apakah wilayah itu
masuk dalam wilayah haram atau tidak? Maka ini boleh dikategorikan sebagai
umurun musytabihat (perkara yang belum jelas). Dan untuk perkara-perkara yang
belum jelas itu, Nabi صلى الله عليه وسلم
telah menerangkan bagaimana cara menyikapinya, iaitu dengan berhati-hati
padanya. Nabi صلى الله عليه وسلم
bersabda dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Nu'man bin Basyir رضي الله عنه
bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم
bersabda :
“Barangsiapa
menjauhi perkara-perkara syubhat maka sungguh dia telah menyelamatkan agama dan
kehormatannya, dan barangsiapa jatuh kedalam perkara-perkara syubhat maka dia
telah terjatuh ke dalam perkara yang haram.”
Nabi
Muhammad صلى الله عليه وسلم juga menamakan
Madinah sebagai Thaibah juga Thabah
(yang baik dan mulia), bahkan disebutkan dalam sebuah hadis sahih yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim bahawa Allah menamakan kota Madinah dengan
Thabah.
Nabi
صلى الله عليه وسلم bersabda:
“Sesungguhnya
Allah menyebut kota Madinah dengan (nama) Thabah.
Dua
kalimah ini (iaitu Thaibah dan Thabah) rnerupakan perkataan At-Thayyib. Kedua
perkataan tersebut menunjukkan makna yang baik. Jadi, dua perkataan itu adalah
permataan yang baik dan disematkan sebagai nama bagi sebuah tempat yang baik
juga.”
sabda
Nabi صلى الله عليه وسلم:
“Sesungguhnya
iman akan kembali ke kota Madinah sebagaimana ular kembali ke lubang atau
sarangnya.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Ini
membawa maksud bahawa iman akan kembali menuju Madinah dan menetap di Madinah,
serta kaum Muslimin akan berbondong-bondong mendatangi kota Madinah. Yang
mendorong mereka melakukan itu semua adalah keimanan dan kecintaan mereka
terhadap tempat yang penuh dengan berkah serta telah dijadikan wilayah haram
oleh Allah عزّوجلّ.
Rasulullah
صلى الله عليه وسلم juga bersabda:
“
Aku diperintahkan (berhijrah ke) daerah yang akan melahap daerah-daerah
lainnya. Daerah ini mereka sebut Yathrib, iaitu Madinah
(Riwayat
Bukhari dan Muslim).
Sabda
Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
"Sebuah
kampung yang akan melahap daerah-daerah lainnya" Ditafsirkan dengan
berbagai pentafsiran, di antaranya adalah Madinah akan menjadi pemenang atas
daerah-daerah lainnya. Juga ditafsirkan dengan Madinah akan menjadi tempat
berlabuh harta rampasan perang yang diperolehi dari jihad di jalan Allah. Kedua
penafsiran di atas telah terjadi. Kota Madinah telah menaklukkan kota-kota
lainnya, di mana para da'i yang membawa kebaikan dan para mujahid bertolak dari
kota ini untuk membebaskan dan mengeluarkan manusia dari kegelapan menuju
cahaya dengan izin Allah عزّوجلّ.
Maka
ramai orang yang masuk ke dalam agama Allah ini. Dan semua
kebaikan
yang diperolehi oleh penduduk bumi ini adalah bersumber atau keluar dari kota yang
penuh berkah ini, iaitu kota Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Jadi,
keberadaan kota Madinah yang akan melahap kota-kota yang lainnya terbukti
dengan kemenangan yang diraih kota Madinah atas kota-kota yang lain yang
terjadi pada awal-awal agama Islam bersama generasi pertama dari para Sahabat
Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan Khulafaur Rasyidin رضي الله عنهم.
Juga terbukti dengan perolehan ghanimah (rampasan perang) yang didapatkan dan
di antara ke kota Madinah. Nabi صلى الله عليه وسلم
pernah
mengkhabarkan tentang sesuatu yang akan terjadi iaitu pembahagian kekayaan Raja
Kisra dan Qaisar di jalan Allah عزّوجلّ
. Apa yang diberitahukan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم
itu telah menjadi nyata, harta benda Kisra dan Qaisar telah dibawa ke kota
Madinah yang penuh berkah ini dan telah dibahagi-bahagikan melalui tangan Umar
bin Khattab Al-Faruq رضي الله عنه .
Rasulullah
صلى الله عليه وسلم bersabda:
“Kota
Madinah Lebih baik bagi mereka seandainya mereka mengetahui. Tidaklah seseorang
meninggalkan kota Madinah kerana benci kepadanya, kecuali Allah akan
menggantikannya dengan orang yang lebih baik darinya, dan tidaklah seseorang
tetap tegar atas kesusahan dan kesulitan kota Madinah, nescaya aku akan menjadi
saksi dan pemberi syafa’at baginya pada hari kiamat.
(Riwayat
Muslim)
Hadis
ini menunjukkan kepada kita keutamaan kota Madinah dan keutamaan bersabar atas
kesusahan, kesulitan, kesempitan dan kehidupan. Jika ini menimpa seseorang,
maka hendaknya ini tidak mendorongnya untuk pindah ke tempat lain dalam mencari
kemakmuran dan kesejahteraan, akan tetapi hendaknya dia bersabar atas segala
hal yang menimpanya di kota Madinah, karena Allah telah menjanjikan balasan
yang agung serta pahala yang sangat banyak.
Rasulullah
صلى الله عليه وسلم bersabda:
“(Wilayah)
haram kota Madinah iaitu wilayah yang terletak antara gunung 'Air dan gunung
Tsaur. Barangsiapa yang membuat perkara baru (kebid'ahan) atau melindungi
pelaku kebi'ahan maka dia akan mendapatkan laknat dari Allah, Malaikat dan
seluruh manusia. Allah tidak akan menerima darinya ash-sharf dan 'adl.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim).
Para
Ulama berbeza pendapat tentang makna ash-sharf dan 'adl. Jumhur Ulama
mengatakan, ash-sharf bererti amalan fardhu, sedangkan 'adl bererti
amalan-amalan sunah.
Nabi
صلى الله عليه وسلم pernah mendoakan kota
Madinah agar diberi limpahan keberkahan oleh Allah عزّوجلّ
.
Diantara
doa Beliau:
“Ya
Allah! Berilah kepada kami keberkahan pada buah-buahan kami, kota Madinah kami!
Limpahkanlah keberkahan untuk kami pada setiap sha' dan mud kami.”
(Riwayat Muslim)
Kota
Madinah adalah ia tidak akan dimasuki oleh penyakit taun tidak pula Dajjal.
Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم
bersada:
“Disetiap
tembok atau batas kota Madinah ada malaikat. Kota Madinah tidak akan dimasuki
oleh penyakit taun tidak pula Dajjal.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Hadis-Hadis
yang menunjukkan keutamaan kota Madinah sangat banyak. Apa yang disebutkan
hanya beberapa hadis saja yang terdapat dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim
atau salah satu dari mereka.
MASJID
NABAWI
Masjid Nabawi yang terletak di kota Madinah memiliki banyak
keutamaan yang dijelaskan dalam banyak hadis. Di antaranya adalah sabda
Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ:
الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَمَسْجِدِي هَذَا، وَمَسْجِدِ الْأَقْصَى
“Tidak boleh
melakukan safar (menuju tempat yang dianggap berkah) kecuali safar menuju tiga
masjid iaitu Masjidil Haram, Masjidku ini dan Masjidil Aqsha.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Di kota Madinahlah terdapat salah satu dari tiga masjid yang
dibangun oleh para Nabi Alaihimussalam.
Terdapat juga hadis yang menunjukkan keutamaan solat di Masjid
Nabawi. Solat di Masjid Nabawi akan lebih baik dari seribu solat, sebagaimana
sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
صَلَاةٌ فِي مَسْجِدِي هَذَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ صَلَاةٍ فِيمَا
سِوَاهُ إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ وَصَلَاةٌ فِي ذَلِكَ أَفْضَلُ مِنْ
مِائَةِ صَلَاةٍ فِي هَذَا
“Satu solat masjidku
ini lebih baik dari seribu solat di masjid lainnya, kecuali Masjidil Haram. Dan
satu solat di masjid itu (Masjidil Haram) lebih baik dari seratus solat di
masjid ini (Masjid Nabawi).”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Pertama:
Gandaan pahala solat di Masjid Nabawi sehingga lebih dari seribu
tidak dikhususkan untuk solat fardhu saja. Akan tetapi, mencakup solat fardhu
dan sunnah. Nabi صلى الله عليه وسلم
menyebutkan kata solat secara mutlak. Jadi solat fardhu setara dengan seribu
solat fardhu, dan solat sunnah setara dengan seribu solat sunnah.
Kedua;
Gandaan pahala yang terdapat dalam hadis tidak dikhususkan untuk
kawasan Masjid yang ada pada zaman Beliau صلى الله
عليه وسلم saja, akan tetapi mencakupi semua kawasan yang ditambahkan
ketika perluasan masjid. Terbukti Khalifah 'Umar dan Uthman رضي الله عنهما memperluas masjid dari arah depan, dan
kita ketahui bersama bahawa tempat imam dan shaf setelahnya termasuk dari
kawasan perluasan, di luar kawasan masjid pada zaman Nabi صلى الله عليه وسلم. Seandainya kawasan perluasan tidak
memiliki hukum yang sama dengan kawasan sebelum perluasan, nescaya dua khalifah
besar itu tidak akan melakukan perluasan dari sisi depan masjid, kemudian juga
jumlah para Sahabat pada masa dua khalifah tersebut masih sangat banyak dan
tidak ada seorang pun yang menyangkal atau menolak perluasan masjid. Ini
merupakan bukti yang sangat kuat bahawa pelipatgandaan pahala tidak terbatas
pada kawasanl masjid di zaman Nabi صلى الله عليه وسلم
saja.
Ketiga;
Di dalam kawasan Masjid Nabawi terdapat tempat yang disebut oleh
Nabi صلى الله عليه وسلم, sebagai salah satu
taman dari taman syurga. Nabi صلى الله عليه وسلم
bersabda:
مَا بَيْنَ بَيْتِي وَمِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ
“Kawasan di antara
rumahku dan mimbarku adalah taman dari taman-taman syurga.”
(Riwayat Bukhari
dan Muslim).
Pengkhususan
tempat ini sebagai salah satu taman syurga tanpa menyebutkan tempat-tempat lain
dari Masjid Nabawi menunjukkan keutamaan dan keistimewaan tempat tersebut.
Keutamaan akan dapat diraih dengan melakukan solat sunnah di sana atau berzikir
dan membaca Al-Quran, dengan tanpa menyakiti atau mengganggu orang lain yang
sudah berada di dalamnya atau ketika mencapai tempat tersebut. Adapun solat
fardhu, maka lebih utama dilakukan pada shaf-shaf awal, Nabi صلى الله عليه
وسلم pernah bersabda:
خَيْرُ صُفُوفِ الرِّجَالِ أَوَّلُـهَا، وَشَرُّهَا آخِرُهَا
“Sebaik-baiknya shaf kaum
laki-laki adalah shaf yang paling depan, dan seburuk buruk shaf mereka adalah
shaf yang paling belakang.”
(Riwayat
Muslim)
Rasulullah صلى الله عليه وسلم juga bersabda:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الْأَوَّلِ
ثُمَّ لَـمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لَاسْتَهَمُوا عَلَيْهِ
“Seandainya manusia
mengetahui ganjaran yang terdapat pada panggilan azan dan shaf pertama,
kemudian mereka tidak mendapatkannya kecuali dengan cara undian nescaya mereka
akan mengundi untuk mendapatkannya.”
(Riwayat Bukhari
dan Muslim).
Keempat;
Apabila Masjid Nabawi sudah penuh dengan orang yang sedang menunaikan
solat berjamaah, maka orang yang datang terlambat boleh melakukan solat di
jalan-jalan yang ada pada tiga sisi masjid selain jalan yang ada pada sisi
depan. Dengan itu, dia sudah mendapatkan pahala solat berjamaah, namun tidak
mendapatkan keutamaan solat di Masjid Nabawi, kerana pahala yang lebih dari
seribu kali itu dikhususkan untuk orang yang solat di dalam Masjid Nabawi saja,
berdasarkan sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
صَلَاةٌ فِي مَسْجِدِي هَذَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ صَلَاةٍ فِيمَا
سِوَاهُ إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ
“Satu solat di
masjidku ini lebih baik dari seribu solat di masjid lainnya, kecuali Masjidil
Haram.”
(Riwayat Bukhari
dan Muslim)
Dan orang yang solat di jalan-jalan tidak dianggap solat di dalam
Masjid Nabawi, maka dia tidak mendapatkan pahala yang berlipat ganda.
Kelima;
Telah tersebar di tengah masyarakat kaum Muslimin, bahawa
barangsiapa datang ke kota Madinah maka dia harus menunaikan solat empat puluh
kali solat di Masjid Nabawi, berdasar hadis dalam Musnad Imam Ahmad dari
Anas رضي الله عنه , dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:
مَنْ صَلَّى فِي مَسْجِدِي أَرْبَعِينَ صَلَاةً لَا تَفُوتُهُ
صَلَاةٌ، كُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَةٌ مِنْ النَّارِ، وَنَجَاةٌ مِنْ الْعَذَابِ
وَبَرِئَ مِنْ النِّفَاقِ
“Barangsiapa solat
di masjidku ini empat puluh solat tidak terlewat satu solat pun, maka akan
dituliskan baginya kebebasan dari api neraka, selamat dari azab, dan terlepas
dari sifat munafik.”
Hadis ini adalah murapakan hadis yang dhaif (lemah) yang
tidak boleh dijadikan hujjah (dalil).
Maka sesiapapun yang datang ke kota Madinah tidak diharuskan untuk
melakukan solat-solat tertentu di Masjid Nabawi, akan tetapi setiap solat yang
dilakukan di Masjid Nabawi berpahala lebih dari seribu kali solat di tempat
lain selain Masjidil Haram, tanpa ada batasan atau pengkhususan solat-solat
yang tertentu.
Keenam;
Ramai kalangan kaum Muslimin yang membangunkan masjid di atas
kubur, atau memakamkan mayat di dalam masjid. Untuk membenarkan perbuatan ini,
mereka terkadang berdalih dengan makam Nabi صلى الله
عليه وسلم yang berada di dalam Masjid Nabawi. Syubhat ini boleh dibantah
dengan mengatakan bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم
sendiri yang membangun Masjid Nabawi ketika pertama kali tiba di kota Madinah,
kemudian Beliau membangun rumah-rumah Baginda yang ditempati oleh para isteri Baginda
صلى الله عليه وسلم di tepi Masjid Nabawi. Di antara rumah itu ada
rumah untuk Aisyah رضي الله عنها yang pada akhirnya
menjadi tempat Beliau صلى الله عليه وسلم
dikebumikan. Rumah-rumah ini tetap berada di luar kawasan Masjid Nabawi pada
zaman Khulafa' ur-Rasyidin, zaman Mu'awiyah dan zaman beberapa khalifah
setelahnya. Di pertengahan khilafah Umawiyyah, Masjid Nabawi
diperluas dan rumah Aisyah رضي
الله عنها yang terdapat makam Nabi صلى الله عليه
وسلم masuk menjadi kawasan Masjid Nabawi.
Selain itu,
banyak hadis Nabi صلى الله عليه وسلم
yang tidak mungkin dinaskh (dihapus hukumnya) yang menunjukkan haramnya
menjadikan kuburan sebagai masjid. Di antaranya hadis Jundub bin Abdullah Al-Bajali,
beliau mendengarnya dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم
lima hari sebelum Rasulullah صلى الله عليه وسلم
wafat. Jundub رضي الله عنه berkata, "Saya
mendengar Rasulullah صلى الله عليه وسلم
bersabda lima hari sebelum Baginda صلى الله عليه وسلم wafat:
إِنِّي أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ أَنْ يَكُونَ لِي مِنْكُمْ خَلِيلٌ
فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ اتَّخَذَنِي خَلِيلًا كَمَا اتَّخَذَ إِبْرَاهِيمَ
خَلِيلًا وَلَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا مِنْ أُمَّتِي خَلِيلًا لَاتَّخَذْتُ أَبَا
بَكْرٍ خَلِيلًا أَلَا وَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانُوا يَتَّخِذُونَ
قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ وَصَالِحِيهِمْ مَسَاجِدَ أَلَا فَلَا تَتَّخِذُوا
الْقُبُورَ مَسَاجِدَ إِنِّي أَنْهَاكُمْ عَنْ ذَلِكَ
“Aku berlepas
diri kepada Allah dari menjadikan salah seorang di antara kalian sebagai
kekasih, sesungguhnya Allah menjadikanku sebagai kekasih-Nya sebagaimana Allah عزّوجلّ telah mengambil Nabi Ibrahim sebagai
kekasih-Nya. Seandainya aku diperkenankan mengambil salah seorang di antara
umatku sebagai kekasih, nescaya saya telah menjadikan Abu Bakar sebagai
kekasihku. Ketahuilah sesungguhnya orang-orang sebelum kalian menjadikan kubur
para nabi dan orang-orang soleh mereka sebagai masjid, maka janganlah kalian
menjadikan kubur sebagai masjid, kerana sesungguhnya aku melarang kalian dari
perbuatan tersebut.”
(Riwayat Muslim
dalam sahih Muslim).
Bahkan ketika ajal akan menjemput, Nabi صلى
الله عليه وسلم masih sempat memperingatkan umatnya dari perbuatan yang
menjadikan kubur sebagai masjid, sebagaimana termaktub dalam Sahih Bukhari dan
Sahih Muslim dari Aisyah رضي الله عنها
dan Ibnu Abbas رضي الله عنهما, Mereka berdua
berkata, "Ketika ajal akan menjemput Rasulullah صلى
الله عليه وسلم, Rasulullah صلى الله عليه وسلم
meletakkan sehelai kain hitam di wajah Baginda kemudian ketika Baginda صلى الله عليه وسلم susah bernafas, Beliau melepaskannya, lalu
Baginda صلى الله عليه وسلم bersabda:
لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ
أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ
“Semoga Allah melaknat
kaum Yahudi dan Nasrani, mereka menjadikan kubur para Nabi mereka sebagai
masjid.”
Hadis-hadis yang diriwayatkan dari Aisyah رضي
الله عنها, Ibnu Abbas رضي الله عنهما
dan Jundub رضي الله عنه adalah hadis muhkam
yang tidak boleh dinasakh (dihapus) hukumnya bagaimanapun keadaannya
kerana hadis Jundub رضي الله عنه terjadi pada
hari-hari akhir Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Adapun hadis Aisyah رضي الله عنها dan Ibnu Abbas رضي الله عنهما terjadi di saat-saat akhir Beliau صلى الله عليه وسلم. Oleh itu, tidak dibenarkan bagi kaum
Muslimin secara individu dan mahupun berkelompok untuk meninggalkan isi
hadis-hadis ini, dan menjadikan apa yang dilakukan pada Bani Umawiyah berupa
perluasan masjid yang mengakibatkan masuknya makam Nabi صلى الله عليه وسلم ke dalam Masjid Nabawi sebagai hujjah
untuk membolehkan pembangunan masjid di atas kubur, atau memakamkan mayat di
dalam masjid.