1.
Sayidatina Khadijah binti Khuwailid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qusai
Al-Quraisiah Al-Asadiah. Ayahnya Khuwailid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qusai.
Ibnuya pua Fatimah binti Zaidah bin Al-Asham bin Haram bin Rawahah yang
bernasabkan ibu dengan bapanya di Qusai. Meninggal dunia pada tahun ke tiga
sebelum hijrah.
2. Saudah binti Zam’aah bin Qis bin Abdul Syamsi
bin Abdul Wad bin Nasr bin Malik bin Hasal bin A’mir binLu’ai Al-Quraisiah
Al-Amiriah. Ayahnya Zam’aah bin Qis bin Abdul Syamsi. Ibunya Syamus binti Qis
bin Zaid Al-Ansariyah yang merupakan Bani ‘Adi bin An-Najjar. Berkahwin dengan
Rasulullah s.a.w selepas kewafatan Sayidatina Khadijah. Sebelum kembali kepada
agama Islam dan berkahwin dengan Rasulullah s.a.w, pernah berkahwin dengan
As-Sakran bin Amru dan kembali kepada Islam ketika sama-sama berhijrah ke
Habsyah. Bermimpi tentang Rasulullah s.a.w bersamanya dan memberitahu suaminya
akan
mimpinya itu. Maka suaminya berpesan seandainya ia meninggal dunia, maka
berkahwinlah dengan Muhammad. Pernah juga bermimpi bulan jatuh ke atas ribanya.
Pernah diceraikan oleh Rasulullah s.a.w pada tahun kelapan. Kemudian membawa
pakaiannya dan duduk di tengah jalan yang biasa dilalui oleh Nabi ketika hendak
ke masjid. Apabila terserempak dengan Baginda, Saudah menangis sambil berkata :
“ Ya Rasulullah,adakah aku telah ditakdirkan di dalam islam akan melakukan
kesalahan?” Rasulullah s.a.w menjawab :” Tidak. Jika begitu maka rujuklah aku.”
. Maka Rasulullah kembali merujuk Saudah dan menjadikan hari-harinya untuk
sayidatina Aisyah. Ketika ini turunlah ayat 128 daripada surah An-Nisa’. Pada
suatu masa, Saudah keluar mencari barang keperluan tanpa menutup kepalanya
menyebabkan semua orang mengenalinya. Sayidina Umar Al-Khattab menegurnya
dengan mengatakan bahawa dia mengenali Sudah. Lalu pulanglah sudah dengan rasa
malu dan menceritakannya kepada Rasulullah s.a.w. Maka turunlah ayat 33
daripada surah Al-Ahzab. Saudah banyak meriwayatkan hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
Meninggal dunia di akhir pemerintahan Khalifah Sayidina Umar pada usia lima
puluh empat tahun.
3. Aisyah binti Abu Bakar @ Abdullah bin Abu Kuhala Uthman bin Amir bin
Kaab At-Tamimi Al-Quraisi. Ibunya Ummu Rumman binti Amir bin Uwaimir bin Abdul
Syamsi dari keturunan bangsawan Quraisy. Satu-satunya anak dara yang dinikahi
oleh Rasulullah s.a.w. Banyak meriwayatkan hadis-hadis Nabi. Digelar dengan
gelaran AS-SIDDIQAH BINTI AS-SIDDIQ. Digelarkan oleh Rasulullah dengan
panggilan UMMU ABDULLAH anak kepada saudaranya Asma’ iaitu Abdullah bin Zubair
kerana Aisyah adalah ibu saudaranya. Rasulullah s.a.w telah mewakilkan Khaulah
bin Hakim untuk meminang Aisyah. Bernikah dengan Rasulullah s.a.w ketika berusia enam tahun
dan Rasulullah bersamanya selepas tiga tahun kemudian. Meninggal dunia pada
usia 66 tahun pada malam hari selasa bersamaan 19 Ramadhan tahun ke 58 Hijrah.
Jenazahnya di solatkan oleh sayidina Abu Hurairah.
4. Hafsah binti Umar bin Al-Khattab bin Nafil bin
abdul Uzza Al-Adawiyyah. Ibunya Zainab bin Maz’un bin Wahab bin Hazarah.
Saudara kepada Abdullah bin Umar bin al-Khattab. Pernah berkahwin dengan Khanis
bin Khazafah Al-Sahami. Juga pernah diceraikan oleh Rasulullah dan dirujuk
semula atas perintah Allah. Meninggal pada waktu peperintahan Sayidina Uthman
bin Affan pada tahu ke empat puluh lima hijrah. Jenazahnya disolatkan oleh
Marwan bin Al-Hakim di Madinah. Dikebumikan bersebelahan dengan Abdullah bin
Umar, asim bin Umar, Hamzah bin Abdullah bin Umar, Udaidillah bin Abdullah bin
Umar di Baqi’.
5. Zainab binti Khuzaimah bin Al-Harith Abdullah
bin Umar bin Abdul Manaf bin Hilal bin
Amir bin Sa’sa’ah Al-Hilaliyah. Diberikan gelaran sebagai Ummul Masakin (Ibu
bagi orang-orang miskin). Pelbagai pendapat yang diriwayatkan bahawa beliau
bersama Rasulullah s.a.w selama tiga bulan. Ada yang berpendapat lapan bulan,
ada yang mengatakan setahun dan ada juga yang berpendapat dua tahun. Meninggal
pada usia 30 tahun dan disemadikan di Baqi’.
6. Hindun binti Abi Umaiyah @ Suhail bin Mughirah
bin Abdullah bin Amru bin Makhzum. Ibunya Atikah binti Amir bin Rabiah bin
Malik Al-Kinaniyah dari Bani Firas. Diberikan gelaran sebagai Ummu Salamah.
Pernah berkahwin dengan Abu Salamah atau nama sebenarnya Abdullah bin Abdul
Asad bin Hilal bin Abdullah bin Umar bin Makhzumi. Kembali kepada islam ketika
berhijrah ke Habsyah. Meriwayatkan 328 hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Meninggal
dunia pada hari Asyura tahun 59 Hijrah setelah mendapat tahun akan kematian
Sayidina Husin bin Ali di Karbala.
7. Juwairiyah @ Barrah binti Haris bin Abu Dharar
bin Habin bin Aiz bin Malik bin Jazimah bin Al-Mustafa bin Khaza’ah. Juwairiyah
adalah nama panggilan yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w. Pernah berkahwing
dengan Musafi’ bin Safwan Zi Safar bin Sarah bin Malik bin Jazimah yang syahid
dalam peperangan Marisi’ pada tahun kelima dan keenam Hijrah. Berkahwin dengan
Baginda Rasulullah s.a.w pada hari peperangan Marisi’ pada usia 20 tahun.
Merupakan seorang isteri yang kuat beribadah dan qiyamulail serta berpuasa
sunat. Meninggal pada usia 65 tahun pada bulan Rabi’ul Awwal tahun ke 56 Hijrah
ketika pemerintahan Khalifah Muawiyah. Jenazahnya disolatkan oleh Marwan bin
Malik yang pada ketika itu gabenor Madinah sebelum Muawiyah.
8. Zainab bin Jahsy bin Rabab bin Ya’mar bin
Sabrah bin Murrah bin Kathir bin Ganam bin Daudan bin Asad bin Khazimah. Ibunya
Amimah binti Abdul Mutalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusai. Merupakan
sepupu Nabi dari ibu saudaranya. Pernah meriwayatkan 10 hadis Rasulullah s.a.w.
Pernah berkahwin dengan anak angkat Rasulullah Zaid bin Harithah dan kemudian
diceraikan. Berkahwin dengan Nabi s.a.w untuk membuktikan hukum yang
membolehkan mengahwini bekas isteri anak angkat. Meninggal pada tahu ke 20
Hijrah dan disolatkan oleh Sayidina Umar Al-Khattab. Jenazahnya dikebumikan di
Baqi’.
9. Safiyyah binti Huyyai bin Akhtab bin Syu’bah
bin Tha’labah bin Abid bin Kaab bin Abi Habib dari Bani Nadhir. Merupakan cucu
kepada Lawi bin Yaakub yang merupakan zuriat Nabi Yunus a.s bin Imran saudara
Nabi Musa a.s. Bapanya adalah seorang Yahudi yang kuat menentang Rasulullah
s.a.w dan orang-orang Islam. Dalam peperangan Khaibar tentera Islam telah
menang dan Safiyyah telah ditawan. Rasulullah s.a.w telah menyerahkannya kepada
Ummu Sulaim dan telah diberikan hidayah oleh Allah untuk menerima Islam.
Meninggal dunia pada usia 99 tahun di zaman pemerintahan Khalifah Muawiyah bin
Abu Sufiyan pada tahun ke 52 Hijrah. Jasadnya dikebumikan di Baqi’.
10. Ramlah binti Abi Sufiyan Sakhar bin Harb bin
Umaiyah. Ibunya Safiyah binti Abi Al-As. Ramlah binti Abi Sufiyan Sakhar merupakan adik
kepada Muawiyah bin Abi Sufiyan. Manakala ibunya adalah merupakan ibu saudara
kepada Sayidina Uthman bin Affan. Pernah berkahwin dengan Ubaidillah bin Jahsy.
Dia dan suaminya sama-sama memeluk Islam ketika berhijrah ke Habsyah. Meninggal
dunia pada tahun ke 44 Hijrah ketika Muawiyyah mengerjakan Haji.
11. Maimunah binti Haris bin Hazan Al-Hilaliyah.
Na a sebenarnya adalah Barrah tetapi Rasulullah s.a.w menamakannya sebagai
Maimunah. Merupakan ibu sudara Sayidina Al-Abbas dan Ummul Mukminin yang
terakhir. Pernah berkahwin dengan Abi Rahmi bin Abdul Uzza bin abdul Wad bin
Malik bin Hasal bin Amir bin Luwai Al- A’miri. Meninggal dunia pada tahun ke 56
Hijrah.
12. Maria binti Sam’un Al-Qibtiyah. Merupakan
seorang hamba yang dihadiahkan oleh Raja Maquqis seorang raja Mesir dan
Iskandariah bersama adiknya kepada Rasulullah s.a.w. Raja Maquqis hampir
menerima Islam namun takut akan kehilangan kuasa dan menolaknya. Akan tetapi
menghadiahkan Rasulullah hambanya. Mempunyai seorang anak ketika hidup
berumahtangga bersama Rasulullah iaitu Ibrahim bin Muhammad bin Abdullah bin
Abdul Mutalib. Diberikan gelaran sebagai Ummu Ibrahim.
13. Raihanah binti Sam’un bin Zaid. Terdapat
pendapat bahawa Zaid bin Qanafah @
Khanafah dari Bani Nadhir, walau bagaimanapun menurut Ibnu Ishak Zaid adalah
dari Bani Amru bin Quraizah. Raihanah merupakan seorang hamba yang dinikahi
oleh Rasulullah s.a.w.
(Ibnul Qayyim Al-Jawziyah : Zaadul Ma’ad)
ANAK-ANAK YANG SOLEH DAN SOLEHAH :
1.
Al-Qasim bin Muhammad : dilahirkan sebelum kenabian Baginda dan meninggal
pada usia dua tahun.
2. Zainab binti Muhammad : Merupakan anak
perempuan yang paling tua. Anak bersama Sayidatina Khadijah. Lahir ketika usia
ayahandanya 30 tahun. Berkahwin dengan sepupunya Abi Al-Ash bin Ar-Rabi’.
Zainab adalah anak pertama yang yang awal berkahwin. Memeluk islam sejurus
ayahandanya dilantik menjadi Rasul akan tetapi suaminya tidak. Mengikut
ayahandanya berhijrah ke Yathrib (Madinah). Ktika suaminya memeluk Islam dan
turut berhijrah ke Madinah, ayahandanya menyerahkan semula Zainab kepada
suaminya. Walau bagaimanapun Zainab meninggal dunia setelah berpisah dengan
suaminya selama enam tahun kerana perbezaan agama iaitu pada tahun yang sama
ketika suaminya memeluk islam pada awal tahun ke 8 Hijrah. Jenazahnya
disempurnakan oleh Ummu Aiman, Saudah binti Zam’ah dan Ummu salamah. Mempunyai
dua orang anak iaitu Ali bin Abi Al-Ash dan Umamah binti Abi Al-Ash.
3. Ruqayyah binti Muhammad : Lahir ketika ibunya
berusia lapan tahun dan ayahandanya 33 tahun. Ruqayyah ditunangkan dengan Atbah
bin Abu Lahab dan bernikah. Diceraikan dalam keadaan suci tanpa disentuh kerana
turunnya ayat 1 surah Al-Masad. Abu Lahab telah memaksa anaknya menceraikan
Ruqayyah kerana
kebenciannya terhadap Rasulullah s.a.w. Kemudian berkahwin dengan Uthman bin Affan. Saydidina Uthman pernah diberikan kebenaran atau rukhsah (kelonggaran) untuk tidak menyertai peperangan Badar kerana ketika itu Ruqayyah sedang sakit. Ruqayyah meninggal dunia pada tahun kedua Hijrah.
kebenciannya terhadap Rasulullah s.a.w. Kemudian berkahwin dengan Uthman bin Affan. Saydidina Uthman pernah diberikan kebenaran atau rukhsah (kelonggaran) untuk tidak menyertai peperangan Badar kerana ketika itu Ruqayyah sedang sakit. Ruqayyah meninggal dunia pada tahun kedua Hijrah.
4. Ummu Kalthum binti Muhammad : Anak perempuan
Rasulullah s.a.w yang berkahwin dengan Utaibah bin Abu Lahab yang merupakan
saudara (sepupu) kepada Utbah bin Abu Lahab.Diceraikan dalam keadaan suci tanpa
disentuh atas firman Allah dalam surah Al-Masad ayat 1. Berkahwin dengan
Sayidina Uthman bin Affan setelah kematian kakaknya Ruqayyah pada bulan
Ramadhan tahun kedua Hijrah. Meninggal dunia pada tahun kesembilan Hijrah pada
bulan Sya’ban kerana sakit.
5. Fatimah binti Muhammad :Az-Zahra adalah
gelaran yang diberikan dan merupakan gelaran yang diberikan oleh ibu ayahandanya
Aminah binti Wahab. Dilahirkan pada tahun kedua kenabian. Namun ada pendapat
lain mengatakan Fatimah dilahirkan pada tahun kesembilan kenabian. Namun tahun
kedua kenabian adalah pendapat yang paling kukuh di mana lahirnya ketika itu
adalah sewaktu pembinaan semula Kaabah. Lima tahun lebih tua daripada
Sayidatina Aisyah binti Abu Bakar. Fatimah berkahwin dengan Sayidina Ali bin
abu Talib. Meninggal dunia dua bulan selepas kewafatan ayahandanya.
6. Abdullah bin Muhammad :Lahir setelah
ayahnadnya menjadi rasul. Ayahandanya memberikan gelaran At-Thiyib (yang baik)
dan At-Thohir (yang bersih) kepadanya. Meninggal dunia ketika masih kecil.
7. Ibrahim bin Muhammad : Lahir di Madinah pada
tahun kelapan Hijrah dan meninggal pada tahun kesepuluh Hijrah. Ibunya adalah
Maria Al-Qibtiyah. Meninggal ketika berusia 19 bulan dipangkuan ayahandanya.
8. Anak-anak Sayidatina Khadijah :
1.
Hind bin Abi Halah
2.
Abdul Manaf bin Atiq
3.
Hind binti Atiq
ANAK-ANAK ANGKAT YANG SOLEH DAN SOLEHAH :
1.
Zaid bin Harithah : Merupakan kanak-kanak yang diculik oleh kaum Quraisy
ketika ibunya menziarahi Bani Maan. Dijual di Mekah dan dibeli oleh Hakim bin
Hizam yang merupakan anak saudara Sayidatina Khadijah. Diserahkan kepada
Sayidatina Khadijah untuk membantu Rasulullah s.a.w. Masyhur dengan nama Zaid bin
Muhammad namun turun ayat 40 daripada Surah Al-Ahzab yang melarangnya lalu
ditukarkan semula kepada Zaid bin Harithah. Merupakan anak angkat yang paling
dikasihi Rasulullah s.a.w.
CUCU-CUCU YANG SOLEH DAN SOLEHAH :
1.
Anak-anak Zainab binti Muhammad :
i.
Ali bin Abi Al-Ash : Pernah menaiki uunta bersama datuknya Muhammad s.a.w
ketika penaklukan Kota Mekah. Meninggal ketika usianya hampir baligh.
ii.
Umamah binti Abi Al-Ash : Ketika kecil sering diajak datuknya ke masjid
untuk solat. Datuknya pernah solat sambil mendukungnya.
iii.
Yahya bin Abi Al-Ash
iv.
Muhammad bin Abi Al-Ash
2. Anak-anak Fatimah binti Muhammad :
i.
Hasan bin Ali : Lahir pada tahun ketiga Hijrah. Meninggal dunia pada tahun
49 Hijrah
ii.
Hussin bin Ali : Lahir pada tahun keempat Hijrah dan meninggal pada tahun
61 Hijrah dalam peristiwa Karbala.
iii.
Ruqayyah bin Ali
iv.
Ummu Kalthum binti Ali : Bernikah dengan Sayidina Umat Al-Khattab ketika
dewasa. Setelah Sayidina Umar meninggal dunia, dinikahi oleh Aun bin Jaafar.
Ketika Aun bin Jaafar meninggal dunia, dinikahi pula oleh Abdullah bin Jaafar.
v.
Zainab bin Ali. Berkahwin dengan Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib.
3.
Anak-anak Ruqayyah binti Muhammad :
i.
Abdullah bin Uthman bin Affan : meninggal dunia pada usia enam tahun
HAMBA YANG DIPERLIHARA ALLAH :
Rasulullah s.a.w dijaga dan dipelihara Allah daripada
kekufuran samada sebelum atau setelah menerima wahyu daripada Allah. Ini diakui
oleh kesepakatan para ulama. Dalam satu riwayat sahih ketika mana Rasulullah
s.a.w dewasainda dilarang mengangkat kainnya ketika penduduk Mekah yang terdiri
dari orang-orang Quraisy sedang bekerja memperbaiki semula Kaabah yang pada
ketika itu baginda berada bersama-sama dengan bapa saudaranya Al-Abbas. Baginda
s.a.w mengangkat batu. Pada ketika itu bapa saudaranya memintanya untuk
menanggalkan kainnya dan memindahkannya ke leher agar tidak kotor. Sewaktu
Rasulullah s.a.w ingin melakukannya, baginda jatuh ke tanah dan pengsan. Ini
membuktikan bahawa Allah memerintahkan agar Baginda s.a.w mengetatkan kainnya
untuk menjaga auratnya. Diriwayatkan bahawa pada ketika itu Rasulullah s.a.w
berusia tiga puluh tahun. Amalan di kalangan masyarakat jahiliyah, berbogel
bukanlah suatu perbuatan yang tercela. Mereka biasa melakukan tawaf
mengelilingi Kaabah dengan berbogel.
Maka dengan itu, Rasulullah s.a.w melalui Sayidina Abu Bakar As-Siddiq melarang
perbuatan itu ketika peristiwa perlaksanaan mengerjakan haji pada tahun ke sembilan
Hijrah yang mana larangan itu ;” Pada tahun ini orang-orang musyrik dilarang
bertawaf dalam keadaan berbogel.”
(Ibnu Ishak : As-Sair Wal-Maghazi. Bukhari dan Muslim :
Fathul Barri, Sahih Muslim Bisyarhi An-Nawai. Abdurrazaq : Al-Musannaf. Bukhari
: Sahih Bukari bab Haji “Larangan tawaf di Kaabah dengan telanjang.)
Dalam peristiwa perletakan semula Hajarul Aswad ke tempat
asalnya, ketika itu kabila-kabila kaum Quraisy bertegang untuk melakukannya.
Namun mereka bersepakat dan membuat keputusan di mana jika sesiapa yang pertama
memasuki pintu Bani Syaibah maka dialah yang berhak membuat keputusan. Ternyata
pada ketika itu Rasulullah s.a.w adalah orang yang pertama masuk. Maka Baginda
s.a.w membuat keputusan agar empat orang daripada tokoh kaum Quraisy
membentangkan kain dan menyuruh mereka mengangkat bersama-sama. Abdullah bin As-Saib Al-Makhzumi merupakan salah
seorang saki yang menyaksikan
peristiwa itu mengatakan : “ Ketika Nabi s.a.w memasuki pintu Bani Syaibah, secara serentak kaum-kaum Quraisy yang bertelagah itu mengatakan : “ Telah datang orang yang dipercayai.””. Itulah membuktikan betapa tingginya darjat Rasulullah s.a.w di tengah kaum Quraisy.
peristiwa itu mengatakan : “ Ketika Nabi s.a.w memasuki pintu Bani Syaibah, secara serentak kaum-kaum Quraisy yang bertelagah itu mengatakan : “ Telah datang orang yang dipercayai.””. Itulah membuktikan betapa tingginya darjat Rasulullah s.a.w di tengah kaum Quraisy.
(Imam Ahmad : Musnad Ahmad. Al-Hakim : Al-Mustadrak
mengatakan ianya sahih kerana ianya daripada Abdullah bin As-Saib Al-makhzumi,
Imam Az-Zahabi juga mengatakan ini adalah sahih.)
Salah satu perbuatan yang membezakan baginda dengan kaum
Quraisy adalah wukuf. Rasulullah s.a.w mengerjakan wukuf dengan bertolah
daripada Muzdalifah ke Arafah. Sedangkan kaum Quraisy bermula dari Arafah ke
Muzdalifah. Alasan mereka kerana Arafah adalah tanah haram dan mereka tidak
boleh bermula dari Arafah. Mereka tidak mehu menghormati tempat-tempat lain
selain darpada Arafah.
Ketika Jubair bin Muth’im menyaksikan Rasulullah s.a.w
wukuf di Arafah, lalu mengatakan :” Demi Allah, inilah perbuatan yang benar.”
Inilah yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s dan Ismail a.as dalam cara
mengerjakan haji, pernikahan dan muamalat.
(Sirah Ibnu Hisyam, Sahih Bukhari, Sahih Muslim dan Imam
al-Baihaqi : Dalail An-Nubuwwah)
Ketika mana Rasulullah s.a.w melakukan tawaf mengelilingi
Kaabah bersama Zaid bin Harithah, Zaid
memegaang salah satu patung yang terdapat di sekeliling Kaabah. Rasulullah
s.a.w melarangnya. Pada pusingan yang lain Zaid melakukannya lagi, Rasulullah
s.a.w juga melarangnya. Zaid bin Harithah
bersumpah bahawasanya Rasulullah s.a.w tidak pernah sama sekali memegang salah
satu berhala di sekeliling Kaabah sehingga Allah memuliakan Baginda dengan
turunnya wahyu.
(Imam At-Tabrani : al-Mu’jam Al-Kabir. Imam Al-Baihaqi :
Dalail An-Nubuwwah. Al-Hakim : Al-Mustadrak. Imam Al-Hakim dan Imam Az-Zahabi
mengatakan riwayat ini adalah sahih)
Ketika Rasulullah s.a.w bertemu dengan Zaid bin Amr bin
Nufail di Baldah, Rasulullah s.a.w dihidangkan makanan. Zaid bin Harithah tidak
memakannya sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w kerana makanan itu
termasuk makanan yang disembelih untuk pemujaan berhala atau yang tidak
disembelih dengan dibacakan nama Allah.
(Sahih Bukhari)
KHABAR GEMBIRA DAN NAMANYA YANG DISEBUT-SEBUT :
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي
رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ
وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ
بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ
Dan
(ingatlah) ketika Isa bin Maryam
berkata: "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu,
membenarkan kitab sebelumku, iaitu Taurat, dan memberi khabar gembira dengan
(datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad
(Muhammad)." Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa
bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: "Ini adalah sihir yang
nyata." ( As-Shaf : 6 )
“ Khabar dalam kitab-kitab kuno yang menceritakan bahawa
Ahli Kitab mengetahui sifat Muhammad s.a.w sudah sangat terkenal.”
( IBNU TAIMIYAH : AL-JAWAB AS-SHAHIH)
“ Bukti bahawa para nabi sebelumnya sudah memberikan
khabar gembira atas kedatangannya dapat diketahui melalui beberapa perkara :
- Dari keterangan kitab-kitab yang pada waktu itu berada di dalam tangan
Ahli Kitab.
- Berita yang disampaikan oleh orang-orang yang mendalami kitab-kitab
tersebut samada kemudiannya mereka memeluk islam atau tidak.
- Apa yang disebutkan berulangkali oleh Rasul itu sendiri di dalam
Al-Quran.”
( IBNU TAIMIYAH : AL-JAWAB AS-SHAHIH)
“ Saya melihat bahawa di antara naskhah kitab Zabur ada
yang secara tegas menyebutkan kenabian Muhammad s.a.w. Akan tetapi, dalam
naskhah yang lain saya tidak melihatnya. Ini bererti bahawa ada sebahagian
kitab Zabur menyebutkan sifat-sifat Nabi s.a.w dan sebahagian yang lain tidak
menyebutkannya. Mungkin sengaja dihapuskan.”
( IBNU TAIMIYAH : AL-JAWAB AS-SHAHIH)
“ Wahai puteraku, demi Allah, aku tidak tahu apakah masih
adaorang sepertiku yang harus kamu temui sepeninggalanku nanti. Akan tetapi aku
yakin kamu akan medapati suatu zaman di mana akan ada seorang nabi yang diutus
dari tanah haram, yang akan berhijrah ke sebuah negeri yang banyak batu-batu
dan pokok-pokok kurma, memiliki tanda-tanda yang jelas, di bahunya ada tanda
kenabian, mahu menerima hadiah tetapi tidak mahu menerima sedekah. Jika engaku
boleh sampai ke negeri itu, lakukanlah, kerana kamu akan dinaungi oleh
zamannya.”
( SALMAN AL-FARISI SEBELUM KEILAMANNYA KETIKA BERTEMU
PENDITA NASRANI UMURIYAH)
“ Allah menutup diri dan mereka berdua diusir oleh
Malaikat Mikhail dari Firdaus. Ketika Adam menoleh, ia melihat tulisan di atas
pintu لااله إلا الله محمد رسول
الله
(Tidak ada Tuhan Selain Allah, Muhammad Utusan Allah.”
( INJIL BARNABAS : PEMBETULAN 41;29. 30)
“ Sang murid menjawab : “Wahai guru, siapakah yang sedang
Anda bicarakan yang kelak akan datang ke alam dunia?”. Yesus menjawab dengan
hati yang gembira : “Sesungguhnya dia adalah Muhammad utusan Allah”
( INJIL BARNABAS 163 : 7)
“ Kemuliaan bagi Allah di tempat yang Mahatinggi dan
damai sejahtera di antara manusia yang berkenan kepada Nya.”
( INJIL LUKAS 2 : 14)
“ Jika aku tidak bertolak, maka tidak akan datang kepada
kalian Far Qalith (Far Qalith adalah nama lain Al-Hamid atau Al-Hammad atau
Ahmad dan sebagainya).”
( INJIL YUHANES (Pembetulan : 16) Taurat Samiriah)
“Dari negeri arah Arab diturunkan wahyu di tanah yang
tandus, Di negeri arab itulah ia akan datang wahai khalifah-khalifah penunjuk
jalan. Kemarilah air untuk menjemput dahaga yang menimpa penduduk bumi Taima’
dan sampaikan beritanya kepada orang yang lari. Sesungguhnya mereka sama lari
tunggang-langgang dari depan pedang, dari depan pedang yang terhunus, dari
depan busur yang dikencangkan dan dari perang yang seru. Sesungguhnya
demikianlah yang dikatakan Tuhan kepadaku pada masa itu. “Semua kekuatan Qaidar
akan lenyap. Dan bala tentera Qaidar yang terkenal berani akan berkurang.
Kerana Tuhan Israil telah berfirman.”
(YESAYA : PEMBETULAN 21 :13-16 – RISALAH NABI YESAYA @
ISAIAH A.S)
“
Aku memberitahu kamu bahawa akan lahir Nabi Isa tanpa bapa dan selepasnya
seorang Nabi yang dimuliakan Tuhan. Akhir dari segala Nabi dan umat iaitu
Muhammad.”
(PESANAN
NABI YESAYA @ ISAIAH A.S KETIKA KHUTBAHNYA DI HADAPAN BANI ISRAIL)
“Bahawasanya
Aku meyuruh utusan Ku yang menyediakan jalan hadhirat Ku dan dengan segera akan
dating ke Kaabahnya. Tuhan yang kamu rindukan itu. Bahawasanya ia akan datang.
Demikianlah firman Tuhan pencipta sekalian alam. Tapi siapakah gerangan akan
menderita hari kedatangannya?. Dan siapakah tahan berdiri bila kelihatanlah
dia?. Kerana iapun akan seperti api pandai emas dan akan seperti sabun binara.
Akan datang seorang utusan yang nyala seperti api dan sabun binara.
Kedatangannya dengan mebawa anasir-anasir yang panas, keras seperti sabun
binara. Ia tidak datang seperti Yesus ( Isa a.s ) yang lembut dan sunyi
senyapnya. Ia pun tidak bersikap lembut seperti lemah lembutnya Yesus yang
mengasuh umat seperti seekor induk ayam mengumpul dan menaungi anak-anaknya.
Alangkah penyabarnya Yesus ini. Tetapi aka nada orang yang datang sesudah Yesus
itu dengan panas seperti panasnya api pandai emas juga ia membakar bumi Arabia
bahkan sampai hujung Hispanola ( Sepanyol ) dengan seruan jihadnya yang sangat
menggetarkan hati lawannya.”
(
KITAB NABI MALAKHI @ MAL’AKHI – NABI TERAKHIR DARI 12 NABI-NABI KECIL )
GELARAN
MULIA AL-AMIN :
Rasulullah
s.a.w terkenal dengan kejujuran dalam setiap perbuatan dan perkataan sehingga
mendapat gelaran Al-Amin (Orang yang dipercayai). Bagi penduduk Mekah tidak ada
orang lain yang boleh dipercayai selain daripada Muhammad s.a.w.
DETIK
KERASULANNYA :
Di
antara tanda-tanda kenabian Baginda s.a.w sepertimana yang dinyatakan sendiri
oleh baginda iaitu peristiwa batu yang memberi salam kepadanya ketika baginda
melaluinya. Terjadi juga di mana sepohon pokok dan sebuah gunung mengucapkan
salam kepada baginda. Baginda s.a.w juga lebih suka menyendiri dan menjauhkan
diri daripada kaumnya ke sebuah gua yang jauh dari Kaabah. Gua itu adalah Gua
Hira’ yang terletak jauh. Baginda beribadah ketika bersendirian di sana.
Tinggal di sana beberapa malam dan kembali turun untuk pulang mengambil bekal.
(Sahih
Muslim. Sunan At-Tarmizi. Sahih Bukhari. Sirah Ibnu Hisyam. Fathul Barri)
Sayidatina
Aisyah meriwayatkan bahawa : “ Sebelum datangnya wahyu yang pertama Rasulullah
s.a.w sering mengalami Ar-Ru’yah As- Sadiqah ( mimpi yang benar). Apa yang
terlihat di dalam mimpi-mimpinya, benar-benar berlaku, seterang cahaya pagi.
Kemudian Baginda terdorong untuk berkhalwat (menyepi dan menjauhkan diri dari
semua kesibukan) di gua Hira’. Di sana beliau beribadah selama beberapa malam
kemudian turun pulang pada keluarganya mengambil bekalan dan kembali berkhalwat
di sana untuk berikutnya”.
Pernah
pada suatu ketika. Baginda Rasulullah s.a.w bermimpi mendengar suara :” Hai
Muhammad, Sesungguhnya engkau adalah utusan Allah Yang Maha Benar “. Baginda
terkejut dan terjaga, mencari-cari dari manakah arah suara itu, di sekeliling
penjuru dipenuhi dengan cahaya yang bergemerlapan. Melihatkan tingkah laku
baginda, Sayidatina Khadijah mencadangkan agar baginda menemui bertemu dengan
Waraqah
bin Naufal bin As’ad bin abdul Uzza seorang pendita Nasrani yang
menulis kitab Injil dalam tulisan arab dan pentafsir mimpi terkenal yang telah
tua dan buta . Waraqah menjelaskan bahawasanya mimpi yang dialami oleh
Rasulullah s.a.w bukanlah berpunca daripada bisikan Syaitan, kerana syaitan
tidak mampu dating dari arah atas dan tidak pula dari bawah. Aakan tetapi suara
itu adalah suara Malaikat. Ini terbukti sepertimana firman Allah :
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ
أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا
تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ
“kemudian saya akan mendatangi mereka dari hadapan dan dari belakang
mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati
kebanyakan mereka bersyukur (taat).”(Al-A’raf : 17)
Dalam
sebuah hadis riwayat Imam Bukhari bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda :”
Mimpi yang benar itu merupakan 1/46 bahagian daripada (wahyu) kenabian”.
Pada
usia Baginda s.a.w empat puluh tahun, beliau diutus menjadi Rasul. Riwayat
mursal daripada As-Syu’bi mengatakan : “ Nubuat diturunkan kepada Nabi s.a.w
ketika beliau berusia empat puluh tahun. Lalu Malaikat Israfil menggandingkan
tiga tahun pada nubuat beliau. Israfil lah yang mengajarkan kalimah dan segala
sesuatu kepada beliau. Al-Quran tidak turun melalui lisannya selama dua puluh
tahun”. Namun riwayat ini tidak boleh dijadikan hujjah kerana selain daripada
riwayat mursal ianya juga diriwayatkan secara tunggal.
(Imam
Baihaqi : Dalail An-Nubuwwah, tanpa kalimah “TAHUN”. Kalimah itu ditambahkan
untuk supaya lebih jelas)
Wahyu
pertama diturunkan pada hari Isnin kepada Rasulullah s.a.w. Pendapat mengatakan
ianya berlaku pada bulan Ramadhan. Wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah
s.a.w adalah merupakan perbandingan wahyu yang pernah diturunkan kepada
nabi-nabi sebelumnya sepertimana firman Allah :
إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا
أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى
إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَى
وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا
“Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami
telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami
telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Isma'il, Ishak, Ya'qub dan anak
cucunya, Isa, Ayyub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada
Daud.” ( Surah An-Nisa’ : 163)
( Sahih Muslim. Sunan Abu Daud. Sirah Ibnu Hisyam. Ibnu Kathir :
Sirah An-Nabawiyyah)
Sayidatina
Aisyah meriwayatkan bahawa : “ Ada malikat Jibril dating dan berkata
“Bacalah!”. Nabi s.a.w menjawab “aku tidak tahu membaca”. Baginda s.a.w
bersabda lagi “Malaikat itu menangkap dan memelukku hingga aku merasa
kepayahan. Kemudian dia melepaskanku dan berkata “ Bacalah!”. Aku menjawab “aku tidak tahu
membaca”. Kemudian dipelukku lagi aku untuk kali yang kedua dan aku merasa
kepayahan. Kemudia dia berkata lagi “Bacalah!”. Aku menjawab “aku tidak tahu
membaca”. Dan untuk kali ketiga dia memelukku lagi hingga aku merasa kepayahan.
Lalu kemudian dia melepaskan aku dan mengatakan :
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ
(2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ
الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ
بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ
الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5)
Rasulullah
s.a.w pulang membawa ayat tersebut dalam keadaan menggigil dan ketakutan lalu
masuk ke rumah seraya berkata kepada isterinya Khadijah : “ Selimutilah aku, selimutilah aku “. Lalu
diselimutilah baginda. Kemudia baginda s.a.w bersabda kepada Khadijah : “ Wahai
Khadijah’ Apa yang telah terjadi kepadaku?”. Kemudian baginda menceritakan
peristiwa yang beliau alami di gua Hira’ itu. Maka Khadijah memeluk suaminya
yang dalam ketakutan itu dan berkata :” Wahai Abu Qasim, Allah melindungi kita,
tenaglaj dan mantapkan hatimu. Demi Allah nyawaku berada di tatang Nya. Aku
berharap engkau akan menjadi nabi bagi umat ini. Allah tidak akan
mendustakanmu. Kamu seorang yang baik dan menjaga silaturrahmi, selalu berkata
benar, sanggup menghadapi kesusahan, memuliakan tetamu dan membantu orang-orang
yang berada di jalan kebanaran”.
Mendengarkan
itu, maka tertidurlah dalam keadaan berselimut suami tercintanya itu. Namun
isteri yang tercinta itu dalam kebingungan. Setelah beberapa lama Khadijah
menemui Waraqah bin Naufal dan menceritakan apa yang dialami oleh
suaminya. Dengan wajah yang terkejut
Waraqah berkata : “ Qudus…qudus…Demi Tuhan yang menentukan hidup dan matikau,
jika engkau percaya, wahai anak saudaraku, yang dating itu adalah Namus
(Jibril) yang dahulu diturunkan kepada Musa a.s. Kalaulah aku masih muda belia
ketika kenabiannya, dan kalaulah aku masih hidup ketika itu ketika kamu diusir
oleh kaum kamu, tentu aku akan membela kamu bermati-matian”.
Ketika
pulang untuk menyampaikan khabar itu, Khadijah melihat suaminya sedang tidur
dengan nyenyak. Ketika terjaga, baginda s.a.w membuka matanya perlahan namun
tedengar ada suara yang mengatakan sesuatu di hadapannya :
يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ فَأَنْذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ (4) وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ (6) وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ (7)
Ketika rasulullah s.a.w sudah sedar, Khadijah
menceritakan apa yang disampaikan oleh Waraqah. Baginda menatap wajah isterinya
dengan penuh kasih saying dan bersabda : “KHADIJAH, SELESAILAH SUDAH WAKTU
UNTUK TIDUR DAN BERISTIRAHAT. MALAIKAT JIBRIL MENYURUHKU MEMBERI PERINGATAN
KPADA SEMUA MANUSIA DAN MENGAJAK MEREKA SUPAYA SUJUD DAN BERIBADAH HANYA KEPADA
ALLAH. SIAPAKAH YANG DAPAT KU AJAK DAN SIAPAKAH PULA YANG AKAN MENERIMA
AJAKANKU?”.
Terdapat riwayat mengatakan bahawa ketika Rasulullah
s.a.w menerima wahyu, baginda mengalami ketakutan yang amat dahsyat. Peluh yang
mengalir dari kening hingga membasahi seluruh tubuhnya. Wajahnya pusat
sedangkan ketika itu keadaan cukup sejuk. Tubuhnya terasa berat. Zaid bin
Thabit mengatakan bahawa : “Ketika Rasulullah s.a.w menerima wahyu, paha baginda
menindih pahaku dan terasa amat berat. Dan aku terasa agak ringan setelah aku
berusaha denga bersusah payah
mereganggkan pahaku dangan paha baginda” (Sahih Bukhari)
Rasulullah s.a.w pernah ditanya tentang bagaimanakah
cara turunnya wahyu kepada Baginda. Baginda s.a.w menjelaskan bahawa wahyu akan
turun dengan beberapa cara iaitu :
1. Bunyi loceng yang kuat sehingga menyebabkan Rasulullah s.a.w
hampir jatuh.
2.
Jibril dating menemui Rasulullah s.a.w dengan menyerupai seorang lelaki.
Ketika
Rasulullah s.a.w menerima wahyu, baginda dalam keadaan sedar
(Sahih
Bukhari dan Sahih Muslim)