وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا
مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا
فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى
الْكَافِرِينَ
“Dan
setelah datang kepada mereka Al-Quran dari Allah yang membenarkan apa yang ada
pada
mereka, padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk
mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, maka setelah datang kepada mereka
apa yang telah mereka ketahui, mereka lalu ingkar kepadanya. Maka laknat
Allah-lah atas orang-orang yang ingkar itu.”
(
Al-Baqarah : 89)
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ
مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ
Manusia
itu adalah umat yang satu. (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus
para nabi, sebagai pemberi peringatan. (Al-Baqarah : 213)
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي
رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ
وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ
بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ
Dan
(ingatlah) ketika Isa bin Maryam
berkata: "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu,
membenarkan kitab sebelumku, iaitu Taurat, dan memberi khabar gembira dengan
(datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad
(Muhammad)." Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa
bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: "Ini adalah sihir yang
nyata." ( As-Shaf : 6 )
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي
يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ
بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ
وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ
الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ
وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(Iaitu)
orang-orang yang mengikut Rasul, Nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati
tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka, yang menyuruh
mereka mengerjakan yang ma'ruf dan melarang mereka dari mengerjakan yang
mungkar dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi
mereka segala yang buruk dan membuang dari mereka beban-beban dan
belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman
kepadanya. memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang
diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang beruntung.
(Al-A’raf : 157)
“Aku
sudah tahu ia akan muncul. Akan tetapi aku tidak mengira kalau ia berasal dari
bangsa kamu (arab).”
(Hiraklus
(Raja Romawi) : Sahih Bukhari (Kitab Permulaan Wahyu) dan Sahih Muslim (Kitab
Jihad dan Perjalanan Perang Bab Surat Nabi kepada Hiraklus)
Nabi
Adam a.s berkata : “Sunggug beruntunglah
Nabi Muhammad kerana isterinya menjadi pendamping baginya dalam menyampaikan
perintah Allah (agama Allah) dan adapun isteriku menjadi penolongku dalam
bermaksiat kepada Allah.”
(Ulama
Salaf)
“ Khabar dalam kitab-kitab kuno yang menceritakan bahawa
Ahli Kitab mengetahui sifat Muhammad s.a.w sudah sangat terkenal.”
( IBNU TAIMIYAH : AL-JAWAB AS-SHAHIH)
“ Bukti bahawa para nabi sebelumnya sudah memberikan
khabar gembira atas kedatangannya dapat diketahui melalui beberapa perkara :
- Dari keterangan kitab-kitab yang pada waktu itu berada di dalam tangan
Ahli Kitab.
- Berita yang disampaikan oleh orang-orang yang mendalami kitab-kitab
tersebut samada kemudiannya mereka memeluk islam atau tidak.
- Apa yang disebutkan berulangkali oleh Rasul itu sendiri di dalam
Al-Quran.”
( IBNU TAIMIYAH : AL-JAWAB AS-SHAHIH)
“ Saya melihat bahawa di antara naskhah kitab Zabur ada
yang secara tegas menyebutkan kenabian Muhammad s.a.w. Akan tetapi, dalam
naskhah yang lain saya tidak melihatnya. Ini bererti bahawa ada sebahagian
kitab Zabur menyebutkan sifat-sifat Nabi s.a.w dan sebahagian yang lain tidak
menyebutkannya. Mungkin sengaja dihapuskan.”
( IBNU TAIMIYAH : AL-JAWAB AS-SHAHIH)
“ Wahai puteraku, demi Allah, aku tidak tahu apakah masih
adaorang sepertiku yang harus kamu temui sepeninggalanku nanti. Akan tetapi aku
yakin kamu akan medapati suatu zaman di mana akan ada seorang nabi yang diutus
dari tanah haram, yang akan berhijrah ke sebuah negeri yang banyak batu-batu
dan pokok-pokok kurma, memiliki tanda-tanda yang jelas, di bahunya ada tanda
kenabian, mahu menerima hadiah tetapi tidak mahu menerima sedekah. Jika engaku
boleh sampai ke negeri itu, lakukanlah, kerana kamu akan dinaungi oleh
zamannya.”
( SALMAN AL-FARISI SEBELUM KEISLAMANNYA KETIKA BERTEMU
PENDITA NASRANI UMURIYAH)
“ Allah menutup diri dan mereka berdua diusir oleh
Malaikat mikhail dari Firdaus. Ketika Adam menoleh, ia melihat tulisan di atas
pintu لااله إلا الله محمد رسول
الله
(Tidak ada Tuhan Selain Allah, Muhammad Utusan Allah.”
( INJIL BARNABAS : PEMBETULAN 41;29. 30)
“ Sang murid menjawab : “Wahai guru, siapakah yang sedang
Anda bicarakan yang kelak akan datang ke alam dunia?”. Yesus menjawab dengan
hati yang gembira : “Sesungguhnya dia adalah Muhammad utusan Allah”
( INJIL BARNABAS 163 : 7)
“ Kemuliaan bagi Allah di tempat yang Mahatinggi dan
damai sejahtera di antara manusia yang berkenan kepada Nya.”
( INJIL LUKAS 2 : 14)
“ Jika aku tidak bertolak, maka tidak akan datang kepada
kalian Far Qalith (Far Qalith adalah nama lain Al-Hamid atau Al-Hammad atau
Ahmad dan sebagainya).”
( INJIL YUHANES (Pembetulan : 16) Taurat Samiriah)
“Dari negeri arah Arab diturunkan wahyu di tanah yang
tandus, Di negeri arab itulah ia akan datang wahai khalifah-khalifah penunjuk
jalan. Kemarilah air untuk menjemput dahaga yang menimpa penduduk bumi Taima’
dan sampaikan beritanya kepada orang yang lari. Sesungguhnya mereka sama lari
tunggang-langgang dari depan pedang, dari depan pedang yang terhunus, dari
depan busur yang dikencangkan dan dari perang yang seru. Sesungguhnya
demikianlah yang dikatakan Tuhan kepadaku pada masa itu. “Semua kekuatan Qaidar
akan lenyap. Dan bala tentera Qaidar yang terkenal berani akan berkurang.
Kerana Tuhan Israil telah berfirman.””
(YESAYA : PEMBETULAN 21 :13-16 – RISALAH NABI YESAYA @
ISAIAH A.S)
“
Aku memberitahu kamu bahawa akan lahir Nabi Isa tanpa bapa dan selepasnya
seorang Nabi yang dimuliakan Tuhan. Akhir dari segala Nabi dan umat iaitu
Muhammad.”
(PESANAN
NABI YESAYA @ ISAIAH A.S KETIKA KHUTBAHNYA DI HADAPAN BANI ISRAIL)
“Bahawasanya
Aku meyuruh utusan Ku yang menyediakan jalan hadhirat Ku dan dengan segera akan
dating ke Kaabahnya. Tuhan yang kamu rindukan itu. Bahawasanya ia akan datang.
Demikianlah firman Tuhan pencipta sekalian alam. Tapi siapakah gerangan akan
menderita hari kedatangannya?. Dan siapakah tahan berdiri bila kelihatanlah
dia?. Kerana iapun akan seperti api pandai emas dan akan seperti sabun binara.
Akan datang seorang utusan yang nyala seperti api dan sabun binara.
Kedatangannya dengan mebawa anasir-anasir yang panas, keras seperti sabun
binara. Ia tidak datang seperti Yesus ( Isa a.s ) yang lembut dan sunyi
senyapnya. Ia pun tidak bersikap lembut seperti lemah lembutnya Yesus yang
mengasuh umat seperti seekor induk ayam mengumpul dan menaungi anak-anaknya.
Alangkah penyabarnya Yesus ini. Tetapi aka nada orang yang datang sesudah Yesus
itu dengan panas seperti panasnya api pandai emas juga ia membakar bumi Arabia
bahkan sampai hujung Hispanola ( Sepanyol ) dengan seruan jihadnya yang sangat
menggetarkan hati lawannya.”
(
KITAB NABI MALAKHI @ MAL’AKHI – NABI TERAKHIR DARI 12 NABI-NABI KECIL )
Nabi
Muhammad s.a.w bersabda :
Bahawa sesungguhnya bagiku ada beberapa nama antaranya,
“Aku Muhammad, aku Ahmad, aku Al-Mahi kerana Allah
menghapuskan
bagiku kekufuran, aku al-Hasyir kerana manusia akan
dihipunkan atas jalanku,
aku Al-’Aqib kerana tiada nabi selepasku
NAMANYA
:
MUHAMMAD BIN ABDULLAH
AYAHANDANYA
:
ABDULLAH BIN ABDUL MUTALIB BIN HASHIM BIN ABDUL MANAF BIN
QUSAI BIN KILAB
AMINAH BINTI WAHAB BIN ABDUL MANAF BIN ZUHRAH BIN KILAB
NAZAR DATUKNYA :
Bernazar jika dikurniakan sepuluh orang anak, akan
menyembelih salah seorang dari anak-anaknya itu. Nazarnya ditunaikan. Maka
undian dilakukan. Undian jatuh kepada anak yang paling disayanginya Abdullah
bin Abdul Mutalib. Lalu berdia “ Ya Tuhan, dia atau seratus ekor unta.” Maka
undia dilakukan sekali lagi dan untalah yang jadi sembelihan.
(Riwayat sahih dari Abdullah bin Abbas : At-Thabari :
Tarikh At-Thabari dengan isnad yang sahih)
Nazar dilakukan ketika Abdul Mutalib sedang menggali
telaga zamzam.
(Riwayat Mursal dari Az-Zuhri dan Abu Mujlis : Ibu Saad :
Ath-Tabaqah 1/88-89)
PERKAHWINAN
AYAHNDA DAN IBUNDANYA :
Abdullah bin Abdul Mutalib bernikah dengan Aminah binti
Wahab bin Abdul Manaf bin Zahra bin Kilab. Bani Zahra adalah sebahagian dari
suku Quraisy. Abdul mutalib pula
bernikah dengan Halat bin Wuhaib. Wuhaib adalah bapa saudara Aminah di
rumahnya.
( At- Thabari : Al-Mu;jam Al-Kabir, Al-Hakim : al-Mustadrak,
Abu Nu’man : Ad-Dalail bersanadkan Abdul Aziz bin Imran )
Seorang pelacur atau seorang perempuan nakal dari Kabilah
Khaitsamah, ada yang mengatakan dari Kabilah Asadiyah, ada juga yang mengatakan
dari Kabilah Aduwiyah bernama Qatilah, tertarik kepada Abdullah kerana melihat
terdapat cahaya di sepasang mata Abdullah. Abdullah meninggalkan perempuan itu
dan mengahwini Aminah.
(Dongeng dari kaum pendusta : Ibnu Ishak : As-Sair Wa
Al-Maghazi, Al-Baihaqi : Dalail, Ibnu Saad : Ath-Thabaqah Al-kubra , At-Thabari
: Tarikh At-Thabari, Isnad yang Dhaif kerana terdapat unsur Tadlis dari Ibnu
Juraij dan muhammad bin Umarah Al-Qarsyi yang tidak jelas identitinya)
PEMERGIAN AYAHNDANYA :
Abdullah meninggal di rumah pakciknya Ady bin An-Najjar
di Yathrib (Madinah) ketika hendak pulang ke Mekah. Abdullah jatuh sakit dan
meninggal serta dikebumikan di sana.
(Abdurrazaq : Muhannaf dengan isnad yang sahih sampai
kepada Az-Zuhri akan tetapi hadisnya Mursal)
Diriwayatkan Qais bin Makhramah ( Seorang sahabat)
mengatakan :
“Ayahanda Rasulullah s.a.w meninggal dunia ketika ibunya
sedang mengandungkannya.”
(Al-Hakim : Al-Mustadrak. Dinilai sahih oleh Al-Hakim
atas syarat Muslim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi. Terdapat nama Shadaqah bin
Sabiq dan Abdul Mutalib bin Abdullah bin Qais bin Makhramah di dalam sanadnya
di mana Imam Muslim tidak pernah meriwayatkan hadis mereka. Dan tiada siapa
yang menganggap mereka sebagai perawi yang Thiqah, kecuali Ibnu Hibban)
KETIKA DI DALAM KANDUNGAN :
Aminah sedang tidur
dan bermimpi melihat tanda-tanda kegembiraan dan kedudukan yang tinggi
terhadap anak yang dikandungkannya, kemudian diperintahkan untuk menamakan anak
dalam kandungannya dengan nama Muhammad. Ketika bangun dari tidurnya Aminah
melihat lembaran yang dibuat daripada emas yang berisi syair-syair untuk dibacanya.
(Ibnu Saad :Ath-Thabaqah, bersanadkan Al-Waqidi dan
Az-Zahabi, As-Sirah An-Nabawiyah, walaupun sanadnya baik namun terdapat
namaJahm bin Abu Jahm yang merupakan perawi yang sangat Majhul (tidak diketahui
identitinya) oleh Imam Az-Zahabi. As-Suyuthi : Al-Qasais Al-Kubra dalam syarah
Mawahib Al-Ladunniyah)
Dalam riwayat dhaif bahawa keadaan Rasulullah s.a.w
mendongakkan kepalanya ke langit. Terdapat juga riwayat yang mengatakan bahawa
Rasulullah s.a.w dilahirkan di bawah sebuah periuk daripada batu dengan
memandang ke langit. Ada pula riwayat mengatakan bahawa lahirnya dalam keadaan
telah berkhitan yang dilakukan oleh Malaikat Jibril.
(Ibnu Ishak : riwayat daripada Halimah As-Sa’diyah dengan
isnad yang dhaif dan tidak dikuatkankan dalam riwayat Al-Waqidi, seorang perwai
yang matruk mengatakan bahawa ianya dikuatkan oleh riwayat-riwayat mursal yang
terdiri daripada Hassan binAthiyah, Ishak bin Abdullah dan Daud bin Abdu Hindun
kerana sumber yang sama dalam Thabaqah Ibnu Saad. Dalam Thabaqah Ibnu Saad
kemungkinan ianya Mursal dengan isnad yang sahih sampai kepada Ikrimah.
Ath-Thabari : Al-Mu’jam Al-Ausath dengan sanad terdapat nama Abdurrahman bin
Utaibah Al-Basri dan Malamah bin Muharib Az-Zayyadi dua perawi yang tidak dapat
dipastikan identiti mereka, manakala Ibnu Hibban menganggap mereka Thiqah :
Thiqah Ibnu Hibban)
Pada riwayat yang sangat lemah dengan Imam Az-Zahabi
megtakan bahawa riwayat yang lebih sahih daripada AlAbbas menyatakan bahawa
Rasulullah s.a.w lahir dalam keadaan berkhitan.
(As-sirah An-Nabawiyah, Dalail : Imam Baihaqi bahawa
periwayat dalam keadaan Mursal dan Dhaif oleh Abuk Hakam At-Thanuki)
Abdul Mutalib yang dalam keadaan gembira akan kelahiran
cucunya dalam keadaan yatim kemudian melakukan majlis khitan dan walimah. Ini
adalah tradisi kaumnya yang tidak memerlukan dalil. Riwayat ini terdapat dalam
beberapa riwayat walaupun dhaif.
(Thabaqah : Ibnu Saad dari Al-Waqidi perawi yang Mathruk.
Dalail An-Nubuwwah : Al-Baihaqi, Dalail an-Nubuwwah : Abu Nu’man dengan danad
yang sangat lemah kerana terdapat nama Muhammad bin Zakaria Al-Falabi seorang
perawi yang dhaif manakala gurunya Al-Jahdari tidak diketahui identitinya –
lihat kitab Tahzib At-Tahzib)
Dalam riwayat Maudhu’ kedengaran hatif jin pada malam
kelahiran Rasulullah s.a.w maka tumbanglah patung-patung berhala di Mekah,
bergoyanlah istana Kisra, terpadamnya api sembahan Majusi, keringlah air Tasik
Sawat, terlihatlah serombongan pasukan berkuda dari arab yabg melintasi tepi
sungai Tiqris dan tersebar di negara-negara Parsi.
( Abu Bakar Al-Khara’ithi : Hawatif Al-Jann. Az-Zahabi :
As- Sirah An-Nabawiyyah dari sanadAbnu Abu Dunya yang beriwayatkan Abu Ayyub @
Ya’ala bin Imran Al-Bajili dan Mukhzam bin Hani’ Al-Makhzumi yang tidak jelas.
Imam Az-Zahabi mengatakan bahawa riwayat ini mungkar dan Gharib. As-Shahili :
Subul Al-Hadyi War-Rasyad yang diambil dari Hawatif Al-Jinn, Tarikh At-Thabari,
Dalail An-Nubuwwah : Abu Nu’man dan Dalail An-Nubuwah : Al-Baihaqi)
Terdapat juga riwayat yang dhaif bahawa orang-orang
yahudi memberitahu bahawa pada malam kelahiran Rasulullah s.a.w, seorang
pendita bernama Isha yang biasa melalui jalan mengatakan tentang kelahiran
Rasulullah s.a.w dan melalui keterangan Al-Abbas (Pakcik Nabi) mengatakan
bahawa beliau melihat dalam buaian sambil berbicara sendiri dengan rembulan.
(Al-Hakim : Al-Mustadrak menganggapnya sebagai sahih,
namun tidak dipersetujui oleh Az-Zahabi. Ibnu Hajar : Fathul Barri isnad riwayat
ini hasan.)
Terdapat riwayat bahawa kelahiran Rasulullah s.a.w yang
mana sanadnya sampai kepada Al-Hasan menyebutkan ketika Aminah mengandunggkan
Nabi s.a.w Aminah telah menlihat cahaya
keluar darinya dan menerangi istana di Bashra termasuk wilayah-wilayah
kekuasaan Syria.
(Diriwayatkan oleh Ibnu Ishak, katanya :”Aku mendapat
cerita daripada Tsaur bin Zaid dari Khalid bin Ma’dan daripada beberapa sahabat
Rasulullah s.a.w mereka mengatakan : “Isnad riwayat ini hasan.”
Bahawa
sesungguhnya para sahabat Rasulullah s.a.w adalah jujur maka tidak ada masalah
tanpa meyebut nama-nama mereka)
Terdapat juga riwayat sahih bahawa sebelum kelahiran
Rasulullah s.a.w memberikan seribu tanda dan keajaiban yang berlaku dengan
kuasa Allah. Di antaranya :
Ketika Rasulullah s.a.w dalam kandungan, ibunya tidak merasakan kesusahan
sepertimana ibu-ibu lain yang mengandung. Kehamilan ibunya hanya diketahui
setelah diberitahu oleh Malaikat Jibril yang datang ketika ibunya sedang tidur.
Tanda kehamilan ibunya dengan haid yang terputus dan berpindahnya cahaya
wajah Abdullah ke wajahnya.
Ketika mana Nur Muhammad masuk ke dalam rahim ibunya. Allah memerintahkan
Malaikat membuka pintu Syurga Firdaus dan memberitahu seluruh makhluk di lanit
dan di bumi. Tanah-tanah di sekeliling Mekah yang tandus dan kering menjadi
subur, pohon-pohon yang berbuah lebat. Haiwan-haiwan di darat dan di laut sibuk
membicarakannya.
Tentera Raja Abrahah dengan gajah-gajahnya yang berhenti dan berundur
dengan izin Allah. Maka datanglah sekumpulan burung Ababil dan menghancurkan
tentera Abrahah.
Ibunya mengalami mimpi menadah tangan ke langit dan menyaksikan sendiri
para Malaikat turun dari langit seumpama kapas putih yang terapung di angkasa. Malaikat berdiri di
hadapannya dengan berkata “Akhabar bahagia untuk saudari wahai ibu seorang
nabi. Putera itu akan menjadi penolong dan pembebas manusia. Namakan dia Ahmad.”
LAHIRNYA :
Ketika berada dalam kandungan ibunya Aminah binti wahab
pada bulan pertama, datang Nabi Adam A.S di dalam mimpi ibunya dan berkata
namakanlah anakmu ini dengan Muhammad. Begitulah pada setiap bulan, Nabi Adam
A.S datang di dalam mimpi ibunya sehingga kandungan ibunya berusia sembilan
bulan.
Lahir di Kota Mekkah pada hari Isnin 12 Rabi’ul Awal tahun
gajah bersamaan 20 April 570 Masihi.
Ayahandanya meninggal dunia ketika Nabi berusia dua bulan
di dalam kandungan.
(Al-hakim : Al-Mustadrak isnadnya sampai kepada Ibnu
Ishak tetapi mengandungi Ilat Tadlis Abu Ishak as-Subai’i. Hadis ini Mu’an’an)
Menurut Khilafat bin Al-Khayaath dalam Tarikh Al-Khayyath
bahawa pendapat ini disepakati ulama. Namun terdapat riwayat lain bahawa
Rasulullah s.a.w lahir pada sepuluh atau tiga puluh atau empat puluh sesudah
tahun gajah.
( Al-Baihaqi : Dalail, Ibnu Athakir : Tarikh Damsyik)
Para ulama secara majoritinya berpendapat yang telah
diteliti oleh Imam Muslim bahawa tahun gajah bertepatan pada tahuh 570 atau 571
Masihi.
(Jawwad Ali : A-Mufshal fi Tarikh Al-Arab Qablal Islam)
Riwayat Ibnu abbas dan Ubaid bin Umar ( sahabat) dan
Qatadah dan Ibnu Ishak berdasarkan surah
Al-Fil yang mana jarak waktu ketika itu adalah setengah abad bagi para sahabat
terawal yang mana pada waktu itu mereka hidup di masa itu. Aisyah r.anha
mengaku melihat dua orang yang buta bersama gajah sedang meminta-minta makan
daripada penduduk Mekah. Manakalah seorang sahabat Qayyasth bin Asyim yang
lahir beberapa tahun sebelum peristiwa bergajah mengatakan bahawa ibunya telah
menunjukkan saki baki tinggalan gajah tentera Abrahah yang sudah berubah warna.
( Sirah Ibnu Hisham dan Tarikh Al-Khayyath dangan sanad
yang hasan. Sunan At-Tarmizi katanya “ Setahu saya bahawa hadis ini Hasan
Gharib yang berasal daripada riwayat Muhammad bin Ishak)
Menurut Ibnu Ishak, Rasulullah s.a.w lahir pada 12
Rabi’ul Awal. Manakalah menurut Al-Waqiqi pada 10 Rabi’ul Awal dan menurut Abu
Mi’syar As-Sanadi pula mengatakan 20 Rabi’ul Awal. Namun pendapat Ibnu Ishak
adalah paling Thiqah.
(Ibnu Hisham : Sirah Ibnu Hisham –tanpa sanad, Ibnu Saad
: At-Tabaqah –isnadnya sampai kepada Abu Jaafar @ Muhammad bin Ali Al-Baqir
yang banyak meriwayatkan riwayat perang akan tetapi hadis-hadisnya
ditinggalkan)
Dalam riwayat menceritakan ketika kelahiran Rasulullah
s.a.w ibunya ditemani Asiah dan Maryam. Asiah adalah isteri Nabi Musa a.s
manakala Maryam adalah ibu Nabi Isa a.s. Ini menunjukkan bahawa darjat Nabi
Muhammad s.a.w lebih tinggi daripada Nabi Musa a.s dan Nabi Isa a.s sepertimana
yang terdapat di dalam kitab Taurat dan Injil.
Riwayat menceritakan bahawa Rasulullah lahir pada subuh
di mana Mekah dan persekitarannya dalam keadaan yang damai dan tenang. Angin
yang bertiup lembut tidak pernah dirasai oleh pendudukan Mekah. Kelahiran
Muhammad disambut dengan gembira oleh Bani Hasyim. Di Parsi kelahiran Muhammad
memadamkan api sembahan Majusi di kuil-kuil yang selama seribu tahun tidak
pernah terpadam sejak api sembahan Majusi itu dinyalakan. Kelahirannya juga
menggoncangkan Istana Qisra Rumawi yang menyebabkan tiang-tiangnya runtuh
dinding-dinding istana menjadi retak. Berhala-berhala sembahan kaum quraisy di
sekeliling Kaabah retak dan bergoncang.
Seorang pendita yang mendapat mimpi yang menakutkan
bernama Anusyirwan, ketika lahir nabi itu telah terkhitan dan tali pusatnya
sudah terpotong dan Anusyirwan juga berkata bahawa ketika dia lahir, dia
berkata “Allahu Akbar, Alhamdulillah, Dialah Allah yang harus disembah siang
dan malam.”
(Imam Ibul Qayyim Al-Jauziyah : Zaadil Ma’ad)
BIDANNYA :
ASY-SYIFA’ BINTI ABDUL RAHMAN BIN ‘AUF
PENGASUH-PENGASUHNYA :
IBUNYA AMINAH BINTI WAHAB BIN ABDUL MANAF BIN ZUHRAH BIN
KILAB
THAUBIYAH @ THUWAIBAH (HAMBA MILIK ABU LAHAB YANG
DIBEBASKAN KETIKA NABI MUHAMMAD LAHIR )
HALIMAH BINTI ABU DZU’AIB AL-SA’DIYAH
UMMU AIMAN ( HAMBA YANG DIWARISKAN OLEH AYAHANDANYA)
IBU SUSUANNYA :
HALIMAH BINTI ABU DZU’AIB AL-SA’DIYAH
THAUBIYAH @ THUWAIBAH ( HAMBA ABU LAHAB ) RASULULLAH
S.A.W MENYUSU DENGAN BELIAU SELAMA BEBERAPA HARI.
Berdasarkan riwayat sahih, bahawa Thaubiyah (Thuwaibah)
adalah wanita yang menyusui Rasulullah s.a.w. Manakala bapa saudaranya Hamzah
bin Abdul Mutalib adalah saudara sesusuan. Manakalah Halimah as-Sa’diyah
menyusukan Rasulullah s.a.w di rumah Bani Saad adalah riwayat yang sudah
diketahui sepertimana yang yang diriwayatkan oleh Ibnu Ishak.
(Fathul Barri : Sahih Bukhari. Sahih Muslim : sahih
Muslim Bi Syarhi An-Nawawi)
PERGINYA SEORANG IBU :
Ketika berusia enam tahun, ibnunya pergi meninggalkannya.
Ibunya meninggal di Abwa’ sebuah daerah yang terletak di antara Mekah dan
Madinah. Ketika itu ibunya membawanya bertemu pacik-pakciknya dari keluarga
Bani Ady bin Najjar. Ibnunya meninggal ketika dalam perjalanan pulang ke Mekah.
(Abu Nu’aim : Dalail An-Nubuwwah dan As-Sirah-AlHalbiyah. Sirah Ibnu Hisyam dan
Thabaqah Ibnu Sa’ad)
PEMBEDAHAN DADANYA:
Berlaku ketika Baginda masih kecil dan ketika berusia
empat tahun sewaktu Baginda bermain di kalangan Bani Sa’ad. Terdapat riwayat
yang menyatakan bahawa berlakunya pembedahan kali ketiga sepertimana yang
diriwayatkan oleh Abu Nu’aim Al-Ashbani ( Dalail An-Nubuwwah) dan riwayat At-Thayalisi
(Minhat Al-Ma’bud Fi Tartib Musnad At-Thayalisi Abu Daud). Akan tetapi di dalam
riwayat tersebut terdapat nama Abu Daud yang merupakan seorang perawi yang
Matruk. Maka riwayat ini dianggap gugur. Imam As-Suyuthi juga menjelaskan dua
riwayat yang menreangkan pembedahan dada Rasulullah s.a.w sebelum Baginda di
utus menjadi Nabi dan Rasul dalam sebuah mimpi (Al-Qasais Al-Kubra).
Dalam kitab Sahih Muslim (Imam Muslim) meriwayatkan
pembedahan pertama daripada Anas bin Malik bahawa “ Sesungguhnya Nabi s.a.w
ketika sedang asyik bermain dengan anak-anak kwcil, datanglah Jibril memegang
dan membaringkannya, kemudian dibuangnya segumpal darah dari jantungnya dan
berkata : “
Inilah bahagian yang menguntungkan syaitan darimu”. Kemudian
dibersihkan dalam sebuah bekas daripada emas bersama air zamzam. Anak-anak
kecil yang menyaksikan peristiwa itu melarikan diri mendapatkan ibu-ibu mereka
dan memberitahu bahawa Muhammad dibunuh. Mereka mendapatkan Muhammad dan
mendapati Muhammad dalam keadaan pucat”. Kata Anas bin Milik lagi : “Aku
melihat bekas jahitan di dada Nabi s.a.w”
(Imam Muslim : Sahih Muslim bab Isra’ Mi’raj Rasulullah
s.a.w ke langit, Ibnu Hisyam :As-Sirah An-Nabawiyah dengan isnad yang sangat
baik. Ibnu kathir : As-Sirah Nabawiyah tahqiq Mustafa Abdul Wahid)
PENDITA BUHAIRA :
Ketika berumur di antara sembilan dan dua belas tahun
(riwayat yang berbeza-beza). Nabi s.a.w sering dibawa oleh pakciknya Abu Talib untuk
berniaga di Syria. Ketika itu terdapat seorang pendita Nasrani bernama Buhaira
di Kota Basra (nama sebenarnya Gergios sesetangah pendapat mengatakan Gergies. Pernah
memegang jawatan Patriach atau ketua Paderi di Contantinople di bahawa kerajaan
Rom) yang
menjemput para pembesar Quraisy untuk menghadiri majlis jamuannya.
Dalam majlisnya, dia menyatakan tentang yang akan datang beserta menerangkan
sifat-sifat nabi itu. Nabi itu seorang yatim piatu dan mempunyai tanda kenabian
pada bahunya. Jika ia berjalan awan akan melindunginya dari kepanasan. Ketika
tidurnya, ia akan tidur di bawah sepohon pokok dan bayang-banyang pokok itu
akan menaunginya. Buhaira berpesan kepada abu Talib agar berhati-hati dengan
dengan ancaman orang-orang Yahudi dan Romawi.
Ketika bertanyakan kepada Abu Talib adakah sesiapa lagi
yang tinggal di luar rumahnya, matanya melihat kepada kana-kanak yang berada di
luar dan meminta Abu Talib membawanya masuk. Ketika mana kana-kanak itu masuk,
matanya tetap melihat kepadanya lalu berkata untuk menguji dengan menyebut
Latta dan Uzza. Buhaira bertanyakan nama kanak-kanak itu, bertanyakan ayah dan
ibunya. Maka dengan jawapan itu, tahulah Buhaira siapakah kanak-kanak itu
sebenarnya.
(Ibnu Sayyidinnas : Uyun Al-Atsar)
MENYAKSIKAN HILFUL FUDHUL :
Riwayat daripada Al-Waqidi dan Ibu Ishak (Riwayat tanpa
isnad), bahawa Rasulullah s.a.w pernah menyaksikan peperangan FIJJAR yang berlaku
di antara kaum Quraisy dan Bani Kinanah dari satu pihak dengan pihak Qais bin
Ailan. Peperangan ini adalah merupakan sebahagian dari adat tradisi kaum dan
persekutuan Jahiliyah. Namun tidak tedapat riwayat yang sahih menyatakan bahawa
Rasulullah menyaksikan peperangan berkenaan. Melalui riwayat yang sahih
menyatakan bahawa baginda s.a.w menjadi saksi ke atas Hilful Fudhul dan Baginda
memujinya dengan sabdanya : “Ketika masih remaja, bersama bapa-bapa saudaraku,
aku menjadi saksi dalam sebuah penyekutuan. Alangkah gembiranya aku menyaksikan
itu. Seandainya Islam datang, dan aku diajak mengadakan penyekutuan itu, pasti
aku akan sambut dengan baik dan aku tidak akan mengingkarinya.”
(Imam Ahmad : Musnad Ahmad. Bukhari : Al-Adabul Mufrad.
Ibnul Muqri : Al-Mu’jam dengan sanad yang hasan. Al-Hakim : al-Mustadrak)
Peristiwa Hilful Fudhul melibatkan Bani Hasyim, Bani
Umaiyah, Bani Zahrah dan Bani Makhzum diadakan di rumah Abdullah bin Jad’an.
Dalam peristiwa ini, kesemua yang terlibat bersumpah akan setia untuk bantu membantu dan membela
orang-orang yang dizalimi serta menghapuskan orang-orang yang zalim. Di dalam
hadis-hadis peristiwa ini diistilahkan sebagai Halfu Al-Mutayyibin. Istilah
bagi Halfu Al-Mutayyibin telah lama digunakan. Namun setelatah abdu manaf bin
Qushay meninggal dunia, berlaku konflik di antara Bani Abdu Manaf dan Bani
Abdud Dar yang berrebut jawatan Rifadah dan Siqayah di Mekah ketika itu.
(Al-Baihaqi : Sunan Al-Kubra. Ibnu Qutaibah :
Dar-Al-Ma’arif)
PERNIKAHAN DENGAN KHADIJAH BINTI KHUWAILID BIN ASAD :
Rasulullah s.a.w bersabda : “Allah tidak memberi kepadaku
pengganti isteri yang lebih baik dari dia (Khadijah). Dia beriman kepadaku di
waktu semua orang mengingkari kenabianku. Dia membenarkan kenabianku ketika
semua orang mendustakan diriku. Dia membantuku dengan hartanya di waktu semua
orang tidak mahu menolongku. Melalui dia, Allah menganugerahan anak kepadaku,
tidak dari isteri yang lain.”
(Riwayat Ibnu Abdul Birr : Al-Isti’ab)
Setelah tujuh belas tahun bersama bapa saudaranya Abu
Talib. Baginda Rasulullah s.a.w sering memikirkan cara untuk meringkan beban
yang ditanggung oleh bapa saudaranya itu yang mempunyai keluarga yang
besar.
Ketika Rasulullah s.a.w termenung memikirkan itu semua, bapa saudaranya
menyuarakan kepayahan dan kesusahan hidup lalu mencadangkan agar anak
saudaranya yang yatim piatu itu bertemu Khadijah yang ketika itu rombongan
perniagaannya bersedia untuk berangkat ke Syam. Dalam waktu yang sama terdapat
kegelisahan dan kerisauan menyelubungi Abu Talib terhadap anak saudaranya itu
jika dia pergi ke Syam. Pada hakikatnya Abu Talib tidak suka anak saudaranya
itu ke Syam kerana bimbangkan keselamatan anak saudaranya itu yang akan berada
di tengah-tengah Yahudi ketika berada di Syam nanti. Namun bapa saudara yang
penyayang itu mendengar bahawa Khadijah mempunyai seorang pekerja tambahan.
Walau bagaimanapun, anak saudaranya itu tetap bersetuju untuk ke Syam.
Setelah Abu Talib bertemu Khadijah memohon agar Muhammad
dijadikan sebagai salah seorang pembantunya, maka bermulalah perjalanan
Muhammad s.a.w bersama Maisarah beserta khafilah-khafilah perniagaan yang lain
menuju Syam. Khadijah pernah berjanji akan membahagikan keuntungan lebih dua
kali ganda kepada Muhammad s.a.w. Terdapat juga riwayat mengatakan bahawa wali
Khadijah adalah bapanya sendiri (Az-Zuhri : Al-Maghazi An-Nabawiyah. Ibnu Ishak
: Sirah Ibu Hisham).
Ketika kembalinya dia dari Syam bersama Maisarah,
Khadijah meminta kepada Maisarah untuk
menemani Muhammad s.a.w. Ketika mereka tiba di abwa’, Maisarah meninggalkan
Muhammad kerana ingin bertemu dengan seseorang. Seseorang yang ingin ditemui
Maisarah itu adalah majikannya sendiri iaitu Khadijah. Maisarah menceritakan
sifat-sifat dan kejujuran Muhammad kepada majikannya itu. Maka tertariklah hati
majikannya terhadap seorang yang mulia bernama Muhammad.
Ketika Baginda s.a.w tiba di Mekah, baginda melakukan
tawaf mengelilingi Kaabah dan kemudian menemui majikannya. Kecintaan Khadijah
kepada Muhammad tidak tertanggung kerana sifat dan kejujurannya. Muhammad yang
pemalu itu, tersipu-sipu kerana pandangan mata yang tajam dan penuh kecintaan
dari Khadijah.
Perasaan cinta itu tidak terelak malah semakin membuak
perasaan itu. Setelah dua kali mendirikan rumahtanggan, yang pertama bersama
‘Atiq bin ‘Aid bin Abdullah Al-Makhzumy dan perkahwinan kedua bersama Abi Halah
Hindun bin Zararah At-Tamimi yang mana kedua-dua bekas suaminya itu merupakan
golongan bangsawan Quraisy yang terkenal.
Perasaan cintanya diluahkan kepada sahabat rapatnya
Nafisah bin Munayyah. Dicurahkan dan diluahkannya segala apa yang terbuku di
hatinya di hadapan Nafisah. Seorang sahabat yang faham perasaan itu bertemu
Muhammad sekaligus menjadi penghubung kasih di antara dua hamba Allah yang
mulia itu. Nafisah mememui insan yang dicintai sahabatnya itu dengan pertanyaan
yang membuatkan insan itu menangis. “KENAPA ENGKAU SUKA MEMBUJANG?”. Hakikatnya
insan yang dicintai Khadijah itu adalah seorang insan yang amat merendah diri.
Menangis kerana bukan kerana membujang tetapi keadaannya, kesusahannya dan
kepayahannya yang membuatkannya menangis. Namun dari kata-kata Nafisah,
Muhammad tahu siapakah yang dimaksudkannya. Lalu pergilah Nafisah meninggalkan
Muhammad dalam keadaan kebingungan.
Ketika mana dalam keadaan kebingungan, Muhammad
melangkahkan kaki ke Kaabah dan bertawaf. Ketika di pertengahan perjalanan,
Muhammad bertemu dengan seorang perempuan tua yang merupakan seorang tukang
tilik memberitahu kepadanya bahawa dia melihat Muhammad melamar Khadijah. Namun
Muhammad menafikannya. Lalu perempuan tua itu menyatakan bahawa di kalangan
Quraisy bahawa tidah ada seorang perempuanpun yang Kufu” ( sepadan ) dengan
Muhammad walaupun Khadijah sekalipun. Muhammad dengan pantas meninggalkan wanita
tua itu.
Setelah beberapa minggu berlalu semenjak pertemuannya
dengan Nafisah, maka pergilah bapa
saudaranya
Abu Talib bin abdul Mutalib dan Hamzah bin Abdul Mutalib untuk
menemui Khadijah. Khadijah juga telah menjemput beberapa orang ahli keluarganya
dalam pertemuan itu. Dinyatakanlah hasrat mulia Muhammad kepada Khadijah dan
keluarganya melalui Abu Talib dan Hamzah.
‘Amr bin asad bin Abdul Uzza bin Qusyailah yang mewalikan
Khadijah dengan Muhammad dengan mas kahwin bernilai dua puluh bakrah. Maka
bersatulah dua insan yang mulia dengan bahagia walaupun perbezaan umur yang
jauh di mana Khadijah ketika itu berusia empat puluh tahun dan suaminya yang
tercinta itu berusia dua puluh lima tahun. Hiduplah kedua insan ini dengan
penuh kebahagiaan yang merupakan Rahmat dari Allah. Dalam kebahagiaan itu kedua
insan ini di anugerahkan Allah empat cahaya mata Al-Qasim bin Muhammad,
Abdullah bin Muhammad (meninggal ketika masih kanak-kanak), Zainab binti
Muhammad dan Ruqaiyah binti Muhammad.
PERGINYA ISTERI TERCINTA :
Ketika berusia enam puluh lima tahun Khadijah pergi
meninggalkan Muhammad bersama anak-anak kerana sakit yang tanggungnya sejak
sekian lama. Ketika sakita sehinggalah pemergiannya, Khadijah sentiasa ditemani
suaminya yang tercinta. Perpisahan itu amat memilukan hati dan menyebakkan dada
Muhammad. Amat terasa akan kehilangan seorang kekasih dan isteri yang selama
bersama berjuang bersamanya dalam senang dan susah menyebarkan agama Allah.
Namun para sahabatnyalah yang sering mententeramkan hatinya. Menghiburkannya.
Ketika pemergian isteri tercinta Islam telah berkembang
ke Jazirah arab termasuklah Habsyah (Ethiopia). Pemergian isterinya di bulan
ramadhan dan disemadikan di Ma’ala. Perginya sebelum sempat menunaikan solat.
Tiga hari sebelum itu dia juga kehilangan bapa saudaranya yang dikasihi,
pembelanya, penjaganya pergi meninggalkannya. Inilah tahun kesedihan baginya.
Namun Khadijah tetap dalam ingatannya, tetap dalam
hatinya. Subur buat selamanya. Kerana kerinduan pada Khadijah,Muhammad pernah
terkeliru dengan suara seseorang yang mirip suara Khadijah. Sedangkan itu
adalah suara saudara perempuan Khadijah ketika menemui keluarga Rasulullah
s.a.w. Alangkah terkejutnya dia dengan suara itu sehingga menyangka itu adalah
suara Khadijah. Ketika berada di depan pintu rumah barulah dia tahu bahawa
suara itu bukan suara Khadijah yang dirinduinya, tetapi suara Halah saudara
perempuan Khadijah.
Khadijah adalah termasuk di antara empat wanita mulia
sepertimana yang sering dinyatakan Rasulullah s.a.w bahawa mereka ialah Maryam
binti Imran (Ibu Nabi Isa a.s), Asia (Isteri Fir’uan), Khadijah binti Khuwailid
(isteri Rasulullah s.a.w) dan Fatimah Az-Zahra binti Muhammad (Puteri
Rasulullah s.a.w) atas dasar keimanan mereka terhadap Allah dan agama.