Firman Allah :
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا
مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ
فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ
“Lalu
keduanya digelincirkan oleh syaitan dari syurga itu dan dikeluarkan dari
keadaan semula dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebahagian kamu menjadi
musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman di bumi, dan kesenangan
hidup sehingga waktu yang ditentukan."
(Al-Baqarah :
36)
Para ulama’
bersepakat bahawa Iblis yang menggoda Adam. Namun mereka berbeza pendapat
tentang cara iblis menggodanya. Menurut Ibnu Mas’ud dan sebahagian besar ulama’, mereka berdua digoda secara langsung (bersemuka) dengan dalil firman Allah :
tentang cara iblis menggodanya. Menurut Ibnu Mas’ud dan sebahagian besar ulama’, mereka berdua digoda secara langsung (bersemuka) dengan dalil firman Allah :
وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ
“Dan
dia (syaitan) bersumpah kepada keduanya. "Sesungguhnya saya adalah
termasuk orang yang memberi nasihat kepada kamu berdua"Dan dia (syaitan)
bersumpah kepada keduanya. "Sesungguhnya saya adalah termasuk orang yang
memberi nasihat kepada kamu berdua"
(Al-A’raf :21)
Kalimah
“QASAMA” bermaksud secara zahir ialah bersumpah secara langsung dan berhadapan.
Abdurrazak
menyebutkan, darpada Wahab bin Munabbih : Iblis masuk ke syurga melalui mulut
Hayyah iaitu sejenis ular yang berbadan kecil. Binatang yang berkaki empat
seperti bukhtiyah. Binatang ini adalah merupakan yang paling cantik antara
binatang yang melata ciptaan Allah. Namun ia amat bongkak akan kecantikan
dirinya di hadapan binatang lainnya dan pada ketika itu tidak ada yang dapat
masuk ke dalam badannya kecuali iblis.
Ketika Hayyah
telah memasuki syurga, maka iblis keluar dari mulutnya dan iblis mendekati
pokok khuldi dan membawanya ke hadapan Hawa Iblis berkata : “Lihatlah pokok
ini, betapa indah dan baunya sungguh harum, sungguh nikmat rasanya dan elok
pula warnanya.” Iblis terus menggoda dan merayu Hawa sehingga Hawa mengambil
buah itu dan memakannya. Kemudian iblis menggoda Adam a.s dan berkata pula Hawa
kepadanya : “Makanlah, aku sudahpun memakannya dan tidak ada apa-apa yang
berlaku.” Maka Adam tergoda dan tiba-tiba terbukalah pakaian mereka dan mereka
mendapat hukuman daripada dosa yang mereka lakukan itu. Lalu Adam dimasukkan ke
tengah-tengah pokok tersebut.
Lalu Allah
berfirman memanggilnya : “Di manaka engkau?”
Adam menjawab :
“Aku berada di sini Ya Allah”
Allah berfirman
: “Turunlah engkau ke bumi yang engkau diciptakan daripadanya.”
Maka
dilaknatlah Hayyah (ular) dan dimasukkan kaki-kakinya ke dalam perutnya. Maka
bermula daripada itulah dijadikan permusuhan di antara ular dan Adam serta
keturunannya. Maka dengan itu, dianjurkan untuk membunuh ular sekiranya menemui
atau menjumpainya.
Dikatakan pula
kepada Hawa : “Sebagaimana engkau telah menjadikan pohon ini berdarah, meka
engkau juga akan ditimpakan (mengalami) pendarahan pada setiap bulan, dan
engkau akan mengandung (hamil), melahirkan anak dengan susah payah di mana
kematian sentiasa mengancam engkau (ketika melahirkan), engkau akan tua yang
asalnya engkau tidak mengalami semua itu.
Ada pendapat
yang mengatakan bahawa ular yang membawa iblis itu asalnya adalah pembantu Nabi
Adam a.s di syurga. Namun ia
mengkhianati Adam dengan menjadikan dirinya sebagai musuh Allah. Ular itu telah
memperlihatkan kebenciannya sejak di syurga lagi. Ketika adam telah diturunkan
ke bumi, permusuhan di antara manusia dan ular Nampak semakin jelas. Dalam
hadis mengatakan bahawa “Kami tidak berikan keselamatan kepada ular-ular itu
semenjak terjadinya permusuhan dengan mereka.”
Riwayat
daripada Safwan daripada Ibnu Ajlan daripada ayahnya daripada Abu hurairah r.a
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Kami tidak
memberikan keselamatan kepada ular-ular itu semenjak kita memusuhi mereka. Maka
barangsiapa yang tidak membunuh mereka (membiarkan ular-ular itu selamat) kerana takut, maka bukanlah daripada golongan kamu.”
barangsiapa yang tidak membunuh mereka (membiarkan ular-ular itu selamat) kerana takut, maka bukanlah daripada golongan kamu.”
(Riwayat Abu
Daud dan Ahmad)
Ahmad bin Soleh
pernah ditanya tentang hadis Rasulullah s.a.w di atas, dan dijawab : “Tidak
pernah kami berikan keselamatan mereka semenjak kami memusuhi mereka.”
Ditanya : “
Bilakah permusuhan itu bermula?”
Beliau menjawab
: “Ketia dikeluarkannya Adam a.s daripada Syurga.”
Firman Allah
dalam surah Al-Baqarah ayat 36 :
وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ
“dan
Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebahagian kamu menjadi musuh bagi yang
lain.”
Terdapat
sebahagian pendapat bahawa iblis tidak pernah memasuki syurga setelah ia keluar
daripadanya. Namun iblis menggoda Adam a.s dengan tipu daya, rayuan dan
kekuasaan yang Allah berikan kepadanya.
Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :
“Sesungguhnya
syaitan itu mengalir (masuk ke dalam diri) anak Adam (manusia) melalui urat
nadi (peredaran darah).”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Secara umumnya,
iblis menggoda Nabi Adam a.as sepertimana firman Allah :’
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ
أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَى
“Kemudian
syaitan membisikkan fikiran jahat kepadanya, dengan berkata: "Hai Adam,
mahukah aku tunjukkan kepada kamu pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa?"
Firman Allah
lagi :
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا
وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ
هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ
الْخَالِدِينَ
وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ
فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ
بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ
الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ
وَأَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ
“Maka
syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada
keduanya apa yang tertutup dari mereka iaitu auratnya dan syaitan berkata:
"Tuhan kamu tidak melarangmu dan mendekati pohon ini, melainkan supaya
kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi orang-orang yang kekal
(dalam syurga).
Dan dia
(syaitan) bersumpah kepada keduanya. "Sesungguhnya aku adalah termasuk
orang yang memberi nasihat kepada kamu berdua,
maka syaitan
memujuk keduanya (untuk memakan buah itu) dengan tipu daya. Tatkala keduanya
telah merasai buah kayu itu, nampaklah bagi keduanya aurat-auratnya, dan
mulalah keduanya menutupinya dengan daun-daun syurga. Kemudian Tuhan mereka
menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pohon kayu
itu dan Aku katakan kepadamu: "Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang
nyata bagi kamu berdua?"
(Al-A’raf :
20-22)
Hampir semua
ulama’ berpendapat bahawa iblis menggoda Adam a.s adalah dengan cara berdepan
dan bersemuka. Namun terdapat juga ulama’ yang berpendapatan sebagaimana firman
Allah dalam surah Al-A’raf ayat 2
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا
وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ
الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ
Pendapat ini
dikuatkan dengan mengatakan bahawa tiada kemungkinan Adam menerima perkara
seperti itu sedangkan dia memiliki akal yang lebih sempurna berbanding iblis
dan pengetahuan Adam tentang permusuhan yang dilakukan oleh iblis.
Ada juga
berpendapat bahawa syaitan masuk adalah dari luar, dengan kekuasaan yang
diberikan kepadanya agar terbuka pakaian Adam dan Hawa, yakni terbuka apa yang
menutupi badan mereka
dan menampakkan aurat mereka. Ada yang berpendapat aurat mereka hanya dilihat oleh mereka berdua sahaja. Sekalipun terdapat cahaya di syurga namun aurat mereka berdua tidaklah kelihatan, maka cahaya itu menghilang dan pakaian mereka kembali menutupi tubuh mereka.
dan menampakkan aurat mereka. Ada yang berpendapat aurat mereka hanya dilihat oleh mereka berdua sahaja. Sekalipun terdapat cahaya di syurga namun aurat mereka berdua tidaklah kelihatan, maka cahaya itu menghilang dan pakaian mereka kembali menutupi tubuh mereka.
Penipuan
iblis terhadap Adam dan hawa ;
1. Allah tidak melarang mereka memakan buah dari pokok khuldi
melainkankan kerana tidak suka mereka menkadi penguasa yang akan mengajarkan
kebaikan dan keburukan atau sebagai penguasa yang tidak mempunyai keinginan untuk
makan dan minum ataupun menjadi penguasa dalam gambaran sayap dan karamah.
2. Dengan mengatakan kepada mereka
bahawa mereka akan kekal di syurga dan
Allah tidaklah melarang mereka berdua untuk memakan buah khuldi itu kerana
Allah tidak mahu mereka kekal di dalamnya.
Firman Allah dalam surah Al-A’raf
ayat 19 :
وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ
فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا
“(Dan
Allah berfirman): "Hai Adam bertempat tinggallah kamu dan isterimu di
surga serta makanlah olehmu berdua (buah-buahan) di mana saja yang kamu sukai,”
Maka pada
ketika Adam a.s menempati syurga adalah merupakan suatu tempat yang amat indah
dan menyenangkan, maka timbullah keinginan untuk tinggal kekal di dalamnya.
Maka iblis berkata kepadanya : “Ini adalah pokok khuldi (berkekalan), jika
engkau memakannya, maka engkau akan kekal di dalam syurga.” Kemudian masuklah
iblis ke dalam Adam melalui hawa nafsu dan keinginan yang kuat.
Sebahagian ahli
himah mengatakan daripada Ibnu Abbas, bahawasanya iblis telah menawarkan diri
kepada binatang-binatang yang melata yang ada di muka bumi untuk membawanya
masuk ke dalam syurga agar dapat bertemu dengan Adam a.s. Akan tetapi semua
binatang menolak permintaan iblis sehingga akhirnya ularlah yang menawarkan
diri untuk membantu iblis dengan meletakkan iblis di antara sisik-sisiknya dan
membawa iblis menyusup masuk ke dalam syurga untuk menggoda Adam dan sesiapa
sahaja yang berada di dalamnya.
Ini membuktikan
bahawa iblis tidak mempunyai daya kekuatan untuk bertindak bersendirian
sehingga terpaksa meminta bantuan ular untuk melakukan niat jahatnya terhadap
Adam a.s. Iblis menggunakan ular sebagai syhwatnya (nafsu) maka sebab itulah
ular digelarkan dengan panggilan syahwat kerana seakan tidak pernah suci
daripada keselamatan. Maka atas sebab itulah iblis dan para bala tenteranya
mendatangi anak-anak Adam menerusi hawa nafsu (syahwat) dan menjadikan syahwat
itu di antara dua taringnya.
Al-Asma’i
berkata :
“Ular itu dalam
bahasa Arab adalah Hayyah yang bererti hidup. Oleh itu ular itu hidup
selama-lamanya dan tidak akan mati kecuali dipisahkan kepala dari badannya.”
Abu Syeikh
Al-Hafiz di dalam kitabnya An-Nawadhir mengatakan :
“Apabila disebutkan kalimah Hayyah selalu dia
ingat akan kehidupan, dan maksud Al-Hayyah itu kehidupan yang kekal dan tidak
berakhir.”