JALALAIN :
{أَفَمَنْ
شَرَحَ اللَّه صَدْره لِلْإِسْلَامِ} فَاهْتَدَى {فَهُوَ عَلَى نُور مِنْ رَبّه}
كَمَنْ طُبِعَ عَلَى قَلْبه دَلَّ عَلَى هَذَا {فَوَيْل} كَلِمَة عَذَاب
{لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبهمْ مِنْ ذِكْر اللَّه} أَيْ عَنْ قَبُول الْقُرْآن
{أُولَئِكَ فِي ضَلَال مُبِين} بَيِّن
(Maka apakah
orang-orang yang dibukakan Allah hatinya untuk menerima Islam) sehingga ia
mendapat petunjuk (lalu ia mendapat cahaya dari Rabbnya) sama dengan orang yang
hatinya dikunci mati; pengertian ini tersimpul dari firman selanjutnya (Maka
kecelakaan yang besarlah) Ertinya, azab yang besarlah (bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk
mengingat Allah) maksudnya, untuk menerima Al-Quran. (Mereka itu dalam kesesatan yang nyata) nyata
sekali sesatnya.
IBNU KATHIR :
« أفمن شرح الله صدره
للإسلام فهو على نور من ربه » أي هل يستوي هذا ومن هو قاسي القلب بعيد من الحق كقوله عز وجل « أو من كان ميتا فأحييناه وجعلنا له نورا يمشي به بين الناس كمن مثله
في الظلمات ليس بخارج منها » ولهذا قال تعالى « فويل
للقاسية قلوبهم من ذكر الله » أي فلا تلين عند ذكره ولا تخشع ولا تعي ولا
تفهم « أولئك في ضلال مبين »
Apakah semua manusia itu sama: orang yang dadanya dilapangkan untuk
menerima ajaran Islam, hingga berada dalam cahaya Tuhannya sama dengan orang
yang menolak untuk mengamati tanda-tanda kekuasaan-Nya? Oleh itu, seksa yang
amat pedih akan diraskan oleh orang-orang yang hatinya keras dan tidak mahu
mengingat Allah. Mereka benar-benar menyeleweng dari kebenaran.