اسم عبري معناه "الخلاص" وهو:
هو نبي من الأنبياء الصغار، يظن أن فترة نبواته دامت حوالي أربعين سنة، في القرن الثامن قبل الميلاد. وقد عاصر هوشع سقوط السامرة سنة 722 ق.م. وكان ينتمي إلى مملكة الشمال، وإلى تلك المملكة (أي السامرة). تنبأ، وكان معاصرًا لإشعياء الذي تنبأ لمملكة الجنوب (يهوذا) (قابل هو 1: 1 مع اش 1: 1). كما أن هوشع عاصر عاموس في الملكة الشمالية وميخا في المملكة الجنوبية.
ومعنى اسمه "خلاص"، وهو هوشع بن بئيري، وقد تنبأ في "أيام عزيا ويوثام وآحاز وحزقيا ملوك يهوذا ، وفى أيام يربعام بن يوآش ملك إسرائيل (يريعام الثاني ملك المملكة الشمالية)" (هو 1: 1)، أي في القرن الثامن قبل الميلاد. وهو على الأرجح النبي الوحيد الذي عاش في المملكة الشمالية (ربما باستثناء يونان) ، ويؤيد ذلك ليس فقط لأن كلامه في غالبيته موجه إلى افرايم (المملكة الشمالية) بل أيضاً أسلوبه المميز ولغته التي تحمل صبغة آرامية، وكذلك معرفته الوثيقة بمواقع وظروف تلك المملكة (هو 5: 1، 6: 8 و9 12: 12)، بل ما هو أكثر من ذلك أنه يدعو مملكة إسرائيل "الأرض" (1: 2)، وملكها "ملكنا" (7: 5).
وقد بدأت خدمة هوشع قبل موت الملك بريعام (فى 732 ق. م). ولا نعلم على وجه اليقين المدة التي واصل فيها خدمته، فاعتراضه على التحالف مع مصر (هو 7: 11، 12: 1) قد يكون إشارة إلى ارسال هوشع آخر ملوك إسرائيل رسلاً إلى "سوا" ملك مصر (2 مل 17: 4)، الذي يرجح أنه فرعون "نفنخت" (726-716 ق.م.)، فإذا كان هذا هو ما يشير إليه النبي، فيكون قد خدم حتى السنوات الأخيرة للمملكة الشمالية. وقد يكون ذكره للملك حزقيا والملوك الثلاثة قبله، ولمملكة يهوذا، دليلاً على التجائه لمملكة يهوذا لمواصلة خدمته، بعد زن رفضت إسرائيل الاستجابة لدعوته (هو 1: 1 مع 1: 7 و11، 4: 15، 5: 5 و10، 12 - 14، 6: 4 و11، 8: 14، 10: 11، 11: 12، 12: 2).
وتتوقف معرفتنا للكثير عن حياته، على مفهومنا لما جاء عنه في الإصحاحين الأول والثالث من نبوته، فقد كان هذان الإصحاحان - على الدوام موضع جدل كثير، ويمكن تقسيم الآراء المختلفة حولها إلى قسمين أساسيين:
(1) الرأي المجازى: وقد نادى به كثيرون من المفسرين من اليهود ومن المسيحيين، الذين يرون أن كل الأقوال المتعلقة بزواج هوشع وحياته العائلية، مثل أمر الرب له بأن يأخذ لنفسه: امرأة زنى وأولاد زنى" (1: 2)، يجب أخذها على محمل مجازى، وستجد المزيد عن هذا الموضوع هنا في موقع الأنبا تكلاهيمانوت في صفحات قاموس وتفاسير الكتاب المقدس الأخرى. إذ يرون أن إله إسرائيل لا يمكن أن يطلب من هوشع أن يتزوج امرأة فاسدة، ويستخدم ذلك لإلقاء درس عن الأمانة.
(2) الرأي الحرفي: وبناء على هذا الرأي يجب أخذ الأصحاحين الأول والثالث معاً بمنطوقهما الحرفي، وأنهما يشيران إلى نفس المرأة، وهى "جومر بنت دبلايم" التى ولدت له ولدين وبنتا. ولكن بمرور الأيام ثبت زنها امرأة خائنة، فتركت زوجها. ثم بعد ذلك أمره الرب أن يستعيدها من عشيقها، فاشتراها بخمسة عشرة شاقل فضة وبحومرولئك شعير (هو 3: 1 و2). وبالرغم ما يحف بهذا الرأي من صعاب، إلا زنه يلقى قبولاً من الكثيرين من المفسرين إذ يرون أن هناك تفصيلاً لبعض الأحداث، مثل تحديد الثمن الذي دفعه لاستعادة زوجته (3: 2)، فهذا لا يحتمل تفسيراً مجازيا، علاوة على أن هذه الأحداث تذكر على زنها وقائع تاريخية.
ومهما يكن الرأي الصحيح، فإن معاناة هوشع، وما لقيه من خيبة أمل في حبه لزوجته، لاشك في أنه كان لهما أثر قوى في ما تتسم به رسالته من رقة وحنان، فقد أصبح اختباره الشخصي قناة لتوصيل الرسالة الإلهية بقوة.
وقد كتب السفر المُسمى باسمه: سفر هوشع.
وهو أحد الأنبياء الصغار (هوشع النبي الصغير)، ولم تكن هذه التسمية بسبب صِغَرْ شأن هؤلاء الأنبياء، وإنما لِقِصَر نبواتهم المكتوبة.
سفر هوشع
اسم عبري معناه "الخلاص" وهو:
أما القسم الأول فيرجع إلى السنوات الأولى من عهد بنوة هوشع. وهو يفسر إصحاحات القسم الثاني، التي تدور حول عدم وفاء شعب بني إسرائيل في تاريخهم الطويل (4: 1- 5: 7 و6: 4- 7: 16 و8: 11)، وحول ضرورة الطهارة، والاعتراف بمحبة يهوه (6: 1- 3 و12: 14). ويرمز إلى خيانة بني إسرائيل لله في الاصحاحات الثلاثة الأولى بالخيانة الزوجية. وقد أثارت بعض مواد هذا السفر تساؤلات كثيرة، أهمها خبر زواج النبي، بأمر من الرب، من امرأة زانية، وولادة ثلاثة أبناء له منها هم يزرعيل ولورحامة ولوعمي (هو 1: 2- 9). وهناك تفسيرات متعددة حول هذا الموضوع أهمها ثلاث:
1- الأمر مجرد حلم أو رؤيا، ولم يتحقق.
2- أنه مثل ذات مغزى وليس حقيقة. أنه كلام رمزي. إذ من غير المعقول أن يأمر الله نبيًا بالخطيئة لأن ناموس موسى كان يحرم الكهنة من الزانيات حتى ولم يكن هوشع كاهنًا فمن غير المعقول أن يدعوه الله إلى فعل ما لا يحق للكهنة فعله.
3- ذلك حصل بالفعل، لأمر إلهي، وهو إعطاء درس للبشر. (انظر المزيد عن هذا الموضوع هنا في موقع الأنبا تكلا في أقسام المقالات و الكتب الأخرى). أو انه حصل بالفعل، إلا أن هوشع لم يعرف أن امرأته زانية إلا فيما بعد. أو أن امرأته صارت زانية بعد الزواج. ولا تؤلف إصحاحات القسم الثاني العشرة موعظة أو رسالة واحدة كاملة. بل هي ملخص تعاليم سجلها في آخر عهده بالنبوءة، أو قام بتسجيلها أحد تلاميذه بعد وفاته. وكلها تنديد بمفاسد عصره ونصائح للشعب كي يرعوي ويثوب، ولكن نصائحه تنطوي على محبة عميقة. لذلك فهو نبي المحبة.
ويمكن أن تقسم محتويات السفر إلى ما يأتي:
أولًا: محبة هوشع لزوجته الخائنة (1: 1- 3: 5)
1- الخطيئة (ص 1).
2- الإدانة (ص 2).
3- الرد (ص 4).
ثانيًا: محبة الله لشعب بني إسرائيل الخائن (4: 1- 14: 9).
أ- تكرار الأقوال النبوية التي تؤكد وقوع الخطيئة (4: 1- 6: 11).
1- الخطيئة (ص 4).
2- الإدانة (ص 5).
3- التوبة (ص 6).
ب- تكرار الأقوال النبوية التي تؤكد توقيع القضاء (7: 1-11: 11)
1- الخطيئة (ص 7)
2- الإدانة (ص 8: 1- ص 11: 7)
3- الرد (ص 11: 8-11)
ج- تكرار الأقوال النبوية التي تؤكد أن الله سيرد الشعب إليه وإلى مكانته منه (ص 11: 22- ص 14: 9).
1- الخطيئة (ص 11: 12- ص 12: 14)
2- الإدانة (ص 13)
3- الرد (ص 14).
أما المميزات الأدبية لهذا السفر فهي:
إن السفر مليء بالتشبيهات والاستعارات وهي:
الماء (5: 10)، العث (5: 12) النخر (5: 12)، الاسد (5: 14)، الحمامة الحمقاء (7: 11)، القوس الخادعة (7: 16)، النسر (8: 1)، الريح والزوبعة (8: 7)، المحبون المأجرون (8: 9)، الطائر (9: 11)، العجلة (10: 11)، ابني (11: 1)، الأسد (11: 1)، السحابة والندى والعصافة والدخان (13: 3)، الأسد والنمر والدب (13: 7 و8)، الماخض التي تلد (13: 13)، الندى (14: 4)، السوسن (14: 4)، شجرة الزيتون (14: 6)، الحنطة والكرم والخمر (14: 7)، السروة الخضراء (14: 8).
رسائل السفر:
يحمل السفر إلى البشر عدة رسائل وهي:
1- محبة الله للخطاة.
2- غضب الله على الخطيئة.
3- خيانة الله هي الزنى الروحي (2: 2- 7)
4- خيانة الله تسير بالإنسان إلى خيانة للإنسان (4: 1- 4)
5- الله يتطلب الأمانة أكثر مما يتطلب المراسيم الدينية (6 : 6 ومت 9: 13 وهوشع 12: 7).
6- عدم معرفة الله وعدم معرفة شرائعه يؤديان بالإنسان على الخطيئة (4: 6- 10).
7- الله يرحب بالتائب (ص 14).
انظر استقبال الأب لابنه الذي كان ضالًا ورجع (لو ص 15) 2) اسم يشوع الأصلي، قبل أن يتحول إلى يشوع بأمر من موسى (عد 13: 8 و16). 3) ابن عززيا، رئيس سبط أفرايم أيام داود (1 أخبار 72: 20). 4) ابن ايلة، آخر ملوك المملكة الشمالية. بدا عهده كصنيعة لتغلث فلاسر ملك أشور. فتآمر معه ضد فقح ملك السامرة وقتله وجلس على العرش مكانه (2 مل 15: 30). وحكم تسع سنوات، من 730- 722 ق.م. ومع أنه عمل الشر أمام الرب فإنه كان خيرًا من باقي ملوك دولته. وقد بقي في الحكم إلى أن غضب شلمناسر، ملك آشور عليه، لأنه تحالف مع فرعون ملك مصر، وقام بحملة على السامرة. واضر هوشع إلى دفع الضرائب (2 مل 17: 3). إلى أن أمل أن يحصل على معونة من فرعون يصد بها الآشوريين فرفض مواصلة دفع الضرائب وامتنع عن الخضوع لأشور. فأتى شلمناسر واحتل السامرة وأخذ هوشع أسيرًا. وقد أتم الفتح سرجون، بعد أن مات شلمناسر وسبى سرجون سكان المدينة كلهم وأجلاهم عن فلسطين. ويسمى هذا سبي الأسباط العشرة (سنة 722 ق.م.) ودفع هوشع ثمن مساوي وخطايا غيره من ملوك اليهود (2 مل 17: 7- 23). وكان النبيان هوشع وميخا قد تنبأ عن ذلك المصير (هو 13: 16 مي 1: 6). 5) أحد الذين ختموا العهد مع نحميا بعد العودة من السبي (نح 10: 23).
Hosea anak Beeri
Nama Ibrani bermaksud "keselamatan" yang merupakan Yosua bin yang sama Nun, pembantu kepada Musa pada mulanya, telah menyebut nama ini sebanyak dua kali (Bilangan 13: 8.16) apabila dia adalah seorang Hosea, satu mata-mata yang pergi ke tanah Kanaan .. dan dilaporkan mempunyai nama ketiga (perjalanan pertama Tawarikh 7:27), yang Yehoshua
Makna nama Ibrani "keselamatan" yang merupakan:
Apakah nabi dari Nabi-nabi kecil, berpendapat bahawa tempoh nubuatan-nubuatannya yang berlangsung kira-kira empat puluh tahun, pada abad SM kelapan. Hosea adalah sezaman dengan kejatuhan Samaria tahun 722 SM. Dia milik kerajaan utara, dan dengan kerajaan (iaitu Samaria). Diramalkan, dan sezaman dengan Yesaya, yang bernubuat kepada kerajaan selatan (Yehuda) (Tertakluk ialah 1: 1 dengan Ashe 1: 1). Kontemporari Hosea, Amos di North Queen dan Mikha di dalam kerajaan selatan.
Dan makna namanya, "keselamatan", yang Hosea anak Beeri, telah diramalkan dalam "zaman Uzia, Yotam, Ahas dan Hizkia, raja-raja Yehuda, dan pada zaman Yerobeam bin Yoas, raja Israel (Ariem raja kedua kerajaan utara)" (1: 1), iaitu, pada abad kelapan sebelum kelahiran. Ia mungkin Nabi hanya satu yang tinggal di kerajaan utara (mungkin kecuali Greece), dan disokong oleh bukan sahaja kerana kata-kata beliau dalam satu terutamanya ditujukan kepada Efraim (kerajaan utara), tetapi juga beliau tersendiri dan bahasa yang membawa pewarna Aramaik, dan juga pengetahuan yang mendalam tentang lokasi dan keadaan dari United (adalah 5: 1.6: 8, 9, 12:12), tetapi apa yang lebih, ia memerlukan kerajaan Israel, "bumi" (2: 1), dan raja "kita" (7: 5).
Perkhidmatan ini bermula sebelum kematian Raja Hosea Briem (pada 732 SM. AD). Kami tidak pasti berapa lama ia terus perkhidmatan, Vaaataradh persekutuan dengan Mesir (adalah 7: 11, 12: 1) boleh menjadi isyarat untuk menghantar Hosea, raja terakhir Israel menghantar utusan kepada "Sawa" raja Mesir (2 Raja-raja 17: 4), ia berkemungkinan bahawa Firaun "Nfnkht" (726-716 SM), jika ini adalah apa yang merujuk kepada Nabi, maka beliau telah berkhidmat sehingga tahun kebelakangan ini, North kerajaan itu. Ia boleh dikatakan Raja Hizkia dan tiga raja di hadapannya, dan kerajaan Yehuda, bukti Altgaúh ke kerajaan Yehuda untuk meneruskan perkhidmatan beliau, selepas Zen Israel enggan menyahut seruan (ia adalah 1 1 dengan 1: 7, 11, 4: 15.5: 5 dan 10,12-14, 6: 4, 11.8: 14.10: 11.11: 12, 12: 2).
Dan berhenti pengetahuan kita banyak tentang hidupnya, persepsi kita tentang apa yang muncul dalam pertama dua bab dan ketiga nubuatan, ia adalah kedua-dua Alasahahan - sentiasa menjadi subjek banyak perdebatan, dan boleh dibahagikan kepada pendapat yang berbeza kira-kira dua kategori utama:
(1) Pendapat kiasan: Dia disarankan oleh banyak pengulas orang-orang Yahudi dan Kristian, yang percaya bahawa semua kenyataan yang berkaitan dengan perkahwinan Hosea dan hidupnya keluarga, seperti yang diperintahkan Tuhan kepada beliau untuk mengambil untuk dirinya sendiri: a zina wanita dilakukan dan anak-anak zina yang dilakukan "(2: 1), hendaklah diambil ke atas Loader kiasan, dan anda akan mendapati lebih lanjut mengenai perkara ini di sini di lokasi Saint Teklehimanot di dalam laman kamus dan tafsiran lain dalam Alkitab. kerana mereka melihat bahawa Allah Israel tidak boleh diminta Hosea berkahwin dengan seorang wanita adalah rasuah, dan menggunakannya untuk mengambil pelajaran dari Sekretariat.
(2) pendapat literal: Berdasarkan pandangan ini perlu diambil dua bab I dan III bersama Bmntogahma literal, dan mereka merujuk kepada wanita yang sama, "Gomer دبلايم gadis" yang dilahirkan kepadanya dan Dekan dan seorang anak perempuan. Tetapi peredaran hari seberat membuktikan wanita khianat, suaminya dan berhenti. Kemudian Tuhan diperintahkan kepadanya bahawa pulih daripada kekasihnya, beliau memperoleh lima belas syikal perak dan Bhoomrolik barli (ialah 3: 1 dan 2). Walaupun apa yang swishes pandangan ini kesukaran, bagaimanapun, ditimbang menuntut daripada kebanyakan pengulas kerana mereka melihat bahawa terdapat pecahan beberapa peristiwa, seperti menentukan harga yang dibayar untuk pemulihan isterinya (3: 2), ia tidak mungkin tafsiran kiasan, sebagai tambahan kepada acara-acara ini, jangan lupa untuk berat fakta sejarah.
Apa pendapat yang benar, penderitaan Hosea, dan yang diterima daripada kekecewaan dalam cintanya kepada isterinya, tidak syak lagi kerana ia mempunyai kesan yang kuat ke atas sifat misi kertas dan kelembutan, ia telah menjadi diuji saluran peribadi untuk menyampaikan mesej ilahi kuat.
Buku-buku pelancongan menamainya: Kitab Hosea.
Ia adalah nabi kecil (Hosea kecil), ini bukan kerana label kecil seperti nabi-nabi ini, tetapi kepada Npoathm pendek bermula.
Nama Ibrani bermaksud "keselamatan" yang merupakan Yosua bin yang sama Nun, pembantu kepada Musa pada mulanya, telah menyebut nama ini sebanyak dua kali (Bilangan 13: 8.16) apabila dia adalah seorang Hosea, satu mata-mata yang pergi ke tanah Kanaan .. dan dilaporkan mempunyai nama ketiga (perjalanan pertama Tawarikh 7:27), yang Yehoshua
Makna nama Ibrani "keselamatan" yang merupakan:
Apakah nabi dari Nabi-nabi kecil, berpendapat bahawa tempoh nubuatan-nubuatannya yang berlangsung kira-kira empat puluh tahun, pada abad SM kelapan. Hosea adalah sezaman dengan kejatuhan Samaria tahun 722 SM. Dia milik kerajaan utara, dan dengan kerajaan (iaitu Samaria). Diramalkan, dan sezaman dengan Yesaya, yang bernubuat kepada kerajaan selatan (Yehuda) (Tertakluk ialah 1: 1 dengan Ashe 1: 1). Kontemporari Hosea, Amos di North Queen dan Mikha di dalam kerajaan selatan.
Dan makna namanya, "keselamatan", yang Hosea anak Beeri, telah diramalkan dalam "zaman Uzia, Yotam, Ahas dan Hizkia, raja-raja Yehuda, dan pada zaman Yerobeam bin Yoas, raja Israel (Ariem raja kedua kerajaan utara)" (1: 1), iaitu, pada abad kelapan sebelum kelahiran. Ia mungkin Nabi hanya satu yang tinggal di kerajaan utara (mungkin kecuali Greece), dan disokong oleh bukan sahaja kerana kata-kata beliau dalam satu terutamanya ditujukan kepada Efraim (kerajaan utara), tetapi juga beliau tersendiri dan bahasa yang membawa pewarna Aramaik, dan juga pengetahuan yang mendalam tentang lokasi dan keadaan dari United (adalah 5: 1.6: 8, 9, 12:12), tetapi apa yang lebih, ia memerlukan kerajaan Israel, "bumi" (2: 1), dan raja "kita" (7: 5).
Perkhidmatan ini bermula sebelum kematian Raja Hosea Briem (pada 732 SM. AD). Kami tidak pasti berapa lama ia terus perkhidmatan, Vaaataradh persekutuan dengan Mesir (adalah 7: 11, 12: 1) boleh menjadi isyarat untuk menghantar Hosea, raja terakhir Israel menghantar utusan kepada "Sawa" raja Mesir (2 Raja-raja 17: 4), ia berkemungkinan bahawa Firaun "Nfnkht" (726-716 SM), jika ini adalah apa yang merujuk kepada Nabi, maka beliau telah berkhidmat sehingga tahun kebelakangan ini, North kerajaan itu. Ia boleh dikatakan Raja Hizkia dan tiga raja di hadapannya, dan kerajaan Yehuda, bukti Altgaúh ke kerajaan Yehuda untuk meneruskan perkhidmatan beliau, selepas Zen Israel enggan menyahut seruan (ia adalah 1 1 dengan 1: 7, 11, 4: 15.5: 5 dan 10,12-14, 6: 4, 11.8: 14.10: 11.11: 12, 12: 2).
Dan berhenti pengetahuan kita banyak tentang hidupnya, persepsi kita tentang apa yang muncul dalam pertama dua bab dan ketiga nubuatan, ia adalah kedua-dua Alasahahan - sentiasa menjadi subjek banyak perdebatan, dan boleh dibahagikan kepada pendapat yang berbeza kira-kira dua kategori utama:
(1) Pendapat kiasan: Dia disarankan oleh banyak pengulas orang-orang Yahudi dan Kristian, yang percaya bahawa semua kenyataan yang berkaitan dengan perkahwinan Hosea dan hidupnya keluarga, seperti yang diperintahkan Tuhan kepada beliau untuk mengambil untuk dirinya sendiri: a zina wanita dilakukan dan anak-anak zina yang dilakukan "(2: 1), hendaklah diambil ke atas Loader kiasan, dan anda akan mendapati lebih lanjut mengenai perkara ini di sini di lokasi Saint Teklehimanot di dalam laman kamus dan tafsiran lain dalam Alkitab. kerana mereka melihat bahawa Allah Israel tidak boleh diminta Hosea berkahwin dengan seorang wanita adalah rasuah, dan menggunakannya untuk mengambil pelajaran dari Sekretariat.
(2) pendapat literal: Berdasarkan pandangan ini perlu diambil dua bab I dan III bersama Bmntogahma literal, dan mereka merujuk kepada wanita yang sama, "Gomer دبلايم gadis" yang dilahirkan kepadanya dan Dekan dan seorang anak perempuan. Tetapi peredaran hari seberat membuktikan wanita khianat, suaminya dan berhenti. Kemudian Tuhan diperintahkan kepadanya bahawa pulih daripada kekasihnya, beliau memperoleh lima belas syikal perak dan Bhoomrolik barli (ialah 3: 1 dan 2). Walaupun apa yang swishes pandangan ini kesukaran, bagaimanapun, ditimbang menuntut daripada kebanyakan pengulas kerana mereka melihat bahawa terdapat pecahan beberapa peristiwa, seperti menentukan harga yang dibayar untuk pemulihan isterinya (3: 2), ia tidak mungkin tafsiran kiasan, sebagai tambahan kepada acara-acara ini, jangan lupa untuk berat fakta sejarah.
Apa pendapat yang benar, penderitaan Hosea, dan yang diterima daripada kekecewaan dalam cintanya kepada isterinya, tidak syak lagi kerana ia mempunyai kesan yang kuat ke atas sifat misi kertas dan kelembutan, ia telah menjadi diuji saluran peribadi untuk menyampaikan mesej ilahi kuat.
Buku-buku pelancongan menamainya: Kitab Hosea.
Ia adalah nabi kecil (Hosea kecil), ini bukan kerana label kecil seperti nabi-nabi ini, tetapi kepada Npoathm pendek bermula.
2 disabitkan (ms 2).
3 tindak balas (ms 4).
Kedua: kasih Tuhan kepada orang-orang Bani Israil splitter (4: 1-14: 9).
A mengulangi perkataan kenabian yang mengesahkan berlakunya dosa (4: 1 6:11).
1-dosa (ms 4).
2 disabitkan (ms 5).
3 bertaubat (p 6).
(B) pengulangan kata-kata nubuatan yang mengesahkan menandatangani badan kehakiman (7: 1-11: 11)
1-dosa (ms 7)
2 disabitkan (p 8: 1, ms 11: 7)
3 tindak balas (ms 11: 8-11)
(C) mengulangi kata-kata Nabi, yang mengesahkan bahawa umat Tuhan akan bertindak balas kepadanya dan ke tempat itu (ms 11: 22 p 14: 9).
1-dosa (ms 11:. 12 p 12:14)
2 disabitkan (ms 13)
3 tindak balas (ms 14).
Kelebihan perjalanan sastera ini ialah:
Perjalanan ini penuh dengan metafora dan Balchbhet iaitu:
Air (05:10), hama (5:12) nekrosis (5:12), Leo (5:14), Dove bodoh (7:11), tunduk menipu (07:16), helang (8: 1), angin dan ribut (8: 7), penganut pendatang mengisi (8: 9), Klasik (09:11), roda (10:11), anak saya (11: 1), Leo (11: 1), awan dan embun dan sekam dan asap (13 : 3), singa dan harimau dan beruang (13: 7 dan 8), Almakhadd yang melahirkan (13:13), Dew (14: 4), iris (14: 4), pokok zaitun (14: 6), gandum dan kebun anggur dan wain (14 : 7), Sroh Hijau (14: 8).
Mesej mengembara:
Travel membawa beberapa mesej kepada manusia, iaitu:
1 cinta Tuhan untuk orang-orang berdosa.
2 murka Allah atas dosa.
3 pengkhianatan Allah adalah zina rohani (2: 2-7)
4 pengkhianatan Allah kepada manusia akan pengkhianatan daripada manusia (4: 1-4)
5 Tuhan memerlukan lebih daripada Sekretariat memerlukan dekri agama (6: 6 Humik 9:13 dan Hosea 12: 7).
6. tidak mengenali Tuhan dan tidak tahu upacara membawa manusia kepada dosa (4: 6-10).
7 Tuhan mengalu-alukan Baltaúb (ms 14).
Lihat penerimaan bapa kepada anak perempuannya yang hilang dan kembali (jika p 15), 2) Nama asal Joshua, sebelum ia bertukar menjadi sesuatu Yosua Musa (Bilangan 13: 8 dan 16). 3) anak Azaziah, ketua suku Efraim, hari-hari Daud (1 Tawarikh 72: 20). 4) bin Ela, raja terakhir kerajaan utara. Seolah-olah memerintah Ksnaah Tiglat raja Asyur. Vtamr beliau terhadap Pekah, raja Samaria, dan membunuhnya dan duduk di tempat takhta (2 Raja-raja 15:30). Dan dihukum sembilan tahun, 730-722 SM. Walaupun dia jahat di hadapan Tuhan, adalah lebih baik daripada yang lain daripada raja-raja mereka sendiri. Setelah tinggal di pengadil bahawa kemurkaan Shalmaneser, raja Asyur, kerana satu pakatan dengan Firaun, raja Mesir, dan telah berkempen di Samaria. Hosea dan merosakkan pembayaran cukai (2 mL 17: 3). Untuk berharap yang mendapat bantuan repels Firaun oleh orang Asyur enggan terus membayar cukai dan enggan mengemukakan kepada Asyur. Shalmaneser datang dan menduduki Samaria dan mengambil Hosea terpesona. Beliau menamatkan Terbuka Sargon, selepas dia meninggal dunia Shalmaneser dan Sargon mempesona semua penduduk bandar dan mengusir dia dari Palestin. Ini dipanggil penawanan sepuluh suku (722 SM) dan membayar harga yang sama dengan Hosea dan dosa-dosa lain raja-raja orang-orang Yahudi (2 Raja-raja 17: 7-23). Yang Hosea dan Mikha nabi telah bernubuat bahawa nasib (13:16 Mai adalah 1: 6). 5) Sesiapa yang dimeterai perjanjian dengan Nehemia selepas kembali dari penawanan (ke arah 10:23).